apersson850
Aktiv medlem
Men det gör ju kameran, så det blir han påmind om ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men det gör ju kameran, så det blir han påmind om ändå.
.....
Om nu Leif Bength är där och jag ansluter vet jag inte hur den slusken ser ut när jag kanske får en bild på honom under mitt planerade gatufoto. Man hittar väl honom i ett av stadens många A-lag och jag får väl be min maka att ta hand om hans quinna. Men 08-folket får i alla fall skäl att ta till den gamla sanningen att en olycka sällan kommer ensam. Märk väl att jag är så storsint att jag räknar in mig själv.
...
Ja nu har man varit i "Stockola" en hel helg och snurrat med fjällan från "Sumpan" som säker guide. Tog mej inte till Fridhemsplan på torsdagen men 1 maj var jag bland en massa röda plakat som sig bör. Ingen International spelades dock men MediaMarkt i Barkarby får väl anses vara internationellt nog. En litet trevligt telefonsnack med Lennart "Sjöboden" Aspman förgyllde tiden bland de röda plakaten där men nåt i demonstrationsväg mer än kameror och datorer i denna bod såg jag inte röken av... Har säkert missförstått något som vanligt. Hur som helst så är jag hemma på säker mark i Masriket igen och "Stockola" stod kvar i em när vi åkte därifrån...
Cirka 500 bilder både OF resp OF AF som OT alt OT har det blivit i gatuvimlet och ute bland skären på Solsidan även om jag ännu inte grävt mej ner i pixelarna på någon enstaka bild än...men de kommer väl någon betraktelse...
Som trådskapare: Jag lämnade in min utrustning eftersom jag såg att jag fick varierande resultat med båda mina hus och ett antal objektiv som inte gick att microjustera till ett godtagbart resultat.
Alltså två fel, dels så var inte korssensorn i mitten inte rätt inställd vad det gäller horisontell och verikal avläsning av samma mål, och dels var ett antal gluggar okalibrerade vilket gav bak eller framfokusering.
Synd vi inte var där samtidigt. Eller kanske tur. Hann förflytta mig till Nyköping innan Leif började härja på Media Markt. Så 1:a maj fördrev jag med att plåta den gamla fina sträckan av Nyköpingsån från centrum ner till hamnen. Under hemresan blev det bildtagning i en del naturreservat efter Vätterns östra sida,
Har kollat mina bilder och får väl tyvärr konstatera att vad gäller AF så vann A900 mot 5DMKII (inte oväntat), men jag minimerade felen "minor variations" kan ge upphov till genom snittbild.
Jag har medvetet hållit mig borta från ställen som säljer kameror/gluggar. Med min dåliga karaktär är risken uppenbar för att min nuvarande adress måste byta namn till Fattigstugan/Sjöhagen annars.
Måste passa på att fråga dig Lennart efter som du har lång erfarenhet av kameror. A900:ans sökare, hur står sig den jämfört med MK2:an och andra kameror du provat. Vänl Bengt.
*snipp*
Ni som har lämnat in era kameror, hur gick ni tillväga?
Vänliga hälsningar
Bee Thalin
Vet ni varför snittbildskivorna försvann ur kamerorna?
Jag kan ju se med snittbildsskivan att AF inte fokuserar konsekvent i min kamera heller om jag exempelvis testar med min normalzoom.
Var man rädda för att folk skulle sätta igång med att gnälla om de direkt i sökaren kunde stämma av hur AF arbetar med hjälp av det optiska systemet som är helt frikoplat från AF?
Annars är det väl lite där vi hamnat med Live View ändå idag. Idag kan ju folk kolla i Live View hur väl kameran lycka med AF också men alla kameror har ju inte Live View och i min kamera finns det dessutom en speciellt Live View AF-sensor så där jämför man ju äpplen och päron, så den jämförelsen är ju inte så mycket värd.
Jag pratade även med Intervision och de säger att jag måste gå via Canon, men de säger att det inte är något problem med AF så det verkar vara så att de inte vill göra en beställning på koll hos Intervision.
Ni som har lämnat in era kameror, hur gick ni tillväga?
Vänliga hälsningar
Bee Thalin
Sökaren på A900 är den bästa jag någonsin sett i en digitalkamera (MF undantaget)!... Inte som Olympnus OM2, men kanske mitt mellan D700 och OM2
Anledningen till att man tog bort snittbild/prisma får vi väl anta berodde på ett antal orsaker....
Dels så stör det ju faktiskt sökarbilden en del.
Sen är det dyrare att tillverka.
Ock eftersom AF är så perfekt så kommer det ju aldrig att behövas för normalanvändaren...!
Lennart "Pupillen" Nilsson skrev i forumet här någonstans att snittbilden försvann i.o.m. att spotmätningen kom. Snittbilden störde visst exponeringsmätningen då.