Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner inte igen det där med hackningen du beskriver. Däremot är 50/1.4 dokumenterat känsligt vid påfrestningar mot framdelen där filtergängan sitter.

Mikrojusteringen du gjort passar ju vid det specifika avståndet du gjort den på. Testa vad som händer vid längre avstånd och upp till evighet samt även absolut närgräns. Då är det tyvärr inte säkert att din justering stämmer längre. Dessutom tror jag det är bäst att justera vid full bländaröppning.

Vad gäller din 24-70 så har redan Mikael Risedal påpekat att Intervison har 8 st juteringspunkter på ett zoomobjektiv.

Många 24-70/2.8 L usm är faktiskt dåligt kalibrerade direkt vid leverans. Tyvärr vet jag många som testat flera exemplar innan de hittat något som varit okej över hela zoomområdet. Mitt eget är väldigt bra utom i 24-läget där det är luddigt, men knivskarpt mellan 35 o 70.
Det tog mig 3 vändor på RCC innan man gav upp och gav mig ett nytt objektiv som typiskt nog ändå fick justeras av Intervison.
Jag anser inte att du ska mikrojustera denna glugg vid f=4 utan vid 2.8



HAr gått igenom en massa brännvidder och bländare nu och ju större bländare svårare att se vad microjusteringen gör och inte gör på den punkt jag lagt skärpan på. 2,8 är nog rätt som du skriver. Verkar ligga på +5 på de flesta kombinationer. Men dessa tester är ju utförda runt närgränsen, det blir säkert annat när man fokuserar på något en bit bort, så man kan ju hålla på i evigheter. Det får väl bli en vända till till RCC
 
Ni är väl för rara!
Och så mycket fritid ni måste ha sen!

Jag har inte gjort något fokuseringstest och tänker inte göra det heller. Så jag inser ju på sätt och vis att jag är i fel tråd och trippar.

Men jag har ett litet tips: När man vill vara säker på att sätta skärpan och man inte förlitar sig på tekniken (viket ni verkar vara medvetna om att man inte kan) så finns ett litet reglage på själva objektivet. Det kan man ställa om till läge MF. Sen kan man inte skylla på någon annan än sig själv om skärpan hamnar fel. Lite läskigt men ganska väl beprövat.
 
jo jag har provat det några gånger under de 30 år som jag har arbetat som fotograf, vad arbetar du med för bilder? provat sport?.
jag tar hellre en SÅ VÄL fungerande AF som möjligt-gör inte du det?
 
Ja visst är vi rara som delar med oss av våra erfarenheter, tack själv för tipset, ska prova det vid nästa SM deltävling i motocross.
 
Ni är väl för rara!
Och så mycket fritid ni måste ha sen!

Jag har inte gjort något fokuseringstest och tänker inte göra det heller. Så jag inser ju på sätt och vis att jag är i fel tråd och trippar.

Men jag har ett litet tips: När man vill vara säker på att sätta skärpan och man inte förlitar sig på tekniken (viket ni verkar vara medvetna om att man inte kan) så finns ett litet reglage på själva objektivet. Det kan man ställa om till läge MF. Sen kan man inte skylla på någon annan än sig själv om skärpan hamnar fel. Lite läskigt men ganska väl beprövat.

Kul inlägg som kanske rörde om lite vår rara plaskdamm. Blev intresserad och kollade din profil. Du är ju fotostuderande enligt den och jag slår vad om att du förr eller senare kommer att göra ett fokuseringstest. I alla fall om du tänkt dig foto som yrke.

Emellertid betraktade jag 2 av dina bilder. Tittar du själv noga efter märker du att skärpeplanet på dem kanske inte är så bra anlagda. Antar att du använt MF. Alltså manuell fokus (eller betyder det Mer Fel?).
Den ena bilden har visst bakfokus, såvida du inte med avsikt ville framhäva en fönsterlås i metall som så skarpt att det drar uppmärksamheten från modellen (bilden är för övrigt snyggt komponerad, tycker jag).

Bild nr 2 "Tant på torg" är TF=totalfokus och nu börjar jag inse att du kanske ändå behöver lära mer om skärpeplanets betydelse. Intressant att på ett porträtt använda följande (hämtat ur exifdata från din bild):

Kamera: Canon Canon EOS 350D DIGITAL
Bländare: f/8
Slutartid: 1/200 sek
Känslighet: ISO 100
Brännvidd: 17 mm
Mätmetod: Average
Exponeringsmetod: Manual
Blixt: Flash fired, compulsory flash mode
Vitbalans: Auto white balance
Färgrymd: sRGB

Med 17mm o f/8 samt blixt på en aps-c har du på ett mästerligt sätt lyckats lägga ett så brett skärpeplan att bakomvarande träd ser ut att vara buskar som en gång i tiden planterats i tantens bakhuvud. Ett djärvt och konstnärligt sätt att få bildens titel att disharmoniera med innehållet. Torget syns nämligen inte (men du ska ha cred för himlen).

Och visst har vi gott om tid. Kom hem kl 23.30 efter ett sent fotojobb. Men tack för tipset (inte tipset om manuell fokusknapp) som står i din exifdata. Med sådan inställning på kameran försvinner alla fokusproblem.


Med en förhoppning om att du har en stor portion humor och inte bara gillar att vara ironisk vill jag nog säga att ska man kasta en sten i dammen gäller det att ha fog för det man skriver och väl på fötterna. Annars blir man blöt när vattnet stänker tillbaks.
 
Nu fick jag minsann så jag teg! :)

Jag går en fotoutbildning, det är sant. Och jag har gjort en hel del fokustester i min dag (jag har Stefan Ohlsson som lärare). Och det kan man ju hålla på med om det är det man tycker är viktigt, intressant och givande.

Jag träffade Anders Petersen förra veckan. Han diskuterade inte skärpeplanet som en avgörande faktor för en bilds kvalitet. Och honom går det ju ganska bra för ändå... Sen finns det andra fotografer som tycker att det är av största betydelse. Så fint att vi är olika, tycker jag.

Gulligt av dig att kolla igenom all min exif-data! Det ska DU ha cred för!





Kul inlägg som kanske rörde om lite vår rara plaskdamm. Blev intresserad och kollade din profil. Du är ju fotostuderande enligt den och jag slår vad om att du förr eller senare kommer att göra ett fokuseringstest. I alla fall om du tänkt dig foto som yrke.

Emellertid betraktade jag 2 av dina bilder. Tittar du själv noga efter märker du att skärpeplanet på dem kanske inte är så bra anlagda. Antar att du använt MF. Alltså manuell fokus (eller betyder det Mer Fel?).
Den ena bilden har visst bakfokus, såvida du inte med avsikt ville framhäva en fönsterlås i metall som så skarpt att det drar uppmärksamheten från modellen (bilden är för övrigt snyggt komponerad, tycker jag).

Bild nr 2 "Tant på torg" är TF=totalfokus och nu börjar jag inse att du kanske ändå behöver lära mer om skärpeplanets betydelse. Intressant att på ett porträtt använda följande (hämtat ur exifdata från din bild):

Kamera: Canon Canon EOS 350D DIGITAL
Bländare: f/8
Slutartid: 1/200 sek
Känslighet: ISO 100
Brännvidd: 17 mm
Mätmetod: Average
Exponeringsmetod: Manual
Blixt: Flash fired, compulsory flash mode
Vitbalans: Auto white balance
Färgrymd: sRGB

Med 17mm o f/8 samt blixt på en aps-c har du på ett mästerligt sätt lyckats lägga ett så brett skärpeplan att bakomvarande träd ser ut att vara buskar som en gång i tiden planterats i tantens bakhuvud. Ett djärvt och konstnärligt sätt att få bildens titel att disharmoniera med innehållet. Torget syns nämligen inte (men du ska ha cred för himlen).

Och visst har vi gott om tid. Kom hem kl 23.30 efter ett sent fotojobb. Men tack för tipset (inte tipset om manuell fokusknapp) som står i din exifdata. Med sådan inställning på kameran försvinner alla fokusproblem.


Med en förhoppning om att du har en stor portion humor och inte bara gillar att vara ironisk vill jag nog säga att ska man kasta en sten i dammen gäller det att ha fog för det man skriver och väl på fötterna. Annars blir man blöt när vattnet stänker tillbaks.[/QUOTE]
 
Denna tråd handlar om AF .
Vi är några stycken fotografer som arbetar med bilder i denna tråd och som har lång erfarenhet, själv har jag arbetat i snart 30år med att fotografera.
Jag tror mig kunna de mest elementära grunderna inom foto dvs att bla ställa in en kamera manuellt vad det gäller focus men det är inte det tråden handlar om.

För ett flertal fotografer är AF tillförlitlighet viktig för att man skall kunna ta snabba bilder som innehåller ett tänkt skärpeplan , det kan i mitt fall vara komunikationsbilder, ögonblicksbilder, lika viktigt är det för sportfotografen, naturfotografen, listan kan göras lång.För många av oss som arbetar med kort skärpedjup, snabba bilder är AF exakthet direkt avgörande.

Att du har träffat Anders Petersen vad säger det? när bevakade han en handbollsmatch senast? Är hans specialitet bilder där det idag krävs utrustning med extrem noggrannhet och så bra AF som möjligt och där bilder kablas ut inom några sekunder. Tala då hellre med en eller flera sportfotografer och fråga varför ett flertal av dom just nu väljer Nikon framför Canon, det är mer relevant för tråden.

Själv har jag varit med SFF i snart 30 år och det finns "kända" fotografer/kollegor som fortfarande inte förstår vad ett histogram förmedlar och de letar efter exotiska papper som inte längre tillverkas istället för att lära sig printa ut på en bra Epson .
 
Senast ändrad:
Ni är väl för rara!
Och så mycket fritid ni måste ha sen!

Jag har inte gjort något fokuseringstest och tänker inte göra det heller. Så jag inser ju på sätt och vis att jag är i fel tråd och trippar.

Men jag har ett litet tips: När man vill vara säker på att sätta skärpan och man inte förlitar sig på tekniken (viket ni verkar vara medvetna om att man inte kan) så finns ett litet reglage på själva objektivet. Det kan man ställa om till läge MF. Sen kan man inte skylla på någon annan än sig själv om skärpan hamnar fel. Lite läskigt men ganska väl beprövat.

Man behöver inte som Mikael ha jobbat i 30 år som proffs för att ha synpunkter på värdet av AF. De flesta som är lite äldre såsom jag, har ju kanske lika länge fotograferat helt utan AF som Mikael varit proffs. Jag började ta bilder 1965 och köpte min första AF-försedda systemkamera i mitten på 90-talet. Jag tyckte AF var en sådan teknik som jag insåg att jag saknat under hela min tid som amatörfotograf. Jag tillhör de som definitivt inte är snabba att trycka av och jag har missat massor av intressanta bilder under årens lopp när jag stått där och skruvat. AF ger mig faktiskt fler bilder som jag förmodligen annars skulle ha missat helt. Jag talar inte om sport, utan mer om gatufotografering. Jag har idrottat mycket i min dar men jag är inte lika intresserad som betraktare längre. AF är ett utmärkt hjälpmedel också, när man börjar se lite skumt framförallt i lite sämre ljus. Om ett antal år kommer du förmodligen upptäcka detta själv. Ända upp till 40-årsåldern hade jag falkögon, men idag har jag ingen skärpa alls längre på kort håll. Utan möjlighet att justera sökardioptern, Live View och AF, så skulle fotolivet vara bra mycket sämre för mig och många andra än det är idag.

Problemet med AF är att det är en teknik folk förlitar sig på (även om man faktiskt inte borde göra det så okritiskt som många gör idag) men som ofta fintar många fullständigt upp på läktaren. Med digitaltekniken kan vi på ett helt annat sätt än tidigare uppdaga fokuseringsfel och den bistra sanningen är faktiskt att nästan varenda ägare av ett DSLR-system av någon form kommer att hamna i dessa problem förr eller senare. För mig hände det snarast förr och jag har haft massor av strul med AF i mina båda DSLR:er och jag har sett det även på andra kameror jag testat mina egna objektiv på. Är det något som verkligen gjort mig "pissed off" på tekniklösningar så är det just AF. Av detta skäl har jag och säkert många andra följt denna tråden med stort intresse.

För mig har dessa fokusproblem inte handlat om de "minor variations" Micke och Lennart borrat sig ner i till slut utan väldigt tydliga främst bakfokusproblem med några av mina objektiv. Jag har dessutom som många andra och du själv med din kamera inga som helst möjligheter tekniskt att justera detta så att alla objektiven kan fungera som det var tänkt. "One size fits all" passar tyvärr inte "all" är den bistra verkligehet vi upptäckt att vi lever i. Det är detta fokusproblemen handlar om för många.

Sedan är det kanske också så att du som många halkar in från FS första sida i denna ganska långa tråd och inte ger dig tid att faktiskt läsa tråden fullt ut innan du skriver. Skulle du gjort det så skulle du aldrig skrivit det du gjort. För det du skrivit har redan skrivits ett antal gånger av exv. Thomas Kärrlander som gjort sitt bästa för att sabba tråden. Övriga är nog glada så länge Thomas ägnar sig åt trådar som han är mer intresserade av än denna. När du satte igång samma debatt igen så kände vi nog många att vi inte behöver ett "da capo" till på den debatten.

Det är faktiskt lite lustigt men ofta drabbas folk inte av detta med AF-problem förrän de börjar köpa på sig objektiv. Många vill köpa billigt och köper via nätet (inte sällan utomlands) och ofta begagnat. Sen upptäcker de (vi ska jag kankse skriva istället) att det varken är särskilt billigt att köpa oanvändbara grejor, få de åtgärdade eller speciellt lätt att häva köp eller returnera när säljaren finns på andra sidan klotet. Så lycka till med ditt liv som fotograf om det nu är det du verkligen kommer att arbeta som och lycka till med dina framtida kameraaffärer också. Jag önskar att jag vetat vad jag vet idag när jag köpte mina första DSLR-prylar. Det är av detta skäl trådar som denna är verkligt viktiga för fotokollektivet. Det finns annat betydligt mer umbärligt här på FS än detta.
 
För mig behöver nödvändigtvis inte en bild vara knivskarp för att vara bra. Det finns många starka bilder vars främsta egenskap inte är skärpan utan budskapet dom förmedlar. Däremot ska skärpan NÄR jag vill sitta hundra med AF DÄR jag vill.
Jag har betalt tillräckligt för att det ska kunna vara möjligt.

Och självklart är jag hellre ute och fotograferar grabben eller hänger på en motocrossbana och knäpper bilder än att spendera tiden med att fotografera leksaksbilar för att klura ut vad som inte stämmer med skärpeplanet.
Men tills det stämmer så lär det sitta i bakhuvudet och värka, önskar det inte gjorde det men så är det.

Manuell fokusering för mig är något jag ska kunna välja att använda, det ska inte vara ett måste för att få perfekt skärpa.

Åter till AF, har testat vidare idag mot en tegelvägg (grabben tröttnade på att låna ut turtlesbilen) Jag tycker nog att mitt hus är någorlunda konsekvent och att mina oskarpa bilder ligger i feljusterat hus och/eller objektiv, inte att AF i kameran är ojämn/oregelbunden, men det är ren spekulation från min sida.

Min 24-70:a får jag i medeltal lägga på +7 i microjustering och min 50 1,4 på -10 till -15.

Pratade med RCC idag och likt Mikael tidigare redogjort gör dom jobbet gratis, dom nöjde sig med kvitto på huset, alltså inga kvitton på optiken behövdes. Dom ska samtidigt kolla upp min 50 1,4 som hackar och lever jävel, den fastnar nu ganska ofta helt och man får som jag tidigare beskrivit, manuellt sätta på fart på motorn via fokus ringen, WOW manuell fokus ;)

Byte av motorn skulle ligga på ca 1000 sek inkl arbete och inkl moms.
Däremot skulle det ta ca 4-6 veckor pga att de hittat en lösning på 1D och dess AI fokus problem av något slag.
 
Tack för bra svar!!! Lennart tack för du tog dig tid! Gäller det i första hand 50mm 1,4 så kanske den ska säljas med den gamla 5an? Behöver ju inte ha hur många reservhus som liggande. Eftersom sedan tråden kom in på annat måste jag säga att det är en JÄTTE intressant tråd som ju bevisligen intreserar och engagerar många. Sedan att alla foto inte behöver vara knivskarpa eller raka eller för den delen följa några normer är som påpekades en helt annan sak! Betalar man dyra pengar för ett arbetsredskap vill man ju ha ut så mycket som möjligt av det. Sedan som en liten parrantes utan att trampa på någon, jag tror att Anders enbart kör analogt vilket ju kanske för all del inte har med skärpan att göra men oavsett är det ju mindre teknik.
Hälsningar Lasse
 
jo jag har provat det några gånger under de 30 år som jag har arbetat som fotograf, vad arbetar du med för bilder? provat sport?.
jag tar hellre en SÅ VÄL fungerande AF som möjligt-gör inte du det?

Bra Bronson att du håller igen lite, inte så mycke att bli upprörd över, ser att det tände till i alla fall i stugorna. Vänl.Bengt.
 
Bra Bronson att du håller igen lite, inte så mycke att bli upprörd över, ser att det tände till i alla fall i stugorna. Vänl.Bengt.

Det är så oerhört intressant att alla dessa wanabefotografer på Fotosidan som fotograferar broar, sin nakna kille/tjej i sängen,hundar,katter, porträtt på kompisar, portar, valv ,blommor solnedgångar och allt annat som inte på något sätt är nytt och som vi alla har sysslat med någon gång i vår fotokariär borde jobba en tid som fotograf, dra in kulor dvs tjäna pengar, få 2 minuter för att plåta VDn för ett stort läkemedelsbolag eller vår statsminister, jobba med reklam och med en sk AD ,en del bra andra stora skitstövlar, kämpa på en tidningsredaktion, att hålla deadline osv.
Dvs att prestera under tidspress, vara kreativ och finnas kvar på marknaden år efter år, då kan de möjligen tillföra något men gärna ta reda på med vem de har att göra med först. Att träffa Petersen säger ingenting i denna fråga dvs AF och AF variationer

mvh Charles
 
Senast ändrad:
Det är så oerhört intressant att alla dessa wanabefotografer på Fotosidan som fotograferar broar, sin nakna kille/tjej i sängen,hundar, porträtt på kompisar, portar ,blommor solnedgångar och allt annat som inte på något sätt är nytt och som vi alla har sysslat med någon gång i vår fotokariär borde jobba en tid som fotograf, dra in kulor dvs tjäna pengar, få 2 minuter för att plåta VDn för ett stort läkemedelsbolag eller vår statsminister, jobba med reklam och AD ,en del bra andra stora skitstövlar, kämpa på en tidningsredaktion, att hålla deadline osv.
Dvs att prestera under tidspress, vara kreativ och finnas kvar på marknaden år efter år, då kan de möjligen tillföra något men gärna ta reda på med vem de har att göra med först. Att träffa Petersen säger ingenting i denna fråga dvs AF och AF variationer

mvh Charles

Har visserligen bara varit yrkesverksam sedan 1982, men jag håller med om att det är en nyttig erfarenhet att jobba på en redaktion och vara ensam kvälls- eller helgfotograf med tre kommuner att täcka. Begreppet deadline blir då paradoxalt mycket "levande" fast man själv är mer död än levande efter vissa pass.

En helg hade jag ensam 23 fotojobb utlagda på bevakningslistan och till dessa kom de oförutsedda händelserna (olyckor etc), körsträcka på 70 mil sammanlagt. Evenemang och händelser som inte kommer igång på utsatt tid krymper deadlinen hela tiden.

Då, om inte tidigare, inser man hur saaatans viktigt det är att känna sin utrustning. Och ett AF som ständigt flyttade skärpeplanet skulle varit en katastrof.
 
Lägg till att både du och jag har stått och framkallat sv/v film + kopierat under tidspress, för att senare upptäcka den underbara scannervärlden, ilframkallning av film i en garderob någonstans, torka filmen med hårfön + scanning samt att skicka bildfilerna vidare, det vore ju själva fan om inte AF kunde vidarutvecklas och bli ännu bättre i dagens högupplösta digitala SLR.
Till er alla som vill jobba med bilder, ut och arbeta, praktisera som fotografer där det ställs krav på snabbt bildresultat, gärna då exv sport, sedan kan vi snacka AF vad det innebär.
Hälsningar Charles
 
Senast ändrad:
Det är så oerhört intressant att alla dessa wanabefotografer på Fotosidan............


Men snälla du, att du låter dig provoceras av en ung fotostuderande som uppenbarligen inte har bättre för sig än att ge sig in i tråden.

Ska jag vara ärligt så tycker jag ditt senaste inlägg är ett spår bättre än det du reagerade på, för att citera dig "Det är så oerhört intressant att alla dessa wanabefotografer på Fotosidan som fotograferar broar, sin nakna kille/tjej i sängen,hundar,katter, porträtt på kompisar, portar, valv ,blommor solnedgångar………”

Efter dina 30 år i branschen så borde även du ha hängt med på att foto är både det du beskriver, deadlines och stress, besvärliga kunder osv, men även en högst personligt uttrycksform för människors konstnärliga ådra och även ett utryck för en längtan efter att dokumentera mm.

Du har uppenbarligen även missat detaljen att på fotosidan ryms både glada amatörer och fullblodsproffs

Ditt intresse av fotosidan är uppenbarligen att diskutera teknik, medan andra vill publicera bilder, kommentera bilder osv. Personligen respekterar jag båda. Håll dig till tekniken du, där du utan tvekan är duktig, men snälla låt bli att idiotförklara den stora massan av medlemmar på sidan bara för att en ung fotostudent lyckats provocera dig. Med den stora massan menar jag OSS wanabefotografer som fotar hundar, solnedgångar mm

Just ja, jag har ju en gång i fortiden livnärt mig på att fota.

Slutligen, du frågar dig säkert varför jag ger mig in i tråden då jag inte deltagit tidigare. Jo, den enkla förklaringen är att jag funderar på att inhandla kameran i fråga och har följt den sedan det första inlägget, men eftersom jag ännu inte köpt den så har jag inte haft något att tillföra.

Hoppas ni nu kan återgå till ämnet!
 
Jo, just det, mr Bronson! Åren 1985-1990 fanns ingen kopist hos oss. Jodå, jag känner igen mig. Sedan om något speciellt hänt och man skulle skicka bilder vidare genom att ladda trumman med en halvblöt kopia, ringa upp så att någon på mottagande redaktion vaktade sin maskin o sedan be till högre makter att transmissionen lyckades.

Vi körde med torkskåp och räckte inte tiden till gällde det att efter fixering och en pliktskyldig sköljning på en minut stoppa filmen i T-sprit som "trollade" bort vattnet fortare.

Sedan scanners kopplade till Macar som bombade.

Man kom hem och var fixermedelsberusad. Idag fattar jag inte att man överlevde. Och fram till 1988 fanns ingen AF värd namnet. Blev hyfsad med F4 o Eos1 först.

Som lök på laxen kom "gubbabilderna" från lokalredaktionerna. Sedan skulle filmkostnaderna håkkas nere så fick tillbringa 2 år med att ladda råfilm själva i kassetter.

Folk som läser det här tror väl att du och jag jobbade på 1800-talet, men det är alltså inte alls längesedan det var så här.

Skulle man sedan behöva bekymra sig över oskarpa gluggar och andra saker så vore det inte så kul.

Så ännu en gång. Till följd av teknikutvecklingen är kraven på snabbhet ännu högre för det finns inga förmildrande omständigheter. Och då är AF-fel ett jäkligt viktigt ämne att diskutera.
 
Efter dina 30 år i branschen så borde även du ha hängt med på att foto är både det du beskriver, deadlines och stress, besvärliga kunder osv, men även en högst personligt uttrycksform för människors konstnärliga ådra och även ett utryck för en längtan efter att dokumentera mm.

Du har uppenbarligen även missat detaljen att på fotosidan ryms både glada amatörer och fullblodsproffs

Ditt intresse av fotosidan är uppenbarligen att diskutera teknik, medan andra vill publicera bilder, kommentera bilder osv. Personligen respekterar jag båda. Håll dig till tekniken du, där du utan tvekan är duktig, men snälla låt bli att idiotförklara den stora massan av medlemmar på sidan bara för att en ung fotostudent lyckats provocera dig. Med den stora massan menar jag OSS wanabefotografer som fotar hundar, solnedgångar mm

Hoppas ni nu kan återgå till ämnet!

läs om texten, det är ingen idiotförklaring, eller rättare sagt jag är i så fall en idiot eftersom vi alla (tror jag) har gått igenom dessa stadier någon gång, men tråden handlar om AF, inget annat och ett försök att få andra som inte har jobbat med bilder att förstå varför just en fungerande AF är så viktigt för vissa.
Texten tycks ha provocerat dig
Och DU, jag är nästan aldrig inne och kommenterar andras bilder, det har hänt någon gång och då har det haft med färghantering att göra och jag har frågat om jag får komma med ett förslag till ev förbättring.

Hälsning Charles
 
Senast ändrad:
Jag kan därmed säga att det är jättesnällt att att bla två medlemmar talar om att det går att justera objektiv manuellt, men vi befinner oss inte riktigt i samma situation vad jag kan förstå, ej heller befinner sig dessa två medlemmar i samma situation som många sportfotografer är i just nu och som går över till Nikon pga en orsak, högre keepers, dvs fler skarpa bilder.
Jag tror därmed att vi diskuterar AF utifrån olika erfarenheter
mvh CB
 
läs om texten, det är ingen idiotförklaring, eller rättare sagt jag är i så fall en idiot eftersom vi alla (tror jag) har gått igenom dessa stadier någon gång, men tråden handlar om AF, inget annat och ett försök att få andra som inte har jobbat med bilder att förstå varför just en fungerande AF är så viktigt för vissa.

Hälsning Charles

Exakt! Om man ska diskutera AF-precisionens betydelse är det viktigt att se det hela ur ett historiskt perspektiv.

Med all kemi, filmhantering, kopiering mm borta och tillkommen snabb datorbearbetning ställs givetvis högre krav på snabbhet. Deadlines blir alltmer snäva etc.

Om våra motiv snällt stod kvar en minut eller vore ständigt stationära vore AF-funktionen inte så central. Men nu är den så pass viktig och en förutsättning för arbetsflödet att den måste diskuteras o penetreras.

Yrkesverksam eller inte kan väl spela kvitta, men det är frustrerande när vissa inte vill/kan förstå. Tråden höll på att bli sabbad tidigare och ger sig någon in i tråden och inte inser förhållandena så måste de ju klargöras, vilket du gjort (och i viss mån jag med flera)

För övrigt har ff bara goda erfarenheter av "AF-assisterad snittbild"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.