ANNONS
Annons

Ang Oskarp Mask!

Produkter
(logga in för att koppla)

Guinevere

Ny medlem
Måste faktiskt säga att det är många som fortfarande inte hanterar funktionen "oskarp mask" inne i adobe photoshop rätt. Jag har sätt fler över-skärpta bilder än suddiga. Det ser så plastigt och fult ut när man överskärpar så snälla, mer är mindre!
För att få en bra skärpebalans bör man lägga tre steg på bilden.( obs! alt. anpassas mer el mindre efter bilden)
1. Oskarp mask med:
Mängd - 20
Radius - 50

2. Oskarp mask med:
Mängd - vad som anses lagom(helst ej mer än 130)
Radius - mellan 0.5 - 1.5

3. Pro Contrast
en funktion i "nik Color Efex pro 2.0". Den har massa olika filter som går att köpa till (till Adobe). Detta filter gör två saker; klämmer i mer djup och skärpa och sätter de "äkta" färgerna på bilden.
 
Ska man nu använda USM så är det viktigaste att man jobbar med layer masks, det finns ingen anledning att köra USM över hela bilden (om man nu inte vill ha den korninga och trashiga looken på bakgrunden).
 
Guinevere skrev:
..så snälla, mer är mindre!

Du menar mindre är mer? Less is more..kanske?

Själv använder jag 0,3 200% direkt på råfilen, för att få bort AA-filtrets mjukgörande effekt. Efter det gör jag iordning bilden för webb och använder som sista steg 0,3 50-150%

När jag ska göra en 20x30 cm i 300DPI hod labbet använder jag 1,5 i radie (upplösning/2) och 100% mängd. Funkar riktigt bra för mig och min kamera.

Smart sharpen i CS2 är riktigt enkel att arbeta med
 
Oskarp mask för hela bilden brukar läggas på efter att bilden minskats ned till visningsformatet på fotosidan. Detta för att bilden ska återges riktigt på dataskärmen. För det används radius 0.3-0,4 och sedan skärps det procenttal som ser bra ut (inte ger haloringseffekter). 0,3-0,4 är uträknat efter en formel som bygger på bildskärmars genomsnittliga upplösning. Den skärpning man ev. gör av originalbildens fil har inget att göra med denna skärpning. Men ska bilden återges rätt bör en sådan justering göras efter nedminskningen annars ser bilden luddig ut.
 
Guinevere skrev:
Måste faktiskt säga att det är många som fortfarande inte hanterar funktionen "oskarp mask" inne i adobe photoshop rätt. Jag har sätt fler över-skärpta bilder än suddiga. Det ser så plastigt och fult ut när man överskärpar så snälla, mer är mindre!
För att få en bra skärpebalans bör man lägga tre steg på bilden.( obs! alt. anpassas mer el mindre efter bilden)
1. Oskarp mask med:
Mängd - 20
Radius - 50

2. Oskarp mask med:
Mängd - vad som anses lagom(helst ej mer än 130)
Radius - mellan 0.5 - 1.5

3. Pro Contrast
en funktion i "nik Color Efex pro 2.0". Den har massa olika filter som går att köpa till (till Adobe). Detta filter gör två saker; klämmer i mer djup och skärpa och sätter de "äkta" färgerna på bilden.

Överskärpning är inte snyggt, det håller jag med om. Men dina siffror angående skärpningen håller jag inte riktigt med om. Att lägga på USM med Radius 50 och Mängd 20 ger en lokal kontrastökning, men passar absolut inte alla bilder! Ibland brukar jag köra radius 250 och mängd runt 20, men absolut INTE som ett steg i skärpningen, utan för att åstakomma just den lokala kontrastökningen (som kan snygga till de allra flesta bilder som ser bleka ut).

Jag, precis som Jeppe, brukar altid köra med radius 0.3 och lagom mängd i första steget, innan jag gör nånting annat med bilden.

Hur jag skärper den vidare beror helt på syftet med bilden. Ibland skärper jag bara vissa detaljer, m.m. Men som sista steg för webb-bilder brukar jag lägga en skärpning med radius 0.3-0.7 och mängd mellan 40 och 130.

Det finns dock inga absoluta fakta om hur man SKA göra, så länge som resultatet blir bra.
 
"Det finns dock inga absoluta fakta om hur man SKA göra, så länge som resultatet blir bra."

Nej inte om du menar originalfilen. Men om du vill att denna ska återges på ett så bra sätt som möjligt på skärmen efter nedminskning så finns det absoluta fakta för hur man bör göra.
 
Nils, absolut. Men skärpning är ju så mycket mer än att bara återge bilden så bra som möjligt.

T.ex. kreativ skärpning (att skärpa ögonen endast, t.ex.).

Och min erfarenhet säger mig att ett visst förfarande blir bra i 9 fall av 10, men i det tionde fallet så kan det krävas andra inställningar för att få det optimalt.
 
Tycker inte man kan sätta generella siffror på hur mycket skärpning som är "rätt". Det beror så mycket på bilden man jobbar med.
Är det ett porträtt eller ett djur krävs det inte så mycket innan håret ser ut som stålull, Men för mina hockeybilder krävs både kraftig radie och skärpning innan dom får liv.
Selektiv skärpning genom att använda en lagermask är ofta lösningen då olika delar av bilden vill ha olika mycket skärpning.
 
Re: Re: Ang Oskarp Mask!

Walle skrev:
Att lägga på USM med Radius 50 och Mängd 20 ger en lokal kontrastökning, men passar absolut inte alla bilder! Ibland brukar jag köra radius 250 och mängd runt 20, men absolut INTE som ett steg i skärpningen, utan för att åstakomma just den lokala kontrastökningen (som kan snygga till de allra flesta bilder som ser bleka ut).

Nej självklart passar det inte alla bilder, men det säger ju sig själv. Detta är bara ett steg som funkar för många foton, ett grundsteg som flera inte känner till. Men jag håller med dig.
 
Det finns ju en skillnad här också om man fotar analogt eller digitalt. En dia/neg som scannas behöver i regel mer efterskärpning än en bild tagen med en Dslr.
 
Min grundinställning för lågupplösta bildvisningsbilder: 500%, 0,2 resp. 0

Man kan göra på många sätt.

När jag själv gjort bilder för bildvisningar, med bildupplösning 1024 ggr 768, har jag som grundinställning kört 500 %, 0,2 r och nivå 0 -- vilket fungerar rätt bra i de flesta fall. Om man gör det med lager kan man sudda bort den oskarpa masken på bakgrunder där man inte vill ha den -- eftersom det kan ge ett för "brusigt" intryck.

De här bilderna har fungerat rätt bra på webben också, men som sagt, i vissa fall blir det alltför mycket av det goda, då får man köra annorlunda, dra ned litet på procenten till exempel.

Men som grundinställning har det varit användbart.

OBS! Detta gäller alltså när jag redan dragit ned bildstorleken till 1024 x 768.
 
Guinevere skrev:
Måste faktiskt säga att det är många som fortfarande inte hanterar funktionen "oskarp mask" inne i adobe photoshop .......


Skall försöka "skärpa mig" ;)

Å vilken erfarenhet och kunskap som finns här på FS,
spännande! :)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Ang Oskarp Mask!

Jeppe skrev:
Själv använder jag 0,3 200% direkt på råfilen, för att få bort AA-filtrets mjukgörande effekt.

Skulle detta kanske vara användbart vid scanning, för att få bort den skärpeförlust som scannern ger? Har hittils scannat -> bildbehandlat -> skalat -> skärpt. Men det kan kanske vara bra att skärpa lite redan vid ett tidigare läge?
 
Håller med om at oskarp mask är ett verktyg som nog skall användas med lite mer omtanke än vad som är brukligt. Har kommit på mig själv med att skärpa upp lite för mycket ibland. Vad jag förstår måste man ta hänsyn till hur bildens storlek (i alla fall vid utskrift) upplösning m.m.

Jag brukar använda oskarp mask för bilder från digitalkamera men High pass-filter (kopia av bakrundslager -> highpassfilter -> blanda med soft light eller hard light -> justera effekt mha opacitet) vid bilder som jag skannar in. Tycker att det funkar bättre än oskarp mask. Är det någon annan som använt det? Vore kul att höra lite om andras erfrenheter av High Pass-metoden.

/F
 
För att undvika att färgerna blir aningen förändrade men oskarpmask så lägg den på lightness lagret i LAB färger. Då kommer du undan med att lägga på mer skärpa än du vanligvis gör. Och lägg aldrig på skärpa där det är oskarpt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.