Tycker resonemanget haltar, jag kan konsthistorien bra och konstnärer har genom alla tider används sig av det bästa som finns att tillgå. Proffisionella konstnärsmaterial är svindyrt som tex handgjorda penslar för att inte tala pigmentäkta färger.
Är övertygad om att det ligger inbyggt i oss att söka sig till det som förväntas vara bäst, eller ge bäst resultat. Jag har hållit på mycket med musik och musikprylar, exakt samma resonemang där, varför spela på en gitarr som kostar 50k när det finns bra för 5 tusen, eller en stärkare för 30 när det finns liknande för 5 osv.
Tittar man på dem som är duktiga på det dom pysslar med så har dom ofta dom bra grejerna, därför att det blir enklare att jobba och förhoppningsvis ett bättre resultat. J Bonamassa spelar på gitarrer för en miljon, konstnärer änvänder dom mest påkostade verktygen, bra och kända fotografer använder kameror som ger bäst resultat vilket ofta blir dom mest påkostade.
Sedan är prylar som sagt inte garanti för någonting, men för dem kan utnyttja grejerna är det till hjälp. Det finns en aspekt till och det är att lägstanivån har blivit så mycket högre. En prisbillig kamera idag är väldigt kompetent. Avicii's studioprylar kostar en promille av vad grejerna hade kostat för 25 år om man ser i förhållande till vilket ljud det ger. Samma sak med gitarrprylar, en pedal byggs för 200 spänn i Kina och kostar 2000 tillverkad i tex USA, plus att kinespedalen låter okay.
Bara lägg till kort, Bonamassa fick frågan om miljongitarren låter bättre, han svarade - publiken hör ingen skillnad om guran kostar en mille eller 50 000 men för mig känns det annorlunda och gitarren svarar på det jag vill göra. Tycker exakt samma sak med kameror, för mig känns det rätt och där ligger svaret, dvs det finns ingen objektiv sanning bara olika uppfattningar.
/Ulf