jbygden
Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare.
Jag köpte en optik i New York våren 2004. Under sommaren 2004 tyckte jag att jag hade svårt att ta skarpa bilder med det.
Under vintern blev det tydligare och tydligare att det inte gick att ta skarpa bilder med denna optik.
Jag kontaktade generalagenten (som också utförde service) och frågade om "World wide" garantin gällde för denna optik och fick veta att så var fallet. Dock med förbehållet att om det inte var något fel på optiken så skulle de ta ut en felsökningsavgift på 350:-. Detta tyckte jag var ok.
Skickade in optiken själv (utan att gå via butik).
Efter någon vecka ringde jag för att höra hur det gått, och fick veta att de hittills inte hittat något fel med min optik, men att de hade ett par tester kvar.
Jag fick tillbaka optiken någon vecka senare, och med i paketet fanns en följesedel där det inte stod någonting om vare sig justering eller fakturering av felsökningsavgift.
Jag antog att de hade hittat nåt fel och åtgärdat det eftersom de inte tagit ut någon avgift.
Efter att ha testat optiken så kom jag fram till att det fortfarande inte tog skarpa bilder.
Nu började jag fundera på om det var så att det var mitt hus (EOS 10D) som krånglade.
Efter lite strul och mycket hjälp av en kompis som har service avtal med Canon på sina prylar så registrerade han mitt hus som sitt och skickade in det för koll och justering.
Fick tillbaka det med rengjord sensor, uppgraderad firmware mm (mycket trevligt bara det).
Fortfarande samma problem med min optik dock.
Kompisen ifråga fick låna optiken och tog bilder med sitt 1DMkII-hus samt (tror jag i alla fall) något mera hus. Han kom till samma slutsats som jag, att det var optiken det var fel på.
Tiden gick, och förra våren (2006) började jag tycka att jag hade råd att få optiken lagad så jag kontaktade generalagenten igen.
Nu fick jag svaret att de inte längre hade varken agenturen eller servicen på optik från denna leverantör utan ett annat företag hade tagit över detta vid årsskiftet. Jag fick kontaktinformation och en kommentar som gjorde mig lätt förvånad:
"om det visar sig att tillverkaren kommit ut med justeringsprogramvara för din optik så att teknikerna hos den nya generalagenten kan justera den enl. ditt önskemål ser jag till att vi ersätter dig för de kostnader du hade i samband med att optiken var inne hos oss för kontroll"
Va fan? Hade de min optik inne i flera veckor utan att ha verktyg för att göra nåt åt det, skickade tillbaka det som om de hade åtgärdat det, och utan att berätta det för mig?
Nåja, jag kontaktade den nya generalagenten och frågade om de kunde hjälpa mig och vad det skulle kunna komma att kosta. Fick detta svar:
"Räkna med cirka en tusenlapp plus moms för att justera optiken."
Överkomligt tyckte jag, men jag ville dock vara säker på att han kunde laga min optik så jag ringde honom och frågade om han hade mjukvaran för att kunna justera den. Fick svaret att han hade vad han behövde för att kunna justera min optik.
Skickade in den, via en butik här i stan den här gången, den 11/5-06.
Jag och min sambo skulle åka till fjällen första 2 veckorna i juni så jag hoppades att jag skulle få tillbaka den innan dess.
Nu tog butiken 10 dagar på sig att få iväg optiken till generalagenten, och när den väl kom fram dit så visade det sig att servicekillen skulle till Japan en vecka på kurs. Alltså fick jag inte tillbaka optiken innan fjällresan.
I månadsskiftet juni-juli ringde servicekillen och sa att han inte kunde laga min optik själv utan skulle vara tvungen att skicka den till Japan för åtgärd och ville veta om jag godkände det. Det kändes inte som jag hade så mycket val, antingen få tillbaka en optik som inte tog skarpa bilder eller gå med på att den skulle skickas till Japan med ökad kostnad som resultat (2500:- istället för den "tusenlapp" han sa vid första förfrågan). Jag ville ha tillbaka en fungerande optik så jag sa att han fick skicka den till Japan.
Jag påpekade dock redan då att jag ansåg att detta var en garantireparation som den förra generalagenten borde åtgärdat ett år tidigare och att jag ville att han skulle försöka ta hänsyn till. Detta svarade han inte på, men jag tänkte att det blir fler tillfällen att påpeka detta.
Den 2/8-06 skickade jag ett mail till honom och undrade vad som hänt med min optik, eftersom jag inte hört någonting. Samt en lite längre text om strulet med den förra generalagenten och min önskan om att detta skulle behandlas som ett garantiärende.
Den 3/8-06 fick jag nedanstående svar (återges i sin helhet):
"Hej,
Kameran är på väg hit från Japan."
Va?? Jag frågade efter min optik, inte någon kamera. Nåja han kan ju ha tänkt fel bara när han skrev det, och är den på väg så kommer den väl snart.
Nu är det den 28/2-07 och jag har fortfarande inte hört något mer från varken honom eller butiken där jag lämnade in optiken.
Jag har satt mig vid datorn vid ett flertal tillfällen och författat mail till honom med alla möjliga oförskämdheter. Som att fråga om de skickar saker med roddbåt och cykel från Japan till Sverige och liknande. Men jag har inte skickat något.
Huvudanledningen till detta är att jag vill fortfarande att de ska behandla detta som ett garantiärende och inte ta betalt.
Nu vet jag dock inte längre vad jag ska göra.
Jag vill ha min (eller en ny) optik, fungerande.
Ska jag bara vara snäll och fråga vart min optik tagit vägen, eller ska jag anmäla dem till ARN, eller (som en kollega föreslog) polisanmäla dem för stöld?
Hjälp!!
/Jonas
Jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare.
Jag köpte en optik i New York våren 2004. Under sommaren 2004 tyckte jag att jag hade svårt att ta skarpa bilder med det.
Under vintern blev det tydligare och tydligare att det inte gick att ta skarpa bilder med denna optik.
Jag kontaktade generalagenten (som också utförde service) och frågade om "World wide" garantin gällde för denna optik och fick veta att så var fallet. Dock med förbehållet att om det inte var något fel på optiken så skulle de ta ut en felsökningsavgift på 350:-. Detta tyckte jag var ok.
Skickade in optiken själv (utan att gå via butik).
Efter någon vecka ringde jag för att höra hur det gått, och fick veta att de hittills inte hittat något fel med min optik, men att de hade ett par tester kvar.
Jag fick tillbaka optiken någon vecka senare, och med i paketet fanns en följesedel där det inte stod någonting om vare sig justering eller fakturering av felsökningsavgift.
Jag antog att de hade hittat nåt fel och åtgärdat det eftersom de inte tagit ut någon avgift.
Efter att ha testat optiken så kom jag fram till att det fortfarande inte tog skarpa bilder.
Nu började jag fundera på om det var så att det var mitt hus (EOS 10D) som krånglade.
Efter lite strul och mycket hjälp av en kompis som har service avtal med Canon på sina prylar så registrerade han mitt hus som sitt och skickade in det för koll och justering.
Fick tillbaka det med rengjord sensor, uppgraderad firmware mm (mycket trevligt bara det).
Fortfarande samma problem med min optik dock.
Kompisen ifråga fick låna optiken och tog bilder med sitt 1DMkII-hus samt (tror jag i alla fall) något mera hus. Han kom till samma slutsats som jag, att det var optiken det var fel på.
Tiden gick, och förra våren (2006) började jag tycka att jag hade råd att få optiken lagad så jag kontaktade generalagenten igen.
Nu fick jag svaret att de inte längre hade varken agenturen eller servicen på optik från denna leverantör utan ett annat företag hade tagit över detta vid årsskiftet. Jag fick kontaktinformation och en kommentar som gjorde mig lätt förvånad:
"om det visar sig att tillverkaren kommit ut med justeringsprogramvara för din optik så att teknikerna hos den nya generalagenten kan justera den enl. ditt önskemål ser jag till att vi ersätter dig för de kostnader du hade i samband med att optiken var inne hos oss för kontroll"
Va fan? Hade de min optik inne i flera veckor utan att ha verktyg för att göra nåt åt det, skickade tillbaka det som om de hade åtgärdat det, och utan att berätta det för mig?
Nåja, jag kontaktade den nya generalagenten och frågade om de kunde hjälpa mig och vad det skulle kunna komma att kosta. Fick detta svar:
"Räkna med cirka en tusenlapp plus moms för att justera optiken."
Överkomligt tyckte jag, men jag ville dock vara säker på att han kunde laga min optik så jag ringde honom och frågade om han hade mjukvaran för att kunna justera den. Fick svaret att han hade vad han behövde för att kunna justera min optik.
Skickade in den, via en butik här i stan den här gången, den 11/5-06.
Jag och min sambo skulle åka till fjällen första 2 veckorna i juni så jag hoppades att jag skulle få tillbaka den innan dess.
Nu tog butiken 10 dagar på sig att få iväg optiken till generalagenten, och när den väl kom fram dit så visade det sig att servicekillen skulle till Japan en vecka på kurs. Alltså fick jag inte tillbaka optiken innan fjällresan.
I månadsskiftet juni-juli ringde servicekillen och sa att han inte kunde laga min optik själv utan skulle vara tvungen att skicka den till Japan för åtgärd och ville veta om jag godkände det. Det kändes inte som jag hade så mycket val, antingen få tillbaka en optik som inte tog skarpa bilder eller gå med på att den skulle skickas till Japan med ökad kostnad som resultat (2500:- istället för den "tusenlapp" han sa vid första förfrågan). Jag ville ha tillbaka en fungerande optik så jag sa att han fick skicka den till Japan.
Jag påpekade dock redan då att jag ansåg att detta var en garantireparation som den förra generalagenten borde åtgärdat ett år tidigare och att jag ville att han skulle försöka ta hänsyn till. Detta svarade han inte på, men jag tänkte att det blir fler tillfällen att påpeka detta.
Den 2/8-06 skickade jag ett mail till honom och undrade vad som hänt med min optik, eftersom jag inte hört någonting. Samt en lite längre text om strulet med den förra generalagenten och min önskan om att detta skulle behandlas som ett garantiärende.
Den 3/8-06 fick jag nedanstående svar (återges i sin helhet):
"Hej,
Kameran är på väg hit från Japan."
Va?? Jag frågade efter min optik, inte någon kamera. Nåja han kan ju ha tänkt fel bara när han skrev det, och är den på väg så kommer den väl snart.
Nu är det den 28/2-07 och jag har fortfarande inte hört något mer från varken honom eller butiken där jag lämnade in optiken.
Jag har satt mig vid datorn vid ett flertal tillfällen och författat mail till honom med alla möjliga oförskämdheter. Som att fråga om de skickar saker med roddbåt och cykel från Japan till Sverige och liknande. Men jag har inte skickat något.
Huvudanledningen till detta är att jag vill fortfarande att de ska behandla detta som ett garantiärende och inte ta betalt.
Nu vet jag dock inte längre vad jag ska göra.
Jag vill ha min (eller en ny) optik, fungerande.
Ska jag bara vara snäll och fråga vart min optik tagit vägen, eller ska jag anmäla dem till ARN, eller (som en kollega föreslog) polisanmäla dem för stöld?
Hjälp!!
/Jonas