Ang AF i allmänhet...
...och på pixelrika 24x36 dslr i synnerhet vill jag först besvara Bengt lite grann:
För flertalet kanske de millimetermätta avstånden AF fallerat på, och som bl a belysts i denna tråd, egentligen är en "ickeproblem" eftersom det inte uppmärksammas om man plåtar ute i bra ljus och med Programautomatik. Nu menar jag inte de fall där helt felställda optiker och kamerahus kombineras och lämnar huvudobjektet i oskärpa.
Normalfotografen som plåtar i läge P får med autoblixt eller utomhus så pass höga bländarvärden att problemet inte noteras. Kör man sedan bara i jpeg där kamerans interna process alltid skärper bilden automatiskt (såvida man inte ställt in en variant utan skärpning i menyn) så blir problemet ännu osynligare.
Vad jag vill uppnå med en 5DMkII, Sony A900 är förutom "normal" fotografering bilder med mycket kort skärpedjup och bländare 1.4-2.8 med harmonisk bakgrundsoskärpa. Jag tror mig förstå att det är Mikaels intentioner också.
Många skulle kalla mig petig, men jag vill s a s träffa exakt rätt. Därför känns AF lite väl påver i en 5DMkII vid de tillfällena.
Svar till andra på tråden: Jag klandrar inte serviceteknikerna och håller reservationslöst med att tillverkningstoleranserna är för stora samt tydligen i vissa fall de påbjudna korrigeringstoleranserna vid service.
Vidare har jag nu lärt känna hur AF reagerar i en mängd olika situationer och ljus på en 5DMkII. Med den empiriska kunskapen vandrade jag idag ut i det vackra kontrastrika vädret med en 50/1.4 och körde den konsekvent på bländarvärden mellan 1.4 och 2.8 på alla möjliga avstånd.
Noterade på en lapp var jag lagt huvudfokus för varje bildruta. När jag kollade bilderna på skärm efteråt kunde jag inte upptäcka en enda miss. Allt satt perfekt glädjande nog. Det som var lite besvärligt var att slutartiderna tog slut
. Var tvungen att i vissa situationer gå ner till tvingat isoläge 50.
Så efter kalibreringen känns allt mycket bra med 5DMkII. Tog sedan några inomhusbilder på f 2.0 och skärpan hamnade klockrent rätt eftersom jag efter en jäkla möda mätt upp hur stor/litet område AF-punkten egentligen omfattar.
Med en 24-105/4.0 L is usm blir det till synes alltid perfekt, även när jag snabbt bara slänger upp kameran och trycker av.
Alltså synd att Canon inte bemödat sig lite mer vad gäller AF-modulen. Jag hade alltså ingen aning om de "minor differensces" som kunde synliggöras med ljusstarka gluggar och är väl lite förbannad över den tidsåtgång det tagit att lära sig parera denna svaghet.
Ångrar jag köpet av 5DMkII? Nej, skulle skaffa den likväl förbaskat, men det hade varit till stor hjälp att veta om dess egenskaper bättre innan köpet så man varit beredd på vad som skulle beaktas. Nu fick det ske via "trial and error" istället och med stor hjälp av de skriverier och kunskaper några av er på denna tråd förmedlat. Tack ska ni ha!
Tror också på att vi alla på tråden fått ökad insikt och att den lästs av andra. Det leder sannolikt till att vi kan specificera kraven på servicejusteringar på ett mer insatt sätt.
Undrar egentligen hur många optiker och kameror som felaktigt betraktats som mindre bra i skärpehänseende i olika tester beroende på för stor tillverkningstolerans. Det ena fotomagasinet kan höja en produkt till skyarna och ett annat ge underbetyg.
Lennart