afe
Aktiv medlem
Jag bytte från Canon EOS 60D (crop) till Canon EOS 6D (FF) och det var MYCKET stor skillnad. Nu är inte 60D särskilt bra på höga ISO och 6D är exceptionellt bra på höga ISO. Nu vet jag att jag kan gå upp till 6.400 ISO och ändå få för mitt behov, acceptabel kvalitet på bilderna. Tidigare låg väl gränsen kring 1.600 ISO med 60D. I praktiken skiljer det alltså 2 steg. Efter en tid bytte jag också från objektiv med 4,0 som störst bländare till objektiv med 2,8 vilket ytterligare gjorde min bilder bättre. Priset jag får betala för detta är Mer pengar på prylarna, större, tyngre och mer uppseendeväckande utrustning. För mej är det värt det.
Det jag tappade var brännviddsförlängningen med faktor 1,6 som crop ger men det spelar inte särskilt stor roll för min del då jag sällan behöver längre än 200 mm.
Det går inte att rättvist jämföra sensorstolekens betydelse med sensorer från så vitt skilda generationer. I synnerhet inte med Canon som i vissa avseenden fått en mycket bättre sensor i just 6D än i tidigare fullformatare.