** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade varit roligt att träffa dig och kameran och jämföra med mina två.
Det är väl det enda som skulle förklara om våra/mina hus skiljer sig mot ditt, samma förfarande ,avstånd, samma motiv och samma objektiv.
Har du lust att prova med exv 70-200 2,8is om du har det och tid.
Jag gjorde tre rundor med mitt, se tidigare sidor, detta är inget jag gör för att det är kul och presenterat resultatet.

Jag har inte sett någon fortsättning på dessa frågor i den här tråden...

1. Varför ska AF kollas på avstånd 50 x brännvidden?

2. Kan man verkligen inte förvänta sig att AF fungerar felfritt på kortare avstånd (så länge man inte underskrider närgränsen för gluggen)?

...jag är lika undrande som Sten-Åke. Någon som har svar?

Kanske matchar någon grundinställning av objektiven?
Om man bara kollar på detta avstånd, så kanskee man slipper en massa jobbiga kunder som Micke som inte ger sig förrän de justerat alla 8 punkterna på zoomarna t.ex. Man sparar pengar helt enkelt på att slippa serva sånt som egentligen borde servas och kunderna går från verkstan och tror att de är nöjda med en simpel justering på ett par punkter istället för 8 kanske?

Har du lust att prova med exv 70-200 2,8is om du har det och tid.
Jag gjorde tre rundor med mitt, se tidigare sidor, detta är inget jag gör för att det är kul och presenterat resultatet.

Jag har versionen utan IS om det är intressant.
Men om det är huset som är ett problem borde det väl inte spela roll vilket objektiv man testar med?

Jag har versionen utan IS om det är intressant.
Men om det är huset som är ett problem borde det väl inte spela roll vilket objektiv man testar med?

jag menar så här,om jag är i Stockholm så skull det vara intressant att se om ditt hus uppträder olika än vad mina och Lennarts gör under exakt samma förutsättningar..

Motiv: en sjöbod (here it comes, Anders!) med vertikala och horisontella linjer. På helbild syns var fokus lagts (röd ram).

Kamera: 5DMkII och 85/1.8 på stativ, spegeluppfällning. f=2.0

Resultat: 1 skarp, följd av en mindre skarp och en fulskarp. Omfokusering mellan bilderna och AF-S som fick "lugna" sig innan självutlösare aktiverades. Ingen LV har använts.

Visar bästa och sämsta exponering vad gäller skärpa.

Lennart

Jäkligt OT men jag kunde inte låta bli Lennart! Vafan bor du som behöver klippa gräset så här års?

Ärligt talat jag tror inte vi kommer så mycket längre med denna tråd, precis som du så kan jag ta upp tre nytagna bilder med mitt 50/1,4 med tre olika resultat vad det gäller skärpeplan.
Det enda som skulle tillföra något var att vi träffades och jag fick se hur ditt hus uppträder jämfört med mina 2 eller om det finns något annat exemplar i närheten av Lund.

men beror det på pixlarnas antal? 50D är väl hårdare packad än en 5D MkII. Det är väl också att det är FF som gör att skärpedjupet blir kortare och mer avslöjande. Det kanske därför man aldrig hört någon gnälla over fokusproblem när det gällt kompakter. Där är ju skärpedjupet oändligt i jämförelse med både APS-C och inte minst FF.

Så, tillbaks från etikett- o streckkodhelvetet! Tror att svaret är enkelt om man tar det Anders skrivit ad notam. 50D har en bättre AF-modul i detta avseende. Även 40D är pixeltätare än 5DMkII, dock inte så mycket. Tror att man iaf tänkte till lite extra innan man sprängde in styva 15mp på en APS-C vilket ska motsvara nästan 39mp på en 24x36 sensor.

Lennart

Jäkligt OT men jag kunde inte låta bli Lennart! Vafan bor du som behöver klippa gräset så här års?

12km väster om Ljungby, Småland. D v s 3,5 mil norr om Anders. Bilderna togs förra veckan. Idag har jag fått skotta snö. Bakom sjöboden kan du, om du ser noga efter att sjön är isbelagd. Men det var bilder som togs med min 5DMkII som nu är inne för justering på Intervision.

Tack för att du uppskattar vad Lennart och jag har kommit med.
Nu är det tyvärr inte alla som gör det, en tråd har skapats där alla positiva människor skall ge sina omdömmen till motvikt av denna tråd som ses för kritisk .
Vad de flesta inte tycks förstå är att jag är så nöjd med kameran att jag köpte en till, trots mina synpunkter på 5dmk2 AF.
trist att folk här på fotosidan inte förstår skilnaden.
Jag drar mig tillbaka,jag har delgivit med bilder mina fynd, återkommer åter om jag har något nytt att tillföra tråden.
Kameran är utmärkt.

Skit i det! Folk är bara bekymrade över en tveksam Luminous Landscape artikel från Antarktis som är tveksam på många olika sätt och de vill peppa varann att de nog allt köpt rätt kamera i alla fall trots allt som skrivs på nätet.

Men är uppsåtet uttryckligen att balansera denna tråd så är de verkligen korkade och klart ute och åker höghjuling. De kommer säkert läsa denna tråd noga när de också till sist upptäcker att de har exakt samma problem som ni själva isolerat och beskrivit med den äran. De har bara inte gjort kunskapen ännu.

Det här är en utmärkt tråd som låtit oss alla oavsett kameramärke att komma en bra bit längre i förståelsen av DSLR-fotograferingens kanske värsta enskilda problem och mest frustrerande elände - fokusproblemen. För grejen är ju att samtliga kameramärken har eller har haft problem med AF-funktionerna i samtliga eller nästan samtliga modeller. Kollar man tillräckligt noga så finner man att de modeller och kameraindivider som fungerar helt prickfritt snarast tillhör undantagen.

Men det som är viktigt i fallet 5D MkII verkar ju vara att få allt korrekt justerat eftersom den AF-lösning som sitter i denna kamera är lite mer känslig än en del andra typer av AF-lösningar och att inse att det är mycket vanligt att kameror och objektiv faktiskt inte är korrekt justerade från fabrik, vilket är en riktigt dålig kombo. Vill folk inte lyssna på dessa goda råd och ta till sig de upplysningar både Joakim, Anders och ni två givit teoretiskt och praktiskt så ska man nog lämna den kritiken åt sidan med gott samvete.

Som sagt, floskeltoppen säger att "kunden har alltid rätt" men det är ju helt fel. Det är bara säljsnack.

En kund har inte nödvändigtvis alltid rätt, men däremot han har alltid rätt till sista ordet. Vill han inte lyssna på goda råd så är det upp till honom. Det är bara att gå vidare Micke. Din kamera funkar ju så bra det går att få det. Det gör förmodligen inte deras.

Ärligt talat jag tror inte vi kommer så mycket längre med denna tråd, precis som du så kan jag ta upp tre nytagna bilder med mitt 50/1,4 med tre olika resultat vad det gäller skärpeplan.
Det enda som skulle tillföra något var att vi träffades och jag fick se hur ditt hus uppträder jämfört med mina 2 eller om det finns något annat exemplar i närheten av Lund.

Det vore konstruktivt! Själv känner jag att jag inte kan tillföra så mycket mer än hittills förrän jag får tillbaks min 5DMkII. Eftersom Björn verkar ha ett hus som funkar okej vore det fint om dina hus kunde jämföras med hans.

Tack för ditt engagemang, Mikael. Och givetvis tack ni andra som bidragit.

PS. Då jag nu vet att det finns snittbildsmattskivor att tillgå till 5DMkII så beställer jag en sådan om det visar sig att justeringen inte motsvarar det jag vill ha ut av kameran.DS

Lennart

12km väster om Ljungby, Småland. D v s 3,5 mil norr om Anders. Bilderna togs förra veckan. Idag har jag fått skotta snö. Bakom sjöboden kan du, om du ser noga efter att sjön är isbelagd. Men det var bilder som togs med min 5DMkII som nu är inne för justering på Intervision.

Inte fan kan jag se det. Det är ju därför du skickat in din kamera till Intervision eller hur? :)

En fundering, med anledningen av att 5D Mk2 inte tycks kunna ge tre lika bilder i rad (vilket Canon anser var korrekt) undrar jag hur autofokusen i 1D seriens hus fungerar i motsvarande situation? Den grundläggande principen, att kameran alltid fokuserar om mellan tagningarna, borde ju gälla även för dessa hus?

Finns det någon med en 1Ds Mk3 som skulle kunna göra motsvarande test, gärna i både liggande och stående format?

För om vi skall tro informationen i denna tråd verkar 50D klara att upptäcka att motivet inte har rört sig, och därför ger tre identiska bilder. Stämmer det, eller justerar även 50D fokus mellan tagningarna?

/Sara

PS. Då jag nu vet att det finns snittbildsmattskivor att tillgå till 5DMkII så beställer jag en sådan om det visar sig att justeringen inte motsvarar det jag vill ha ut av kameran.DS

Lennart[/QUOTE]

Vem är det som säljer snittbildsmattskiva till nya 5an?

jag menar så här,om jag är i Stockholm så skull det vara intressant att se om ditt hus uppträder olika än vad mina och Lennarts gör under exakt samma förutsättningar..

Har du vägarna förbi så träffar jag dig gärna, vi kan göra en ordentlig jämförelse i studion.

Jag kritiserar inte dina tester och fynd på något sätt, vill bara balansera informationen genom att delge att jag inte kan framkalla problemen med mina prylar.

Alla kameror gör ett nytt fokuseringsförsök varje gång man trycker ner avtryckaren halvvägs (förutsätter nu One Shot AF och att man inte programmerat omkring några knappfunktioner, utan att det är som i grundinställningen).

Om sedan kameran verkligen ändrar något i inställningen lär ju bero på om den vid mätning nummer två finner det vara behövligt eller ej. Konstaterar den att inställningen är så rätt den kan bli lär den väl heller inte justera något. Men med tanke på de otrevligt vida toleranser som vi tycks se bevis för, eller i alla fall indikationer på, titt och tätt, vore det ju inte förvånande om kameran får för sig att den "perfekta" inställning den gjorde i försök nummer ett inte är så perfekt i alla fall, varvid den försöker rätta till detta vid andra försöket. Om det då blir på gott eller ont beror förstås på hur väl injusterad dess mätning är. Och dess åtgärder.

Är det någon av er streckkodsfotografer, som har funnit oregelbundna resultat med 5D Mark II, beroende på om kameran är i horisontellt resp. vertiklat format, som dessutom har testat om ni ser samma sak om ni har optik som är exempelvis f/4? Eller åtminstone inte f/2,8?
Skärpedjupet blir ju större än med en 50 mm f/1,4, förstås, men om det finns ett systemfel/systemproblem, då kanske det syns ändå?
Liksom Lennart har jag ingen 5D Mark II (fast av en annan anledning...), så jag kan inte testa själv.

http://www.afashionshooter.com/

My 5D2 is now gone. I couldn’t take it.
There are a few issues with this camera which I can not live with. The AF is still pretty bad on this, my second 5D2 body in anything but the brightest of light. (the first one was returned with abysmal focusing and weird image quality issues

I am used to the 1-series bodies, which have never given me issues - the AF on the 1Ds3 has been superb. I get nearly 100% in-focus shots on the 1Ds3, as opposed to 50-70% typically in focus with the 5D2. Even my original 5D bodies have more consistent AF

http://www.afashionshooter.com/

My 5D2 is now gone. I couldn’t take it.
There are a few issues with this camera which I can not live with. The AF is still pretty bad on this, my second 5D2 body in anything but the brightest of light. (the first one was returned with abysmal focusing and weird image quality issues

I am used to the 1-series bodies, which have never given me issues - the AF on the 1Ds3 has been superb. I get nearly 100% in-focus shots on the 1Ds3, as opposed to 50-70% typically in focus with the 5D2. Even my original 5D bodies have more consistent AF

http://www.afashionshooter.com/2008/12/20/5d2-af-in-dim-light/

Vi är inte längre ensamma du och jag Lennart ,dvs ifrågasätta AF resultatet vi får med våra 5dmk2..

Är det någon av er streckkodsfotografer, som har funnit oregelbundna resultat med 5D Mark II, beroende på om kameran är i horisontellt resp. vertiklat format, som dessutom har testat om ni ser samma sak om ni har optik som är exempelvis f/4? Eller åtminstone inte f/2,8?
Skärpedjupet blir ju större än med en 50 mm f/1,4, förstås, men om det finns ett systemfel/systemproblem, då kanske det syns ändå?
Liksom Lennart har jag ingen 5D Mark II (fast av en annan anledning...), så jag kan inte testa själv.

Innan mitt exemplar skickades till Intervison testade jag den även med 24-105/4 is usm på just f 4.0. På streckkoder och sjöbodar. Skärpan träffade rätt på alla brännvidder, men ev felaktigheter döljs av den den stor skillnaden mellan 1.4/1.8 och 4.0.

Eller bättre uttryckt: Objektet som skulle plåtas hamnade i skärpa, men det gick på vissa brännvidder ändå att skönja en viss skärpeplansvariation. Detta skulle man kanske inte tänkt på så mycket utan varit nöjd med att huvudobjektet blev skarpt nog. D v s om man inte letat väldigt noga eftersom man visste att skärpeplanet kunde variera.

På vissa motiv blev jag ändå misstänksam när för mycket av förgrunde alternativt bakgrund föreföll vara för skarpt i förhållande till huvudobjektet.

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar