Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
okej inte skriks diskuteras...

men kontentan är ju "ta bort bilderna som inte är tagna av den publicerande medlemmen"
 
Vad är det för fel i det? Diskussionen nu har väl gått över till huruvida vi vill det eller inte och alla kan vi väl komma med åsikter? Du har dina, jag har mina..
/Lotta
 
Pettran. Min slutsats av ditt argumenterande, rätta mig om jag har fel.

1. Du tycker jag har en jättekonstig åsikt ang. vilkra bilder jag vill visa/bedöma på fotosidan.
2. Du vill gärna bedöma bilder tagna av andra än medlemmen, alltså tala om för "bildinnehavarn" vilken fin/mindre fin bild den har.
3. Du tycker att jag beter mig som en polis??

/Lotta
 
1. Du tycker jag har en jättekonstig åsikt ang. vilkra bilder jag vill visa/bedöma på fotosidan.
-Nej, inte konstig alls, du får bedömma vilka bilder du vill hur du vill. se nedan.

2. Du vill gärna bedöma bilder tagna av andra än medlemmen, alltså tala om för "bildinnehavarn" vilken fin/mindre fin bild den har.
-Nej, Jag vill kunna kommentera en bild som du skapat, behöver inte betyda att DU tryck på avtryckaren. (tror du att alla konstnärer gör sina konstverk själva?)

3. Du tycker att jag beter mig som en polis??
-Nej, nämde jag ditt namn i mitt "polis" inlägg???
Jag skrev att många kommer att agera poliser typ.. sitta o ha egna åsikter o funderingar över vem som tagit bilden etc.
 
Men kontentan av en sån funktion som du föreslog tidigare skulle ju kunna bli att även bildinnehavare som inte varit med och utvecklat iden skulle kunna använda den funktionen. Jag tror inte på den iden eftersom jag inte förstår:

1. Varför skulle man vilja ha kritik på bilder man inte själv tagit?
2. Varför inte fotograferna bakom bilderna skulle kunna lägga upp dem själva?
3. För att inte jag förstår hur jag skulle kommentera sådana bilder på ett konstruktivt sätt.

Och ja, jag tror att det är konstnärerna som gör konstverken. och att ev. modeller bidrar till deras arbete men att de inte blir upphovsmän till konsten för det.

/Lotta
 
joker skrev:
Svaret på frågan har du här. Jag citerar:

"...Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. ..."

Krångla inte till det nu. Svaret på Lottas fråga finns i det andra inlägget i denna tråd. Vad som gäller är glasklart och ger inget som helst utrymmer för (van)tolkningar.
 
1. Varför skulle man vilja ha kritik på bilder man inte själv tagit?
-Därför att man vill ha FEEDBACK på sina ideér..

2. Varför inte fotograferna bakom bilderna skulle kunna lägga upp dem själva?
-Det finns fotografer som INTE vill vara medlemmar här (känner två)

3. För att inte jag förstår hur jag skulle kommentera sådana bilder på ett konstruktivt sätt.
-Måste du kommentera alla bilder?

Alla konstnärer gör inte sina egna konstverk. Tror du att Edvin Öhrström gjort den kända glasobelisken i sergelstorgs rondellen i Stockholm?
 
Du har rätt Mats. Det var väl David som skulle ta sig en funderare.
Pettran, det konstverket ligger nog utanför den här diskussionen men nog tror jag att han är upphovsman till det, ja.
/Lotta (leker bara polis på bild och i film)
 

Bilagor

  • polis.jpg
    polis.jpg
    14.4 KB · Visningar: 231
Fånigt egentligen Pettran. Här har vi suttit och "käbblat" en hel del. Du har nog rätt i att det varit fler händer inblandade i glasobeliskens bygge. Egentligen kanske det är samma önskan vi har, att inte detta drabbat Valeria eller? Men jag tycker ändå att reglerna är bra som de är, det är nog den stora skillnaden oss emellan.
/Lotta
 
Tankar

Hej på er alla (glada?) debattörer!

Frågan jag har ställt mig själv fram och tillbaka hela dagen är: ska jag eller ska jag inte ge min in i debatten? Nu kan jag helt enkelt inte hålla mig längre.

Jag inser att det självklart blir svårt att komma fram till riktiga och raka regler angående detta och jag ska försöka att så sakligt som möjligt dels reda ut vad ni redan har skrivit milsrader om (utmanar mig själv för att se om jag klarar av det) och dels vill jag bidra med mina egna tankar.

I vissa fall (jag väljer att ta Valeria som exempel här) tycker jag att fotografen är den framför kameran och istället för en kamera med självutlösare använder man en kompis, den här kompisen hade lika väl kunnat vara en mycket väldressead hund. Modellen och konstnären är en och samma person, modellen kommer med idén, med kläder, med ljussättning, med allt. FÖRUTSÄTTNING för att båda vara modell och konstnär till samma bild tycker jag är att modellen har gjort allt jag nämner ovan och att den som trycker på knappen lika väl hade kunnats utbytas mot en kamera med självutlösare på ett stativ.

Om personen bakom kameran fått modellen att skratta eller le, eller bara ändra riktning för att ljuset inte ligger rätt, eller vilken löjlig liten detalj som helst egentligen så kommer saken, enligt mig, i en annan dager. I dessa fall kan det vara svårt att avgöra vem som bidragit till bilden.

Men i vissa fall är det solklart, modellen är bara modell, på samma sätt som åtskilliga blommor eller solnedgångar är det och bara för att det råkar vara en människa som blir fotograferad så ändrar inte den saken det faktum att fotografen är konstnär och modellen faktiskt bara, kanske elakt skrivet men sant, bara ett objekt som blir fotograferat.

Jag måste säga att jag håller med Lotta fullt ut i den här debatten. Här samlas vi som tar kort för att prata om korten, inte motiven vi tar kort på. Jag blir ofta ganska irriterad, eller kanske inte irriterad utan kanske snarare förvånad över att söta motiv får höga betyg även om kortet i sig är värdelöst. Det är ju trots allt bilden som sådan vi är här för att prata om och inte vad vi tar bilder på utan hur vi kan ta bättre bilder på det vi väljer att ta kort på.

Vänder man på det, om man är framför kameran, vill man kanske höra andra saker som tex: le mer, titta in i kameran nästa gång osv, råden till en modell kontra fotograf ser helt annorlunda ut och även om man är här för att man tycker om bilder och vill inspireras av och titta på andras bilder så är det inte en ursäkt för att lägga in bilder man själv inte har tagit eller bidragit jättemycket till.

Jag tycker alltså att man kan se lite genom fingrarna på Valerietypen men inte på rena modellbilder.

Jag är inte en surgumma för att jag har konkreta åsikter.

/Jennie
 
Kloka ord Jennie:) Det där är vad jag försökt få fram hela tiden fast du sa det ju så himla mycket bättre. Och i ett enda inlägg dessutom;)
/Lotta
 
mipert skrev:
Detta kan bli ett intressant dilemma.

Jag har två bilder på mig själv tagna av min fru upplagda.

Tycker dock att undantag kan göras både för mig och Wibom eftersom det finns en historia bakom bilderna.


Jag tror att dom bilderna främst är ditt eget problem eftersom de fick de högsta betygen i albumet ;-)
 
Maverick skrev:
Hmmm, tycker nog att folk här ska läsa artikeln i tidningen foto nr 11. Där finns det en framgångsrik fotograf(?) som har en åsikt i ämnet.

En sätt att lösa det hela vore kanske att våra kära kodsnickare sätter upp en speciell avdelning fför modeller liknande de portfolios som finns för fotografer.

Jag vill minnas en diskusion om vem som är fotograf om går till en fotoautomat. Det ställde till en del huvudbryderi hos vissa då automaten saknade både avtryckarknapp och manuella inställningsmöjligheter.

Mvh
Maverick

Är ju nyfiken. Tycker att jag lusläst varenda nummer men hittar inte artikeln du syftar på. Kan du ge mig en vink? Sidnummer kanske?
/Lotta
 
Jag ska kolla ikväll. Men det var iaf någon kvinnlig fotograf som sålde sina alster för 60.000:- och det var för det mesta hennes assistenter som tryckte på knappen...

Jag ska kolla som sagt, jag är lite osäker på om det var rätt nummer jag angav. Men det var den stora artikeln de brukar ha om någon fotograf.

Mvh
Maverick
 
Aha, Maria Friberg. Jo det läste jag nog men ska läsa det en gång till då. Reagerade inte alls på det och minns inte att det nämndes med åsikter. Tack för hjälpen att hitta den;)
/Lotta
 
Men jag fick uppfattningen om att Maria Friberg då är ressigör med fullständig kontroll över ljus, modellens agerande och komposition.

Den kontrollen har inte jag då jag är modell i alla fall - även om jag agerar!

Tycker att den här diskussionen är vansinnig, det är ju en fotosida och inte en modellagentur vi ska ha. Om det finns modeller som har behov av att ladda upp fotografers bilder på sig själva så tycker jag att de ska söka ett annat forum!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.