Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har provat det där med att ge bort "råvaran" så att säga, några gånger, då programvara men det kan nog liknas med att ge bort råfilerna. Kunden säger att dom är medvetna om att det är jobb med det och att dom får det hela utan garantier eller support. Det låter ju fint men i slutänden kan det slå tillbaka på en själv i form av att man måste hjälpa till med att få till ett bra resultat eller att man har en kund som fått problem, blir missnöjd och du får skulden för det oavsett att ni var överens om förutsättningarna. För någon måste man ju skylla ifrån sig på.
Jag har däremot inget problem med att sälja bilderna högupplösta, där jag gjort råkonverteringen till t.ex TIFF, men att lämna ifrån sig råfilerna är att be om problem om man inte verkligen vet vem det är som ska jobba med bilderna. Inte minst måste dom ju ha rätt programvara vilket inte alla vet.
Du låter som om det inte skulle gå för en beställare att redigera TIFF-filerna. När det gäller historiska bilder har man ju ofta ett orginal på film eller i form av en glasplåt. Dessa skannas och sparas i TIFF innan de efterbehandlas. I dessa fall har man kanske aldrig haft något annat än en TIFF och det går ju bra det med. Så vad är egentligen skillnaden med att du kan leva med att skiljas från en TIFF men inte en RAW. Den som får en TIFF i sina händer kan ju hypotetiskt "kvadda" den på ett sätt som du heller inte vill kännas vid eller hur?