** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hann aldrig se Valerias bilder. Men skillnaden, tycker jag, är att hon "hyr in" fotogarfer för att HON har en idé. Så har jag tolkat det. Lotta säger inte emot sig själv. Hon sa ju att det var emot reglarna men gillade bilderna. är det samma sak? Hon kan ju gilla din bild även om hon kanske inte tycker det är ok att den läggs ut. Oj, vad jag försvarar Lotta..

N.D skrev:
Vänta här. det här låter som dubbelmoral i mina ögon. Eller att du inte står för det du säger!
Valeria är modell i vissa bilder här. Och vad tror du att du har för rätt att säga till om en viss modell ska eller inte ska sätta in bild på sig själv? Hur vet du vem som har/inte har behandlat bilden i bildredigeringsprogram? Tycker du ändå inte att antingen får man sätta in bilder på foton man själv inte tagit eller inte alls.Jag tycker inte den här diskussionen kommit någon vart. Antingen går du till webmastern och klagar. Sedan får den personen bestämma om man får sätta in bilder som man inte själv tagit. Och det borde gälla alla bilder! Eller vad tycker ni? Jag själv gillar skarpt Valerias foton, men generalisering är det värsta jag vet. Nu är jag ju ny här, så försöker lära mig vad som gäller.

Ojojoj. Jag har för det första fått uppfattningen av att Valeria själv är med och utvecklar bilderna mer än som modell. Det var faktiskt inte alls henne jag syftade på då jag tog upp frågan och det vet du med. sen är inte reglerna min sak att avgöra.
Vad jag vet om hur du behandlat bilden? Ingenting förmodligen men jag vet att man inte får behandla andras foton hur som helst och så vet jag att Rolf behandlar sina foton själv. Han har fotograferat mig med någon gång men inte laddar jag upp de bilderna för det.
JAG har för övrigt aldrig sagt till dig vad du ska och inte ska göra, jag har ställt någon fråga och tar mig friheten att klippa in svaret jag gav dig under en av mina bilder:

Tack tack allihop=)
Nd, Jag har aldrig påstått att det är min ensak heller.. Det här är väl vad jag påstått?
2002-12-14 09:35 Lotta Elofsson
Den här vore kul att se större. Av det jag kan bedöma nu så gillar jag det uttråkade "ja men knäpp av nu uttrycket". Tycker den ser intressant ut fast den är för liten för en rättvis bedömning.
2002-12-14 09:37 Lotta Elofsson
Förresten, jag missade att det inte var du som var fotograf och därför vill jag fråga vad meningen med att lägga upp den är. Misstänker att jag känner till fotografen bakom bilden också fast han är inte medlem här va?
2002-12-14 19:09 Lotta Elofsson
nd. Jag ser också fram mot att se DINA bilder och tycker också det är helt rätt att komma till fotosidan för att lära sig/få inspiration och omdömen på sina egna foton. Min mening var inte att låta hård, fast att lägga upp en bild tagen av en annan fotograf tycker jag inte är ok. Sen skulle jag personligen inte vara så glad om jag var fotografen och bara blev nämnd med första bokstaven i efternamnet. Är det inte så att det fattas 4 bokstäver? Men som sagt, jag hoppas uppriktigt att du inte blir avskräckt av våra kommentarer utan att du stannar och lägger upp dina egna foton i stället.
2002-12-15 02:05 n d
Jag tycker personligen det är upp till var och en såvida man vill ladda upp bilder som modell eller fotograf. Alltså inte er ensak. Ge hellre kritik på bilderna.
2002-12-15 05:54 Lotta Elofsson
Vad vill Du ha för kritik på en bild du inte tagit själv då? Jag har som sagt svårt att bedöma en så liten bild. Jag menade uppriktigt att jag ser fram mot dina egna bilder och när de kommer upp så ger jag gärna kritk på dem. Sen har du nog fel i det du skrev under mitt album hud. Kolla i reglerna för galleriet så får du se. http://www.fotosidan.se/doc.htm/1177/
Mvh Lotta

Nästa gång är det nog bättre att ta dett i ett forum kanske?

Det jag svarade på var en mening du skrev om huruvida det var min ensak eller inte.

För övrigt så är admin inblandade i tråden här. David Elmfeldt och Christer Lindh, de kanske du borde lita på i alla fall. Och sluta anklaga mig för saker jag inte påstått. Jag ställde någon fråga och försökte ge dig några råd b l a om att läsa reglerna och att ange fotografen med namn och tycker faktiskt inte jag framförde dem på något oartigt sätt.
/Lotta

Senast ändrad:
Ett tillägg till ovanstående inlägg. Flera andra medlemmars kommentarer som legat mellan mina och nd:s är bortklippta ur ovanstående inklipp. Tyckte inte det fanns någon anledning att ta med vad andra skrivit.
/Lotta

Jag syftade på både Valeria och ND, när jag skrev "minst två".
Valeria vet redan vad jag tycker eftersom jag har skrivit till henne om det, alltså ingen hemlighet eftersom det står i hennes album.

Men det betyder ju inte att man ogillar den personen. Verkligen inte! Valeria har dessutom gett mycket tillbaka i form av trevliga kommentarer, genomtänkta vinklingar.
MEN det är den som tryckt på knappen som ska lägga ut bilderna, det är väldigt klart på den punkten.

Det "farliga" är väl att mentaliteten kan lätt bli "Får han/hon så får väl jag?"

Jag tycker att det är fel, eftersom det är ett brott mot reglerna. Att sedan någon, någon gång sätter ut en bild tagen av någon annan för att glädja andra så är det också fel, men mycket lättare att se mellan fingrarna.

Sedan är det lättare att ha överseende med en person än två eller fler. Nu börjar det bli fler, alltså måste alla dom personerna dras över en kam.
Vi kan ju inte säga "Hon/han var först, alltså får den personen göra som den alltid gjort".

//Efwa (som upplevs som tråkig, eftersom hon nästan alltid går efter reglerna)

Liten fundering?
Om en person komponerar och ljussätter en bild och sedan låter en assistent trycka på kamerans avtryckare.
Vem är fotografen?

När man har en sån här regel så måste man väl vara konsekvent.
Tillåts en medlem ladda upp till kritikeralbum måste väl alla tillåtas.
Eftersom många, även jag, tycker att det är roligt och intressant att se de bilder som t.ex. Valeria laddar upp så kanske det kan skapas ett sätt som inte bryter mot några regler.

Mvh / Hasse

Jag vill också se bilderna på Valeria. Alternativet till hennes medlemssida kanske kunde vara att fotograferna laddar upp bilderna på henne. Dessutom ser jag gärna bilder på n d också men tycker att det ska vara fotograferna som laddar upp dem.
/Lotta

Hmmm, tycker nog att folk här ska läsa artikeln i tidningen foto nr 11. Där finns det en framgångsrik fotograf(?) som har en åsikt i ämnet.

En sätt att lösa det hela vore kanske att våra kära kodsnickare sätter upp en speciell avdelning fför modeller liknande de portfolios som finns för fotografer.

Jag vill minnas en diskusion om vem som är fotograf om går till en fotoautomat. Det ställde till en del huvudbryderi hos vissa då automaten saknade både avtryckarknapp och manuella inställningsmöjligheter.

Mvh
Maverick

Hasse Lundberg skrev:
Liten fundering?
Om en person komponerar och ljussätter en bild och sedan låter en assistent trycka på kamerans avtryckare.
Vem är fotografen?

Det ska finnas en diskussion om det här på fotosidan. Frågan är hur lagen säger...och vad jag förstår så är det avtryckaren.

En motfråga:
Om du får ett råd (och gör som rådet säger) av någon om hur du ska ställa in kameran på en kurs, men du trycker av, vem är fotografen då?

Måste rätta mig, inte alternativet till hennes medlemssida utan alternativet till att hon laddar upp dem menade jag. Valeria har ju faktiskt någon bild hon tagit själv också plus att hon ger kommentarer på ett genomtänkt sätt.
/Lotta

Lösning?

Kan inte redaktionen skapa en NY typ av album, där det framgår att dom INTE är tagna av en själv, där man kanske i uppladdningsfasen ANGER fotograf vid namn och att detta namn ANGES under bilden i fråga, kan inte vara nåt speviellt svårt att fixxa för vår kodsnickare.

Så.. sen va allt klart och alla kan vara glada igen.

//Peter

Men.. varför vilja ha kommentarer på sånt man inte tagit själv? Angående modellbilder så finns det fler sidor att marknadsföra sig på som modell än vad det finns fotosidor för fotografer. Det finns även communities där modeller möts. Min fundering efter ditt förslag pettran är ju vad det är vi vill bedöma och ge kritik på här. Vill vi vara konstruktiva mot fotografer eller vill vi tala om för "bildinnehavare" (som inte är fotografer) att de har fina bilder?
/Lotta

Hasse Lundberg skrev:
Är det inte det som diskuterar i denna tråd?

Hmm, jo, det har du ju rätt i, men jag trodde du ville ha ett konkret svar på frågan:)

Enligt lagen är det den som trycker som har tagit bilden. Enligt FS regler är det den som tagit bilden som ska lägga upp bilden.
Jag tror inte någon här heller tvekar om vilket som är rätt eller fel i detta fall.

Svarar Lotta:

Näe... för att få kommentarer på bildidén, hur ljuset är satt etc etc... tänkte på det som Valeria skrev ovan, om att det är hennes ideér o kompositioner, varför skall inte dessa kunna kommenteras.

Jag tror verkligen INTE att dom som lägger upp bilder på sig själva tagna av andra gör det för att få Modelluppdrag, tror inte att dom stora modell & bildbyråera är så frekventa besökare här på fotosidan.se så att det skulle ge något, och är det det som är problemet egentligen så skall ju "portfolion" bort oxo eftersom det är just ett sätt att "marknadsföra" sig själv.. om man nu tycker att man borde det...

Pettran. Jag har fler modellbilder på mig (fast inte uppladdade här) än vad jag har kritikbilder på fotosidan. På många av dem är ideérna mina och på enstaka har jag t o m varit med och satt ljuset. Kanske är jag jättekonstig för jag förstår faktiskt inte varför inte de berörda fotograferna ska kunna ladda upp dem i stället för att jag gör det. Jag kan ju gå in och läsa kommentarerna på det sättet också.
Men visst, Valeria tycker jag ändå är ett speciellt fall precis som goco skrev förut och jag vill som sagt också se henne på bild. men frågan är utvecklingen av en sån funktion du föreslår. Frågan kvarstår. Vill vi vara konstruktiva mot fotografer eller vill vi tala om för "bildinnehavare" (som inte är fotografer) att de har fina bilder?
/Lotta

Senast ändrad:
Lotta: det kan nog bara besvaras av våra 11.000 registrerade medlemmar, det får väl göras en undersökning kanske...

men men, vad som än händer med dessa Regelbrytare (går ju iofs att ändra regler) så ska dom ju bort eller iallafall bilderna, oavsett om vi vill se t.ex valeria eller ej. Det kommer ju bli ett hästjobb att för fotosidans "ägare" att titta igenom alla bilder o bildtexter för att kunna radera alla dessa "bastardbilder"

Det finns bara två sätt att fixxa detta, 1. "Let it be", eller 2. ta bort dom "bilderna", ALLA inga undantag!. Vilket alternativ väljs tro... spännande...

Pettran skrev:
Det finns bara två sätt att fixxa detta, 1. "Let it be", eller 2. ta bort dom "bilderna", ALLA inga undantag!.
Nåja, om man skall ta bort bilder behöver man ju bara ta bort dem som folk upptäcker och underrättar redaktionen om. Eventuella andra bilder som ingen skriker till om stör ju knappast någon heller.

Jag tycker det skriks rätt mycket just i denna tråd... men egentligen... ska en "bastardbild" bort så skall alla...

Synd om det skulle bli en grupp "poliser" här på FS, vilket kommer att hända...

Jag håller på alt 1.

Pettran skrev:
Jag tycker det skriks rätt mycket just i denna tråd... men egentligen... ska en "bastardbild" bort så skall alla...

Synd om det skulle bli en grupp "poliser" här på FS, vilket kommer att hända...

Jag håller på alt 1.

Vaddå skriks? Jag trodde vi diskuterade..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar