Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Kopia från en annan tråd:

photographer skrev: Har alla missat AF tråden ?

//Photographer


"Inte alls. Jag har läst vart enda inlägg där utan att bli avskräckt. Har precis granskat 101 testbilder som jag tog med min 24-105 och jag har inte funnit någon variation när det gäller skärpan. Testmotivet var streckkoder från en cigarettask, avstånd ca 90cm. Tre bilder med omfokusering och med f4, f5,6, f6,3 och f8 på 24, 60 och 105mm. Ingen variation eller avvikelse när det gäller AF. Befintligt dagsljus inomhus och varierande (rätt långa) slutartider. Har även testat skärpeplanet och det sitter där det skall, förutom på 24mm där det förekommer mycket svag frontfokus. Har jag förstått rätt så uppkommer AF-problemet med vissa ljusstarka objektiv (2,8 och ljusstarkare) vilka inte är aktuella för mig. Vet inte, kanske jag som amatör inte kunnat utföra testet på rätt sätt. Lägg märke till att jag inte rallierar över de mycket kunniga proffsen som testat utan det sista är snarare en uppriktig självreflektion.
Mvh Nikolaos

macrobild skrev: så sant, med en bl 4 glugg ses inte variationerna lika tydligt.

Hej Mikael. Jag har aldrig uppfattat dina eller andras inlägg som avskräckande utan som en välmotiverat och saklig diskussion över något som är viktigt för alla fotografer men först och främst för de som är beroende av sina verktyg för att överleva yrkesmässigt mm. Som amatör har jag privilegiet att kunna misslyckas flera gånger om, något som skulle vara förödande för ett proffs. Har sett att vissa personer har anklagat er för allt möjligt istället för att tacka er för sakkunskaperna ni delar med er och de ibland mycket underhållande och poetiska inläggen. Min uppfattning är att 5D MKII är en bra kamera som har sina begränsningar. Begränsningar som gör det mycket svårare för er som behöver mera exakta och säkra instrument för att utföra ett bra jobb. Lite enklare sagt: jäkla förbaskat att Canon mfl inte riktigt håller vad deras varumärke lovar. Sist, kan det vara så att det trots allt finns en variation mellan olika enskilda 5D MKII i fråga om AF? Jag ser det inte som omöjlig och om det är så borde Canon mfl vara mera konsekventa i sitt kvalitetskontroll. Vet inte hur många hus som du har testat men i fall du vill prova ett till säg till, jag bor i Malmö.
Mvh Nikolaos

macrobild skrev:
Hej
alltid kul att utöka antalet kontrollerade exemplar.Lennart har redan haft två fotografer hos sig som påstod att deras ex var felfria, vilket visades sig vid kontroll att de inte var.
Än så länge så har jag inte stött på ett ex som uppvisat felfri AF, Anders en god väns nyinköpta exemplar häromdagen uppvisade även det felaktigheter,jag har själv kontrollerat 4st, alla har åkt in till Intervision för justering, men detta kan vi ta i AF tråden."


Måste klargöra att jag inte påstår att mitt hus är felfritt utan att jag med mina begränsade -kunskaper, -färdigheter och -objektiv inte kunnat notera AF-felet. Efter att ha läst de senaste inläggen här tror jag att AF-felet är systematiskt och inte bara en variation mellan olika hus.
Mvh Nikolaos
 
Måste klargöra att jag inte påstår att mitt hus är felfritt utan att jag med mina begränsade -kunskaper, -färdigheter och -objektiv inte kunnat notera AF-felet. Efter att ha läst de senaste inläggen här tror jag att AF-felet är systematiskt och inte bara en variation mellan olika hus.
Mvh Nikolaos

Att AF-felet (eller kanske "sämre AF-precision är rättare benämning?) är systematiskt är jag helt övertygad om.

Min 5DMKII funkar utan anmärkning med 24-105/4L is usm. Däremot uppträder variationerna tydligt med 2.8- och bättre-gluggar i en serie om tre bilder. Även om kameran nu är justerad samt dessa optiker kalibrerade. Det lär vi få dras med vilket är synd.

Fast allt har blivit väsentligt bättre sen justeringarna.
 
Att AF-felet (eller kanske "sämre AF-precision är rättare benämning?) är systematiskt är jag helt övertygad om.

Min 5DMKII funkar utan anmärkning med 24-105/4L is usm. Däremot uppträder variationerna tydligt med 2.8- och bättre-gluggar i en serie om tre bilder. Även om kameran nu är justerad samt dessa optiker kalibrerade. Det lär vi få dras med vilket är synd.

Fast allt har blivit väsentligt bättre sen justeringarna.

Skall man strö lite mer salt i såren, så är det ett faktum att sverige är ett avlångt land, så närheten till typ intervision Malmö, Göteborg mm. är inte alla förunnat. Så det blir att packa grejorna ordentligt, det blir några kilon det. Har man sen oturen som Risedal att besöka intervision, för sjätte gången eller hur många han är uppe i. Frakten lär dom väl inte betala kan jag tro. En för övrigt så fantastisk bildmaskin skall inte ha dom är olaterna med AF:n. Det verkar som Canon har haft för bråttom i sin jakt på Nikon. Sony lyckades bättre åtminstonde fokus på stilla motiv, men dom förlorade isobataljen ganska rejält i stället, man kan bli febrig över mycke i den här hobbyn.Mvh./Bengt
 
Med flera av mina objektiv märkte inte jag heller några problem med autofokus, exempelvis 100 mm makro 2,8. Ändå påtalade Intervision att mittpunktens båda fokussensorer låg fel. Så min rekommendation är att lämna in huset även om du inte själv märker något galet med autofokusen.
Vad kostar det att lämna huset med ett par gluggar för kontroll/justering?
 
Som slutkläm (?) kan man väl säga att upplösningen helt enkelt sprungit ifrån tillgängliga definitioner på krav på AF-enheten och stegtätheten i både den fysiska AF-enheten och (Canons, enligt mig ganska korkade) heldigitala objektivstyrning.

Många har fått acceptera att deras gamla DoF-tabeller helt enkelt inte duger längre om dom ska kunna skriva ut/presentera större - vilket ofta var anledningen till att köpa en högre upplöst kamera. Samma sak får nog gälla för gällande "normer" vad det gäller AF-system.

Ang. 1Ds3-kamerorna, så har vi nu fått meddelande om att de ska lämnas in, men inget om när osv... Någon annan?

Så långt man kan utläsa av åtgärdsrapporter utomlands ifrån så är det en mjukvarubaserad uppgradering, och för många har skillnden varit märkbar, men inte dramatisk. Det lite lustiga är att många fått tillbaka sina kameror med utbytta shims bakom mattskivan... (???) De 1D3/1Ds3-ägare som inte fått sin sub-mirror-fix installerad tidigare får detta i samband med denna service (om man har ett kameraserienr tidigareän xxxxxx).
 
Jag tog mig tid att testa mitt 135/2.0 och se efter om det låg rätt, med hus 1 och 2 kom jag fram till att -5 gav samma resultat på båda husen och med microjustering.
Det känns skönt att kamerahusen inte avviker från varandra efter justering av AF hos Intervision.
Bilden till vänster 0 och bilden till -5 i microjustering bl 2.0 135mm
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    22.9 KB · Visningar: 324
När jag ändå var igång tog jag 300/2,8 is.
En liten justering behövs med +5 = mittenbilden.
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 313
Tackar för info. Jag ville kontrollera min 5DMK2 + och min nya 70-200/4IS för att 35-40% av bilderna blir bakfokuserade.

varsågod.

Betänk att allt blir bättre men inte perfekt pga minor variationer i AF som Canon kallar det.

Efter att ha provat 0 +5 och +10 på 300/2.8 så är +5 bäst.
Kör om för att verifiera resultatet och då med 0 och +5 återigen och nu blir 0 bättre än +5. 0 till höger. Jag kommer alltså inte längre med 300/2.8 då det i sig själv antagligen ligger så rätt som möjligt och nu är det AF variationerna i 5dmk2 som ger olika resultat. Jag har heller inte märkt vid jobb att 300/2.8 slår mycket fel vid 2.8
 

Bilagor

  • zzz1.jpg
    zzz1.jpg
    24.9 KB · Visningar: 299
Mattskiva med snittbild

Fick min mattskiva från Focusing Screen/Taiwan. Vill dela med mig lite erfarenheter av den.

1/ Den görs av en originalmattskiva till 5DMkII. Man bearbetar den så att en snittbild+mikroprisma kommer fram.

2/Monteringen i sig själv är enkel med medföljande verktyg. Däremot centreringen kan ta en liten stund.

3/ I kameramenyn får man sedan välja mattskivetyp enl bifogad instruktion (beror på vilken mattskiva man beställt),

4/ Koll hur fokus ligger görs enklast tillsammans med en AF-optik som man vet "ligger" rätt mot ett en vertikal linje. Förblir linjen obruten när man ställt AF så harmonierar AF och snittbilden. Vid eventuellt bakfokus finns ett bifogat mellanlägg.

5/ HUR FUNKAR DEN I PRAKTIKEN? Mycket bra. Kör man vanlig AF ser man direkt om AF hamnat där man vill. Gör den inte det så är det enkelt att fortfarande med nedtryckt avtryckare göra en korrigering med fokusringen om optiken har USM. Snabbt går det också.
Man givetvis ställa helt manuellt också, men jag fann att det var smidigast vid vanliga fotosituationer att köra med AF och snabbt efterjustera.

6/ Alla mina L-optiker gick utmärkt att göra så med, även med 85/1.8 och 100/2.8 macro. Man ser verkligen hur fel AF ställer ibland.

7/ Nackdelar: Ibland räcker inte bredden på snittbilden till, men då har man bra hjälp av mikroprismat omkring.

Vidare så är 50/1.4 en liten besvikelse även med snittbild. Kuggarna har för stort spel för att fininställa ibland. Fokusringen är därför slappare än exv den på 85/1.8 som har samma pris. Man kan alltså råka ut för att den kuggar tillbaks till oönskat läge.

I mitt fall korrigerade jag detta genom att att spelet mellan kuggarna är olika stort beroende på om ringen vrids med- eller motsols. Motsols fungerar för mig. Men den optiken är inte bra konstruerad mekaniskt.

Jag har alltså fått ett lyft genom fokusskivan och den påverkar inte AF-funktionen. Men den måste monteras noggrant. Minor variations har verkligen blivit minimala nu.

Slutligen har jag provat ytterligare 2 st fabriksnya 5DMkII. De uppvisar alla det här lilla fokusfelet som fick Mikael att dra igång tråden. Nu har jag alltså i min hand kollat summa fem stycken 5DMkII.

Men mattskivan var ett klipp.
 
intressant med mattskivan, är den bättre i sig själv att ställa manuell focus jämfört med mattskivan som sitter i 5dmk2 där mina gamla ögon inte alls får hjälp med absoluta skärpelanet och att ställa 50/1,4 på mm
 
Nu är jag nog inte ett "normalfall", största delen av min nöjesfotografering sker lugnt och stilla i mitt eget tempo - jag behöver oftast inte anpassa mig till olika motivtyper.
Snittbild med prismaring fungerar lysande anser jag också, men de typer jag haft till D40/D700 har båda varit lite för förlåtande för min smak.

Lennart: Hur långt kan du stoppa ner (med DoF-preview intryckt) och fortfarande ha båda halvcirklarna "i syn"? De jag använder (modifierade Minolta X-700-skivor) är ganska förlåtande på F/5.6, man kan flytta ögat någon enstaka mm innan bilden blir svart i ena halvcirkeln. F/8 är (nästintill) omöjligt.

Jag vet att det finns, och skulle gladeligen betala dyrt för ett par äldre typer med en övre gräns på F/4... Jag har verktyg till att modifiera dem själv. Skillnaden i nogrannhet är ungefär som att jämföra F/2.8-punkter med F/5.6-punkter i AF-systemet...!

[Edit]

PS- Ja, att få centreringen rätt kan vara ett litet h-e.... Och när man väl lyckats så har ett litet dj-a dammkorn letat sig in på insidan av skivan pga all omkringpetning med sakerna.... arghhh... -DS
 
Fick min mattskiva från Focusing Screen/Taiwan. Vill dela med mig lite erfarenheter av den.

1/ Den görs av en originalmattskiva till 5DMkII. Man bearbetar den så att en snittbild+mikroprisma kommer fram.

2/Monteringen i sig själv är enkel med medföljande verktyg. Däremot centreringen kan ta en liten stund.

3/ I kameramenyn får man sedan välja mattskivetyp enl bifogad instruktion (beror på vilken mattskiva man beställt),

4/ Koll hur fokus ligger görs enklast tillsammans med en AF-optik som man vet "ligger" rätt mot ett en vertikal linje. Förblir linjen obruten när man ställt AF så harmonierar AF och snittbilden. Vid eventuellt bakfokus finns ett bifogat mellanlägg.

5/ HUR FUNKAR DEN I PRAKTIKEN? Mycket bra. Kör man vanlig AF ser man direkt om AF hamnat där man vill. Gör den inte det så är det enkelt att fortfarande med nedtryckt avtryckare göra en korrigering med fokusringen om optiken har USM. Snabbt går det också.
Man givetvis ställa helt manuellt också, men jag fann att det var smidigast vid vanliga fotosituationer att köra med AF och snabbt efterjustera.

6/ Alla mina L-optiker gick utmärkt att göra så med, även med 85/1.8 och 100/2.8 macro. Man ser verkligen hur fel AF ställer ibland.

7/ Nackdelar: Ibland räcker inte bredden på snittbilden till, men då har man bra hjälp av mikroprismat omkring.

Vidare så är 50/1.4 en liten besvikelse även med snittbild. Kuggarna har för stort spel för att fininställa ibland. Fokusringen är därför slappare än exv den på 85/1.8 som har samma pris. Man kan alltså råka ut för att den kuggar tillbaks till oönskat läge.

I mitt fall korrigerade jag detta genom att att spelet mellan kuggarna är olika stort beroende på om ringen vrids med- eller motsols. Motsols fungerar för mig. Men den optiken är inte bra konstruerad mekaniskt.

Jag har alltså fått ett lyft genom fokusskivan och den påverkar inte AF-funktionen. Men den måste monteras noggrant. Minor variations har verkligen blivit minimala nu.

Slutligen har jag provat ytterligare 2 st fabriksnya 5DMkII. De uppvisar alla det här lilla fokusfelet som fick Mikael att dra igång tråden. Nu har jag alltså i min hand kollat summa fem stycken 5DMkII.

Men mattskivan var ett klipp.

Jag unnar dig verkligen lite framgång i din helvetiska batalj mot en motsträvig AF-konsruktion, dröjer inte förrän björkarnas blad börjar sticka fram, och den vackra svenska försommaren närmar sig, med sina härliga dofter. Det är väl 16GB minneskort som gäller till din fina bildmaskin när du ger dig ut på gator och torg.Vänl./Bengt.
 
Nu blir jag lite oroad! Ögna igenom en hel del sider här men skubbade kanske genom att inte lusläsa? Men kontentan blir, om man köper en kamera för närmare 30.000, sedan har man bara L optik så ska man i praktiken ha minst treårig teknisk kamera utbildning för att få skarpa bilder? Står i valet och kvalet att byta ut min 5D men efter att ha läst här börjar jag tveka? I dag med min 5D får jag skarpa bilder men hur mycke extra tid och e.v. pengar måste man lägga ner för att få det med 5Dm2? För mig är bilden och slutresultat det som betyder något att hålla på med en massa hokus pokus med objektiv och kamera för att nå dit intresserar mig inte.
Hälsar och funderar Lasse
 
intressant med mattskivan, är den bättre i sig själv att ställa manuell focus jämfört med mattskivan som sitter i 5dmk2 där mina gamla ögon inte alls får hjälp med absoluta skärpelanet och att ställa 50/1,4 på mm

Ja, i alla fall för mina ögon (har ett lätt astigmatiskt synfel). Det finns 3 olika typer av snittbildsskivor. Jag skulle kanske valt den med bredare snitt, men å andra sidan har jag funnit att microprismat är värdefullt på 50/1.4. Men ssv "kuggningen" i den gluggen är inte kul.
Lånade ett Sigma 50/1.4 och där inga problem alls.

På ljussvagare gluggar typ 2.8 (100/2.8 macro, 24-70/2.8 L usm, 70-200/2.8L is usm) och min 24-105/4L is usm är skivan en stor tillgång för mig som assist. D v s jag kör AF och får bekräftelse via snittbilden att fokus hamnar där jag vill.

Joakim: Den mörknar ganska snabbt. Utan DoF-knapp intryckt funkar f4, men vid 5.6och DoF-knapp intryckt blir ena halvan mörk. Dock är microprismat tillräckligt i sådana fall för mig.

Och ja, det där med dammkornet känner man igen, men det gick bra till sist.

Och till Photographer: Det är ff AF som gäller, fast med snittbild som kontrollmedel.
 
Jag skulle skippa denna kamera pågrund av det som framkommit i denna tråd, Ni som känner att ni inte kan leva utan denna kamera stå över och köp nästa utgåva ;-)

Photographer
 
Senast ändrad:
Nu blir jag lite oroad! Ögna igenom en hel del sider här men skubbade kanske genom att inte lusläsa? Men kontentan blir, om man köper en kamera för närmare 30.000, sedan har man bara L optik så ska man i praktiken ha minst treårig teknisk kamera utbildning för att få skarpa bilder? Står i valet och kvalet att byta ut min 5D men efter att ha läst här börjar jag tveka? I dag med min 5D får jag skarpa bilder men hur mycke extra tid och e.v. pengar måste man lägga ner för att få det med 5Dm2? För mig är bilden och slutresultat det som betyder något att hålla på med en massa hokus pokus med objektiv och kamera för att nå dit intresserar mig inte.
Hälsar och funderar Lasse

Det är väl så enkelt att med fler pixlar och numer ständig skärpekontroll i 100% crop så uppenbaras "bristerna" i hur AF arbetar. +/- 1/3 DOF för stora bländare och annars +/- 1 DOF är de acceptabla toleranser som sätts enligt det material kring hur AF arbetar finns. Dessa brister är betydligt svårare att blottlägga med lägre MP-tal. Men vid samma utnyttjande av bilden som tidigare finns ingen skillnad, AF arbetar med samma toleranser oavsett MP. Kanske dags (som också diskuterats här) med mer precisa toleranser.
 
Att "skippa" 5DMkII är att ta i, anser jag. Jag har tidigare i tråden hittat samma fokusbrist hos gamla 5D.

Men jag reptera helt kort. Sätt upp en gammal 5D o en 5DMkII, använd samma glugg o plåta samma motiv från stativ enl principen allt lika. Interpolera upp bilden från 5D till MkII-storlek och jämför. Därefter dra ned bilden från MkII till 5D-storlek. De fokuserar lika bra eller dåligt hur man nu vill uttrycka det.

Bör poängteras att det handlar om ljusstarka gluggar på full öppning eller mycket lite nedbländat. Allt i syfte att skapa vissa typer av bilder.

Hur kul är det att lägga ögonskärpa med full glugg och finna att skärpeplanet ligger på näsan eller bakom öronen? Eller "frilägga" ett annat motiv för att få snyggast möjliga bokeh och skärpeplanet inte hamnar där man fokuserat.

Av de optiker jag testat är det bara 50/1.4 usm som har den här kuggningen. Ingen fara med andra "icke-L" optiker typ 85/1.8 usm, 100/2.8 macro. Det blir ypperliga resultat med dem. Men vad har en liten vridning av fokusringen som tar en några bråkdelars sekund för betydelse om det gör bilden perfekt som man vill ha den?

Snittbildsskivan är ett hjälpmedel. Och till 90% funkar AF. Perfekt att ha den som hjälpmedel.

Så ingen behöver vara rädd för att skaffa en 5DMkII. Det är bara jag och några andra här på tråden som vill ha ut maximalt resultat av den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.