Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som vet om man kan sätta in en snittbildsökare för då tänkte jag köra manuella zeiss optik på ena huset o resten på det andra huset.

Canon har den inte i sitt sortiment. Frågan är väl om man kan anlita någon kunnig person att modifiera en mattskiva med snittbild från 1DsMkII (den finns som tillbehör) så den passar i en 5DMkII. Dkulle själv vara mycket intresserad om det gick.
 
Börjar med att tacka för allt nedlagt arbete, eller snarare att ni delar med er av era erfarenheter. Väldigt lärorikt.

Här en länk till ett ställe med mattskivor. Jag vet att jag hittat ett amerikanskt tidigare men jag hittar inte igen det. Den här Taiwanesiska sajten var dessutom betydligt lägre i pris om jag minns rätt.

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_98
 
Och nu "minor variatons" vid microjustering

Tidigare i tråden hänvisade Mikael till artikel där det gick att läsa att man alltid i en bildserie om 3 på samma motiv, från stativ fick räkna med att fokusplanet flyttades på någon av de tre exponeringarna.
Mikael kallade det "major problem" på 5DMkII och jag håller med.

I artikeln sades att det gällde så snart mikrojustering var aktiv på följande modeller 1DsMkIII/50D och 5DMkII.

Här har jag använt en 50D där en Sigmazoom 18-50/2.8 EX mikrojusterats
-5. Alltså borde avvikelsen då uppstå som på 5DMkII. Det gör den inte.
Glödlampsljus gör att jag fått vissa vitbalansvariationer. Skit i dem. Jag orkar inte korrigera. Men skärpeplanet flyttar sig inte mellan bilderna. I alla fall inte lika mycket som på 5DMkII med inaktiverad mikrojustering.

Återkommer till samma slutsats: AF-modulen i 5DMkII är labil samt att jag inte köper snacket i artikeln om mikrojustering.

Först helbild sedan 3 exponeringar. f=2.8, stativ, spegeluppfällning. AF fått vila och omfokuserats mellan tagningarna. Ingen LV.
 

Bilagor

  • helbild2.jpg
    helbild2.jpg
    38.6 KB · Visningar: 275
  • del1.jpg
    del1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 275
  • del2.jpg
    del2.jpg
    30.5 KB · Visningar: 277
  • del3.jpg
    del3.jpg
    32.8 KB · Visningar: 272
Motiv: en sjöbod (here it comes, Anders!) med vertikala och horisontella linjer. På helbild syns var fokus lagts (röd ram).

Kamera: 5DMkII och 85/1.8 på stativ, spegeluppfällning. f=2.0

Resultat: 1 skarp, följd av en mindre skarp och en fulskarp. Omfokusering mellan bilderna och AF-S som fick "lugna" sig innan självutlösare aktiverades. Ingen LV har använts.

Visar bästa och sämsta exponering vad gäller skärpa.

Lennart



Var hamnade skärpan på den dåliga bilden ? skärpedjupet ligger ju på närmare 4 meter totalt om fotograferingsavståndet är 15m.

Kolla närmare i förgrunden eller bakgrunden var skärpan håller hus.


//Peter
 
Jag fattar inte heller varför AF ska kollas mot en faktor x bränvidden. Ska inte AF pricka rätt oavsett vad man fokuserar på förutsatt att man inte är närmare än närgränsen förstås....

Jag har inte sett någon fortsättning på dessa frågor i den här tråden...

1. Varför ska AF kollas på avstånd 50 x brännvidden?

2. Kan man verkligen inte förvänta sig att AF fungerar felfritt på kortare avstånd (så länge man inte underskrider närgränsen för gluggen)?

...jag är lika undrande som Sten-Åke. Någon som har svar?
 
Börjar med att tacka för allt nedlagt arbete, eller snarare att ni delar med er av era erfarenheter. Väldigt lärorikt.

Här en länk till ett ställe med mattskivor. Jag vet att jag hittat ett amerikanskt tidigare men jag hittar inte igen det. Den här Taiwanesiska sajten var dessutom betydligt lägre i pris om jag minns rätt.

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_98

Tack, ser ju ut som om de på betställning tillverkar en snittbildsskiva för 5DMKII genom att bearbeta B-skivan som ju är ett originaltillbehör.
Mycket värdefull info.
 
Var hamnade skärpan på den dåliga bilden ? skärpedjupet ligger ju på närmare 4 meter totalt om fotograferingsavståndet är 15m.

Kolla närmare i förgrunden eller bakgrunden var skärpan håller hus.


//Peter

Avståndet är längre än 15 meter, men jag har använt denna sjöbod som referens i flera år nu och avståndet är närmare 30 meter från min veranda där jag plåtade ifrån.

Den verkliga skärpan på den dåliga bilden hamnade c:a 7 meter framför, dvs nästan vid det stora trädet (1 meter bakom trädet). Kolla lilla helbilden ser du vad jag menar.

Lennart
 
Tack för att du uppskattar vad Lennart och jag har kommit med.
Nu är det tyvärr inte alla som gör det, en tråd har skapats där alla positiva människor skall ge sina omdömmen till motvikt av denna tråd som ses för kritisk .
Vad de flesta inte tycks förstå är att jag är så nöjd med kameran att jag köpte en till, trots mina synpunkter på 5dmk2 AF.
trist att folk här på fotosidan inte förstår skilnaden.
Jag drar mig tillbaka,jag har delgivit med bilder mina fynd, återkommer åter om jag har något nytt att tillföra tråden.
Kameran är utmärkt.
 
Avståndet är längre än 15 meter, men jag har använt denna sjöbod som referens i flera år nu och avståndet är närmare 30 meter från min veranda där jag plåtade ifrån.

Den verkliga skärpan på den dåliga bilden hamnade c:a 7 meter framför, dvs nästan vid det stora trädet (1 meter bakom trädet). Kolla lilla helbilden ser du vad jag menar.

Lennart


Skärpedjupet vid 30m

85mm f2.0



Depth of field
Near limit 24 m
Far limit 39.9 m
Total 15.9 m

In front of subject 6 m (38%)
Behind subject 9.9 m (62%)


Snacka om felfocusering


//Peter
 
Tack för att du uppskattar vad Lennart och jag har kommit med.
Nu är det tyvärr inte alla som gör det, en tråd har skapats där alla positiva människor skall ge sina omdömmen till motvikt av denna tråd som ses för kritisk .
Vad de flesta inte tycks förstå är att jag är så nöjd med kameran att jag köpte en till, trots mina synpunkter på 5dmk2 AF.
trist att folk här på fotosidan inte förstår skilnaden.
Jag drar mig tillbaka,jag har delgivit med bilder mina fynd, återkommer åter om jag har något nytt att tillföra tråden.
Kameran är utmärkt.


Tony Rickardsson ;-)



//Peter Olsson
 
Jag har inte sett någon fortsättning på dessa frågor i den här tråden...

1. Varför ska AF kollas på avstånd 50 x brännvidden?

2. Kan man verkligen inte förvänta sig att AF fungerar felfritt på kortare avstånd (så länge man inte underskrider närgränsen för gluggen)?

...jag är lika undrande som Sten-Åke. Någon som har svar?

Kanske lögn, jag kan inte hitta den gamla optikboken jag hade. Vill minnas iaf att man utgick från 50mm normaloptik där hyperfokalfokus vid f 22 gjorde att man fick skärpa från 1,5m till nästan oändligt om man ställde avtåndet till 2.5 meter. TROR att det var så det framställdes. Men jag kan minnas fel.

Jag vill ju ha det till att AF lättare hhamnar rätt ju närmare man kan komma det objekt man vill plåta. Förutsatt att det innehåller tillräcklig kontrast och vertikala/horisontella linjer.

Hoppas det är någon som kan ge ett riktigt svar. Jag har det nånstans i en stor bok i foliantformat, men jag vet inte var jag förlagt den när jag flyttade ut på vischan för 4 år sedan.

Lennart
 
Det är inte lätt att vaska fram något som kan liknas vid fakta ur Canons dokumentation.
Jag jämförde nu vad de skrivit i tidigare White papers om 5D, som vi väl ur AF-sensorsynpunkt får anta är identisk med 5D Mark II.
För 5D skriver de uttryckligen att mittsensorn förvisso har två olika sensorer vid f/5,6, en horisontell och en vertikal. Så enligt detta kan den alltså förvisso fokusera genom att välja valfri linje, när det gäller optik med sämre ljusstyrka än f/2,8.

Men om man då hänger på en f/2,8, eller bättre, då fokuserar den först med korset, det som fungerar ner till f/5,6, och sen, när den gjort så gott den kunde med det korset, övergår den till att använda den linjära sensorn, känslig enbart för vertikala linjer, till att slutfokusera med högre precision.

För 1D Mark III skriver de att den har en ny sensor, annorlunda än den som använts i tidigare versioner av 1D/1Ds. Det står att de korsformade punkterna klarar av att läsa vertikala linjer med högre precision om optiken är minst f/2,8. Annars kan de bara läsa horisontella linjer, med optik som är minst f/5,6. Undantaget är mittpunkten, som klarar respektive trick vid f/4 resp. f/8.
När det gäller beräkningarna skriver de även att 1D Mark III har en separat processor, dedicerad till just AF-beräkningarna. Denna är separat från den processor som styr resten av kameran. Båda dessa är dessutom separata från de två Digic III som skyfflar bilder från sensorn till minneskortet/korten.

Slutligen skriver Canon, i ännu ett av dessa dokument, att den första Canonkameran alla kategorier som har en korsformad sensor som fungerar vid f/5,6, och som dessutom har en korsformad sensor för högre precision vid f/2,8, är EOS 40D. Efterföljaren 50D är likadan.

Lägger man ihop allt detta är det inte förvånande att 40D/50D har en god stabilitet när det gäller upprepade fokuseringar på samma ställe, att 1D Mark III är en rackare när det gäller att hinna med att fokusera på snabbt rörliga objekt och att 5D/5D Mark II kan ha sina problem, åtminstone med vissa typer av motiv.

Inget av detta hindrar att någon av dessa kameror är hejdundrande apparater, var och en i sin prisklass. Det hindrar heller inte att det är bra att veta vad man kan förvänta sig av kameran, så att man förstår varför den gör vad den gör, och kanske ännu heller när den inte gör vad man vill den ska göra.

Allt konstruktionsarbete innebär kompromissande. Om beslutet att använda den sensor man faktiskt har använt var klokt eller inte kan man förstås ha olika åsikter om. Jag har ingen alls, för jag har ingen 5D Mark II. Däremot har jag en 40D och en 400D. Jag är mycket väl medveten om vilka skillnader de uppvisar, konstruktionstekniskt, och även i praktiken. Därför förvånar det mig heller inte om man kan se den valda tekniken avspegla sig i prestandan hos en 5D Mark II.
Vilket alltså inte hindrar att den kan fungera utmärkt, bara man känner till dess svagheter. Åtminstone om den är rätt ihopkommen, och alltså inte vindögd.
 
.....
.....Och om nu 5D upplevdes som pricksäkrare än efterföljaren bevisar det ju att fler pixlar ställer större krav på AF-modulen, vilket många i pixeldebatten bara fnyste åt.

men beror det på pixlarnas antal? 50D är väl hårdare packad än en 5D MkII. Det är väl också att det är FF som gör att skärpedjupet blir kortare och mer avslöjande. Det kanske därför man aldrig hört någon gnälla over fokusproblem när det gällt kompakter. Där är ju skärpedjupet oändligt i jämförelse med både APS-C och inte minst FF.
 
Bra Anders att du talar om för oss andra vad vi kan förvänta oss vad det gäller en kamera som betingar ett visst pris och då speciellt vad det gäller den kamerans AF

Mycket tacksam
Kommer att konsultera dig vid nästa kameraköp,vi kan då ta med ett antal andra specifikationer som intern jpg rendering,förmåga att vitbalansera osv osv
Tack

Jag tycker också att Anders har en poäng här även om jag håller med dig i det orimliga att göra tekniska kompromisser som i så fall inte gör det möjligt att fokusera korrekt under vissa omständigheter (streckkoder eller vertikala föremål som exv. ett spjälstaket kanske). Känns som en märklig kompromiss för mig med. Jag skiter också i hur lösningen är gjord bara den funkar.

Canon har valt en lösning som uppenbarligen inte funkar eller som åtminstone är väldigt känslig för hur den är justerad. När dessutom tillverkningsprecisionen inte lever upp till dessa krav så förstår jag också att folk som lagt ut ett antal 10.000-lappar lackar till. Om man köper en kamera som ska vara bättre än en 50D och får något som i praktiken är mycket sämre om inte allt är tipp topp genom hela systemet, så är det lätt att förstå att besvikelsen blir stor när detta går upp för en.

Tycker Anders inlägg är både relevant och klart intressant. Han försökte faktiskt bara fördjupa diskussionen och ge oss mer kunskap och det ska man inte behöva ta skit för utan snarast ha en eloge för.
 
Jag håller med, var lite trött och att mitt exempel på nerbländning misstolkades, ledsen Anders för det.Förra inlägget var lärorikt men precis som du skriver, jag skall inte behöva bry mig om AF, det skall helst funka så bra som möjligt eller deklareras öppet och begripligt.
 
Jag som hade bestämt mig för att sluta fota streckkoder triggade igång igen, har just avslutat en fotosession men asken till mitt minneskort som modell.

För att utesluta objektivfel valde jag mitt trogna 85 1,8 som är det jag litar mest på.

Har fotat streckkod på 1,8 på höjden och bredden och hittar inga variationer alls, varenda bild sitter lika efter omfokusering och jag får samma skärpa liggande som stående. Jag går bet på att återskapa problemet ni vill påvisa.

Tänker inte lägga ut bilderna, ser ingen mening med att visa en massa likadana bilder på en streckkod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.