Jag själv är ff kille sedan 1ds canon kom o det var helt otänkbart att köra något annat än ff eftersom jag kom från analogt mellanformat o jämförde man då med analogt småbild så såg man skillnad en tydlig skillnad på analogt på A4 bilder i tryck.
Kör fortfarande ff med Nikon D800 men har även inköpt fuji xt-1 som jag använder en hel del på utlandsjobb o ingen kund har någonsin sett någon skillnad på bilderna om dom kommit från ff eller fuji. Jag själv var tveksam till asp-c alltid varit så det tog lång tid för mig att bestämma mig för att köpa fuji men när jag väl gjort det så tog jag helt enkelt samma bild med D800 som med fuji satte på likvärdig optik p printade sedan ut bilderna i A4 o A3.
Om man la näsan i printen på A4 kunde man möjligen se liten skillnad på skärpan o då pratar jag om att verkligen syna o leta o då jämför man 36 milj mot 16 milj upplösning o när fuji släpper sin 24 milj senor så är det säkert dött lopp även där i dom flesta fall. På A3 tycker jag att det var lite enklare att se skillnad men ni som var på fotomässan såg ni dom större printarna i fuji monter? inget större fel på dom
Sedan tog jag ett gäng bilder frågade fotograf kollegor om dom kunde avgöra om dom var tagna med fuji eller D800 ingen kunde pricka ut vad som var vad utav dom 10 bilderna.
Det är ungefär lika svårt att se skillnad på en A4 bild i en tidning om den är tagen med D800 eller en hasselblad men oavsett så är hasselblad något bättre men är då ff dslr obrukbar?
samma fråga kan man säga om tex asp-c mot ff.
Men hade ni ställt denna fråga till mig innan jag köpte min fuji hade jag självklart sagt att ff är bäst/överlägset innan JAG TESTAT O JÄMFÖRT.
Om fuji inte leverade så tror jag knappast inte serkan skulle använda den tillsammans med sina digitala mellanformatare.