Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av modellbild på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Skummande igenom tråden lite snabbt men kunde inte hitta att någon skrivit om personuppgiftslagen; att man inte får publicera folk på webben (om de är igenkännbara) utan deras medgivande.
Själv har jag inte fått riktigt kläm på detta. Lagen är ju tydlig, men alla som publicerar på nätet följer väl knappast den. Hur gör alla bildbyråer på nätet som inte har model release för bilderna de ändå publicerar? Bara för att man får tillåtelse att fotografera en person får man inte automatiskt lägga ut bilden på nätet.
 
Ulrika.. alltså situationen är ju lite mer komplicerad är så. Grejen är ju att jag har tillåtelse genom ett muntigt avtal från både modellen och dennes chef.

Problemet är att modellen har blivit sur på mig då jag sagt nej till att fotografera henne fler gånger och nu alltså hävdar att bilderna inte får ligga på nätet. Dilemmat är även att bilderna är tagna för ett managementbolag och att bilderna på henne ligger ute (utan ifrågasättanden från modellen) på detta bolags sida. Bilderna som ligger uppe på henne där är dessutom betydligt mer nakna än den jag haft uppe på henne här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.