Fotografi är verkligen en bransch med sin egna regler. Vad kunden skall använda bilderna till är väl ändå deras ensak när de väl betalat för fotograferingstjänsten, de köper ju inte en arkivbild utan en tjänst. Precis som vilken kunsulttjänst som helst.
Skulle jag anlita en fotograf så skulle jag kräva nedanstående, alltså ungefär så som kontrakt brukar se ut där jag spenderar mina arbetsdagar. Nedanstående skrivet helt utan kontraktskompetens...
Alla Raw bilder tagna under uppdraget tillhör uppdragsgivaren och skall levereras ojusterade. Bilder som anses bra, ej dubletter etc. (10-50% av bilderna) levereras grundjusterade(vitbalans, exponering, kontrast etc.) i RAW i ett av lightroom 3.0 läsbart format (justeringar av bilden skall vara spårbara). Ytterligare 10 bilder som anses mycket bra av fotografen levereras med ytterligare justeringar i ett av lightroom läsbart format enligt fotografens personliga stil. (Effekter, svartvitt etc.) Dessa bilder bör vara virtuella kopior av RAW filen läsbara av lightroom.
Tid för fotografering: 6 timmar varav 1h porträtt, 1h cermoni samt resterande tid mingel.
I er offert skall ingå pris per arbetad timme, budgeterade timmar för grundjustering och markering/taggning av av fotografen ansedda bra bilder samt ytterligare justeringar av 10 bra bilder enl. ovan. Ange restidsersättning samt milersättning separat. Av beställaren i förväg godkända utlägg ersätts mot kvitto.
Option1: Ange pris per bild och timme för ytterligare justeringar i fotografens personliga stil.
Option2: Ange pris per timme för kvalificerad retuschering av bilder. Bilder levereras i ett av photoshop läsbart format med alla ingående lager. Lager får ej slås ihop om det inte är absolut nödvändigt för redigeringen och i sådana fall skall en kopa av filen sparas innan sammanslagningen. Bifoga länk till referensbild.
Option3: Ange pris per timme för okvalificerat arbete som beställes i efterhand. Beställning av kopior, bränning av skiva, etc.
All utrustning(kameror, blixtar, licenser) tillhandahålls av uppdragstagaren. 220V uttag finns i lokalerna men inte nödvändigtvis på den plats fotograferingen kommer att ske.
Beställaren har under och efter uppdragets slutförande alla rättigheter till bilderna. Det innebär att beställaren kan sälja bilden vidare, framställa kopior etc. fotografens namn kommer inte anges.
Fotografen/uppdragstagaren har rätt att använda bilderna i sin marknadsföring(ex. portfolio) men ej sälja vidare någon form av upphovsrätt till 3: part. Bilderna får ej publiceras utan uppdragsgivarens skriftliga tillstånd förutom i fotografens personliga portfolio.