Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda PMS-guide för att rätta till skrivarfärgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen

Det är samma sak i slutet av pappret, skrivaren byter strategi där med på utskriften.

En sak som jag glömde skriva var att detta kan vara något som försvinner efter några timmar, just canon har jag varit med om att bandning på utskrifter har helt försvunnit efter några timmar.

Så avvakta och se, eller kolla på bilder från igår, finns detta på de så skulle jag börja kolla på "Head alignment".

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Sorry igen! Jag var otydlig, det är alltså när det är ca 2 cm kvar på papperet som problemet uppstår. Det är alltså i slutet av utskriften, och bara där. Jag ska testa att printa ett A4 så fort jag hittat nån bild jag vill ha, men dom tidigare A4:eek:rna jag gjort hittar jag inga tendenser tycker jag. Men det var ju någon månad sen jag skrev ut dom.

När det gäller torktid så håller jag med om att det tar en tid innan bilden "satt" sig. Under de första minuterna kan man tydligt se skillnaderna. Hur lång tid det tar innan det torkat helt har jag ingen aning om.

Beträffande bandning vid utskrifter så har jag inte haft några problem med mina Canon skrivare men det är klart att det rent tekniskt måste bli problem när papperet befinner sig i "slutet".

Man kanske måste ha i minnet att dessa skrivare trots allt är rätt billiga och de mekaniska komponenterna kanske inte alltid är i toppklass?

Mvh
Anders

Nej visst är det så, jag betalade strax över tusenlappen för min för ett bra tag sen, hade rabatt då iofs, men man startar ju inte fotofirma med den direkt! :)

Nu är det däremot betydligt bättre färger än när jag startade tråden, nu stämmer PMS-guiden också rätt bra!

Så tack för hjälpen hörrni!

Kul att det fungerar nu.

Är inte så kul när man inte får rätt färger.
Började själv med färghantering för ca 7 år sedan på grund av detta.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Nej visst är det så, jag betalade strax över tusenlappen för min för ett bra tag sen, hade rabatt då iofs, men man startar ju inte fotofirma med den direkt! :)

Nu är det däremot betydligt bättre färger än när jag startade tråden, nu stämmer PMS-guiden också rätt bra!

Så tack för hjälpen hörrni!

Hej Johan!

Jag har själv ganska nyligen gått igenom den skärseld som du nu gör, har följt tråden och vad jag kan se så börjar du få ordning på grundinställningarna. Vad jag vet lider all digital utrustning från Canon av problem med röda toner.
Min skrivare var definitivt inget undantag det gick åt mycket blod, svett och tårar innan jag fick ett bra resultat.(en del bläck och papper med)
Troligen kommer även du att ha kvar ett rött färgstick fast du använder Canons egna färgprofiler.
Jag hittade en korrigering på nätet som gjordes av en som testade min skrivare IP6700D. Pappret var Pr-101 han ställde upp cyan +10 och yellow +5 själv tyckte inte jag det här räckte utan jag hamnade på +20 cyan och +7 yellow.
Vet inte om de här värdena är direkt överförbara på din skrivare men det kan ju kanske vara ett bra utgångsvärde.
När du hittat en inställning som fungerar sparar du de med förslagsvis papperets namn under profiler i skrivaren inställningsmeny.

God Jul Micke.

Tack för tipset, men jag tycker faktiskt att det ser riktigt bra ut nu efter att, som du säger ha gjort av med en hel del bläck och papper. Nu har jag PP-101 papperen och resultatet jag får ut är enligt mig bra, jag provade även att skriva ut PMS-testbilden igen och nu ser det MYCKET bättre ut så jag är nöjd. Nu har jag dock slut på papper! :)

Lärfars skrev:
Nu har jag dock slut på papper! :)

En optimistisk estimering är att av alla mina utskrifter så är väl 1/3 sådant som nu hänger på väggen eller sitter i album.

Resterande 2/3 är tester, misslyckande och ren lek. :) Ibland kan jag printa någon bild bara för att det är så läckert att se den i print. Jag imponeras hela tiden av vilken enormt fin kvalité som utskrifterna har från förhållandevis enkla och billiga skrivare. Utvecklingen har varit snabb de senaste åren tycker jag.

De senaste veckorna har jag börjat leka lite med svart-vitt och trots att min skrivare bara har en svart patron blir ju resultatet helt underbart och fullt tillräckligt för hemma bruk.

Mvh
Anders

Ja, jag minns min första fotoskrivare, en Canon även det, då sett det en färgpatron och en svart patron, sen fick man byta ut den svarta patronen mot en fotopatron när man skulle printa, i den satt två färger samt en mindre svart. Det kostade en halv förmögenhet att byta patroner, den var stor och kvaliten var inge vidare.

iP5000 är snygg, har separata patroner och presterar en hygglig kvalitet. Dessutom har den 2 svarta patroner, en med pigment i, och det för mig osökt in på min nästa fråga. :)

Används den alltid eller hjälper den till när man väljer svartvit utskrift i drivrutinen? Jag tycker jag får lite blåtonade svarta områden när jag skriver svartvitt, det blir inte den där djupa svärtan riktigt. Nu har jag iofs haft fel inställningar när jag skrivit ut, ska testa att göra rätt nu så får vi se.

Min Canon Pro9000 har bara en svart behållare.

Däremot har jag en Multifuntkions skrivare som heter Canon MP600R och den har en extra behållare med svart.

Jag trodde dock att den bara användes vid textutskrifter men nu när jag läser om det så är det nog till för att får bättre fotoutskrifter. Kanske skall göra några jämförelser.... ;)

När det gäller utskrift i svart-vitt så har jag bara använt min Pro9000 och då konverterar jag bilden till svart/vitt i Lightroom och använder färg-läge på skrivaren vid utskrift.

Om jag kryssar i "Gråskaleutskrift" blir resultatet mycket sämre tycker jag.

Mvh
Anders

Canons extra svarta bläckpatron är för endast text.

Den hjälper inte till vid foto utskrifter alls.
Om den skulle användas så skulle den förstöra mer en att göra nytta.

Den är däremot väldigt viktigt för att få arkivbeständiga dokument, och samtidigt är det en bra bläck för att skriva ut svarta text utskrifter på obehandlade papper.

Mvh Amin

AFJ skrev:
Min Canon Pro9000 har bara en svart behållare.

Däremot har jag en Multifuntkions skrivare som heter Canon MP600R och den har en extra behållare med svart.

Jag trodde dock att den bara användes vid textutskrifter men nu när jag läser om det så är det nog till för att får bättre fotoutskrifter. Kanske skall göra några jämförelser.... ;)

När det gäller utskrift i svart-vitt så har jag bara använt min Pro9000 och då konverterar jag bilden till svart/vitt i Lightroom och använder färg-läge på skrivaren vid utskrift.

Om jag kryssar i "Gråskaleutskrift" blir resultatet mycket sämre tycker jag.

Mvh
Anders

På Canons sida står det om t ex MP600R

"Tekniken ContrastPLUS har ett extra färgämnesbaserat svart bläck som ger ytterligare djup och kontrast i fotografierna"

På Canon UK står det

"ContrastPLUS technology with an additional dye based black ink brings extra depth and contrast to photos."

Lite svårtolkat, men du har säket rätt.

Den patron som heter PGI-5BK är nog den som sköter svart text och den som heter CLI-8BK används till foto.

Den senare är samma som sitter i min Pro9000 som är en ren fotoskrivare.

Mvh
Anders

Lärfars skrev:
Men är det så på min iP5000 också, har för mig att jag läst det, men hittar inget om det just nu.

Jag hittade inte den modellen på Canons hemsida, men det finns en som heter iP5200 och den har samma bläck patroner som min MP600R, dvs C M Y K plus ytterligare en svart.

Lyft på locket så ser du nog! :)

Mvh
Anders

Det finns två olika sorters bläck inom vattenbaserad bläck för utskrift på papper.

Ena heter "Dye based" och den andra "Pigment based".
det är Dye bläcket som används för att den extra kontrast i bilderna på fotopapper.
Det finns andra skrivare som är helt pigment baserad som är för foto utskrifter men dessa pigment bläck är av mycket högre kvalite med finare partiklar osv.

Det svarta pigment bläck som finns i den större patronen som sitter i canon skrivare är ett pigment bläck som är av ganska stora pigment partiklar och en sorts som inte fungerar alls på blankt media.

Testa att skriva ut på ett blankt papper och välj vanligt papper som pappers typ.

Det svarta i utskriften kommer vara från pigment patronen och detta bläck lägger sig på ytan av pappret och kommer aldrig att torka riktigt eller fästa kanske man ska säga.
Om du låter den vara i några dagar och sedan drar ditt finger över utskriften kommer den smeta ut sig.
Därför använder inte canon detta bläck för något annat en för text.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Japp, 5 patroner har jag..CMYK plus en 3eBK.

Lärfars skrev:
Sedär, man lär så länge man lever! :) Blir det stor skillnad på utskrifterna mellan PP-101 och PR-101 papperen?

Jag har provat i princip alla Canons papper som säljs i Sverige.

Jag tycker att PP-101, PR-101 och SG-201 alla ger väldigt bra resultat. Karraktären är dock lite olika och jag tycker inte man kan säga att den ena är bättre än den andra. Det handlar mer om preferenser.

Bäst gillar jag nog SG-201, just nu i alla fall...

Ilfords Classic Pearl tycker jag också om (liknar SG-201 i karraktären, fast "kornigare").

Har även provat Canons Fine Art, Photo Rag och Premium Matte men inte riktigt fallit för dem, vilket är skönt med tanke på priset...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar