Annons

Använda PMS-guide för att rätta till skrivarfärgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja du Canons numrering är hel knasigt så där kan inte jag svara åtminstone vilken man ska välja.

Men väljer man att färghantera i Photoshop så ska man definitivt stänga av det i skrivarens drivrutin.

Mvh Amin

AFJ skrev:
Ursäkte ett inhopp i tråden, men hur har du kommit fram till at det är SP4 som gäller? Jag tänker närmast på "4", jag har inte kunnat hitta någon dokumentation på vilken siffra man skall gå på. Jag tolkade det som att siffran följer det kvalitetsläge som man kan ställa in i skrivardrivrutinen och då är väl 1 högsta kvalitén?

Skall man inte deaktivera ICC på skrivaren och välja "Ingen" om man man kör med en profil i Photoshop?

Nyfiken.

Mvh
Anders

Nu svarar jag efter förstånd, vilket jag saknar! :)

Nejdå, men som jag har fattat det (och här får gärna nå´n rätta mig om jag har fel) så är 1 sämst kvalitet och 5 är högst, och med papperet PP-101 kan man inte välja högre kvalitet än 4, varvid SP4 ska vara rätt profil.

Angående din fråga nummer två så har jag fattat det så att man arbetar i en profil i t.ex. PS och sen väljer man rätt skrivarprofil vid utskrift och väljer att PS ska hantera färgerna. Stänger av automatisk färghantering i skrivaren och aktiverar ICC. Kan någon bekräfta eller bestrida detta! :)

Väljer du att färghantera i Photoshop så ska du stänga av det i skrivar drivrutinen.

Nu var det ett tag sedan jag såg hur en Canon drivrutin såg ut så jag kommer inte ihåg exakta termer som stod i den.

Men det ska stängas av helt i drivrutin om det väljs i Photoshop, tycker dessutom att man alltid ska färghantera genom mjukvaran som man arbetar med bilderna i.

Personligen så använder jag antingen Photoshops färghantering, Qimage eller Rip mjukvaran vi kör med. så låter aldrig drivrutinen för skrivaren hantera den delen. Finns inte tillräckligt med kontroll i drivrutinerna.

Angående det du skrev angående profilen så låter det väldigt logiskt så du har nog rätt där angående vilken profil som är till vilket papper osv.

Mvh Amin

Lärfars skrev:

Nejdå, men som jag har fattat det (och här får gärna nå´n rätta mig om jag har fel) så är 1 sämst kvalitet och 5 är högst, och med papperet PP-101 kan man inte välja högre kvalitet än 4, varvid SP4 ska vara rätt profil.

Angående din fråga nummer två så har jag fattat det så att man arbetar i en profil i t.ex. PS och sen väljer man rätt skrivarprofil vid utskrift och väljer att PS ska hantera färgerna. Stänger av automatisk färghantering i skrivaren och aktiverar ICC. Kan någon bekräfta eller bestrida detta! :)

Ja den visar ju att du färghanterar i drivrutinen.
Du säger åt photoshop att inte göra något.

Men ska du gå den vägen att du väljer en profil i photoshop så måste du välja att icm av och välja print type none under icm där.

Hoppas du förstod vad jag sa där.

Skulle du välja en profil i photoshop och sedan ICM som du har gjort idag så dubbel profilerar du och det ger väldigt oönskade resultat.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Jag har gått efter denna, och enligt den ska man aktivera ICM. Hjälp! :)

Canon Printer Guide

Ååååååh!! Vad jag är dum!! Jag har ju kollat flera gånger i denna guide OCH läst på andra ställen och blandat ihop det såklart...

Nu ska jag testa med ICM av och PS på...resultat kommer att rapporteras så fort jag skämts klart under filten! :)

Ok, nu gjorde jag så här, är det korrekt (i PS):

1. Jag öppnade en fil som är i Adobe RGB.
2. Jag valde "Print"
3. Jag valde att "Photoshop Manages Colors".
4. Jag valde "Canon iP5000 SP4" som Printer Profile.
5. Jag valde "Pereptual" som Rendering Intent.
6. Jag kryssade i "Black point Compensation" (eller rättare sagt, den var ikryssad och jag kryssade inte ut den).
7. I skrivardrivrutinen så valde jag rätt medietyp och hög utskriftskvalitet. Jag valde manuell färgjustering och klickade INTE i "Aktivare ICM".
8. Sen skrev jag ut.

Resultat är värre än någonsin!! Min stackars modell är helt rödrosa!!

Vad har jag gjort för fel??

Hej

Du har inte gjort något fel om man går ut efter hur man hanterar profiler.
Men kan hända att Canon skapade sina profiler i något annat läge, det är där som är problemet.

Jag skulle också testa med Relative Colormetric istället för Preceptual för att beroende på hur bra profilerna från Canon är så kan preceptual vara fel val.

Vad valde du för print type? none eller något annat läge?

Det ska vara none om Canon har skött sina profil tillverkning på rätt sett.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Ok, nu gjorde jag så här, är det korrekt (i PS):

1. Jag öppnade en fil som är i Adobe RGB.
2. Jag valde "Print"
3. Jag valde att "Photoshop Manages Colors".
4. Jag valde "Canon iP5000 SP4" som Printer Profile.
5. Jag valde "Pereptual" som Rendering Intent.
6. Jag kryssade i "Black point Compensation" (eller rättare sagt, den var ikryssad och jag kryssade inte ut den).
7. I skrivardrivrutinen så valde jag rätt medietyp och hög utskriftskvalitet. Jag valde manuell färgjustering och klickade INTE i "Aktivare ICM".
8. Sen skrev jag ut.

Resultat är värre än någonsin!! Min stackars modell är helt rödrosa!!

Vad har jag gjort för fel??

Här kan ni se en dålig bild som jag hoppas illustrerar mitt problem.

Alla bilderna är utskrivna med samma inställningar i PS, d.v.s. PS hanterar färgerna och så som jag beskrev ovan, skillnaderna är följande:

Bild 1 (längst till vänster):
Denna är inställd på manuell färgjustering i skrivardrivrutinen men ICM aktiverad. Denna är den som ser mest ut som det ska göra.

Bild 2 (i mitten):
Denna är lika ovan med ICM avaktiverad i skrivardrivrutinen, denna anser jag är alldeles för röd/rosa.

Bild 3 (längst till höger):
Denna gång konverterade jag till Canon iP5000 SP4 i PS innan jag skrev ut, inte heller direkt bra.

Bilden

Amin Color skrev:
Hej

Du har inte gjort något fel om man går ut efter hur man hanterar profiler.
Men kan hända att Canon skapade sina profiler i något annat läge, det är där som är problemet.

Jag skulle också testa med Relative Colormetric istället för Preceptual för att beroende på hur bra profilerna från Canon är så kan preceptual vara fel val.

Vad valde du för print type? none eller något annat läge?

Det ska vara none om Canon har skött sina profil tillverkning på rätt sett.

Mvh Amin

Vart ställer jag in print type, och vad är det?

Precis där du kryssar i ICM på eller av så har du en rull meny under den.
Den heter i engelska versionen av drivrutinerna "Print type" där ska du välja "None"

Har du redan gjort så eller?

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Vart ställer jag in print type, och vad är det?

Nej, den stod på Foto, nu blev det bättre!! Nu MÅSTE jag sova, lång dag i morgon. Imorrn kväll ska jag testa mer och se om problemen är lösta!! Tack så mycket för all hjälp i alla fall!!!

Lärfars skrev:

Fast om du går in skrivarens drivrutin och väljer samma papper så finns det en manuell inställning för kvalitén med en skala numrerad 5 till 1, där 1 är fine och 5 draft. Om t ex väljer Photo Paper Pro så är t ex valet 5 (enklaste kvalitén) inte tillgängligt.

För Fine Art Papper kan man bara välja högsta kvalité och i profilen är den också mycket rikgtigt märkt med en etta.

Min slutsats är att 1 är högsta kvalité.

Dokumentet du hänvisar till är ju tyvärr från 2003 och det ser ju lite annolrunda ut i Canons drivrutin idag. Jag har läst det flera gånger men jag hittare ingen förklaring som talar om hur skalan för profilerna är.

Men min gissning är säkert inte bättre än din...

Mvh
Anders

Jo, Anders, din gissning är bättre än min, för om inte mina inställningar är hemsökta så har jag fel även på detta, klart du har rätt! Tittar man på slidern man justerar kvalitet med så står det ju precis som du säger fine vid 1:an, och 2:an är alltså det högsta man kan välja med PP-101, så det borde vara SP2 man ska välja, jag ska printa en till bild och lägga brevid och se om det blir någon skillnad.

Två saker till som jag också vill ha era synpunkter på:

1. När jag printar ut bilderna så blir det svarta väldigt ljust och grått, och först efter ett tag så "sjunker" färgen in och bilden får den svärta jag vill ha. Kan någon bekräfta att det är så och vet någon torkningstiden innan man kan säga att bilden är "klar"?

2. Jag har fått några ränder på papperet, så som det såg ut med min första fotoskrivare när munstyckena kladdade igen, och jag har kört tester och allt ser ok ut, men nu ser jag att det förekommer på samma ställe hela tiden, kan det vara papperen som är dåliga? Jag ska skaffa mig en bunt till eftersom nästan alla gått åt för att få mig att begripa att jag kan klicka ur en ruta i drivrutinen, men någon kanske har haft samma problem.

Angående hur lång tork tid det är på bläcket är det en ganska lång tid.

När vi tillverkar profiler så vill vi att pappret ska ha torkat i 24 timmar, men oftast så räcker det med lite över 12 timmar, för under denna tid så skiftar färgen hela tiden.

Angående pappret så kan jag inte svara på det, beror på hur det ser ut, ser det ut som du beskriver och jag har fattat rätt så låter det som om det skulle vara i början eller slutet av pappret det blir randigt?
Om detta är fallet så ska du nog ändra på storlek på utskriften på pappret.
T.ex. så ska du inte köra kant till kant.
Men det kan jag inte svara på utan ha sett vad det är exakt du menar.

angående din fråga om "Black point compensation" så ska det alltid vara på.
Det är därför också jag rekommenderar att man använder profiler genom photoshop istället för drivrutinen för drivrutiner för skrivare har oftast inte denna funktion.
Black point compensation innebär att man flyttar svart punkten till papprets svart punkt, så man förlorar inte en massa lågdagar i bilden bara för att de ligger utanför pappret svartpunkt.
En bild har ju oftast en kontrastvärde som överstiger en monitors kontrastvärde, medan de bästa pappren som finns till skrivare har endast ca 100:1 i kontrastvärde, det är här black point compensation kommer in.

Jag hoppas jag var klar nog i mitt svar.

Mvh Amin
Lärfars skrev:
Jo, Anders, din gissning är bättre än min, för om inte mina inställningar är hemsökta så har jag fel även på detta, klart du har rätt! Tittar man på slidern man justerar kvalitet med så står det ju precis som du säger fine vid 1:an, och 2:an är alltså det högsta man kan välja med PP-101, så det borde vara SP2 man ska välja, jag ska printa en till bild och lägga brevid och se om det blir någon skillnad.

Två saker till som jag också vill ha era synpunkter på:

1. När jag printar ut bilderna så blir det svarta väldigt ljust och grått, och först efter ett tag så "sjunker" färgen in och bilden får den svärta jag vill ha. Kan någon bekräfta att det är så och vet någon torkningstiden innan man kan säga att bilden är "klar"?

2. Jag har fått några ränder på papperet, så som det såg ut med min första fotoskrivare när munstyckena kladdade igen, och jag har kört tester och allt ser ok ut, men nu ser jag att det förekommer på samma ställe hela tiden, kan det vara papperen som är dåliga? Jag ska skaffa mig en bunt till eftersom nästan alla gått åt för att få mig att begripa att jag kan klicka ur en ruta i drivrutinen, men någon kanske har haft samma problem.

Nej, det är ca 2 cm in på papperet varje gång, jag bifogar en bild och hoppas det syns vad jag menar. Det är dessutom fler ränder, men brevid varandra.

Bilagor

• rand.jpg
    rand.jpg
    53.1 KB · Visningar: 128
Hej

Det är ungefär där skrivaren byter sin utskrifts strategi.
För början av pappret skriver den ut utan att pappret flyttar sig i några pass och sedan på börjar den att flytta på pappret samtidigt som den skriver ut.

Detta är ett ganska vanligt problem, man kan bli av med det vid vissa lägen om man kör en huvud justering.
Men det kan vara pappret som inte klarar av Canons hastighet, eller så kan det helt enkelt vara att skrivarhuvudet inte är i prima skick längre.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Nej, det är ca 2 cm in på papperet varje gång, jag bifogar en bild och hoppas det syns vad jag menar. Det är dessutom fler ränder, men brevid varandra.

Sorry igen! Jag var otydlig, det är alltså när det är ca 2 cm kvar på papperet som problemet uppstår. Det är alltså i slutet av utskriften, och bara där. Jag ska testa att printa ett A4 så fort jag hittat nån bild jag vill ha, men dom tidigare A4:eek:rna jag gjort hittar jag inga tendenser tycker jag. Men det var ju någon månad sen jag skrev ut dom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar