Jag är mer intresserad av att kamerans AF skall fungera oavsett motiv.
Det intresset hjälper föga om du inte försöker förstå den tekniska anledningen till varför det inte fungerar som du önskar. Om du inte gör det kan du ju inte veta vad du ska leta efter, när du handlar på dig en kamera. Såvitt jag har förstått försöker du väl få ihop brödfödan med att fotografera, och då är det ju ännu viktigare att man inser vad det finns för teknik bakom funktionen, eller bristen på funktion.
När det gäller optik med hög ljusstyrka så spelar det ingen roll om du bländar ner till f/5,6, Lennart. Fokuseringen sker ju ändå med full glugg. Man kan inte välja bort högprecisionssensorn, ens om man skulle vilja.
Inte vet jag om det är detta som spökar för 5D (Mark II), jag ville bara påpeka det. Ibland kan man ju få en sån där "ja visst, så är det ju!" av någon någon annan säger. Trots att man själv funderat sig flintskallig kom man inte på det utan en kommentar från någon annan.
Tillägg: Jag läste just
White papers för 5D Mark II en gång till. Jag ser nu att det de skriver verkar innebära att det inte finns någon korssensor alls i 5D Mark II. Istället beskriver de det som att mittsensorn är linjär och känslig för horisontella linjer. Den fungerar ner till f/5,6. Den har också en sick-sackformad konstruktion, som ska göra det lättare för kameran att detektera extrema fall av oskärpa, så att kameran förstår direkt vad den ska göra när du har ställt en telezoom nära närgränsen och siktar på oändligt.
När fokuseringen kommit nära det rätta värdet, byter sedan kameran till den andra linjära sensorn, under förutsättning att man har minst f/2,8 i optiken. Denna andra sensor är känslig för vertikala linjer istället.
Så om detta är hela sanningen är det så (det är ju ingen garanti för att Canon beskriver hela förloppet, även om man väl får tro att det de faktiskt beskriver i alla fall är sant), att en 5D Mark II aldrig kan välja valfri linjeriktning och "fokusera färdigt" med en och samma del i mittsensorn. Antingen är den tvingad att ta den horisontella, eller måste den byta för att kunna fortsätta med högre precision.
Det blir naturligtvis inte bättre av att det är fel på linserna, eller vad det nu var i Lennarts kamera, men det känns som att förutsättningarna för 5D Mark II är sämre än för 40D.
Ja, och för 50D också, förstås.