Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
David, ojdå - sorry igen - jag ska nog lägga ner nu eftersom jag verkar missförstå er allihop. inte meningen ju. :)
 
Trött...

Hej igen!

Om jag skall vara ärlig så har jag börjat tycka detta är lite obehagligt. Det började med en diskussion ang modeller generellt, men nu tycker jag faktiskt att mitt namn nämns lite väl mycket. Känns som om att det hela handlar om mig. Jag har bett om ursäkt, jag har tagit bort bilderna, och lämnat över det hela till Redaktionen. Kan inte ni göra detsamma? Diskussionen var ok i början, men nu är det några fler som hoppat in, och en del verkar vara lite negativt inställda till mig. Vad kan jag göra?

Jag ber åter igen om ursäkt, hoppas inte allt för många tagit illa upp.

MVH

V.
 
Valeria. Jag ber om ursäkt för att jag använt ditt namn men vill påpeka att jag är positivt inställd till dig vilket jag uppfattar att de flesta andra också varit. Det hoppades jag du förstått.
/Lotta
 
Valeria, jag har också nämnt dig på ett positivt sätt. Jag ber självklart om ursäkt om det inte uppfattats på det viset...

Det är väl kanske på grund av att vi har varit positiva mot dig som vi velat ta upp frågan. Annars hade vi lätt kunnat såga alla "modellbilder" direkt, men tack vare dig har vi insett att vi inte vill göra det. Hoppas att du förstår vad jag menar?!?
 
Som jag ser det så verkar de flesta vara överens om att det är den som äger rätten till bilden som får ladda upp bilden oavsett om vederbörande tryckt på knappen eller inte, det löser ju eventuella dispyter kring foton tagna i automat.

Vidare tycker jag det verkar som om alla är överens om att det är den som skapar bild, ljussättning mm, som är upphovsman/kvinna. I det läget så kan ju de som anser sig kompetenta, att utifrån en bild, att avgöra huruvida modellen eller knapptryckare står för det bildmässiga resultatet räcka upp en hand.

Det finns iaf inget reellt sätt att kontrollera vem som äger rätten till bilden innan någon protesterar så det här är bara verbal exercis. Det går inte att basera en kontroll på någons godtyckliga tyckande om resultatet bilderna.

Mvh
Maverick
 
Jag är, tro det eller ej, inte alls överens. I Våra tankar om medlemmars gallerier står det ”Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv”. Detta snävar till reglementet ytterligare om medför, tyvärr, att exemplen som utpekas och deltar i denna diskussion gör fel.
Jag förstår inte varför det är så svårt att läsa innantill för tydligare än så här blir det inte.

(Tredje gången gillt?)
 
joker skrev:
Jag är, tro det eller ej, inte alls överens. I Våra tankar om medlemmars gallerier står det ”Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv”. Detta snävar till reglementet ytterligare om medför, tyvärr, att exemplen som utpekas och deltar i denna diskussion gör fel.
Jag förstår inte varför det är så svårt att läsa innantill för tydligare än så här blir det inte.

(Tredje gången gillt?)

Men... det var väl så det slutade också? Reglerna har varit bra hela tiden och kommer fortsätta vara det.
/Lotta
 
Det är möjligt men mitt inlägg var en replik på första stycket i Mavericks inlägg; ”Som jag ser det så verkar de flesta vara överens om att det är den som äger rätten till bilden som får ladda upp bilden oavsett om vederbörande tryckt på knappen eller inte, det löser ju eventuella dispyter kring foton tagna i automat.” Vilket inte överensstämmer med ”Våra tankar …
 
Då får man väl lägga till i "Våra tankar..."

Du ska ha tagit bilden själv ELLER ÄGA UPPHOVSRÄTTEN

eller liknande... vad vet jag?
 
Jennie skrev:
Du ska ha tagit bilden själv ELLER ÄGA UPPHOVSRÄTTEN
Men upphovsrätten går väl inte att överlåta? Bara delar av den, som rätten till exemplarframställning och dylikt. Åtminstone om jag minns rätt, det börjar bli ett tag sen jag läste sånt där nu.
 
Om det är så som du skriver Jim så är det väl kristallklart att man måste knäppa själv... i så fall är det inte ens nån idé att debattera ämnet öht.
Jag vet inte vad lagen säger, jag bara kom med ett förslag...
 
Förstår inte var svårigheterna ligger, foton som laddas upp här ska ju vara för bedömning för att man ska bli en bättre fotograf eller att kanske få lite positiv feedback på sitt jobb.

Om man skulle få ladda upp bilder man äger upphovsrätten till, kan man då få kommentarer som t.ex "Jättefin bild, duktig du varit som jobbat så mycket att du kunde köpa rättigheterna till bilden, bra val!" ??


Verkar urdumt, slutsnackat tycker åtminstonde jag, vill man visa bilder någon annan tagit får man väl lägga upp dom på något annat ställe, detta är ju en sida för fotografer, inte modellerna.
 
Lotta, ja det är sant, du har varit positiv och har flera gånger nämnt att du vill ha mig kvar, vilket jag verkligen uppskattar!! :)

Alla, det känns bara som om det blivit så utdraget, som om jag startat hela detta. Det är därför jag känt att det blivit jobbigt.

Jag har hur många argument som helst mot många av dessa inlägg, men jag känner verkligen att jag inte orkar! Håll stenhårt på de regler som står, den som lägger upp bilden skall ha tagit bilden. Det är nog det enda som funkar i längden. Finns det kryphål, är det lätt att göra hålen större och större och till slut spricker det.

Tack alla som hjälpt till och velat ha mig kvar, det är verkligen kul att höra!! :)

MVH

Valeria.
 
Varför är det så himla viktigt det här? Det är ju solklart vad reglerna betyder, det finns inget som helst sätt att motivera att "Oj, jag missförstod dom".

Men är reglerna så viktiga? Om ett par tre-fyra personer använder FS till sånt det inte är ämnat för, vad spelar det för roll? Skit i att kommentera dom bilderna helt enkelt.

Jag ser inte problemet.

//Bengt
 
Och vad är det som hindrar en modell från att skapa en dummyuser och fortsätta ladda upp bilder på sig själv?

Om problemet inte kan kontrolleras på rimmligt sätt så drabbas bara de som är ärliga fullt ut, som t ex Valeria.

De som använder sig av dummyuser fortsätter...

Jag håller mig till de som tycker att den som skapat bilden också ska få ladda upp den, oavsett om vederbörande använt en automat, självutlösare, kompis eller känd fotograf. Det finns inget sätt att kontrollera detta på utom genom att den som laddar upp bilden är ärlig, och då är det som sagt bara de som är ärliga som råkar illa ut.

Det finns exempel på fotografer här på sidan som i majoritet laddar upp bilder på en och samma modell. Vem kan avgöra huruvida det är modellen eller kameraknäpparen som initierat dessa bilder?

Eller för den delen de som gärna använder sig av sin respektive som modell, vem har tagit beslutet att ladda upp bilderna här? Vi kan göra antagande, men antagande är inget som borde ligga till grund för huruvida bilderna ska få vara kvar eller inte.

/Maverick
 
Hur var det nu? Är det alltså ok att modellen laddar upp bilder om den äger upphovsrätten och kan visa det på papper? eller måste den som laddar upp fortfarande ha tagit bilden? Kanske är jag lite trög nu så nån behöver nog tala om det för mig.
/Lotta
 
?

Lotta, inte trögare än vad jag känner mig just nu...? :)

- Jennie, förvirrad är bara förnamnet?!
 
Skrolla upp ett par sidor så har ni ju Davids sista ord i frågan, och det torde väl vara vad som gäller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.