Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
kör man jpg kanske inte skärpa är prio 1 heller?
Vad var det nu Arne Anka brukade säga?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kör man jpg kanske inte skärpa är prio 1 heller?
Dina kommentarer är så överflödiga och visar din okunnighet Thomas,bla nyttan av streckkoder och test av AF, du har skrivit samma sak i en annan tråd angående 5dmk2, vi som arbetar med bilder vill gärna att kameran fungerar så optimalt som den kan göra med AF,för övrigt så ser jag inte tillräckligt bra att manuellt ställa in 5dmk2 med den mattskiva som ligger i kameran..
En mattskiva med snittbild är därför önskvärd.
[OT]Det verkar vara ganska oklart vad 1DmkIV lovar, speciellt som det på senare tid har gått än mer ihärdiga rykten om att någon sådan inte kommer presenteras förrän i höst, eller kanske tidigt nästa år.Själv väntar jag på Canon s EOS 1D mk IV , hoppas den kan hålla vad den lovar annars får Nikon 1 st ny kund.
Jag lägger ner nu, jag har insett att 5dmk2 AF med olika kombinationer av objektiv kan ge olika resultat.
Ännu mer klokheter från en som inte förstår vikten av att kunna lita på sin utrustning när det går fort, ger du också råd till andra yrkeskategorier? Hur många foto jobb har du gjort? Själv har jaq bara jobbat i 30år som fotograf, ett antal andra här i tråden har också lång yrkesverksamhet.
Jag förstår att du kan det mesta och du Du kan väl därför föreläsa på nästa PFK eller SSF möte och tala om hur vi fotografer skall agera, tala gärna om för de Svenska fotografer som under OS gick och lånade ett helt annat kameramärke och objektiv för att deras egna inte höll måttet vad det gäller AF.
Jag vill vara med när du påtalar att man kan vrida på objektivet manuellt.
Mer klokheter att förmedla.
Grattis, underbar glugg och min favorit. Dock den enda jag fått ställa lite microjustering för i min mkII.
Orden "lita på" är just nyckeln i denna diskussion. I dessa två ord ryms alla ens förväntningar och önskningar. "Jag litar på att kameran fungerar som jag tänkt", ungefär som "Jag litar på att du dyker upp i morgon". Kameran är inget trollspö, den fungerar utifrån sina fysiska förutsättningar. Försök förstå dessa förutsättningar för ett givande samspel.
Olika kameramodeller erbjuder olika möjligheter och begränsningar, vilket jag personligen finner ytterst intressant. Är man inte nöjd med en modell kanske det finns en annan som passar en bättre.
Exempelvis om jag var en sportfotograf som släpat mig hela vägen till Kina skulle jag knappast använda MkII som mitt arbetsredskap.
För övrigt att ställa in kamerainställningarna snabbt och smidigt är den enkla delen i fotograferingen. Att generera något som inte är skräp, det är den svåra delen!
MVH/Thomas
För övrigt att ställa in kamerainställningarna snabbt och smidigt är den enkla delen i fotograferingen. Att generera något som inte är skräp, det är den svåra delen!
Precis som att trycka på tangentbordet och forma ord är det enklaste, medan det svåraste är att forma orden så att de säger och tillför något i en problemlösningstråd.
...eller greppbar av läsaren!
...eller greppbar av läsaren!