Annons

Analogt vs Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:

Vad har man istället för baryta (bariumsulfid eller vad det egentligen är) för att ge hög vithet hos riktigt bra skrivarpapper (menar återigen svartvitt nu :) )?

Tyvärr är det ofta optiska vitmedel som tillsätts i barytaskiktet om det ska bli så där skimrande vitt. Används också i bläckstrålepapper, men jag brukar undvika sådana papper oftast. Optiska vitmedel tappar sin funktion efter en tid, så det vita blir mer gult.

Annars är det bara att ha riktigt bra papper som gäller.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Nej, det är en programvara som ersätter den vanliga skrivardrivrutinen. Den ser till att bläckmängden inte blir alltför stor, så att skuggorna förblir öppna och genomtecknade. Vid svartvitt utnyttjar den också en speciell profil som gör att man slipper så kallade metameriproblem. Bilderna får samma färgton oavsett vilket ljus de betraktas i. Annars är det ju vanligt att en svartvitt bild ser grön ut under vissa ljus och magentafärgad under andra om man utnyttjar färgmaterial. ...

Nu är jag inte riktigt med. Menar du att det går att korrigera metameriproblem mha mjukvara? Jag trodde det var materialegenskaper som gjorde det?

Tackar för klargörandena på de övriga punkterna.

Nu är jag inte riktigt med. Menar du att det går att korrigera metameriproblem mha mjukvara? Jag trodde det var materialegenskaper som gjorde det?

Visst är det så, men om man granskar vilka färger det är som skapar problem ser man att det är den gula färgen som är källan. Därför skriver man bara ut med svart, cyan och magenta. Hur kan man då få neutrala utskrifter? Eftersom den svarta i själva verket är ganska varm i tonen.

Skriver du ut med Black only får du en rätt varm bild. Genom att tillföra små mängder av cyan och magenta kan man balansera färgerna.

MVH/Stefan

Re: Re: Mollijox?

ErikGustavsson skrev:
Blir det inte himskans dyrt att skicka en såndäringa projektor varje gång man vill skicka ett gäng bilder till kompisar och släkt osv. För att inte tala om vilket enormt bredband man måste ha för att få plats med projektorn också i emailet..

Hur löser man webbpublicering? Ah,, nu vet jag.. en webbcam som man kopplar till projektorn.. men, det blir fortfarande rätt dyrt..

;-)

/E

Ska man titta på en digital bild på duk får du skicka en 100 000 kronors digitalprojektor till dina vänner (om du ska komma i närheten av bildkvalitén du får med en projektor på t.ex Tradera för några hundralappar). Ska man skicka bilder till kompisar duger det med en hygglig scanner i konsumentprisklass. På skärmen eller i utskriftstorlekar upp till A4 ser du ingen skillnad ändå.

stefohl skrev:
Visst är det så, men om man granskar vilka färger det är som skapar problem ser man att det är den gula färgen som är källan. Därför skriver man bara ut med svart, cyan och magenta...

Aha, intressant. Alltid trevligt att komma till insikt om saker och ting. Tackar.

1k ytan ger D 2.2 utan selen
5k ytan ger D 1.4 utan selen

Så att jämföra bläckstråleskrivares Dmax gentemot 5k ytan är nog lite orättvist.

Det är väl rättvist att jämföra ett matt bläckstrålepapper med ett matt fotopapper. Sedan att det matta utskriftspapperet har ett DMax som är klart mycket bättre än D 1,4 innebär ju bara att för oss som gillar att göra stora bilder på matt papper är en bläckstråleskrivare betydligt bättre :)

Stefan

Senast ändrad:
Ok jag trodde det var blanka papper du jämförde med, läste slarvigt. Sen kanske andra matta papper ger bättre svärta än ilfords tokmatta 5k? Hursom helst fick jag till en bild på 5k yta som jag blev jätteförtjust i med fullt tillräcklig svärta då jag sepiatonade den. Kanske svärtas 5K ytan mer av selen också, vad vet jag.

stefohl skrev:
Det är väl rättvist att jämföra ett matt bläckstrålepapper med ett matt fotopapper. Sedan att det matta utskriftspapperet har ett DMax som är klart mycket bättre än D 1,4 innebär ju bara att för oss som gillar att göra stora bilder på matt papper är en bläckstråleskrivare betydligt bättre :)

Stefan

Fuling där ;-), du redigerade bort en del av mitt inlägg där jag skrev vilket dmax 1k ytan fick med selentoning, utan att indikera att du gjort det.

Fuling där ;-), du redigerade bort en del av mitt inlägg där jag skrev vilket dmax 1k ytan fick med selentoning, utan att indikera att du gjort det.

Skulle väl redigerat bort 1K överhuvudtaget, eftersom diskussionen rörde matta papper.

Re: Re: Re: Mollijox?

Graal skrev:
Ska man titta på en digital bild på duk får du skicka en 100 000 kronors digitalprojektor till dina vänner (om du ska komma i närheten av bildkvalitén du får med en projektor på t.ex Tradera för några hundralappar). Ska man skicka bilder till kompisar duger det med en hygglig scanner i konsumentprisklass. På skärmen eller i utskriftstorlekar upp till A4 ser du ingen skillnad ändå.

Jo, jag vet, jag är inte så korkad som jag låter, jag ville bara lite humoristiskt belysa att olika lösningar, digitalt/analogt har något olika användningsområden.

Om man som jag, ändå arbetar med bilden i den digitala världen till 99% av fallen så passar det alldeles utmärkt med digitalkamera, och en chinon för det fascila priset av 300:- hjälper mig inte nämnvärt.
Om man däremot föredrar diabilder så vore det ju rätt onödigt att köpa en digitalkamera.

Re: Re: Re: Re: Mollijox?

ErikGustavsson skrev:
Jo, jag vet, jag är inte så korkad som jag låter, jag ville bara lite humoristiskt belysa att olika lösningar, digitalt/analogt har något olika användningsområden.

Om man som jag, ändå arbetar med bilden i den digitala världen till 99% av fallen så passar det alldeles utmärkt med digitalkamera, och en chinon för det fascila priset av 300:- hjälper mig inte nämnvärt.
Om man däremot föredrar diabilder så vore det ju rätt onödigt att köpa en digitalkamera.

Jag satte också till en blinkande humorgubbe till mitt inlägg. Jag förstår att du inte är korkad. Ville också på ett humoristiskt sätt belysa att analogt inte alls behöver betyda olika användningsområde, bara att möjligheterna att välja blir större.

Nja.. jag skulle väl inte säga att de blir så värst mycket större.. men det är enklare att gå från film till dia än att gå från digital fil till dia.
Men visst, jag ska inte sticka under stol med att om man lägger mycket vikt vid att kunna visa bilder med hög kvalitet med projektor, så verkar det som att analogt fortfarande är kung.
Framför allt är den analoga tekniken förhållandevis enkel och okomplicerad, så länge man inte vill framkalla själv dvs.
Den digitale fotografen bör ju helst vara hemma på datorer och tillhörande utrustning. Dessutom kostar ju en bra dator med en bra skärm och en bra skrivare en duktig slant, så vill man bara fotografera så blir det en hel massa filmrullar.

/E

Re: Re: Re: Mollijox?

Graal skrev:
Ska man titta på en digital bild på duk får du skicka en 100 000 kronors digitalprojektor till dina vänner (om du ska komma i närheten av bildkvalitén du får med en projektor på t.ex Tradera för några hundralappar).

Jag föreslår att du tar en titt på någon av de senaste DLP-projektorerna för mellan 15 000 - 20 000 kronor, eller för den delen Panasonics LCD-projektor PT-AE700E som kostar cirka 16 000 kr. Skärpan, kontrasten och färgåtergivningen är betydligt bättre än vad många inbillar sig. När jag vill titta på diabilder släpar jag fram min Zeiss Ikon Royal AF med superskarp Carl Zeiss 90 mm/2,5 Sonnar T* -optik. Jag kan knappast påstå att den ger avsevärt bättre bildkvalitet än ovanstående videoprojektor. Inte ens när man går nära. Zeiss-projektorn kostade med optik närmare 10 000 kronor då det begav sig, vilket i dagens penningvärde minst skulle motsvara samma pris som Panasonicen har. De diaprojektorer du syftar på, som bara kostar några hundralappar, har sällan objektiv som är särskilt skarpa. Dessutom måste alla dior glasas för att skärpan ska bli optimal. Det är knappast något man gör i en handvändning. Det är dags att vakna upp och inse att tekniken för att skapa och visa digitala bilder har mognat väsentligt de senaste två åren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar