Annons

Smart skärpa i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Läser Fotosidan Magazin nr 1 2017 och artikeln Fotoskolan Öka skärpan och minska bruset av Magnus Frödeberg. Jag är inte säker på om det här är rätt ställe att kommentera artiklar men jag försöker ändå.
På sidan 80 bekrivs Smart Skärpa. Det står att man kan välja Ta bort: Linsoskärpa och Rörelseoskärpa och menar att man kan reducera rörelsesokärpa med "Ta bort:rörelseoskärpa". Jag tror det funktionen är lite missförstådd. Eller så har det skett någon uppgradering jag inte förstått.

Så här tror jag skärpning går till:

I "oskarp mask" används Gaussisk oskärpa som algoritm för att generera lokal konstrastförstärkning, det som man upplever som skarpare bild. Vad som menas med oskarp mask går jag inte in på här eftersom inlägget skulle då bli väldigt långt.

I "smart skärpa" har man lagt till några fler oskärpealgoritmer för att skapa masken för skärpning. Väljer man Gaussisk oskärpa i menun "ta bort" kommer skärpning gå till på samma sätt som för oskarp mask med enda skillnaden att man inte kan sätta tröskelvärde, maskning. Då kan man lika gärna använda oskarp mask.

Genom att välja "ta bort:Linsoskärpa" så använder man linsoskärpa som algoritm för att skapa oskarp mask, en algoritm som skall ge snyggare halos vid skärpningen. Eller som adobe själva beskriver det, skärpeljusgårdarna blir reducerade med Linsoskärpa. Tröskelvärden blir inaktuella eftersom linsorkärpa hittar kanter.

Väljer man "ta bort:rörelseoskärpa" så kommer väljs rörelseoskärpa för att skapa oskarp mask, dvs bilden kommer endast skärpas i en riktning, den riktning som man ställer med snurrvredet/vinkelkontrollen.

Jag tror dialogrutan "ta bort" förvirrar de flesta. Adobes egen beskrivning av dialogrutan "ta bort" berättar att valet anger algoritm för att skapa den oskarpa masken.

Kryssrutan "mer exakt" anger att photoshop skall köra skärpningen ett varv till men koncentrerar sig på finare detaljer. Kryssar man den rutan vid tex porträtt av damer kommer detaljer i huden framträda ännu mer vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Så, menyvalet "ta bort:rörelseoskärpa" menar jag att det inte tar bort någon rörselseoskärpa utan skärper bilden endast i en riktning. Visseligen kanske man upplever lite förbättring av liten kameraskak men någon magi är det inte.

Rätta mig gärna om jag har missförstått smart skärpa. Jag kör CS6. Jag har sett att man gjort om algoritmerna lite i CC men borde inte spela någon nämnvärd roll för principen.

Moderskeppet har en bra kurs om skärpa. Detta är ett gratisavsnitt som visar användning av just smart skärpa. I filmen visar de "CSI-tricket" Hur man får fram en synlig regskylt från en oskarp startbild.http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/27_Det+magiska+CSI-tricket

Det smart skärpa är att den kortfattat försöker tänka baklänges. Dvs "om bilden ser ut så här efter rörelseoskärpa, hur såg den då ut innan" De gjorde en bra jämförelse med fokuseringsproblem för hubble-teleskopet. Innan NASA kunde lösa teleskopets problem på plats så tog de reda på vad problemet var. När de visste hur felet såg ut/uppstod kunde de skapa en algoritm som tillbakaskapade felet och på så vis kunde teleskopet på nytt fokusera.

Även oskarp mask finns även det geomgånget detaljerat i Moderskeppets guldmedlemskap. Som du skriver har det med kontraster att göra. Eller snarare kantkontrast. Oskarp mask skapar en "halo" runt ett objekts kanter där man kan styra halons bredd, kontrast och placering med de olika reglagen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto