Nu är vi där igen. Man jämför photoshop med mörkrummet, och menar att det inte är konstigare att joxa i ps än att trixa i mörkummet. Och det håller jag givetvis med om, inget är finare än det andra. Men det finns ett problem med den jämförelsen i det här sammanhanget, där utgångspunkten är följande enligt trådskaparen:
"Jag har funderat mycket på detta med bildbearbetning och vad man kan göra med sina bilder idag. Det är både för och nackdelar med alla dessa möjligheter.
Men jag har kommit fram till att jag kan inte riktigt tycka om en bild som har bearbetats så pass mkt att dess orginal helt fallit bort.
Bläddrade lite i en fototidning i affären här om dagen, där visade dom hur man med ps kunde förvandla en trist landskapsbild (en skog+åker) till en solnedgång över en liten sjö eller vad det var). Visst blev bilden fin, men kan man som fotograf verkligen stå för denna slags bilder? När folk frågar och förundras över hur man lyckades ta en viss bild - ska man då säga sanningen, att man satt framför datorn och klistrade och klippte? Känner man sig stolt över sitt verk då? Jag gör det inte! och jag tycker inte att det tillhör det verkligt fina i fotokonsten heller.
Jag tycker däremot att det är helt okej med vissa förändringar som kontraster, färgdjup, skuggor och högdagrar, och vissa andra skönhetsredigeringar.
Höll på att skriva att byta t.ex himmel också är okej men ändrade mig för jag kände mig inte helt säker. då är det ju inte den bilden jag tog längre.
Men jag undrar lite hur ni gör ni som ändrar era bilder så till den grad...säger ni sanningen till dom som undrar och berömmer era bilder, eller tiger ni bara tyst och ler?"
Vad som kan åstadkommas med ordinär mörkrumsteknik är ju i princip inte mer än det som ryms inom fotosidans defenition på en omanipulerad bild. Alltså pjattningar,efterpelysningar, kontrast, färg och ljusjusteringar och liknande. Bortsett från några få undantag som lithkopiering och rasterförfaranden, blåtoningar etc, vilka ändå ser ganska "overkliga " och konstlade ut (man ser tydligt att man använt specialmetoder) så kan det mesta normalt rymmas inom defenitionen för en omanipulerad bild. Sen finns någon enstaka specialist, typ Jerry Uelsmann , som har utrustning/kunskap/erfarenhet och tid att göra lite mer, men fortfarande ganska obetydligt i jämförelse med vad som står till buds i ps och datorn. En del pysslar även med diverse ädelförfaranden, men det är ändå sånt som syns tydligt i bilderna att man använt specialmetoder (målet är ju där att bilden ska få ett annat utseende än det traditionellt fotografiska).
Man tar på det här viset ofta upp mörkrumsarbete som något slags "ursäkt" (eller vad man ska kalla det) för att förändringar och manipulation av bilderna i datorn/ps inte skulle vara mera annorlunda än det man gjorde förr. Men då har man fel. Det man normalt kan åstadkomma i mörkrummet, utan lång erfarenhet och specialutbildning/kunskap/utrustnining/tid, ryms till största delen inom fotosidans defenition för en omanipulerad bild. Så använd den jämförelsen med förstånd.