Ni som har justerat eran utrustning. Justerar de individuellt för alla fokuspunkter? För jag upplever förutom redan tidigare nämnda problem med avstånd och microjustering också att de olika fokuspunkterna levererar OLIKA resultat. :-|
För min del började det med mikrojustering av några gluggar som inte låg 100. Det gick inget vidare. Skaffade en 50/1.4 och fick problem liknande Miakels. Skiljde vertikalt och horisontellt.
Efter justering: Har antagligen haft tur. De osynliga assisterande punketrna i spotcirkeln fungerar klanderfritt med centrumkorssensorn.
De synliga övriga punkterna lämnar samma resultat som mittsensorn vad gäller fokusplan. Antagligen var bara mittsensorn felkalibrerad.
När kameran kom tillbaks gick det också att mikrojustera ett par fasta glugga perfekt (efter en smärre besvikelse vad gäller 50/1.4 som först skulle ha -17 i justering på näravstånd upp till 2,5m och +-0 på evighet). Sedan när jag nollade microjusteringen för 50/1.4 inträffade det konstiga att den inte verkar behöva microjusteras. Dock vid ögonskärpa lägger den fokus vid 2.0 närmare öronen för att sedan på annat objekt vid samma avstånd lägga skärpan perfekt. Sannolikt är AF-stegen i AF-motorn för stora jämfört med en L-optik.
Men 50/1.4 verkar labil. Den ska in för justering. Annars har jag utmärkt skärpa med 85/1.8, 24-70/2.8L usm, 24-105/4L is usm, 70-200/2.8L is usm och numera även med 100/2.8 usm macro och 50/2.5 macro efter att dessa mikrojusterats -2 och -3. Då blev dessa bra över hela avståndsregistret.
"Minor variations" kvarstår vid Single AF med låsning. Medan enbilds-AF med AF-servo lägger skärpan helt jämnt över 3 exponeringar. Även 6 exponeringar.
Jag har faktiskt inget direkt att klaga på längre efter justeringen. Bildkvaliteteten är i toppklass, skärpan hamnar där den ska med lite vetskap om hur stor centrum AF-punkten verkligen är (på mitt ex är den lite mer utvidgad nedåt och åt sidorna än rektangeln i sökaren visar).
Sedan gäller det att välja rätt AF metod vid rätt tillfälle. Då fungerar allt klockrent. Se tidigare inlägg där jag jämfört den med en gammal 5D
Summa summarum: Jag är nöjd med kamerans bildprestanda. Bättre än jag förväntat mig.
AF-modulen kunde varit lite mer påkostad. Utomhus, i bra väder uppstår inga problem alls ens vid de största bländaröppningarna. I glödlampsljus och single AF (låst) är den tyvärr lite variabel liksom dess AWB.
Saknar även lite för mig självklara finesser som spegeluppfällning utan att behöva rota i menyn varje gång samt "nedväxling" av AF-hastighet för bättre AF-precision plus en del andra finesser som finns på Sony A900 (som därtill är bättre byggd).
Sedan tror jag att en del som har aps-c gluggar ev EF-S typ kan bli lite retade på att dessa inte kan användas på huset. Det skulle ge c:a 10mp upplösning. Både Nikon och Sony kan använda aps-c gluggar på sina FF-hus.
Men efter justering: Jag är i princip helt nöjd med kameran i sammanvägt resultat. Bildkvalitén är minst lika bra som i en 1DsMKIII.
Så jag kan ärligt rekommendera 5DMkII med reservationen att man bör kolla den ordentligt med ljusstarka gluggar och genast garantijustera den om man hittar avvikelser. Sannolikt tror jag Canon uppmärksammar det här och framledes kalibrerar husen bättre innan de lämnar fabriken.
Lennart