Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det blev ju i alla fall ingen direkt OT. Spastisk AF är ju en realitet.

Kan man spjäla den? Ja AF:en alltså. Eller kanske vår käre doktor Lobotomi på Säters fasta kan försöka medicinera eländet? Tror dock personligen inte på stolpiller längre Lennart. De har ju uppenbarligen varken hjälpt mig, dig, Leif eller Anders tidigare, trots hysteriskt stora doser.

Ja Lennart, de som aldrig besökt pixeltråden fattar nog vad vi pratar om ännu, men även AF-tråden verkar på väg ut i ingenmansland. Det är väl därför Torbjorn fick spasmer. Skulle uppskatta om någon leverantör kunde återge oss framtidstron igen. Då kan de åtminstone försöksutskriva både dig, Anders och Leif.

Efter den här trådens nya insikter, så känner jag faktiskt mindre tillförsikt att dessa problem ska få sin snara lösning. Joakim har åtminstone realitetsanpassat mig så pass mycket att jag har svårt att se några enkla lösningar på dessa problem. Frågan är om tillverkarna verkligen orkar bita i det här sura äpplet så det kan bli någon ordning på denna idag oumbärliga teknik som tyvärr lovar avsevärt mycket mer än den lyckas hålla. Verkar som om åtminstone jag får ställa in mig på att bli kvar på Säter ett tag till.
 
Kan man spjäla den? Ja AF:en alltså. Eller kanske vår käre doktor Lobotomi på Säters fasta kan försöka medicinera eländet? Tror dock personligen inte på stolpiller längre Lennart. De har ju uppenbarligen varken hjälpt mig, dig, Leif eller Anders tidigare, trots hysteriskt stora doser.

Ja Lennart, de som aldrig besökt pixeltråden fattar nog vad vi pratar om ännu, men även AF-tråden verkar på väg ut i ingenmansland. Det är väl därför Torbjorn fick spasmer. Skulle uppskatta om någon leverantör kunde återge oss framtidstron igen. Då kan de åtminstone försöksutskriva både dig, Anders och Leif.

Efter den här trådens nya insikter, så känner jag faktiskt mindre tillförsikt att dessa problem ska få sin snara lösning. Joakim har åtminstone realitetsanpassat mig så pass mycket att jag har svårt att se några enkla lösningar på dessa problem. Frågan är om tillverkarna verkligen orkar bita i det här sura äpplet så det kan bli någon ordning på denna idag oumbärliga teknik som tyvärr lovar avsevärt mycket mer än den lyckas hålla. Verkar som om åtminstone jag får ställa in mig på att bli kvar på Säter ett tag till.

Se inte så svart på det. Jag har faktiskt efter lite eget hjärnarbete och tips från Joakim fått alla mina gluggar att fokusera hyfsat på mina kamerahus.

Tror att enda chansen att få bättre AF till rimliga kostnader är att det framledes går att växla ned kommunikationen mellan hus o glugg, alternativt ta bort spegeln och ha en förfinad elektronisk sökare med zoomfunktion och fär kunna välja mellan kontrast/fasdetekterad AF. Det blir jäkligt fel att kolla på liveview om kameran ej är på stativ.

Sedan hävdar jag att detta är ett problem som i huvudsak berör pixelrika kameror. Samma gluggar och lite halvslarvig fokusering på en gammal 1Ds blir jättebra. Nu har vi dubblerat pixlarna i 5DMkII och där blir det problem till en början. Men jag har i alla fall fått till det bra nu och är nöjd.

Givetvis skulle jag varit ännu mer nöjd om jag inte skulle behöva tänka så mycket på AF i vissa situationer. Sony har iaf i A900 lyckats bättre att få precision på sin AF och det huset har ännu mer pixlar.

Men för all del. Det här verkade gå åt Säter till för min del i början.
Eller också är det intaget av 20 Stesolid som fått mig att tro att AF fungerar.

Rädda dig själv. Skaffa nya medicinen FixFokus så slipper de tvångsmedicinera dig.

Napoleon Bonaparte.
 
En hålkamera kanske? Bländaren är väl fruktansvärt liten på en sådan så allt borde hamna inom skärpedjupet. Dessutom är du fri att använda vilken storlek på "sensorn" du vill

Jovisst, men allvarligt talat (även om jag faktiskt är lite perfektionist när det gäller kamerafunktioner) ser jag inte problemet som så allvarligt så länge huvudobjektet är i fokus. Då kan jag tolerera lite bakfokus- Med betoning på lite. Använder jag f 1.4-2 så blir det ju mer kritiskt.

Det är DÅ jag blir förbaskad om motivet är väl belyst och har bra kontraster och inte hamnar i bra fokus med snygg bokeh.

Och här ligger väl lite av pudelns kärna för denna diskussion: AF micro adjustment framhålls som räddaren i nöden vid sådana tillfällen. Inte bara av fabrikanterna, utan även i publicerade tester. Har testarna verkligen testat det själva, eller rapar de bara upp det som fabrikanterna påstår?

Är det någon som vet om det finns något sökartillbehör med 2-3x magnifikation som går att fälla ned framför det vanliga okularet?

Det finns ju vinkelsökare men jag vill kunna hålla kameran "som vanligt"

Lennart
 
Hej hå
Jag har varit med när Intervision har kalibrerat mina 5dmk2 kamerahus samt några av mina objektiv, återkommer med mer info, vill först ha klart med alla berörda parter, jag har även dokumenterat med bilder..
Jag kan nu redogöra för varför mina hus och objektiv har uppträtt som dom har gjort, mitt macro 100 är nu åtgärdat och fungerar felfritt.
Jag är djupt imponerad över det arbete som Intervision har lagt ner och tacksam att få vara med och se på, lära och även få dokumentera. Jag undrar bara varför lämnar inte kamerahuset fabriken mer välkalibrerat än vad det gör?

I korthet: båda mina kamerahus är nu justerade,det var differans mellan horisnontell och verikalt avläsning och med den korslagda mittsensorn vilket förklarar bla mitt 50mm uppträdande med olika testmotiv och med ultrakort skärpedjup.
Jag har sett på det enorma arbete det krävs att kalibrera zoomoptik och inställning av 8 olika bränvidder.
 
Senast ändrad:
Ungefär som den dagen jag la in Spasmfighter i min dator.. Efter det programet lades in och jag lessnade och tog bort det . Ja sedan dess så fick jag spasm-mail.. Så förbaskat många så jag var tvingad lägga in spasmfigher igen...

Och då skrev jag till dom och undrade hur sjutton jag kunde få massa fler spasm efter jag loggat bort deras program än innan jag hade det i min dator.

jag tror fullt o fast dom planterat dessa förbannade spasmadresser för jag nu skall ha programmet kvar.... Fast nu garvar jag åt det. Men då var man lite irriterad då egentligen jag inte haft direkt problem tyckte jag..

hehe.. Man kan bli paranoid för mindre...Så man får ta´t med ett garv...

Håller med dig angående Spamfighter, har upplevt något liknande.

//Peter
 
Mikael! Med andra ord var dina hus astigmatiskt inställda från fabrik.
Kan ju mitt också vara, men jag har inte upplevt de enorma variationer du haft.

Frågade du något om AF-micro adjustments eventuella nytta och när det kan användas med bra resultat?

Lennart
 
Mikael! Med andra ord var dina hus astigmatiskt inställda från fabrik.
Kan ju mitt också vara, men jag har inte upplevt de enorma variationer du haft.

Frågade du något om AF-micro adjustments eventuella nytta och när det kan användas med bra resultat?

Lennart

det är här svårigheten ligger med microjustering och jag tror att fler kommer att se att även deras hus har variationer beroende på vilken avläsning som sker, jag menar att fler inte har sett efter tillräckligt noga , eller godtar resultatet,samt varför skulle jag ha "oturen" att få två kamerahus ur 2 helt olika serier som i princip uppträder lika när man mäter upp dom? Sedan så döljs resultatet beroende på nerbländning.
Har du kollat ditt? Noga?

PS kan berätta att alla mina fynd jag har själv delgivit här efter egna tester har verifierats av Intervisions uppmätning
ps Lennart ring mig på 046 399000
 
Senast ändrad:
Se inte så svart på det. Jag har faktiskt efter lite eget hjärnarbete och tips från Joakim fått alla mina gluggar att fokusera hyfsat på mina kamerahus.

Tror att enda chansen att få bättre AF till rimliga kostnader är att det framledes går att växla ned kommunikationen mellan hus o glugg, alternativt ta bort spegeln och ha en förfinad elektronisk sökare med zoomfunktion och fär kunna välja mellan kontrast/fasdetekterad AF. Det blir jäkligt fel att kolla på liveview om kameran ej är på stativ.

Sedan hävdar jag att detta är ett problem som i huvudsak berör pixelrika kameror. Samma gluggar och lite halvslarvig fokusering på en gammal 1Ds blir jättebra. Nu har vi dubblerat pixlarna i 5DMkII och där blir det problem till en början. Men jag har i alla fall fått till det bra nu och är nöjd.

Givetvis skulle jag varit ännu mer nöjd om jag inte skulle behöva tänka så mycket på AF i vissa situationer. Sony har iaf i A900 lyckats bättre att få precision på sin AF och det huset har ännu mer pixlar.

Men för all del. Det här verkade gå åt Säter till för min del i början.
Eller också är det intaget av 20 Stesolid som fått mig att tro att AF fungerar.

Rädda dig själv. Skaffa nya medicinen FixFokus så slipper de tvångsmedicinera dig.

Napoleon Bonaparte.

Jag kanske får skaffa mig ett nytt modernare Sony-hus den dag det kommer ett jag vill ha. Jag vill nog inte ha en A900. För klumpig för mig.
Tills dess kör jag bara med de objektiv jag tycker funkar hyffsat. Jag tror faktiskt de övriga objektiven jag har är bortom all räddning med mina nuvarande hus, vilket inte hindrar att de kan få en renässans i framtiden eller så säljer jag dem till någon de funkar bättre frö och köper nåt bättre.
 
Hej hå
Jag har varit med när Intervision har kalibrerat mina 5dmk2 kamerahus samt några av mina objektiv, återkommer med mer info, vill först ha klart med alla berörda parter, jag har även dokumenterat med bilder..
Jag kan nu redogöra för varför mina hus och objektiv har uppträtt som dom har gjort, mitt macro 100 är nu åtgärdat och fungerar felfritt.
Jag är djupt imponerad över det arbete som Intervision har lagt ner och tacksam att få vara med och se på, lära och även få dokumentera. Jag undrar bara varför lämnar inte kamerahuset fabriken mer välkalibrerat än vad det gör?

I korthet: båda mina kamerahus är nu justerade,det var differans mellan horisnontell och verikalt avläsning och med den korslagda mittsensorn vilket förklarar bla mitt 50mm uppträdande med olika testmotiv och med ultrakort skärpedjup.
Jag har sett på det enorma arbete det krävs att kalibrera zoomoptik och inställning av 8 olika bränvidder.

När du skriver "differans mellan horisnontell och verikalt avläsning", då menar du att det justerats genom att justera AF-sensorn då?

När du skriver "enorma arbete det krävs att kalibrera zoomoptik och inställning av 8 olika bränvidder" ska man tolka detta som att görs i objektivet? Det är då ett objektiv med USM-motor i. Då finns det alltså 8 olika ställpunkter. När jag tolkade Joakim så verkade det inte bara handla om just det.

Om det är som du säger, hur justerar man ett mekaniskt zoomobjektiv? Går det överhuvudtaget? Vad gör man om ett sånt zoom ligger fel?

Annars är det ju inte så svårt att förstå att man inte löser "astigmatiska" fel med mikrojusteringen.

Bara för skojs skull: hur lång tid tog det för verkstan att fixa dina grejor?
 
Finessen med den här autofokusmetoden, där kameran mäter hur tokigt det är och sen kör till rätt ställe, pronto, är ju att man utan vidare kan lägga in olika offset för olika brännvidder, om det behövs. Det är ju bara att köra lite plus eller minus.
Med mikrojusteringen går det inte, för den kan bara ändra ett gemensamt offset per objektiv. Men den som kan programmera under huven kan ju fixa detta.

Allt kräver förstås att AF-sensorn sitter där den ska, att det räknas rätt osv., men om bara det inträffar så är det möjligt.
 
När du skriver "differans mellan horisnontell och verikalt avläsning", då menar du att det justerats genom att justera AF-sensorn då?

SVAR: Ja det justeras med ett program där man kan flytta/justera den ena eller andra korslagda AF punkten så att skärpeplanet blir rätt/exakt i båda fallen mot testobjekten

När du skriver "enorma arbete det krävs att kalibrera zoomoptik och inställning av 8 olika bränvidder" ska man tolka detta som att görs i objektivet? Det är då ett objektiv med USM-motor i. Då finns det alltså 8 olika ställpunkter. När jag tolkade Joakim så verkade det inte bara handla om just det.

SVAR: jag vet inte vad Joakim menar, men mitt zoomobjektiv justerades över 8 bränvidder, där vi sedan kollade hur snett AF låg och AF korrigerades och en ny test gjordes, exv 24mm framfokuserade, 35mm rätt, 50mm lite bakom , 80mm rätt, 105mm framför osv.
Objektivet justerades sedan till att alla 8 bränvidder låg så rätt som möjligt.
Innan dess hade kamerahusen kalibrerats och justerats mot ett referensobjektiv

Om det är som du säger, hur justerar man ett mekaniskt zoomobjektiv? Går det överhuvudtaget? Vad gör man om ett sånt zoom ligger fel?
SVAR : Nej inte vad jag vet efter dagens justerande, gamla objektiv kan inte justeras på samma sätt.

Annars är det ju inte så svårt att förstå att man inte löser "astigmatiska" fel med mikrojusteringen.

Bara för skojs skull: hur lång tid tog det för verkstan att fixa dina grejor?

Det tog några timmar för att få hela min utrustning uppmätt och kalibrerad/justerad

Svarat i texten Ovan.
PS skall givetvis vara horisontell AF punkt "har lite svårt med stafningen"
 
Senast ändrad:
Det tog hela eftermiddagen i anspråk.

Tack för övrig info Mikael. Det är med tanke på hur omständligt det är att få detta helt korrekt kanske inte så konstigt att tillverkarna inte finlirar på samma sätt i produktionen (inte ens med proffsgrejorna). Ingen skulle vilja betala för den kvaliteten rakt av genom inköpspriset.

Om man räknar med 1000 spänn i timmen så blir det snart en hel del pengar. Hur många timmar har de lagt på dig totalt. Det här var väl inte första gången? Tycker man läst om rätt många som sprungit ganska flitigt hos både Canon- och Nikon-verkstäder. Ni har det lite bättre än Sony-fotograferna tror jag. Känns ju inte något vidare stabilt att behöva skicka kameran till Ungern nu när Zeiger inte verkar få skruva på Sony-kamerorna på samma sätt som med Minolta.

Tycker du att du har fått ett annat bemötande denna gången med tanke på att du nu hade både mer kunskap och avslöjande testbilder att styrka din sak med?
 
En annan sak som vi diskuterade var AF noggrannhet och med ökad upplösning, jag fick också lära mig att exv L-seriens motorer är mer att finavstämda, finavstämmande," justeringshacken mellan korrigeringarna " är mindre och precisare hos exv 50/1.2 än 50/1,4 vilket gynnar finjusteringen av absoluta skärpeplanet där det handlar om mm.
 
Spasm / Spam






Fast visst är det en grav felskrivning...Men jag trodde det hette så. Så inte felstavning denna gång..

Kanske för man kan få spasmer på dom där mailen... :)

Kunde inte låta bli att addera till den OT:
Spam är konserverat pressat kött tillverkat av Hormel sedan 1937. Spam förekom ofta i Monty Pythons sketcher och har givit namn åt internetföreteelsen som på svenska även heter skräppost.
Namnet Spam angavs av Hormel från början vara en sammandragning av spiced ham (kryddad skinka), men företagets officiella ståndpunkt är numera att Spam är ett produktnamn, som inte är en akronym eller förkortning.
Spam användes flitigt under andra världskrigets slutskede av amerikanska trupper. Konserverna var nödvändiga för deras näringsinnehåll men lär ha smakat vidrigt i längden. Det är en enkel vara, som i USA stundom klassats som skräpmat. Elaka tungor har därför uttolkat Spam som en förkortning för something posing as meat ("något som utger sig för att vara kött").
 
En annan sak som vi diskuterade var AF noggrannhet och med ökad upplösning, jag fick också lära mig att exv L-seriens motorer är mer att finavstämda, finavstämmande," justeringshacken mellan korrigeringarna " är mindre och precisare hos exv 50/1.2 än 50/1,4 vilket gynnar finjusteringen av absoluta skärpeplanet där det handlar om mm.
Säkert utom allt tvivel att fokusproblemen finns där. Anser du att dessa har blivit mer tydliga av att man nu har en större förstoringsgrad vid 100% än tidigare eller på att man lagt till mikrojustering som i sin tur gett problem?
Tycker fortfarande att mitt 85/1.2 sitter perfekt på gamla 5D även när det bara har några millimeter i skärpedjup.
Är de nya kamerorna sämre eller har jag bara haft tur att kamera och objektiv lirar ihop och kan få problem om jag uppgraderar?
 
Senast ändrad:
Tack för övrig info Mikael.


Hur många timmar har de lagt på dig totalt. Det här var väl inte första gången? Tycker man läst om rätt många som sprungit ganska flitigt hos både Canon- och Nikon-verkstäder. Ni har det lite bättre än Sony-fotograferna tror jag. Känns ju inte något vidare stabilt att behöva skicka kameran till Ungern nu när Zeiger inte verkar få skruva på Sony-kamerorna på samma sätt som med Minolta.

SVAR:
det är första gången jag tar någon (Intervision) till hjälp vad det gäller AF och justera in rätt skärpeplan på kameror och objektiv, men möjligen inte den sista med tanke på hur bra resultatet blev, finner också det märkligt att inte kameratillverkarna har större koll på vad de skeppar ut från fabrikerna, med ökad upplösning ses felaktighetrna än mer än tidigare vad det gäller kamerahus och objektiv.
 
Senast ändrad:
Det är en sådan känsla att få ett resultat som detta med 100mm macro, utan microjustering på +20 som tidigare eller att överhuvudtaget bry sig om att microjustera objektivet.
Skärpan sitter perfekt efter justering hos Intervision i Malmö, testade med snusburken som är alldeles ypperlig som testobjekt med sin rundade form, under la jag ett annat objekt något framför och som nu är utanför skärpeplanet, provade sedan med att lägga det andra objektet under snusburken bakom några mm med samma resultat.
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 416
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.