För ett vidvinkelzoomobjektiv på F/5.6-8 är inte fel i den storleksordningen som här diskuteras kanske ett problem, och gissningsvis är det väl i den häraden som merparten av alla sålda 5D2 kommer användas. För alla lyckliga som trodde att 135F2 skulle vara användbart vidöppet på fullautomatik "direkt ur lådan", samt att alla 21MP faktiskt skulle gå att utnyttja även under mindre gynnsamma förhållanden så kan man väl bara säga: "Beklagar..."
Sten-Åke sätter väl den viktigaste punkten där, att konsumenten ska ha ett krav på produkten - och inte bara konsumera blint. Hur stort eller litet problemet med AF än är så måste någon ta i det och belysa det för att inte en MP-fixerad massa ska handla bara för att det står en hög siffra innan MP-förkortningen. Tyvärr påverkar den stora köpmassan produktutvecklingen mer än den enskilde nogsamme fotografen, annars hade nog prioriteringarna i dagens kameror sett annorlunda ut!
Hur många köper inte en ny telefon idag för att den har så många häftiga finesser? Så stort minne för MP3-ringsignaler? Så många blinkande lampor och en häftig stor skärm? Hur påverkar detta telefonernas användbarhet och ergonomi (för någon vars viktigaste mål med telefonen är att den ska ha bra batteritid, tydligt ljud, bra och störfri mikrofon, lättåtkomlig snabbtelefonbok osv?) - tänk efter!
Hur många köper inte en 5D2 bara för att det är den dyraste kamera de kan komma att tänka på, den har flest MP av alla "betalbara" kameror (hos de två största, mest kända märkena) utan att faktiskt ha en aning om vad det krävs för att kunna utnyttja alla de 21MP som kameran har tillgängligt? Hur många av kunderna ser inte ens skillnaden i att en fokusmiss eller ett snäpp för långa slutartider helt plötsligt reducerat 21MP-kameran till en 10MP-kamera?
Ju lägre kvalitet Canon kan kränga utan att konsumenten klagar, desto mer pengar tjänar dom. Gissa två gånger vad företaget Canon är intresserade av.... Världsfred och välgörenhet för olyckligt lottade fotografer / eller att tjäna pengar? - jag tror nog faktiskt på alternativ två av de jag nämnde...
Jag har sett hela denna tråd som ett sätt för intresserade skribenter/läsare att få ut så mycket som möjligt av sin kamera, under alla möjliga förutsättningar och användningsområden. Jag har sett den som ett sätt att lära sig ett användningsätt av den automatik som finns för att ta så skarpa och framför allt
säkra bilder som möjligt, framför allt i situationer när det helt enkelt är en omöjlighet att backa bandet och försöka en gång till - när man bara MÅSTE sätta den. Micke med andra har visat att med
mycket möda kan man komma ganska nära perfektion även på 21MP. Mycket och många har ockå visat att utan ansträngning och kontroll kommer man inte ens i närheten av att kunna utnyttja kamerans upplösning till fullo, man kunde lika gärna köpt en 10MP-kamera.
För mig är det fortfarande så, jag litar helt enkelt inte på de senaste FF-Canonkamerorna. Är det viktigt, och förhållanden besvärliga tar jag hellre min lägre upplösta D700 - den ger fler skarpa bilder helt enkelt. Jag är dock, och kommer även i fortsättningen vara intresserad av Canon, eftersom den mesta av den utrustning jag kan låna mig till (dvs slippa köpa för egna pengar
) finns på Canonsidan. Jag hoppas på en lösning.
Nu blev det ett jätteinlägg igen, jag som bara tänkte skriva en liten kort kommentar.... *suck*...