Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
ja..

Jag är jätteupprörd över detta och har nu mailat fotosidan för att få klarhet i detta. Reglarna är lite otydliga angående detta. Men som Lotta säger.. man borde ange att man fått tillåtelse att lägga upp bilden. Och att inte skriva fotografens hela namn, tycker jag är skandal! Har man inte tagit bilden själv, lägger man INTE upp den. Enligt min mening...
 
Det var nog riktigt gjort. Bra att det finns de som tar tag i saker, jag fegar bara i såna situationer. Angående fotografens namn i det fallet har jag nämnt det under en bild och inte i tråden om någon undrar. Jag känner till fotografen någorlunda bra (om det är den jag är ganska övertygad om när jag kombinerar bild med det lilla av namnet som fanns med) och kan tänka mig att han gett ok till henne om användning av bilden. Men att använda den här tycker jag som sagt inte är ok.
/Lotta
 
Jag tycker inte att det är diffust vad som gäller för bilduppladdning. Bilderna skall vara tagna av medlemmen.
 
lotelo skrev:
Ja, då var det ganska uppenbart då;) Tycker bara att det händer så ofta att man ser bilder som är tagna av andra än fotografen själv så jag blev lite tveksam.
/Lotta

Många
och här pratas det om 2 personer av ett antal 1000 medlemmar ?.
Antagligen så har jag missat något den senaste månaden för jag har inte lagt märke till så många tvivelaktiga medlemmar som lägger upp andras bilder:

Under min tid har några medlemmar "försvunnit" från sidan pga dom lagt upp bilder dom inte tagit.
Men i dom fallen har det väl snarare rört sig om bildstöld snarare än att modeller har lagt upp bilder.
 
Senast ändrad:
Örjan, det var inte jag som skrev två. Jag vet minst två modeller som använder det som någon typ av agentur men utöver det har jag senaste veckan kommenterat två bilder som någon kompis knäppt av på medlemmen samt sett ett antal till. Hur som helst så är nog majoriteten regelriktiga fast det är fler än två som jag reagerat på.. Sen har jag faktiskt ingen förståelse för att man hellre visar upp bilder på sig än bilder man tagit själv. För min del är det oviktigt vem som är på bilden, skulle jag ens ladda upp självporträtt ser jag det ganska ovesäntligt att tala om det också. Vissa här resonerar nog tvärtom.
/Lotta
 
Så rätt så - kritikalbum är till för egna bilder, som man vill ha kritik på. Ser ni något konstigt, felaktig, upprörande, tveksamt, underligt etc etc så tveka inte att kontakta oss. Mycket bättre än att ge sig in i ordkrig i kommentarerna eller att påpeka det i forumen.
 
Nu när vi är inne på brott mot regler vad gäller bilder.

Här har vi ett ”riktigt” lagbrott:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5051

Ett exempel som förekommer då och då, en bild laddas ned från en webbsida och läggs upp i forumet.

Kanske inte världens allvarligaste brott men värt att tänka på så Fotosidan slipper drabbas av juridikens långa arm.

Hmmm, trodde jag skulle hitta massa exempel på detta men lyckades bara nosa fram tre. Men jag har inte kollat alla inlägg heller.
 
Senast ändrad:
Ok, jag har kontaktat er för en stund sedan men jag måste ju bara fråga vad det är för fel att ta upp det i forumet? Att kasta sig i ordkrig under kommentarer förstår jag, men att ställa en fråga i forumet? I alla fall så var jag ju nyfiken på hur andra såg på det också.
/Lotta
 
Jo, men om ni vill att vi skall se det och agera på något så finns bara ett alternativ; skicka mail till redaktionen.

Den här tråden började med en fråga om huruvida det var tillåtet eller ej och en sådan diskussion är ju OK - men specifika överträdelser odyl skall rapporteras till oss.

Vi har ingen möjlighet att hänga med i alla diskussionstrådar eller bildkommentarer. Genom att kontakta oss direkt så ser vi det garanterat, och ni slipper dessutom "hänga ut" någon publikt.
 
Bra, då förstod jag:) Det kan ju som sagt vara intressant att bolla lite med andra medlemmar också innan man fattar beslut om att kontakta er. Sen så anser jag inte att någon blivit "uthängd" här (bara min åsikt förstås). Är det verkligen någon som blivit det?
/Lotta
 
har vi nämnt någon här som hela denna debatt handlar om? Det har jag missat i så fall. Jag vet ju varför Lotta startade detta forum, men det var ju genom en allmän fråga om publicering. Eller är jag helt och virrar nu?
 
Modellbilder

Hej!

Jag har sett denna diskussion om att lägga upp bilder som man själv inte tagit och jag måste erkänna att jag inte alls visste att jag gått emot några regler och även stött mig med andra medlemmar. Detta vill jag absolut inte!!!! Ber om ursäkt för det.

Många av bilderna tagna på mig har jag verkligen slitit med, jag har fått en idé, rest långt, hyrt klänningar och sedan försökt få tag på den rätta fotografen för just den idén jag fått. Jag tänkte därför att om man skapat bildidén själv, jobbat hårt för att få fram det man fått kanske kunde lägga upp bilderna här. Detta givetvis om man nämner VEM som är den egentliga fotografen vid namn.

Jag har sedan flera gånger funderat på att ta ned min sida pga tidsbrist, men jag har fått en sådan respons; folk mailar från FS och tycker att det är kul att se bilder jag är med och skapar osv, att jag har behållit sidan. Jag visste dock inte alls om denna regel, och inte heller att några medlemmar tagit så illa upp. Jag ber tusen gånger om ursäkt!

Eftersom jag går emot reglerna här på FS skall jag ta ned bilderna.

MVH

Valeria.
 
Valeria. Det var inte främst dig jag reagerat på då jag startade tråden. Min personliga uppfattning av dig är att du varit delaktig i framtagandet av bilderna mer än som modell. Eller? Men tyvärr var det ju mot reglerna. Jag tror också att många andra modeller kan få uppfattningen av att det är ok att lägga upp modellbilder för kritik när de ser din sida men jag tvivlar på att alla de skulle ha varit med och utvecklat ideérna. Jag har aldrig kommenterat bilderna du lagt upp av den anledningen att det inte är du som tagit dem. Tycker nog inte att det är helrätt ändå fast jag har inte stört mig heller. Bilderna gillar jag jättemycket förresten.
/Lotta
 
Redaktionen får fundera på någon lösning på detta dilemma. Principiellt så är det fel att ladda upp andras bilder i sitt eget namn. Men som i Valerias fall så förstår jag syftet, och tycker att det är bra. Tyvärr så bryter det mot reglerna.

Reglerna har vi satt upp, helt enkelt för att folk skall förstå att man inte kan ladda upp andras bilder, eftersom detta är bildstöld. Men här kommer uppladdningen av annans bild i annan dager.

Redaktionen tar sig en funderare, och återkommer i frågan framöver.
 
tycker att det finns en jyst knapp
i ps....justera nivåer...

jag tycker att just Valerias sida är en av dom bättre just pga att den visar hur olika fotografer behandlar samma ämne... läs modell
är det nånstans vi kan lära oss så är det där..
men det är nog kanske bättre att ha bara
katt , ko och systerbilder utslängda på
lite olika sidor.........det borde lära oss
 
I väntan

David Elmfeldt, tack för ditt svar! Jag förstår givetvis varför ni har dessa regler, och det är helt solklart! Annars skulle det vimla av "fotografer" som stjäl bilder. Jag kommer att ha bilderna under opublicierade album tills vidare, och när ni beslutat huruvida ni skall gå tillväga med detta får ni som sagt återkomma! Jag skulle verkligen uppskatta att vara kvar som det varit hittills då det hjälpt med min utveckling något otroligt, men jag förstår om detta inte går!

MVH

Valeria.
 
Vänta här. det här låter som dubbelmoral i mina ögon. Eller att du inte står för det du säger!
Valeria är modell i vissa bilder här. Och vad tror du att du har för rätt att säga till om en viss modell ska eller inte ska sätta in bild på sig själv? Hur vet du vem som har/inte har behandlat bilden i bildredigeringsprogram? Tycker du ändå inte att antingen får man sätta in bilder på foton man själv inte tagit eller inte alls.Jag tycker inte den här diskussionen kommit någon vart. Antingen går du till webmastern och klagar. Sedan får den personen bestämma om man får sätta in bilder som man inte själv tagit. Och det borde gälla alla bilder! Eller vad tycker ni? Jag själv gillar skarpt Valerias foton, men generalisering är det värsta jag vet. Nu är jag ju ny här, så försöker lära mig vad som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.