Med en budget på 3000kr för en analog kamera så är det endast ett fåtal modeller som inte passar in. Det mesta är billigare.
Det låter som du vill gå "back to basics" med S/V film och mörkrum. Jag skulle rekommendera att välja en kamera från 70/80-talet med endast manuella inställningsmöjligheter, mest för att de är så trevliga att jobba med.
Nikon, Pentax och Minolta är kameror vars objektivfattning ännu är i användning så det finns möjlighet att använda samma objektiv om du kommer på att du vill ha en digital. Om detta inte är intressant är det bara att välja och vraka mellan alla märken.
Att köpa en ny analog kamera skulle jag inte säga är vettigt, finns så många fina begagnade som troligtvis fungerar minst lika bra som de nyproducerade.
Jag vill förstås rekommendera en favorit, Pentax KX. Väldigt lättanvänd har alla funktioner man vill ha*, dessutom är den byggd som en pansarvagn.
*Speciellt sökaren är väldigt fin, den visar alla slutartider hela tiden så man ser direkt vilken slutartid som är rätt för den bländare man har inställt (vilken bländare och slutartid man har inställt visas självklart också i sökaren). Ingen sån där + - skala som inte visar något utanför +-3 steg från rätt exponering vilket kan vara väldigt irriterande.