Jag tycker att vi kan se den här diskussionen som del i en historisk trend. Skulle vi för hela fotohistorien, runt 150 år, från år till år mäta "genomsnittlig använd infångingsyta" (nu talar vi seriöst nördig statistik
skulle vi se en stadig trend mot mindre och mindre storlekar över tid. Inte en jämn kurva, den skulle ha tydliga "trappsteg". Men ta bara det att idag dominerar trots allt aps-c över småbild (både sett till antal kameror och antal tagna bilder) medan det på filmtiden var tvärtom (jag har kvar en gammal "halvformatare", men de var jämförelsevis rätt sällsynta. På 30-, 40, och in på 50-talet var så vitt jag förstått mellanformat större än småbild, och ännu tidigare var det olika typer av vad vi idag ser som storformat som dominerade.
Och ser vi på "genomsnittlig använd infångingsyta" idag så har ju alla mobilkamerabilder en enorm effekt på snittvärdet.
Min poäng: Vi befinner oss i en långsam men stadig rörelse mot allt mindre sensorformat. Sedan påverkas olika grupper av fotografer olika snabbt av trenden. Vi som deltar i den här tråden är ju antagligen i huvudsak en blandning av hobbyentusiaster och yrkesfotografer, så vår "genomsnittliga infångningsyta" är nog större än för marknaden i stort. Det handlar ju om att ju mer aktivt intresserad av foto man är, ju högre krav på teknisk kvalitet ställer man och ju mer tolerant mot tyngre och klumpigare utrustning är man. Men sett över tid påverkas vi av samma trend: För 50 år sedan hade den här tråden sannolikt istället haft rubriken "Småbild eller mellanformat, hur stor är skillnaden?", för 100 år sedan "Mellanformat eller storformat, hur stor är skillnaden? Att vi idag diskuterar aps-c vs småbild är bara en del av en långsiktig trend.
Intressant och när man tänker efter, givetvis en korrekt reflektion. Lägger man sedan till vad man kan göra med bilden efter exponeringen så har ju också våra möjligheter ökar enormt. Detta oavsett format.
Förr top man slut på sin film. Gick till fotolabbet och bad dem framkalla och göra bilder 10x15 om det var negativ. Hade de kass våtskor eller printern dåligt kalibrerad så blev färgerna kass.
Inte mycket vi kunde göra åt det utom att klaga.
Idag kan vi själva styra över hela kedjan från exponering till färdig utskrift.
Om man har den möjligheten och gör det får man i många fall en annan syn på kamerans del i den kedjan.
Dat går då att se att en bra bild tagen med en iPhone 6+ blir efter redigering i LR ger ett väldigt bra resultat i en A4 utskrift och acceptabelt i A3. Att en iPhone sedan inte är en speciellt ergonomisk kamera och har sina sodor är en annan femma.
Jämför vi en X-PRO1 med deras dina optik med en 5Ds R med bra optik är det nästan omöjligt att se någon skillnad vid en A3 utskrift. Vid A2 räcker upplösningen inte riktigt till utan 5Ds R börjar visa fram sin högre upplösning. Fast det syns fordrande bara i vissa detaljer.
När jag jämförde H5D 50 C med 5DMKIII var Hasselbladaren med skarpaste möjliga objektiv snäppet bättre i några detaljer än 5DMKIII i vissa enstaka detaljer om man kollade bilden på så nära håll man kan fokusera på. Då hade 5DMKIII 24-105/5 IS som objektiv som på inget sätt kunde matcha det objektiv jag hade på H5D med prislappen 90 000 kr. Jag hade nu bara zoomen som kunde matcha samma brännvidd så därför fick det bli den.
På normalt betraktningavstånd kunde man inte se någon skillnad.
Jag skall göra en test något vacker dag mellan H5D och 5Ds R. Fast jag tror nog jag redan vet svaret. Jag måste upp i A1 eller AO för att kunna se några skillnader.
Utskrifter är det optimala sättet att testa bildkvalité eftersom upplösningen är högre än en 5K skärm och färgrymden Adobe RGB eller något större.
Så för de flesta produkter vi köper väljer vi något vi tycker är good enough. Det borde vi göra när vi köper kamera och objektiv också.
Vad som sedan är good enough varierar för varje individ och över tiden samt är väldigt beroende av tidens tekniska nivå.
Min svärdotter fotar gärna med sin iPhone fast de har en systemkamera i huset. Hon känner sig bekväm med det och tar alldeles utmärkta bilder med den.
Jag skriver ut en del av dem åt henne i A4 på min Epson 3880. Det blir ett alldeles utmärkt resultat och hon är jättenöjd. Har hon fel?
Nej jag tycker inte det. iPhone är "good enough" för henne.
I dessa trådar däremot spenderar vi väldigt mycket tid på att försöka övertyga andra om att vår egen good enough nivå är också den som andra borde ha. Varför det?
Är det för att indirekt försvara att alla de pengar vi själva slängt ut rätt tänkt. Det enda kloka valet.
Dat finns inget rätt eller fel när man väljer kamera och objektiv. Det gäller att hitta det som motsvarar ens krav och som man är nöjd med.
För flertalet av svenskar blir då svaret en mobiltelefon. För en del andra en Hasselblad med 90 000 kr objektiv och en total prislapp på 400 000 kr.
Båda kan ju faktiskt vara rätt.