Annons

Ang Oskarp Mask!

Produkter
(logga in för att koppla)
Guinevere skrev:
Måste faktiskt säga att det är många som fortfarande inte hanterar funktionen "oskarp mask" inne i adobe photoshop rätt. Jag har sätt fler över-skärpta bilder än suddiga. Det ser så plastigt och fult ut när man överskärpar så snälla, mer är mindre!
För att få en bra skärpebalans bör man lägga tre steg på bilden.( obs! alt. anpassas mer el mindre efter bilden)
1. Oskarp mask med:
Mängd - 20
Radius - 50

2. Oskarp mask med:
Mängd - vad som anses lagom(helst ej mer än 130)
Radius - mellan 0.5 - 1.5

3. Pro Contrast
en funktion i "nik Color Efex pro 2.0". Den har massa olika filter som går att köpa till (till Adobe). Detta filter gör två saker; klämmer i mer djup och skärpa och sätter de "äkta" färgerna på bilden.

God fortsättning på Julen till er alla.

Att lägga oskarp mask eller skärpning på bilder kan göras på ett bra sätt om man först tar reda på hur den specifika kameran eller scannerns inbyggda eller externa mjulvara fungerar och hur den påverkar bildfilen. Det är alltså svårt att applicera någon slags regel då kameror /programvaror beter sig olika .
Exempel: D2x har en mycket förfinad uppräkning och skärpning i kameran, denna kan ses som mjuk. 5D har en helt annan uppskärpning inlagd,och en viss grundskärpning som inte kan slås av. Det är lättare att få uppskärpningsartefakter runt linjer,konturer med 5d.

Programvaror beter sig helt olika, grundinställningarna hos exv rawprogram kan ha olika mängd USM inlagd. Bildfilerna ser därmed helt olika ut vad det gäller uppskärpning. Dessa kan inte efterbehandlas på ett likartat sätt utan att risken för fula skärpeartefakter uppstår.

Bildfilernas storlek är avgörande för hur mycket skärpning en bild skall/kan erhålla, avgörande är bla om de skall ses på skärmen , skrivas ut eller gå i tryck. Hur bilden ser ut, vilka delar av bilden skall skärpas?

Så några givna regler finns inte angående uppskärpning ( inte för mig ) utan att jag först ser efter hur bildfilerna från just den kameran eller scannern ser ut som jag använder, samt hur programvaran , den interna eller externa fungerar och är inställd.
När det gäller bilder som skall gå till tryck överlåter jag uppskärpningen till sluthanteraren.

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.