Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart:

"Kör man Servo-AF och använder AF-ON knappen och sätter det vanliga avtrycket som enbart avtryck med AE-lås, blir kameran mycket säkrare även vid enbildstagning och ersätter Single AF."

Skulle du vilja förtydliga hur du menar och på vilket sätt detta gör AF säkrare?

Mvh
Jerka
 
Servo AF gör att kameran läser av AF-modulen hela tiden, kontinuerligt, och skickar korrigerande information till objektivet hela tiden. Detta gör att påverkan av fel i elektroniken i objektivet minskar betydligt.

Jag tycker också att systemet gör att man tänker lite annorlunda, och därmed har bättre kontroll på sitt fotograferande. (Jag kör iofs mest Nikon, men i detta är det samma sak)

Sen sitter "*"-knappen lite "fel" för mig som har mindre händer på vissa Canon-kameror... :) Det är knappen jag brukar sätta till "AF-kontroll" på en Canon-kamera.

Sättet att ta en bild då blir:
1 - tryck AF-aktiveringsknappen, håll den tills du tycker fokuseringen är färdig.
1b - valfritt - exponera efter en annan del av bilden med halvtryck på avtryckaren.
2 - komponera, tryck av helt.

Det tog mig en stund att få in helt naturligt, men efter inrådan av fotografer jag har stor respekt för (både studio och sport) så jobbade jag på en stund, och nu har jag svårt att tänka mig nåt annat.

Lycka till, jag tror du får samma svar av Lennart - på ett ungefär. :) Prova gärna, om inget annat är det en bra övning på "tänket" runt bilden.
 
Lennart:

"Kör man Servo-AF och använder AF-ON knappen och sätter det vanliga avtrycket som enbart avtryck med AE-lås, blir kameran mycket säkrare även vid enbildstagning och ersätter Single AF."

Skulle du vilja förtydliga hur du menar och på vilket sätt detta gör AF säkrare?

Mvh
Jerka

Joakim har förklarat det helt perfekt. Har föga att tillägga vad gäller AF Servos fördelar.

På telegluggar funkar AF Servo ypperligt med hjälppunkterna aktiverade är väl det enda jag skulle vilja understryka.

Kommer från en fotorunda där jag knallat runt i vintersolvädret och fotograferat "vanligt". Inte en streckkod i sikte. Och inte en oskarp bild ens.

Har använt mig av alla AF-metoder, men mest inriktat mig på singel AF och då analyserat objekten lite noggrannare. Fokuserat på de kontrastrikaste delarna i motivet som ligger i samma skärpeplan som jag vill ha, låst AF o komponerat om (Både med AF-S och AF Servo). Då fungerar 5DMkII helt perfekt.

Dessutom är detta lite mer eftertänksamma sätt att AF-fotografera till stor nytta på ALLA kameramodeller. Man får ut det bästa av AF i alla situationer, oavsett fabrikat. Därmed inte sagt att jag tycker 5DMkII:s AF är så jättebra. Men nu funkar det.

Och bilderna blev riktigt bra (vad gäller skärpa, nyanser, detaljåtergivning). Om AF är kamerans lite svagare del så är dess andra styrkor enorma.

Plåtningen gjordes med en 24-70/2.8L usm som var mikrojusterat -2 och det fungerade klockrent på alla brännvidder och bländare samt avstånd.

TILLÄGG: Med AF Servo o kamera på stativ tog jag 6 streckkodsexponeringar i sträck utan fokusavvikelse innan jag gav mig ut och nöjesplåtade.

Joakim, din skiss över sensorn har varit till stor hjälp.

Lennart
 
Eftersom man inte får reda på hur de två för F/2.8 känsliga punkterna arbetar - enligt Canon används de vid rörliga mål och följande AF och kanske lite mer - så kanske de har lite med saken att göra?

Är resultaten fortfarande varierande om målet täcker alla tre sensorerna (dvs 2/3 av området mellan den översta och understa punkten i sökaren.)? Se min tidigare måttritning. De ligger ungefär mitt mellan mittpunkten och övre/undre punkten.

Canon är inte direkt kända för att tillhandahålla komplett och korrekt teknisk info om sina kameraprodukter... Det enda dom säger är att man kan stänga av dem genom C.Fn III-7.

Jag bara bollar lite för att problemet är intressant :) Jag kan förstå att det är frustrerande...

När man tittar i 100% pixel/pixel på skärmen (inte ser det som en helbild) är ju faktiskt 50D KÄNSLIGARE för fokusfel än 5D2 - med samma objektiv/bländare. Det borde vara en indikation på vad som faktiskt är möjligt.

Joakim, det var precis det där som jag försökte påvisa i mina inlägg #405 och 406.
Jag kom på det där med hjälppunkternas eventuella påverkan, när jag somnat kvällen efter att jag studerat White Paper i detalj... Ibland snurrar kugghjulen fast man sover ;-)
Jag kunde i mina tester konstatera att jag inte fick så vilda avvikelser med ett plant testark där även hjälppunkterna täckte objektet.
Vid närmare eftertanke så har jag faktiskt inte testat den andra varianten där de här punkterna inte täcker objektet efter att huset blivit justerat.
Hmm... ska nog göra det bara för skojs skull...
Eftersom det inte klart framgår i varken manual eller White Paper exakt hur det fungerar så chansade jag och ställde frågan till teknikern på Intervision igår. Han kunde tyvärr inte heller ge ett klart besked.
 
Senast ändrad:
Hejsan. Tänkte citera fotos test av sigma 50/1,4 EX Dg HSM. Med en Canon EOS 5DMK2. Citerar bara vid ett fotoförsök av en Lemur, då Autofokusen har en huvudroll. Foto skriver: Bakgrunden var rörig så objektivet ställdes in på bl. 2,0 för att få ett så kort skärpedjup som möjligt och samtidigt bra skärpa på ögonen. Autofokusen lade hela tiden skärpan på Lemurens nos,så Live VieW med manuell fokus var enda sättet att få en skarp bild. Lyckligtvis vat motivet också stilla tillräckligt länge. Det Är märkligt detta för när svensson knallar förbi med kompaktkameran för 1500 kr så trycker han av ock Lemuren blir i dom flesta fallen skarp och fin. Här knölar Nilsson med stativ och Live VIEW. Jag minns 1988 när jag köpte min första minolta med autofokus, tror det var andra generationen, första kom väl 1985 om jag inte missminner mig. Den hade en mycket liten spottfokus, där man utan problem kunde fånga in ögat på en talgoxe, saknade den möjlighetan på kommande modeller. Lider med Aspman/ Risedal att dom skall behöva brottas med dylika problem i sin yrkesutövning. Sten Åkes liknelse med båtmotorn och årorna var klockren.Vänligen./ Bengt.
 
Thomas, jag gick tillbaka och läste en gång till, och ja, det var precis vad du skrev ju :)
Det dök upp i mitt huvud nu för att jag jämförde manuella punktval med typen av punktval som görs vid servo-AI. Att de skulle kunna vara aktiva vid enpunkts enkel-AF har inte riktigt hackat sig in genom första förståelselagret i huvudet förän nu... :-/

På 1Ds3 så används punkterna runt punkten man manuellt valt för att "hjälpa" fokus åt rätt håll om man ligger utanför området där de känsligare punkterna kan "mäta in". Men när punkten man valt väl är inom "mätbart" område är det den punkten och inget annat som gäller som referens. På 5D2 kanske man försökt kompensera upp de totalt färre antalen punkter med lite andra stödfunktioner. ???

Är det så, och man inte är motor/sportfotograf så kanske allmänfunktionen på systemet blir bättre om man stänger av hjälppunkterna... Har du provat det?
 
Thomas, jag gick tillbaka och läste en gång till, och ja, det var precis vad du skrev ju :)
Det dök upp i mitt huvud nu för att jag jämförde manuella punktval med typen av punktval som görs vid servo-AI. Att de skulle kunna vara aktiva vid enpunkts enkel-AF har inte riktigt hackat sig in genom första förståelselagret i huvudet förän nu... :-/

På 1Ds3 så används punkterna runt punkten man manuellt valt för att "hjälpa" fokus åt rätt håll om man ligger utanför området där de känsligare punkterna kan "mäta in". Men när punkten man valt väl är inom "mätbart" område är det den punkten och inget annat som gäller som referens. På 5D2 kanske man försökt kompensera upp de totalt färre antalen punkter med lite andra stödfunktioner. ???

Är det så, och man inte är motor/sportfotograf så kanske allmänfunktionen på systemet blir bättre om man stänger av hjälppunkterna... Har du provat det?

Så vi inte hamnar i begreppsförvirring här: De osynliga stödpunkterna som ligger runt centrum AF-korssensorn kan ENDAST aktiveras vid Servo AF och de punkterna ligger inom den s k spotcirkeln.

Däremot kan man givetvis använda funktionen med aktiverade punkter vid enbildstagning och kontinuerlig sökande AF (Servo AF). Ska man mäta motivet mycket snävt har jag funnit det vara bäst att inte ha de osynliga hjälppunkterna aktiverade, men ändå använda enbildstagning i kombination med Servo AF via AF-ON knappen.

Hjälppunkterna har bäst funktion när man ligger nära motivet. Är motivet en streckkod (för att använda ett populärt testfotoobjekt) med en 50/1.4 exv på 2,5 m avstånd kan de dock ställa till med besvär och hitta föremål i bakgrund eller förgrund som de priorieterar istället. Däremot är de mycket effektiva vid exv längre brännvidder, där spotcirkeln oftast hamnar "innanför" motivet. Exv vid 70-200/2.8 vid 200mm (såvida det inte gäller streckkkoder från 15 meters avstånd).

De synliga punkterna som ej är korsformade har enligt min definition inget att göra med de osynliga hjälppunkterna inom spotcirkeln. Men de kan ju väljas manuellt eller automatiskt via en inställning ( "slumpgenerator"), men fungerar ypperligt på ett slätt motiv, typ testakarta, tavla, vägg. Alltså där allt i huvudmotivet ligger i samma skärpeplan vinkelrätt mot kameran.

Annars tenderar de att på exv längre avstånd prioritera de närmsta kontrastrika föremålen. Fokuserar man då på evighet och det står ett väl belyst och kontrastrikare föremål lite vid sidan på 2 meters avstånd riskerar man att få det motivet i fokus istället.

Vill bara försäkra mig om att vi talar om samma sak.

Lennart
 
Ni som har justerat eran utrustning. Justerar de individuellt för alla fokuspunkter? För jag upplever förutom redan tidigare nämnda problem med avstånd och microjustering också att de olika fokuspunkterna levererar OLIKA resultat. :-|
 
jag som var med vid justering av mina kamerahus upplevde inte att alla punkter justerades, det fanns en testbild som återkom hela tiden med alla AF pukter utmärkta.
Jag "tror" att endast mittpunkten justerades (är 99% säker) det skulle ta alldeles för lång tid att justera var och en av de andra.
 
Allt med microjustering, kontroll av objektiv, kamerahus började inte med en Lemur för min del utan ett jobb där jag ville ha skärpeplanet på en människas öga och det hamnade hela tiden framför på axeln.

Var hittar jag Fotos test se citat: Foto skriver: Bakgrunden var rörig så objektivet ställdes in på bl. 2,0 för att få ett så kort skärpedjup som möjligt och samtidigt bra skärpa på ögonen. Autofokusen lade hela tiden skärpan på Lemurens nos,så Live VieW med manuell fokus var enda sättet att få en skarp bild
 
Ni som har justerat eran utrustning. Justerar de individuellt för alla fokuspunkter? För jag upplever förutom redan tidigare nämnda problem med avstånd och microjustering också att de olika fokuspunkterna levererar OLIKA resultat. :-|



Som jag förstog det så KAN man justera alla focuspunkterna individuellt MEN det är endast mittre focuspunkten som justeras vid en traditionell justering .

Sen vid hur många olika brännvider objectivet justeras vid verkar vara lite godtyckligt , men enligt Canons instruktioner skall endast innre och yttersta bränvidderna justeras.

//Peter
 
Mao så kommer de yttre punkterna vara obrukbara även efter en kalibrering/justering hos intervision?!

Vad ska man säga....
 
Mao så kommer de yttre punkterna vara obrukbara även efter en kalibrering/justering hos intervision?!

Vad ska man säga....



Ja det skulle man kunna säga för dom gör ingen som helst kontroll av att dom ligger rätt.

Det är väl inte så många som kan påvisa att dom eventuellt ligger fel då det är mest brukligt att fotografera streckkoder med mittre focuspunkten.

Förmodligen är det lika stor del eller större av dessa andra focuspunkter som ligger utanför toleranserna .

//Peter
 
Som jag förstog det så KAN man justera alla focuspunkterna individuellt MEN det är endast mittre focuspunkten som justeras vid en traditionell justering .

Sen vid hur många olika brännvider objectivet justeras vid verkar vara lite godtyckligt , men enligt Canons instruktioner skall endast innre och yttersta bränvidderna justeras.

//Peter

jasså.......
 
Tack Lennart för klargörandet.
Jag ska prova den metod som Lennart/Joakim beskriver (inlägg #482 och tidigare)

Alla mina tester har gjorts i One Shot mode. (Funktionen C.FnIII-7 är avstängd och de extra punkterna har som Lennart då skriver, ingen betydelse i det här fallet)
 
Senast ändrad:
Ni som har justerat eran utrustning. Justerar de individuellt för alla fokuspunkter? För jag upplever förutom redan tidigare nämnda problem med avstånd och microjustering också att de olika fokuspunkterna levererar OLIKA resultat. :-|

För min del började det med mikrojustering av några gluggar som inte låg 100. Det gick inget vidare. Skaffade en 50/1.4 och fick problem liknande Miakels. Skiljde vertikalt och horisontellt.

Efter justering: Har antagligen haft tur. De osynliga assisterande punketrna i spotcirkeln fungerar klanderfritt med centrumkorssensorn.

De synliga övriga punkterna lämnar samma resultat som mittsensorn vad gäller fokusplan. Antagligen var bara mittsensorn felkalibrerad.

När kameran kom tillbaks gick det också att mikrojustera ett par fasta glugga perfekt (efter en smärre besvikelse vad gäller 50/1.4 som först skulle ha -17 i justering på näravstånd upp till 2,5m och +-0 på evighet). Sedan när jag nollade microjusteringen för 50/1.4 inträffade det konstiga att den inte verkar behöva microjusteras. Dock vid ögonskärpa lägger den fokus vid 2.0 närmare öronen för att sedan på annat objekt vid samma avstånd lägga skärpan perfekt. Sannolikt är AF-stegen i AF-motorn för stora jämfört med en L-optik.

Men 50/1.4 verkar labil. Den ska in för justering. Annars har jag utmärkt skärpa med 85/1.8, 24-70/2.8L usm, 24-105/4L is usm, 70-200/2.8L is usm och numera även med 100/2.8 usm macro och 50/2.5 macro efter att dessa mikrojusterats -2 och -3. Då blev dessa bra över hela avståndsregistret.

"Minor variations" kvarstår vid Single AF med låsning. Medan enbilds-AF med AF-servo lägger skärpan helt jämnt över 3 exponeringar. Även 6 exponeringar.

Jag har faktiskt inget direkt att klaga på längre efter justeringen. Bildkvaliteteten är i toppklass, skärpan hamnar där den ska med lite vetskap om hur stor centrum AF-punkten verkligen är (på mitt ex är den lite mer utvidgad nedåt och åt sidorna än rektangeln i sökaren visar).
Sedan gäller det att välja rätt AF metod vid rätt tillfälle. Då fungerar allt klockrent. Se tidigare inlägg där jag jämfört den med en gammal 5D

Summa summarum: Jag är nöjd med kamerans bildprestanda. Bättre än jag förväntat mig.

AF-modulen kunde varit lite mer påkostad. Utomhus, i bra väder uppstår inga problem alls ens vid de största bländaröppningarna. I glödlampsljus och single AF (låst) är den tyvärr lite variabel liksom dess AWB.

Saknar även lite för mig självklara finesser som spegeluppfällning utan att behöva rota i menyn varje gång samt "nedväxling" av AF-hastighet för bättre AF-precision plus en del andra finesser som finns på Sony A900 (som därtill är bättre byggd).

Sedan tror jag att en del som har aps-c gluggar ev EF-S typ kan bli lite retade på att dessa inte kan användas på huset. Det skulle ge c:a 10mp upplösning. Både Nikon och Sony kan använda aps-c gluggar på sina FF-hus.

Men efter justering: Jag är i princip helt nöjd med kameran i sammanvägt resultat. Bildkvalitén är minst lika bra som i en 1DsMKIII.

Så jag kan ärligt rekommendera 5DMkII med reservationen att man bör kolla den ordentligt med ljusstarka gluggar och genast garantijustera den om man hittar avvikelser. Sannolikt tror jag Canon uppmärksammar det här och framledes kalibrerar husen bättre innan de lämnar fabriken.

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.