Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har två kompakter som jag då och då tar fram när jag inte orkar släpa på mina DSLRer. En Canon G9 och en Fuji F30.
De ser oftast dagens ljus när det är dags för fest eller något annat socialt. Tyvärr blir jag lika besviken varje gång över skärpan i bilderna för att inte tala om ljuset. AF hinner aldrig med och allt som oftast ligger fokus fel och dessutom ger den lilla direkta blixten inte precis några underverk för stämningen. Man blir ju rätt bortskämd med vad man kan åstadkomma med en riktig blixt med vinklingsbart huvud. Känns faktiskt som om vinsten skulle vara större om jag tog DSLR när ljuset är sämre och kompakterna vid bra ljus.....
I bra ljus utomhus funkar de däremot kanonbra. Bla var jag och paddlade i Donaus delta i somras och ville inte ha med mig mina stora kameror i den rangliga kanot vi hade att tillgå. Fujin var kameran som fick följa med och bilderna blev riktigt bra trots den lilla kameran.
ps. Vi slog aldrig runt men tyvärr snubblade jag vid ett tillfälle på en bro och lyckades ha sönder LCDn på kameran. Det var dessutom i början av äventyret. Fujin har dessvärre ingen riktig sökare utan det blev till att gissa när det var dags att komponera. Gick hyffsat faktiskt.
Det här var kanske lite väl mycket OT
Håller med. Gäller bara i bra ljus men då har mina sällan gjort mig besviken på skärpan.