Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Att ge ut RAW-filer
- Trådstartare Gravitatioon
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
Nu är det 4 sidor med svar på en enkel fråga, sälja eller inte sälja RAW bilder. Roligt.
Ge mig ett vettig svar varför inte sälja bilderna och sätta punkt, och gå vidare med pengarna och god service?!
Varför ska man göra allt så komplicerat. )))
Jag har bara EN sida.
Frågan är inte enkel. Den är lika komplicerad som att folk inte vill ge bort högupplösta bilder eller att vissa yrkesfotografer inte alls ger bort några digitala kopior.
Jag vill också ha mina barns förskolefoton högupplösta i digital form och helst RAW för jag själv älskar redigera. Men tror du dom ger mig det? Nä de tjänar stora pengar på att INTE göra det. Där har du EN vettig förklaring. Samma förklaring till många fortfarande ger ut lågupplösta bilder. Det är för att kunderna kommer tillbaka för förstoringar.
Men allt går att köpa för pengar!!!!! Och är man överens så finns det inga ursäkter.
Men jag tycker man bör respektera ett företags principer, rykte och hantverk.
En kund ville ha rabatt ifall de fick alla bilderna från festen helt oredigerade. Det fick dom, men jag raderade alla dåliga kort och rätade upp dom och snabbfixade några under/översponerade. Det är ändå mitt rykte som fotograf som sprids och bilder som visas upp för de andra festdeltagarna är alla potentiella kunder.
Aldrig hade jag gett dom minneskortet med bilderna som de är!
/Stefan
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Min mest populära produkt tar tio år att göra, ett fototillfälle per år där vi snackar fram 10-15 ord/känslor/färger/situationer som definerar den jag ska porträttera där de är, just nu, i sina liv. Om ett år börjar vi om igen. Det blir till slut en ganska unik bok som dokumenterat en stor del av ens liv. Jag är ganska säker på att mina kunder kommer ha förtroende för mig även när vi om ett decenium slutför produkten och de får sin bok, "Amanda, by Michael".
Du målar med en ganska bred pensel när du vill få fram din poäng att fotografer inte är att lita på, men jag undrar hur mycket faktisk vikt som ligger bakom ditt resonemang, för som fotograf så känner jag inte igen mig i din målade bild. Du hoppar hejvilt mellan bröllop- och paparazzifotografer, drar in facebook och laila bagge från höger och vänster i en svammelsörja som du inte ens själv kan tro på är en representativ bild av en fotografs vardag.
Så min fråga blir enkel, vad har du för egna erfarenheter - antingen som bildköpare eller anlitad fotograf när det gäller raw-efterfrågan? Och då menar jag inte hypotetiska extremsituationer, utan dina måndag till fredag erfarenheter...
Jag ser mig i det samanhanget som i ett kundperspektiv och jag gör mig absolut inga illusioner så länge det är pengar inblandade. När affärsmöjligheterna finns där får ofta andra överväganden stryka på foten. Jag menar bara att det finns absolut en inbyggd konflikt över tid mellan beställare och fotograf speciellt om fotografen sätter igång och använder dessa bilder på et sätt som beställaren kanske inte riktigt föreställt sig. Att sedan en del sköter detta snyggare än andra är jag helt övertygade om.
Fotografer är dock företagare och i en del fall är de proletariserade och rätt pressade ekonomiskt och det är ingen bra grogrund för att odla integritet. Tyvärr har jag dessutom dåliga exempel på näthinnan och jag tror inte alla fotografer om gott. Senaste bottennappet var på min senaste semester i Tanzania då en svensk representant för fotografyrket med ordentligt hög profil som fotograf skämde ut både sig själv och odlade våra fördomar om yrket.
Jag hade på tre veckor inte träffat en enda ovänlig människa i ett av Afrikas vänligaste länder Tanzania. Skulle hem och hade denguefeber. Killen kastar sig över oss (mig och min fru) och säger på sluddrig engelska att han vill ha vår penna (för att fylla i ett departure form). Eftersom vi just börjat fylla i formulären så sa jag att det kommer ta ett tag då vi just börjat. Han blev då förbannad och började vifta hotfullt. Jag trodde det var en engelsk fotbollshulligan först men sedan såg jag att det stod "Fotograf" på ryggen av hans tröja. På en annan yttertröja stid det dessutom killens namn i klartext och han hade en påknuten plastlapp med firmanamnet (jag ska inte lämna ut killens namn eller företaget för det här handlar bara om en princip och ingen hängning). Vi vägrade och killen dröp av vinglandes med rinnande snus i båda mungiporna.
När vi passerat bagagechecken så fastnade han då han smugglat med en flaska whisky från Zanzibar trots att det var förbjudet att ta med någon vätska med mer än 100ml. När vi gick till restaurangen (fanns bara en) så var det vild palaver när han försökte rädda sin whisky, vilket naturligtvis var dödsdömt. Efter ett tag kom killen in på restaurangen och köpte en öl och fortsatte stöka genom att ofreda ett par unga tjejer. Trots att han redan var aspackad så köpte han flera nya öl (på en gång för säkerhets skull) som han for ut ur restaurangen med och personalen sprang efter och stoppade honom och sedan fortsatte nästa pallaver. Efter det somnade mänskan lyckligtvis på planet och höll sig mot all förmodan lugn ända til Amsterdam.
Så som du förstår så är jag rätt övertygad om att alla fotografer inte håller din kvalitet. Jag har sett motsatsen i full frihet och gör mig inga illusioner.
Så detta handlar inte alls om att inte respektera fotografernas hantverk för min del utan helt enkelt om att säkerställa tillgången till orginalen och säkerställa att de inte kommer på driven. Varför är det svårt att förstå bland en del fotografer och upplevs som så stressande att man rekommenderar de som ställer dessa krav att uppsöka psykolog? Kan man inte mötas på en mer saklig grund? Är de krav jag lyft fram så helt omöjliga att möta för de som inte tycker sig kunna det? Vad handlar detta egentligen om? Ni kan väl ändå inte mena att det skulle röra sig om att värna om en ert konstnärliga skapande? De flesta av de bilder ni har i era arkiv kommer ju ingen någonsin att fråga efter. Så kul är de ju faktiskt inte för några andra än beställaren.
Senast ändrad:
afe
Aktiv medlem
Nog kan man sälja råfiler om kunden absolut vill ha det, men jag skulle aldrig lämna från mig alla exponeringar från ett fototillfälle. Finns ingen anledning att riskera att felexponerade, suddiga eller bara allmänt usla bilder sprider sig med mitt namn.
Nu jobbar jag inte längre som fotograf, utan på ett företag som utvecklar programvara. Det är samma sak i den branchen - vi lämnar inte ut källkod till kunden, och vi levererar inte program som inte fungerar (bortsett från en eller annan bugg). I stort sett inga kunder är intresserade av att få källkoden, men en del kräver att källkoden finns deponerad hos en oberoende part för den händelse att företaget skulle försvinna.
Nu jobbar jag inte längre som fotograf, utan på ett företag som utvecklar programvara. Det är samma sak i den branchen - vi lämnar inte ut källkod till kunden, och vi levererar inte program som inte fungerar (bortsett från en eller annan bugg). I stort sett inga kunder är intresserade av att få källkoden, men en del kräver att källkoden finns deponerad hos en oberoende part för den händelse att företaget skulle försvinna.
steveia
Avslutat medlemskap
En underbar debatt med en del vettiga åsikter enligt min mening och syn.
Vi pratar här om vad vi, fotografer, oavsett om vi är professionella eller ej, tycker och vill. Men, vi har glömt vad kunden vill ha och hur kunden ser på det vi gör/skapar. Glöm inte att alla människor har sitt eget syn på hur bilden ser ut och vad som är bra eller inte just för honom/henne.
T.ex. för ett antal år sedan gifte jag mig och hittade en pro fotograf. Vi fick underbara bilder ut av fotografen. Mitt krav var också att få alla original bider i RAW. Dessa fick jag, och blev faktisk mer glad när jag fick göra om en del just på det sättet som passar mig och mina ögon.
Varför tar i från kunden den möjlighet? Låt kunden leka med sina bilder där vid sin dator och låt honom/henne skapa sina egna verk. Och jag står för ordet "Sina bilder", det är faktiskt kundens bilder (inklusive RAW), han betalar för det. Vi som fotograferar är bara verktyg.
Ett annat exempel är min fru som i det fallet är min bästa fotomodel. Vi har haft hundratals olika fotosessioner, och min erfarenhet ut av det är oavsett hur längre jag sitter och redigerar mina/hennes bilder, gör hon om dessa på sin datorn i en enkel fotoredigerings programmet från Google. ))
Smaken som baken.
Sen skulle jag vilja också tilläga, vi som fotograferar människor och tar betalat i från dessa, är inte konstnärer. Därför hållningen med att jag äger rättigheter är FEL. Igen, vi är verktyg.
Däremot, om du lyckas att ta årets bild och få andra tycka om den, då är det en annan femma.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
/ Steve
Vi pratar här om vad vi, fotografer, oavsett om vi är professionella eller ej, tycker och vill. Men, vi har glömt vad kunden vill ha och hur kunden ser på det vi gör/skapar. Glöm inte att alla människor har sitt eget syn på hur bilden ser ut och vad som är bra eller inte just för honom/henne.
T.ex. för ett antal år sedan gifte jag mig och hittade en pro fotograf. Vi fick underbara bilder ut av fotografen. Mitt krav var också att få alla original bider i RAW. Dessa fick jag, och blev faktisk mer glad när jag fick göra om en del just på det sättet som passar mig och mina ögon.
Varför tar i från kunden den möjlighet? Låt kunden leka med sina bilder där vid sin dator och låt honom/henne skapa sina egna verk. Och jag står för ordet "Sina bilder", det är faktiskt kundens bilder (inklusive RAW), han betalar för det. Vi som fotograferar är bara verktyg.
Ett annat exempel är min fru som i det fallet är min bästa fotomodel. Vi har haft hundratals olika fotosessioner, och min erfarenhet ut av det är oavsett hur längre jag sitter och redigerar mina/hennes bilder, gör hon om dessa på sin datorn i en enkel fotoredigerings programmet från Google. ))
Smaken som baken.
Sen skulle jag vilja också tilläga, vi som fotograferar människor och tar betalat i från dessa, är inte konstnärer. Därför hållningen med att jag äger rättigheter är FEL. Igen, vi är verktyg.
Däremot, om du lyckas att ta årets bild och få andra tycka om den, då är det en annan femma.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
/ Steve
themajk
Aktiv medlem
Långt och vettigt, men klippt för scoll-reasons
Äntligen lite "kött på benen" så att säga, nu kan jag mycket lättare förstå och sätta mig in i vad du menar. Tack
Att det finns rötägg överallt, även inom foto, kan vi nog alla vara rörande överens om. Snickare, kockar, fotografer, fotbollssupportrar, gold-digger tjejer och tafsare på krogen. Precis överallt.
Men jag vill ganska snabbt höja en flagga här, för det är när vi börjar diskutera ett segments sämsta gemensamma nämnare som en generell sanningsgeneralisering av detta segment som vi börjar vara ute på tunn is.
Ja. Det finns absolut fotografer som är helt åt skogen. Och jag är absolut inget skinande helgon, jag har spenderat hela mitt yrkessamma liv med att antingen få folk att köpa saker de inte behöver (reklamvärlden), att titta på värdelösa tv-program (tv-världen) eller att få folk att köpa bilder av dem själva/sin produkt som sällan i slutändan stämmer överens med verkligheten (fotograf). Jag har för länge sen accepterat att jag kommer åka direkt till helvetet utan att passera 'gå'...
Men jag har alltid, och verkligen alltid, spenderat varje yrkesverksam timme med att göra mina kunder nöjda. Alltid. Oavsett. Men jag har nog inte någon speciellt bra etik eller moral, jag likställer ofta mig själv med en prosituterad. I love you long time, for dollars.
Jag har varit med och skapat vinjetter för program som Robinson i halva europa, vem vill bli miljonär (när den var cool och åkte genom hjärnan), jag har gjort allt det där helt ovessentliga som aldrig kommer stå i några böcker - men enda sak har alltid genomsyrat hela grejen, mina kunder har kommit till mig för att de vill ha MIN S-L-U-T-produkt.
Och där är kärnan i mitt resonemang, för allt jag lärt mig under min egen resa är att mitt varumärke är aldrig bättre än det absolut sämsta jag gjort (och det finns tyvärr några riktiga lågvattenmärken, 'Radio'-såpan på tv5 tex). Tyvärr har det nog aldrig varit lika sant som när jag nu tänkte köra ett race som fotograf.
Så om en kund, som jag hoppas kom till mig för mina slutresultat, ber mig om raw/råvarorna för att leka själva så är det en varningsflagga. För om de leker själv (med ett dåligt resultat) och publiserar så kommer någon (det finns alltid den där 'någon') att härleda vilnklar/utsnitt/whatever till mig och om det inte blev bra - fråga 'hur fan tänkte du där?'. Och DET skadar min verksamhet. Vill de ha dem för långtidslagring, inga problem - jag har ett sätt som får båda nöjda på den fronten.
Jag kommer dock, givetvis alltid att böja mig för en kund, jag är trots allt en kreativ 'hora' - men om jag tror att kunden kan göra mer skada än nytta för mig med sina krav, så kommer jag prissätta det hela på en nivå som antingen a) avskräcker kunden (och därmed mitt varumärkes möjliga skada) eller b) ger en ekonmisk vinst värt risken.
Men för att återknyta - jag tycker att det är förkastligt att basera en argumentation på en liten del av en yrkeskår och sen basunera ut att man inte litar på hela kåren pga några rötägg. Om alla kände så hade Polisen's förtroende i det här landet varit absolut noll. Och där är vi väl inte ännu?
KGS
Aktiv medlem
Helt otroligt att en sån diskussion finns här på fotosidan!
Enda anledning att sälja sina rawfiler(negativ) är om man är död. Det handlar ju för fan om upphovsrätt.
Som kund köper man en tjänst och inget annat. Därefter köper kunden kopior på bilder som fotografen äger. Är inte kunden intresserade av ett sådant upplägg så får kunden helt enkelt vara utan fotograf.
Med den inställningen tror jag att många fotografer får vara utan kunder i framtiden.
control87th
Aktiv medlem
... Det är samma sak i den branchen - vi lämnar inte ut källkod till kunden, och vi levererar inte program som inte fungerar (bortsett från en eller annan bugg). I stort sett inga kunder är intresserade av att få källkoden, men en del kräver att källkoden finns deponerad hos en oberoende part för den händelse att företaget skulle försvinna.
Försök inte få det att låta som om det är någon branschstandard att inte lämna ut källkoden! På mina tre senaste arbeten, alla i säkerhetsbranschen har det varit en självklarhet att kunden behåller källkoden till all av kunden beställd, utvecklad programvara.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nog kan man sälja råfiler om kunden absolut vill ha det, men jag skulle aldrig lämna från mig alla exponeringar från ett fototillfälle. Finns ingen anledning att riskera att felexponerade, suddiga eller bara allmänt usla bilder sprider sig med mitt namn.
Nu jobbar jag inte längre som fotograf, utan på ett företag som utvecklar programvara. Det är samma sak i den branchen - vi lämnar inte ut källkod till kunden, och vi levererar inte program som inte fungerar (bortsett från en eller annan bugg). I stort sett inga kunder är intresserade av att få källkoden, men en del kräver att källkoden finns deponerad hos en oberoende part för den händelse att företaget skulle försvinna.
Taget för min del. Har inga problem med det. Dina tasliga felträffar är säkert kunden inte heller intresserad av och jag undrar bara varför du själv i så fall har dem kvar?
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Äntligen lite "kött på benen" så att säga, nu kan jag mycket lättare förstå och sätta mig in i vad du menar. Tack
Att det finns rötägg överallt, även inom foto, kan vi nog alla vara rörande överens om. Snickare, kockar, fotografer, fotbollssupportrar, gold-digger tjejer och tafsare på krogen. Precis överallt.
Men jag vill ganska snabbt höja en flagga här, för det är när vi börjar diskutera ett segments sämsta gemensamma nämnare som en generell sanningsgeneralisering av detta segment som vi börjar vara ute på tunn is.
Ja. Det finns absolut fotografer som är helt åt skogen. Och jag är absolut inget skinande helgon, jag har spenderat hela mitt yrkessamma liv med att antingen få folk att köpa saker de inte behöver (reklamvärlden), att titta på värdelösa tv-program (tv-världen) eller att få folk att köpa bilder av dem själva/sin produkt som sällan i slutändan stämmer överens med verkligheten (fotograf). Jag har för länge sen accepterat att jag kommer åka direkt till helvetet utan att passera 'gå'...
Men jag har alltid, och verkligen alltid, spenderat varje yrkesverksam timme med att göra mina kunder nöjda. Alltid. Oavsett. Men jag har nog inte någon speciellt bra etik eller moral, jag likställer ofta mig själv med en prosituterad. I love you long time, for dollars.
Jag har varit med och skapat vinjetter för program som Robinson i halva europa, vem vill bli miljonär (när den var cool och åkte genom hjärnan), jag har gjort allt det där helt ovessentliga som aldrig kommer stå i några böcker - men enda sak har alltid genomsyrat hela grejen, mina kunder har kommit till mig för att de vill ha MIN S-L-U-T-produkt.
Och där är kärnan i mitt resonemang, för allt jag lärt mig under min egen resa är att mitt varumärke är aldrig bättre än det absolut sämsta jag gjort (och det finns tyvärr några riktiga lågvattenmärken, 'Radio'-såpan på tv5 tex). Tyvärr har det nog aldrig varit lika sant som när jag nu tänkte köra ett race som fotograf.
Så om en kund, som jag hoppas kom till mig för mina slutresultat, ber mig om raw/råvarorna för att leka själva så är det en varningsflagga. För om de leker själv (med ett dåligt resultat) och publiserar så kommer någon (det finns alltid den där 'någon') att härleda vilnklar/utsnitt/whatever till mig och om det inte blev bra - fråga 'hur fan tänkte du där?'. Och DET skadar min verksamhet. Vill de ha dem för långtidslagring, inga problem - jag har ett sätt som får båda nöjda på den fronten.
Jag kommer dock, givetvis alltid att böja mig för en kund, jag är trots allt en kreativ 'hora' - men om jag tror att kunden kan göra mer skada än nytta för mig med sina krav, så kommer jag prissätta det hela på en nivå som antingen a) avskräcker kunden (och därmed mitt varumärkes möjliga skada) eller b) ger en ekonmisk vinst värt risken.
Men för att återknyta - jag tycker att det är förkastligt att basera en argumentation på en liten del av en yrkeskår och sen basunera ut att man inte litar på hela kåren pga några rötägg. Om alla kände så hade Polisen's förtroende i det här landet varit absolut noll. Och där är vi väl inte ännu?
Vänd på det istället. Du vill ju få oss att tro att alla fotografer skulle vara seriösa och en stabil klippa att lägga sin långtidsförvaring hos. Risken är ju stor att det alkoholiserade pucka jag beskrivit av misstag raderar dina orginal när han inte har plats för nya jobb. Svårare behhöver det ju inte vara.
afe
Aktiv medlem
Taget för min del. Har inga problem med det. Dina tasliga felträffar är säkert kunden inte heller intresserad av och jag undrar bara varför du själv i så fall har dem kvar?
Jag brukar inte spara felträffarna, men en del har antytt att fotografen i princip borde ge kunden minneskorten med samtliga exponeringar.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Med den inställningen tror jag att många fotografer får vara utan kunder i framtiden.
Trådens bästa oneliner KG.
Studiomats
Aktiv medlem
Med den inställningen tror jag att många fotografer får vara utan kunder i framtiden.
Passar mig alldeles utmärkt, jag har inget behov att ha kunder som är ute efter mina rawfiler/negativ. De kunder kan du få ta så slipper jag dem.
Jag gör hellre något roligare jobb där jag får behålla det som är mitt. Och skulle det vara så att det inte blir fler jobb för mig så kommer jag inte gråta för det. Jag har mat för dagen och krig slipper jag så inte ska jag klaga. Men avtala bort eller sälja mina rawfiler/negativ det kommer jag aldrig göra, inte ens om det skulle bli lag på det.
snap01
Aktiv medlem
Du får ett Nej av mig med!
Som fotograf lämnar jag inte ut nåt till en kund som jag inte är nöjd med. En RAW-fil är helt obearbetad utan skärpa, färgrymd odyl och därmed kan jag anse att en naken RAW-fil inte är nåt jag kan vara nöjd med.
Erbjud dom 16-bits TIFF istället.
/Stefan
även om hon inte får bilderna i raw så kan tex öppna dom i raw konverteraren i alla fall, och om hon inte skulle göra det så kan hon ändå förändra bilderna hur mycket som helst o hur dom kommer se ut beror på hennes smak, du får väl hoppas hon har god smak
Så hur ska man skydda sig om man är rädd att någon kund går photoshop manic o publicerar dom överallt?
kräva att hon skriver ut att hon bild behandlat själv?
Rommel
Avslutat medlemskap
även om hon inte får bilderna i raw så kan tex öppna dom i raw konverteraren i alla fall, och om hon inte skulle göra det så kan hon ändå förändra bilderna hur mycket som helst o hur dom kommer se ut beror på hennes smak, du får väl hoppas hon har god smak
Så hur ska man skydda sig om man är rädd att någon kund går photoshop manic o publicerar dom överallt?
kräva att hon skriver ut att hon bild behandlat själv?
???? Om du läse vad du citerat mig så fattar du väl att TIFF filen är fixad av mig. Vad hon gör med bilden sen kvittar.
Lagar jag min bil så skiter väl bilverkstaden i ifall jag förstör den igen. Men de kanske bryr sig ifall de gör jobbet ofärdigt och jag lovar att fixa resten. De har ett rykte och en företagspolicy att upprätthålla. Det har jag med.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Gutta
Aktiv medlem
*snip*
Jag vill också ha mina barns förskolefoton högupplösta i digital form och helst RAW för jag själv älskar redigera. Men tror du dom ger mig det? Nä de tjänar stora pengar på att INTE göra det. Där har du EN vettig förklaring. Samma förklaring till många fortfarande ger ut lågupplösta bilder. Det är för att kunderna kommer tillbaka för förstoringar.
*snip*
/Stefan
Av precis den anledningen har jag undlåtit mig att köpa några skolfoton över huvudtaget....
Det är detta jag menar... Marknadskrafterna sköter saken. Därmed inte sagt att jag i just detta fallet kommer få "rätt". Jag är kanske en av mycket få, och de kan fortsätta ostört att tjäna grova pengar på att inte sälja rawbilderna istället.... Men om var och en gör som den vill/vågar så löser det sig nog.
Fast å andra sidan begriper jag ändå inte poängen. Vad är det som säger att de inte skulle kunna tjäna LIKA mycket pengar på att sälja råfilen? Det handlar ju om prissättning och efterfrågan givetvis....
Jag är dock övertygad om att detta är en ickediskussion. Om inte allt för många år framöver kommer vi titta tillbaka på detta och skratta åt idén att inte släppa råfilerna. Det är jag helt övertygad om. Sen riktigt anledningen till att det blir så kan vi bara sia om. Kanske kommer de enklare bildvisningeprogammen läsa raw like elegant som de läser jpg och det blir därmed lika enkelt(hmmm ENKLARE) att fixa till sina foton än det var med jpg...
Eller så kanske kunderna blir mer medvetna och de som inte anpassade sig de försvann.....ja vad vet jag.
Det är lite som ickediskussionen om fler pixlar eller inte.... Vem i hela friden kan ens komma på tanken att fler pixlar inte är av godo....
Lutar mig tillbaka och inväntar anstormningen!
;-)
snap01
Aktiv medlem
???? Om du läse vad du citerat mig så fattar du väl att TIFF filen är fixad av mig. Vad hon gör med bilden sen kvittar.
Lagar jag min bil så skiter väl bilverkstaden i ifall jag förstör den igen. Men de kanske bryr sig ifall de gör jobbet ofärdigt och jag lovar att fixa resten. De har ett rykte och en företagspolicy att upprätthålla. Det har jag med.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
om du nu är så rädd att hon ska ändra din bild o lägga upp den så kan hon göra det oavsett om hon fått raw eller ej, o du kan aldrig se om det är gjort från raw eller jpg eller tiff eller vad f..n som helst.
förr i tiden på den analoga tiden då kunden bara fick printbilder så kunde man skydda sig men idag om du lämnar en digital bild i vilken form som helst så kan kunden förvanska den totalt o lägga upp den överallt o sedan skriva att hon fick värdelösa bilder av dig.
så förklara för mig om du är rädd att hon ska göra din bild kass vad är skillnaden om hon gör den från raw eller jpg eller tiff?
Själv så tror jag inte så många kunder vill ha just raw pga det krävs oftast vissa program för att kunna öppna dom. Jag har råkat ut för det en gång o det var en som var bror till brudgummen o han var naturfotograf o han ville ta hand om deras bilder själv.
så hur ska du kunna skydda ditt rykte för så fort du lämnat en bild oavsett vilken digital form så kan kunden förändra den hur som helst. Enda sättet är att bara lämna bilder på papper fast kör dom den i kopiator så är du körd ändå.
snap01
Aktiv medlem
???? Om du läse vad du citerat mig så fattar du väl att TIFF filen är fixad av mig. Vad hon gör med bilden sen kvittar.
Lagar jag min bil så skiter väl bilverkstaden i ifall jag förstör den igen. Men de kanske bryr sig ifall de gör jobbet ofärdigt och jag lovar att fixa resten. De har ett rykte och en företagspolicy att upprätthålla. Det har jag med.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
för det första så behöver du inte vara otrevlig FATTAR DU
nummer två om du är rädd för att kunden ska förvanska din bild så kan hon det oavsett rww eller jpg,tiff fattar du?
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag är inte otrevlig, men att citera någon och hoppa på det motsatta i citatet är att inte respektera ena att läsa åsikten eller?för det första så behöver du inte vara otrevlig FATTAR DU
nummer två om du är rädd för att kunden ska förvanska din bild så kan hon det oavsett rww eller jpg,tiff fattar du?
Uh jag har inte sagt att jag är rädd att hon ska förvanska dom. Jag vill int ege ut något halvdant och det är inte min princip att ge ut mina original så varför inte respektera det. I mina förra inlägg skriver jag att jag respekterar deras sätt att leverera, men du har tyvärr tråpngsynt sätt att se att vissa har andra åsikter hur deras verksamhet fungerar.
Läs mina inlägg och jag beskriver hur JAG jobbar och att JAG respekterar de andras och att ALLT går att köpa pengar, även mina principer
Föresten får ALLA mina kunder högupplösta JPG eller TIFF utan att ens begära detta. Även alla rättigheter att använda dessa hur de behagar. Det de inte kontrollerar är mina underkända bilder och oprocessade godkända bilder.
Alla brudpar anlitar mig pga min stil och inte för att låta mig fotografera för att de ska få leka bildbehandlare. I mitt tidigare imlägg hade jag ett ironsikt upplägg om timdebitering. Den är nog ganska sann
/Stefan
snap01
Aktiv medlem
jag undviker oxå att ge ut raw filer o vill lämna en färdig snygg produkt till kund som tex en collage reportage album. Att visa upp sina bilder från sitt bröllop är ingen höjdare eller 10x15 kopior som skickar runt kaffebordet då finns det så mycket andra trevligare sätt att visa upp o minnas sin stora dag.
Såg att du tar 5000 kr för en heldags bröllop o då ger ut alla bilder hög upplöst o ställda. Det kan inte bli någon bra timpenning på det. Dom flesta bröllopsfotografer tar i tid med redigering ca 30-40 timmar för en heldagsbröllop. Säg att du fixar det 30 timmar inkl bilkörning,träffa kund före efter,redigera bilder. foto tiden så får du en timpenning på ca 63 kr timmen. Det är på ett ca.grymt lågt men prissättningen är fri.
Såg att du tar 5000 kr för en heldags bröllop o då ger ut alla bilder hög upplöst o ställda. Det kan inte bli någon bra timpenning på det. Dom flesta bröllopsfotografer tar i tid med redigering ca 30-40 timmar för en heldagsbröllop. Säg att du fixar det 30 timmar inkl bilkörning,träffa kund före efter,redigera bilder. foto tiden så får du en timpenning på ca 63 kr timmen. Det är på ett ca.grymt lågt men prissättningen är fri.
Similar threads
- Svar
- 174
- Visningar
- 21 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 65
- Visningar
- 18 K