ANNONS
Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju vara så att vi andra har haft väldig otur med våra kameror, nu är vi inte ensamma om att se problemet, även på dpreview diskuteras samma sak som här.
Tycker det börjar lukta 1dmk3 om hela saken, och vi vet ju alla hur idiotförklarad Rob Gailbrait blev när han påtalade brister i den kamerans AF.
Jag funderar på att åka upp till Stockholm och hälsa på ganska snart, det vore utomordentligt roligt om vi kunde ses . Aspmans ex, mina två, en kollega i Lund samt minst två andra, en från Malmö och nu ikväll Thomas Andersson har vi alla en annan erfarenhet.
Var glad att ditt exemplar fungerar som det gör, våra har inte gjort det.


Som sagt, träffar dig gärna om du har vägarna hitåt.
 
Fick tillbaka min 5DMkII från Intervision igår. Tetsat lite. Besviken ännu så länge. Om AF är rätt ställd på den så är mina gluggar alltifrån lite fel till jättefel injusterade. Det jäkliga är att gluggarna är nästintill 100% på 50D.

Kan ju för fan inte ha det så här. Fick ställa min 50/1.4 på -17 för att hamna rätt på 50x brännvidd. Blir katastrof på längre avtånd.

Bra väder idag. Ska kolla vidare. Men nu är jag så förbannad över denna jävla sopkamera. verkar som om seviceverkstaden gjort problemet värre.

Jag ska väl inte svära för mycket ännu. Men om man ber att få ett +-0 justerat hus på verkstaden och i princip allt ser värre ut än tidigare så börjat man ju undra. Skaffade inte kameran för att den skulle tillbringa sin tid i postpaket framåt tillbaka till verkstad. För den här justeringen verkar det bli bakläxa på för Intervision.

SÄMSTA FUC...N KAMERA JAG HAFT vad gäller AF
 
Skickade dom inte med en åtgärdslista?

Beklagar, föresten, jag hoppades verkligen på att ditt ex skulle motsvara Mikaels när det kom tillbaka - dvs mindre, men ofta iaf acceptabla resultat. Diskrepansen mot 50D är ju skum.

SOL UTE!!! Nu ska hundkräket ut en långrunda, vare sig hon vill eller inte. Husse behöver lite sol på näsan.
 
Skickade dom inte med en åtgärdslista?

Beklagar, föresten, jag hoppades verkligen på att ditt ex skulle motsvara Mikaels när det kom tillbaka - dvs mindre, men ofta iaf acceptabla resultat. Diskrepansen mot 50D är ju skum.

SOL UTE!!! Nu ska hundkräket ut en långrunda, vare sig hon vill eller inte. Husse behöver lite sol på näsan.

Stod bara: Justering av autofocus. Jag begärde en åtgärdslista samt genomgång av differens mellan vertkal/horisontell samt att kamerahuset skulle kalibreras till +-0 vad gällde AF.

Jag får hoppas att huset verkligen är +-0 för nu har jag hamnat i mikrojusteringsträsket på gluggarna. 85/1.8 verkar klara sig på -2,
50/1.4 skiter jag i tv, håller på macro 100/2.8 nu.

Vågar knappt hänga på en zoom, men ska göra det efter en burk Valium:)
 
Jag fick mitt 135/2 L optik idag, vilken optik,gjorde ett jobb med den efter att den hade packats upp.

Tittade sedan på hur denna L optik kamperar med mitt kamerahus NR1 vad det gäller AF.
WHAO på bl 2.0. sätter kamerahus 1 perfekt skärpa på första bilden i en serie av tre bilder, hur ser sedan bild nr 2 , 3 ut?
Som nedan
 
glömde bilden , här kommer den, bild 2 och tre inte i focus som bild 1.
Visar bild 1 och 2 då tre bilder ses inte lika tydligt eftersom bilderna tillåts bara vara 400px stora.
Kul
 

Bilagor

  • 1352.jpg
    1352.jpg
    44.8 KB · Visningar: 273
Herregud, Mikael! Du har ju kanonskärpa jämfört med vad jag fick med 50/1.4 efter att kameran varit på justering.

Med lite galghumor kan man säga att objektet som skulle plåtas av fick en osnygg bokeh.

Verkar iaf fått ordning på 85/1.8. Även 100/2.8 macro börjar närma sig acceptabel nivå på både när- och distansavstånd efter mikrojustering. 70-200/2.8L och 24-105/4L verkar inte behöva justeras alls. 24-70/2.8 är tveksam. 50/2.5 macro kanske går att mikrojustera. 50/1.4 saknar jag tillräckligt starka invektiv för. Har någon ett riktigt fult ord som jag inte kan så fram med det så ska sätta en lapp på den gluggen där det ordet är skrivet.

Det enda jag kan glädja mig åt för tillfället (även om det rymmer lite skadeglädje, dock välmenad sådan) är att jag kan dra en serie strrckkodsbilder utan minsta avvikelse, skarpare än verkligheten faktiskt, med min 135/1.8 Zeiss Sonnar ZA (som håller ungefär samma klass som Mikaels nya 135). Men då blir det på en A900.

Alltså, även de gluggar jag lyckats korrigera uppträder likadant som Mikaels: Skärpan varierar i en serie.

Dags att köpa snittbildsskiva?
 
Nu kommer överraskning nr2
Tillsammans med kamerahus nr 2 så får jag till synes en jämnare serie, mittbilden i denna serie är skarpast , men jämfört med hus nr 1 är de alla inte lika skarpa som Hus nr 1 och bild nr 1 i en serie av tre.

Nu blir saker och ting ännu roligare.
PS Lennart ring mig innan kl 2400, gammal som jag är så skall jag se på spåret kl 2000 men annars är det OK fram till 2400.
 

Bilagor

  • kamerahusnr2.jpg
    kamerahusnr2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 248
Senast ändrad:
Fick tillbaka min 5DMkII från Intervision igår. Tetsat lite. Besviken ännu så länge. Om AF är rätt ställd på den så är mina gluggar alltifrån lite fel till jättefel injusterade. Det jäkliga är att gluggarna är nästintill 100% på 50D.

Kan ju för fan inte ha det så här. Fick ställa min 50/1.4 på -17 för att hamna rätt på 50x brännvidd. Blir katastrof på längre avtånd.

Bra väder idag. Ska kolla vidare. Men nu är jag så förbannad över denna jävla sopkamera. verkar som om seviceverkstaden gjort problemet värre.

Jag ska väl inte svära för mycket ännu. Men om man ber att få ett +-0 justerat hus på verkstaden och i princip allt ser värre ut än tidigare så börjat man ju undra. Skaffade inte kameran för att den skulle tillbringa sin tid i postpaket framåt tillbaka till verkstad. För den här justeringen verkar det bli bakläxa på för Intervision.

SÄMSTA FUC...N KAMERA JAG HAFT vad gäller AF

obs glöm inte att du inte kan rakt av jämföra de två husen, en 1,4 glugg blir som en 2.8 glugg vad det gäller visuellt skärpedjup på 50d.
 
Jag får en känsla av att någon eller några "saker" sitter löst eller glappar i era kameror.

Man blir ju orolig för hur Canon sköter sig.
Själv väntar jag på Canon s EOS 1D mk IV , hoppas den kan hålla vad den lovar annars får Nikon 1 st ny kund.


//Peter
 
Är detta ett nytt roblem eller finns det även på 5D mk1?

Hade tänkt köpa en mk2, men det får nog banne mig vänta till hösten iaf om de löst problemen då.
 
Jag tror inte detta är ett nytt problem,tittar jag nu efter så ser jag att jag har många bilder som inte ligger rätt med min 5d.
Problemet för Canon är att de har presenterat live view och microjustering med 5dmk2 och vi kan nu se när skärpeplanet ligger exakt rätt.
Tidigare har vi / jag sett på bilder och tänkt, märkligt vad oskarpt det ser ut i vissa fall.
Jag testade min 24-70 mot min 24-105 och fann helt plötsligt att min 24-70 inte uppträdde som jag har sett tidigare och var klart sämre än 24-105.24-70 fick justeras efter min senaste resa och åker nu in återigen.

För att illustrera vad jag menar visar jag utsnitt från de två, hade jag inte haft 24-105 och testat detta mot min 24-70 så hade jaq möjligen fortfarande godtagit 24-70 återgivande och sagt att det är bra..
Även om bilden är liten så är bilden till vänster bättre än den till höger.
till vänster 24-105 på 70mm bl 5.6 och till höger 24-70mm på 70mm bl 5.6
 

Bilagor

  • 70mm.jpg
    70mm.jpg
    11.1 KB · Visningar: 303
Senast ändrad:
Storm i ett vattenglas....

Kul tråd Mikael!

Jag har fotat i en månad med min MkII:a och har aldrig haft några problem med att fokusera, oavsett vald optik. Är jag inte nöjd med kamerans AF-val så justerar jag det enkelt mha en liten ring runt optiken, inte så svårt faktiskt. Faktum är att min snälla MKII:a hittar rätt fokus snabbare och mera exakt än gamla 5:an. I praktiken betyder det att jag fnv kan behålla ca tio procent fler bilder.

Kul grej, det där med att fota streckkoder, något som jag själv aldrig provat. Jag tror dock inte att kameratillverkarna bygger kamerorna för denna märkliga uppgift. Streckkoder skrivs ut för att skannas av POS-utrustning.

MVH/Thomas
 
Dina kommentarer är så överflödiga och visar din okunnighet Thomas,bla nyttan av streckkoder och test av AF, du har skrivit samma sak i en annan tråd angående 5dmk2, vi som arbetar med bilder vill gärna att kameran fungerar så optimalt som den kan göra med AF,för övrigt så ser jag inte tillräckligt bra att manuellt ställa in 5dmk2 med den mattskiva som ligger i kameran..
En mattskiva med snittbild är därför önskvärd.
 
Senast ändrad:
jo jag har förstått det efter allt testande . Vid snabba bilder på ett jobb har man inte tid att pilla på manuell inställning och kontrollera skärpa, jag vill att den skall sitta där jag siktar och sedan inte vandra från skarp till oskarpare osv.
I vissa fall när man har tid kan en mattskiva hjälpa
 
Är detta ett nytt roblem eller finns det även på 5D mk1?

Hade tänkt köpa en mk2, men det får nog banne mig vänta till hösten iaf om de löst problemen då.

Då ska du för perspektivet veta att jag gått från 5D till 5D mkII och finner en rejäl förbättring i AF pålitlighet, det enda jag inte gillade hos 5D.

Det är inte ett inbyggt fel i den nya kameran utan verkar finnas hos vissa exemplar. Jag har använt min i verkliga situationer sedan nyår och hade jag haft dom problemen som beskrivs här så hade jag skrikit här som en stucken gris.

Min funkar dessutom bra för streckkoder, har inte kunnat låta bli att prova. Men mer viktigt är att den givit mig det jag förväntat från två bröllop och några hockeymatcher. Det har den gjort mycket bättre än sin föregångare.

Jag är inte den enda som är jätteglad för förbättringarna med den nya kameran, men några har problem och om jag hade det skulle jag också skrika högt.
 
Kul tråd Mikael!

Jag har fotat i en månad med min MkII:a och har aldrig haft några problem med att fokusera, oavsett vald optik. Är jag inte nöjd med kamerans AF-val så justerar jag det enkelt mha en liten ring runt optiken, inte så svårt faktiskt. Faktum är att min snälla MKII:a hittar rätt fokus snabbare och mera exakt än gamla 5:an. I praktiken betyder det att jag fnv kan behålla ca tio procent fler bilder.

Kul grej, det där med att fota streckkoder, något som jag själv aldrig provat. Jag tror dock inte att kameratillverkarna bygger kamerorna för denna märkliga uppgift. Streckkoder skrivs ut för att skannas av POS-utrustning.

MVH/Thomas

Thomas, det här är en viktig diskussion för fler än de som har AF-problem med just denna kameratyp. Det är bra att du inte har några problem med ditt ex. men det vore också bra om du kunde respektera alla de som upplever att de faktiskt har AF-problem av olika slag och vill utreda dessa. Jag tror vi är många som följer denna tråd och har stort utbyte av den. Inte minst Mikaels exempel och tester och de analyser folk startat utifrån dem har varit mer fruktbara än något kring AF jag läst under de föregående 3 åren, så undvik att ta energi från denna diskussion i onödan, för den behövs verkligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.