Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Detta borde ju innebära att en 21 Mpix FF alltid är överlägsen och bättre att bruka än en 10Mpix FF...man kan ju aldrig förvandla en 10Mpix-kamera till en 21 Mpix i efterhand.
Det här får mej att tänka analogt... En 100ASA film på en slr ger väl alltid bättre resultat, mer detaljer och bättre skärpa, än en grovkornigare film på t.ex. 400ASA med samma objektiv på samma hus.
Sen har jag undrat i tråden tidigare varför AF-problemen inte upptäckts tidigare på t.ex. en 8 Mpix 30D som ju motsvarar ca 21 Mpix FF i pixeltäthet och i stort sett samma af-teknik som 5DII.
Att det är problem med AF råder det väl ingen tvekan om, oavsett märke, men att problemet ska ha med pixeltätheten att göra ser jag ingen vettig förklaring till mer än att problemet blivit tydligare med den kraftigare lupp som brukare (proffsen) av högupplösta FF-kameror automatiskt fått tillgång till.
Min uppfattning är ju att fler pixlar på samma sensorstorlek alltid ger bättre skärpa och högre upplösning vid samma skakning, af-miss, diffraktion, eller vad det nu kan vara som sensorn inte har en susning om, än en sensor med färre pixlar.
Bara några tankar i af-debatten...
Det är väl inte så att dessa problem upptäckts bara för att en del kameror nu fått FF, många pixlar och LiveView. Så är det ju inte alls. Hela nätet har ju ända sedan jag hamnade i det digitala "träsket" varit fullt med objektivrecensioner som klagat på främst bakfokusproblem (gå exv. in och läs på www.fredmiranda.com eller någon annan testsite. Däremot har Mikael och Lennart gått till botten med "träsket" och upptäckt även de mer subtila felen som felen med "minor variations" (helt godkänt enligt Canons toleranser om man får tro de som diskuterat frågan med Canon) samt felen med astigmatiska centrala fokussensorer. Deras upptäckt är ju som Mikael säger att de sett både hus och objektiv som varit feljusterade från fabrik.
Utan att man verkligen vet att ens hus är korrekt justerat kan man överhuvudtaget inte uttala sig om objektiv är skarpa eller ej i testömdömen. Efter justering av alla hus med alla objektiv har man ändå landat i fel som kvarstår. Det är detta som jag ser som det nya i detta och det verkar som om Canon har lite att jobba på här. Möjligen klarar sig Nikon och Sony en aning bättre men detta gäller förmodligen bara de nya semipro och proffskamerorna. Om jag ska prata om Sony så är det bara A900 som är byggd som den ska och verkar ha en fungerande AF.