Hyland
Aktiv medlem
Känner inte igen det där med hackningen du beskriver. Däremot är 50/1.4 dokumenterat känsligt vid påfrestningar mot framdelen där filtergängan sitter.
Mikrojusteringen du gjort passar ju vid det specifika avståndet du gjort den på. Testa vad som händer vid längre avstånd och upp till evighet samt även absolut närgräns. Då är det tyvärr inte säkert att din justering stämmer längre. Dessutom tror jag det är bäst att justera vid full bländaröppning.
Vad gäller din 24-70 så har redan Mikael Risedal påpekat att Intervison har 8 st juteringspunkter på ett zoomobjektiv.
Många 24-70/2.8 L usm är faktiskt dåligt kalibrerade direkt vid leverans. Tyvärr vet jag många som testat flera exemplar innan de hittat något som varit okej över hela zoomområdet. Mitt eget är väldigt bra utom i 24-läget där det är luddigt, men knivskarpt mellan 35 o 70.
Det tog mig 3 vändor på RCC innan man gav upp och gav mig ett nytt objektiv som typiskt nog ändå fick justeras av Intervison.
Jag anser inte att du ska mikrojustera denna glugg vid f=4 utan vid 2.8
HAr gått igenom en massa brännvidder och bländare nu och ju större bländare svårare att se vad microjusteringen gör och inte gör på den punkt jag lagt skärpan på. 2,8 är nog rätt som du skriver. Verkar ligga på +5 på de flesta kombinationer. Men dessa tester är ju utförda runt närgränsen, det blir säkert annat när man fokuserar på något en bit bort, så man kan ju hålla på i evigheter. Det får väl bli en vända till till RCC