du menar att din heldags bröllops fotografering är 8 timmar o att du redigerar o ställer alla bilderna på två timmar? Hur många bilder brukar du lämna från ett heldags bröllop? Om man räknar all tid för en heldags uppdrag så brukar det hamna på minst 20 timmar, om vi tar en välkänd bröllops fotograf (jonas peterson) så lägger han ner 35-40 timmar totaltid på en heldagsuppdrag. Du kanske är blixtsnabb eller så är vi andra kanske långsamma.
när du skriver detta så fattar jag inget vad menar du med detta?
Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete
alltså
du fotar i 8 timmar, du redigerar i 2 timmar, tiden som du träffar kunderna vid minst 2 tillfällen räknas inte för att du är 50% närvarande? gäller det även resan dit hem?
jag har aldrig sett någon erbjuda foto för en heldag för 5000 kr inkl alla rättigheter,bilder, varför är du tvungen att göra det så billigt? får du inga uppdrag annars?
Jag ser mitt bröllopsfotograferande som en del av min utbildning. Därav priserna. Ungefär som att gå till en frisörskapraktikant.
Nästa år kommer jag revidera min prislista.
Nej jag träffar aldrig mina kunder innan. Allt sker via tfn eller epost.
Heldag och festfotografering tycker jag själv är dåligt betalt per timme gentemot mina andra paket, men det har att göra med att ingen väljer detta om det hade kostat lika mkt per timme. Inte lika priotioterat. Så dessa paket kommer se helt annorlunda ut nästa år.
Japp, aktiv tid jag ägnar mig åt efterarbetet är npg 2 timmar. Passivt kanske 30 timmar.
Det handlar om arbetsflöde och genvägar och att inte lägga för mkt tid på sånt som kunden inte lägger märke till.
Bilder jag lagt ut för visning är mer jobb nerlagt och hade jag lagt ner lika mkt jobb som de som brudparen får så hade jag nog kommit upp i den tidsåtgången som du nämner.
Hemligheten är att hitta den kvalité som de betalat för utan att de lägger märke till detaljerna, men som ändå skiner den stil jag visar upp. Har man dessutom en drös presets i LR som lagt ner timmar att fixa, batcher i PS samt inte fotograferar 10.000 dåliga bilder utan 300 bra direkt (rätt komposition, exponerad, ect etc) så behöver efterarbetet inte ta så lång tid.
Nu ska jag i forum inte säga hur jag jobbar men ponera så här.
En entreprenör äger en fotobutik och säljer utrustning och erbjuder framkallning och körkortsfotografering. Rusningstiden är vid lunch och efter 15.00. Under tiden har man en massa dötid för att kunna ta emot inkommande kunder.
Är man effektiv så kan man redigera enstaka foton då och då.
Man jobbat 100 % och försöker extraknäcka och lära sig fotografera en viss genre på helgerna.
Man kan inte ta 100 % betalt för man har varken erfarenhet utbildning eller utrustning.
Vem vill klippa sig hos en frisör inför ett bröllop som inte varken har utbildning, utrustning, lokal eller erfarenhet? Inte jag iaf. När denne som går utbildning är färdig och fått ditt diplom så kommer denne person ta mer betalt och ju ju bättre man blir på att klippa desto dyrare blir denne. Ju mer känd desto dyrare utrustning,lokal och läge köper man och det visar sig öven på priserna. Men det gör inget då man är en erkänd frisör och man vet att man får vad man betalr för nu har frsören fin utrustning, färdigutbildad, erfaren, bra lokaler, fint rykte etc.
Detsamma bör gälla fotografer! Tyvärr tycker de flesta inte det utan bröllopsfotografering kan ingen göra utan att ta betalt enligt kartellen som sagt att man praxis ska ta betalt 30.000 kr för en heldag oavsett hur man jobbar.
/Stefan