Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, det är just så enkelt. Om sammanhang helt saknas (som i ditt exempel) går det inte att påstå att det är "fusk" eller "manipulation".
Jo om man hittar negativ som visar just detta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det är just så enkelt. Om sammanhang helt saknas (som i ditt exempel) går det inte att påstå att det är "fusk" eller "manipulation".
Det beror på utgångspunkten. Fotografi kan aldrig vara fusk eller manipulation i förhållande till sig självt. Är det fotografi så är det fotgrafi, punkt slut. Men om fotografiet används för att besanna något som är falskt, medvetet utesluta något för att ge en falsk bild i t.ex politiska syften, då är det givetvis något som kan kallas fusk eller manipulation om man så vill. Men i förhållande till sin egen defenition kan ett fotografi aldrig vara fusk eller manipulation, så länge man håller sig till en given defention på fotografi. Och håller man sig inte inom denna defenition, då är det ju något annat än fotografi man har att ta ställning till.
Det där är bara en fråga om hur filformaten är designade. Går mycket väl att utforma ett bildformat med ett kontrollsystem som innehåller nån form av checksum som verifierar att filen är orörd direkt ur en kamera. Om behovet uppstår kommer det också med största sannolikhet att skapas ett sådant "säkert" format.Med de digitala bilderna har man inget "orginalnegativ" att gå tillbaka till och det mesta kan manipuleras och det gäller även det metadata som skrivits in i bildfilerna både automatiskt och manuellt om man nu gjort det i någon Adobe produkt eller rent av i Windows 7. I bl.a. EXIF står väl hur många pixlar bilden tagits med men med rätt verktyg kan ju dessa data mycket väl skrivas över om man exv. beskurit bilden så man tror att bildens orginalstorlek är den beskurna. Hur ska man då veta hur stor den digital bilden en gång varit. Raderar man kameranamn o ch en del annan data finns inget att hänga upp den kontrollen på.
Det är inget problem, det är en utomordentlig möjlighet att göra bra bilder. Det har aldrig tidigare varit lättare att göra snygga bilder. En bild är inte bättre för att den är omanipulerad, det är slutresultatet som räknas. Problem uppstår bara när folk ljuger om sina bilder...och då är det ju inte bilderna som är problemet, utan lögnarna.
Vem bryr sig om pengar...det är kultur, konst och skapande som är det viktiga!Någon som funderat hur marknaden värderar olika typer av bildskapande.
Min slutsats som kan vara fel är att ju mer hantverk och orginalitet ju mer betalt.
En lite reflektion bara ;-)
//Leif
Vem bryr sig om pengar...det är kultur, konst och skapande som är det viktiga!
Konsten och kreativiteten har inga regler = ) Bara bektraktaren och skaparen blir nöjda.
Menar du då en kopia som inte motsvara orginalnegativet också?
Givetvis, det är ju inte alltid negativet är en perfekt bekärning.
Konsten och kreativiteten har inga regler = ) Bara bektraktaren och skaparen blir nöjda.
Som visar vad då?Jo om man hittar negativ som visar just detta.
Det där är bara en fråga om hur filformaten är designade. Går mycket väl att utforma ett bildformat med ett kontrollsystem som innehåller nån form av checksum som verifierar att filen är orörd direkt ur en kamera. Om behovet uppstår kommer det också med största sannolikhet att skapas ett sådant "säkert" format.
Sen vet jag inte hur väl detta stämmer, men wikipedia säger följande angående verifiering av digitala bilder: "Digital SLR images of any image file format can be validated if a raw image format version exists for comparison. There is no known method of manipulating raw files."
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_digital_forensic_imaging
......det jag har svårt att ta till mig är att så många fotografer har så lätt att bortse från att varenda bild som tagits har tagits i ett sammanhang - en KONTEXT. En bild kan aldrig komma till eller leva sitt liv i ett socialt tomrum....
Som visar vad då?
Jag tror inte riktigt du förstått vad jag menar. Att påstå att en bild i sig kan vara "fusk" är som att påstå att "det är fusk att ta bollen med händerna".
Då missförstod jag dig. Du skrev ju:Jag har aldrig sagt att en bild i sig kan vara fusk.
Inte så enkelt heller för ofta finns ingen som hävdar något överhuvudtaget. Man bara har bilden. Den finns där på historiens sophög och någon har hittat den.
Jag tror nog inte det är helt lätt, faktiskt. Det spelar ingen roll att det är öppen källkod, för filerna innehåller en inbäddad checksum. Ändrar du en enda liten bit (en åttondels byte alltså) så stämmer inte checksum:en och det går inte att ändra enbart checksum:en utan att också påverka det faktiska innehållet. Jag ska gräva mer i ämnet, för jag finner det väldigt intressant Återkommer om jag hittar ytterligare information."Digital SLR images of any image file format can be validated if a raw image format version exists for comparison. There is no known method of manipulating raw files."
Detta kan inte stämma! Det finns ju öppenkällkodsencoders t.ex. UFRAW, det kan inte vara omöjligt att reversera den processen till att även skriva en RAW-fil. Även om dom flesta programmen håller sig därifrån så borde en som väldigt gärna vill kunna göra det.
/Karl
Jo om man hittar negativ som visar just detta.
Så att framhäva fabriksröken på en etanolfabrik är ok? Det var ju bara kurvor i den kritiserade årets bild.