Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
FannyL skrev:
Men jag fick uppfattningen om att Maria Friberg då är ressigör med fullständig kontroll över ljus, modellens agerande och komposition.

Den kontrollen har inte jag då jag är modell i alla fall - även om jag agerar!

Tycker att den här diskussionen är vansinnig, det är ju en fotosida och inte en modellagentur vi ska ha. Om det finns modeller som har behov av att ladda upp fotografers bilder på sig själva så tycker jag att de ska söka ett annat forum!

Jo, så uppfattade jag också just det jag läst ännu en gång. Förmodligen därför jag inte reagerade för att jag ändå tycker det är självklart att hon är fotograf.

Som modell har väl ingen den tonkontrollen fullt ut, men enligt min åsikt går det går ju att vara modell och fotograf på samma gång på det sättet. Jag hänvisar till inlägget Jennie.E skrev i det fallet.

Är diskussionen vansinnig då? Det är ju av samma åsikt som du tycks ha som jag startade den.
/Lotta
 
kunde inte låta bli...

Tragiskt att ni fortfarande tjatar om "modellsidor", det handlar ju inte om det ens. Vi tar frk V. som exempel igen... Står det att hon SÖKER modelljobb på hennes sida? nej...

Hon har "tagit" sina egna bilder, precis som nån skrev ovan...men använt en "assistent" istället för självutlösare, ska det vara så stenhårt så tycker jag att alla ska lägga upp en extra användare för sin kamera, om man nu tar bilder med självutlösare....

Fast det går ju inte, det finns säkert nån som tycker att det är skillnad på en självutlösningsmekanism, en hund, eller en fotoassistent...

Tycker inte ens att vissa här ser fotografi som en konstform, bara som ett slagt fysisk kontakt mellan en specifik person och en kamera...

Är jag gnällig nu eller?

jaja, god jul iallafall, lämnar nu denna diskussion för gott...
 
Är ni verkligen säkra på att alla fotografer som har fotograferat V verkligen upplever sig som "biologiska fjärrutlösare"? Jag är lite tveksam till hur man kan få tag i så många hjälpredor för ett så otacksamt arbete.

Eftersom det verkar vara lite gråzon det där med vem som äger bilden tycker jag att man som fotograf borde göra ett tydligt ställningstagande om man anser sig vara upphovsman till bilden genom att skriva det under bilden också. Om personen som tryckte på knappen bara var en knapptryckare finns det väl inget skäl att skriva dit personens namn som upphovsman?

Men jag inbillar mig att de flesta är betydligt mer än knapptryckare.
 
jimh skrev:
Är ni verkligen säkra på att alla fotografer som har fotograferat V verkligen upplever sig som "biologiska fjärrutlösare"? Jag är lite tveksam till hur man kan få tag i så många hjälpredor för ett så otacksamt arbete.

Eftersom det verkar vara lite gråzon det där med vem som äger bilden tycker jag att man som fotograf borde göra ett tydligt ställningstagande om man anser sig vara upphovsman till bilden genom att skriva det under bilden också. Om personen som tryckte på knappen bara var en knapptryckare finns det väl inget skäl att skriva dit personens namn som upphovsman?

Men jag inbillar mig att de flesta är betydligt mer än knapptryckare.

Jag tvivlar med och det är ju det som gör det så jä**a svårt. Kanske hon inte satt ljuset själv men bestämt uttryck och övrig komposition? Då är det väl ett samarbete? Ja ja, jag vill fortfarande se bilder på Valeria fast jag vill att det ska gå rätt till. Kanske finns det lösningar hur som helst?
/Lotta
 
suck

Peter - ja lämna du, du förstår ju ändå inte vad vi skriver, du verkar mest läsa ett ord och bygga upp din egen uppfattning runt vad du tror att vi menar. Jag förstår inte hur du drar dina slutsatser? Ingen har skrivit att V söker modelljobb - det är din och bara din tolkning av debatten.

Jim H - vi har inte påstått på något sätt att v:s assistenter känner sig som biologiska knapptryckare, förmodligen var V helt enkelt det bästa exemplet vi hade när det gäller aktiva modeller. (Det brukar ju som bekant vara lättare att göra sig förstådd om man kommer med konkreta exempel) Jag har faktiskt ingen aning om hur aktiva hennes fotografer är och det kanske mycket väl är ett samarbete, jag ville bara poängtera skillnaden aktiv modell/objektmodell.
 
Detta hittar jag på fotosidan om regler för galleriet.

Citat:
Regler för galleriet
Fotosidan.se gallerier är till för att medlemmar enkelt skall kunna publicera bilder man vill dela med sig av. För att göra galleriet till en så bra och trevlig tjänst som möjligt för alla har vi några enkla regler:

· Du ansvarar själv för bilderna du publicerar här!
Om du inte tagit bilden själv och är det minsta osäker på om du har rättighet att publicera den skall du inte lägga upp den! Scanna inte bilder från tidningar, hämta på nätet etc - sådant har du garanterat aldrig rätt att publicera.

· Bilderna äger du och vi lägger till en copyright symbol och ditt namn under varje bild för att det inte skall bli något tvivel om vem som äger bilden.
Slut citat/

Vad jag kan se står det inget om att man måste ha fotograferat bildern själv.
 
Det som gäller ang. bilduppladdning på fotosidan är att redaktionen är ju någon form av ytterst ansvarig för de bilder som finns här.

Vi vill därför absolut inte att det skall vara något tvivel om att de bilder som laddats upp också ägs av den som laddar upp dem. Känner medlemmen att den inte är 100% på detta så måste de stå över uppladdning.

De är de regler som gäller nu och jag hoppas att det ger svar på vad som gäller.
 
Det där verkar vara en text som är dåligt uppdaterad. Den här känns mer aktuell och innehåller följande:
Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. Vill du diskutera andra fotografers bilder så får du göra det i forumen (där du kan länka till externa bilder).

Jag skall påpeka för David att det ligger motstridiga texter ute.

(eller nja, det verkar som om han har koll själv)
 
Hasse Lundberg skrev:
Vad jag kan se står det inget om att man måste ha fotograferat bildern själv.

Det viktiga är att du ÄGER RÄTTIGHETERNA till bilden!

Fotosidans regler är samma regler som gäller överallt annars när bilder publiceras. Så det är dem som skall följas! Men det var det väl inget tvivel om?
 
Men då är det ju enkelt!

Eller hur?

Man ska ha tagit bilderna själv och det är väl helt enkelt så att det inte spelar någon roll om man är aktiv modell eller inte.

Om det nu inte är så att modellens knapptryckare avsäger sig rättigheterna till bilden och ger dessa till modellen?


Den som äger copyright får ladda upp bilden och eftersom endast en äger copyright skall då fotografen inte kunna använda bilden om modellen gör det.

Har jag hajjat rätt?

eod?
 
Så bör det kunna vara. Nu är jag inte 100% påläst på reglerna, men vad redaktionen främst är intresserad av i denna fråga, att vi inte skall bli inblandade i någon form av bildtvist. Dvs att någon laddat upp en bild som någon annan kan tänkas äga.

En modell bör därför ha väldigt klara bevis och papper på att en fotograf lämnat över rättigheterna till henne.
 
Så har jag med förstått det och det var anledningen till att jag i Valerias fall föreslog att de berörda fotograferna skulle ladda upp dem i stället. Som sagt vill jag se bilderna och jag hoppas det kommer en regelriktig lösning. Just i det här fallet har jag även fått uppfattningen av att om inte alla, så är i alla fall de allra flesta av fotograferna också medlemmar. En regelriktig lösning (hur den nu ska utformas) om hon själv ska ladda upp dem borde ju i alla fall innebära att inte andra modeller som överhuvudtaget inte deltagit i framställandet av bilden gör det samma och laddar upp bilder som de inte äger. Då skulle väl allt av "där fotografer möts" falla?
/Lotta
 
Lotta, utformningen borde vara, och är redan idag, enkel: den som äger bilden laddar upp den. Vem som äger kommer i varje enskilt fall fotograf/knapptryckare och modell/idéskapare överens om.
 
Jo det verkar ju vettigt och jag tycker reglerna är bra. Jag syftade på om det skulle göras någon ändring eftersom admin skulle ta sig en funderare.
/Lotta
 
Nej, ingen ändring kommer att ske eftersom det visar sig att befintliga regler är funktionella, vad gällande rättighetsfrågan.

EOD?
 
David, precis vad jag menade, de befintliga reglerna verkar ju hålla bra.

EOD är en förkortning av end of discussion. :), vilket jag skrev ett ? efter eftersom jag tyckte att jag kom fram till nått bra! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.