Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Underbart Leif? Det är ju verkligen den spiriten (eller spriten) som vi behöver i dessa tider, som kan få oss att känna att vi här i "the out back" eller "the Northern Territories" (som man säger), är lite mer av världens centrum än vi egentligen är, så att VI inte behöver känna oss så isolerade. Nu börjar turisterna hitta t.o.m. till lilla Vaxholm igen precis som övriga flyttfåglar. MC åkarna (de som överlevt dödens väg, gamla Vaxholmsvägen över Bogesundslandet och fortfarande har råd med försäkringarna) börjar också dåna in i stora flockar.

Det ÄR underbart! Sen tycker jag naturligtvis att Masriket räcker och de finns ju faktiskt jordglobar men bara Dalarna på...behövs det nå mer förresten? Verkar inte så för här dräller det av "utbölingar" året runt som vet vad det handlar om och som köpt rätt glob!

Att känna sej isolerad i Masriket går bara inte...det är nog mer tvärt om ;-)
 
Det ÄR underbart! Sen tycker jag naturligtvis att Masriket räcker och de finns ju faktiskt jordglobar men bara Dalarna på...behövs det nå mer förresten? Verkar inte så för här dräller det av "utbölingar" året runt som vet vad det handlar om och som köpt rätt glob!

Att känna sej isolerad i Masriket går bara inte...det är nog mer tvärt om ;-)

Som ganska trägen OT-skribent (när ett ämne tillfälligt är ur fokus) börjar jag ändå ana början till slutet på denna VIKTIGA tråd. För att då och då kunna fortsätta det provinsiella "kriget" måste någon snart komma med ett AF-inlägg.

Som vän av total oordning känner jag mig dock nödd och tvungen att ställa en fråga av provinskaraktär.

Alltså en fiskpanna används för att tillaga fisk, en plättlagge naturligtvis för plättar och ett våffeljärn torde vara dedicerat för applicerandet av våffelsmet i detsamma på det att våfflor framställs.

SÅ, VARFÖR KALLAS DET "MASUGN"?????:)
 
Som ganska trägen OT-skribent (när ett ämne tillfälligt är ur fokus) börjar jag ändå ana början till slutet på denna VIKTIGA tråd. För att då och då kunna fortsätta det provinsiella "kriget" måste någon snart komma med ett AF-inlägg.

Som vän av total oordning känner jag mig dock nödd och tvungen att ställa en fråga av provinskaraktär.

Alltså en fiskpanna används för att tillaga fisk, en plättlagge naturligtvis för plättar och ett våffeljärn torde vara dedicerat för applicerandet av våffelsmet i detsamma på det att våfflor framställs.

SÅ, VARFÖR KALLAS DET "MASUGN"?????:)

Micro Adjustments Settings Under General Negotiations
 
För att då och då kunna fortsätta det provinsiella "kriget" måste någon snart komma med ett AF-inlägg.

jag pratade med lasses kameraservice idag, angående felfokus på min d300 samt d1h. jag var välkommen att skicka in kamerorna, samt helst nåt felfokuserande objektiv. mitt 180/2.8 felfokuserar grovt på bägge kamerorna, och det gör även mitt sigma 24-70/2.8. microjusteringen på d300 klarar inte av nåt av dessa objektiv.
mitt "nya" AF 50/1.4 (utan D) felfokuserar på inomhus-avstånd, men på längre avstånd verkar det fokusera rätt. jag blir inte riktigt klok på mitt 85/1.8 heller, det verkar vara lite skum fokusering på olika avstånd där med. å mitt 80-200/2.8 (skjutzoom utan D) felfokuserar olika på olika brännvidder.
Verkligen en himla sörja! mitt tamron 17-50/2.8 är ganska rättfokuserande i vart fall.
jag tycker det är märkligt att sigmat felfokuserar så fruktansvärt så det syns i sökaren även på 24 mm, medan tamronet är helt ok på samma brännvidder.
får jag huset justerat kommer väl säkert mitt sigma 30/1.4 (som är det enda objektivet med HSM/AF-S jag har) att felfokusera, kan ju vara nåt sånt lurigt att huset kompenserar för objektivets eventuella felfokus, så nu får jag väl kanske ett felfokuserande 30mm objektiv då...

jaja, får hoppas att det löser sig så det blir bättre efter en fokusjustering iaf!

hur kommer det sig att olika objektiv som har skruvdrift kan fokusera mer eller mindre rätt vid samma brännvidd?
 
Ja, Oscar. AF-träsket är en sörja att sörja över:). Hoppas det mesta blir justerat o bra för dig. Ang skruvoptiker kan jag bara säga med utgångspunkt från mina exemplar att de är enklare att microjustera så länge det gäller fasta gluggar. Zoomar är vanskligare, men jag lyckades få en felfokuserande Sigma 24-70/2.8 riktigt bra mikrojusterad. Du får väl se när din utrustning kommer tillbaks med "nollade" kamerahus.
 
Micro Adjustments Settings Under General Negotiations

Ah f-n! Trodde masugn var en mer industrialiserad form av häxbränning som ju är en gammal barbarisk tradition som bedrevs mycket flitigt i Dalarna. Eller något av eldfängde Anders påfund.

Det var mången "klok gumma" som grillades. Deras ättelägg hade kanske behövts för att lösa AF-problemet.

Men är du verkligen säker att begreppet inte står för Melasted Autofocus Smells Ugly Norwegian?
 
50d och 5dmk2 med min 300/2.8 is
Jag får fortfarande märkliga resultat med mina 2st 5dmk2 , det "känns" ibland som kamerahusen och gluggen bakfokuserar.Jag har gjort otaliga försök att microjustera men inte funnit ett resultat som jag kan använda mig av. (minor variationer spökar)
Testade idag 50d med uppgraderat firmware och jämförde mot 5dmk2, det finns en orenhet i 50d bildfiler i jämförelse med 5dmk2 men idag tänkte jag se efter vad vinner jag att använda 50d som telekamera med mitt nya 300/2.8. Första försöket går ut på att utvärdera/jämföra gluggen på de två husen och se efter hur skilnaden blir . Jag kan lugnt konstatera att 50d med 300/2.8 ger mig fördelar, dvs den cropade kameran ger högre upplösning än 5dmk2 ger och om jag räknar upp bildfilen hos 5dmk2 så att cropen blir densamma.
Ungefär samma resultat som Leif Bengt visade med 40d .
Jag skall jag ta babianer, lejon, flodhästar etc nere i sydafrika i höst (min 4e resa på kort tid till detta spännande land) så är 50d med rätt skärpning 300x1.6=480mm ett alternativ. Tyvärr ses det dynamiska omfånget som krymt jämfört med 5dmk2 och ett jämförbart objektiv 500/4 tillsammans med 5dmk2 för att erhålla samma utsnitt. Vikt och pengar gör det alternativet som som mindre atraktivt för min del.
5dmk2 +300till vänster 50d + 300 till höger.
 

Bilagor

  • 5dmk2+50d.jpg
    5dmk2+50d.jpg
    46.8 KB · Visningar: 243
Senast ändrad:
Ah f-n! Trodde masugn var en mer industrialiserad form av häxbränning som ju är en gammal barbarisk tradition som bedrevs mycket flitigt i Dalarna. Eller något av eldfängde Anders påfund.

Det var mången "klok gumma" som grillades. Deras ättelägg hade kanske behövts för att lösa AF-problemet.

Men är du verkligen säker att begreppet inte står för Melasted Autofocus Smells Ugly Norwegian?

Inte för att jag vill vara petig men nu tror jag bestämt att du far lite ovarsamt fram med könsrollerna här. Visserligen brändes någon enstaka mas som "häxa" men någon "kullugn" har jag aldrig hört talas om. MASUGN står dessutom precis för den förkortning jag angav så här ska inte några kölhalade danskar komma och ta åt sej äran.

Förkortningen förklaras av att det är en fd klockgjutare, Mats "Ugnen" Klockare, från Mora som var chefskonstruktör på AutoFuck-avdelningen när det hela började. Det var för övrigt han som oxå tog fram den gamla hederliga "Moraklockan" med hjälp av några överblivna kugghjul av gjutgods när klocktillverkningen lades ner i Mora.

Har f.ö. en uppeldad häxa i släkten men de kanske vi ska tala tyst om så här kring Valborg...

Vet inte om jag är OT eller OT men Mikael Risedal verkar vara inne på spåret igen...
 
50d och 5dmk2 med min 300/2.8 is
Jag får fortfarande märkliga resultat med mina 2st 5dmk2 , det "känns" ibland som kamerahusen och gluggen bakfokuserar.Jag har gjort otaliga försök att microjustera men inte funnit ett resultat som jag kan använda mig av. (minor variationer spökar)
Testade idag 50d med uppgraderat firmware och jämförde mot 5dmk2, det finns en orenhet i 50d bildfiler i jämförelse med 5dmk2 men idag tänkte jag se efter vad vinner jag att använda 50d som telekamera med mitt nya 300/2.8. Första försöket går ut på att utvärdera/jämföra gluggen på de två husen och se efter hur skilnaden blir . Jag kan lugnt konstatera att 50d med 300/2.8 ger mig fördelar, dvs den cropade kameran ger högre upplösning än 5dmk2 ger och om jag räknar upp bildfilen hos 5dmk2 så att cropen blir densamma.
Ungefär samma resultat som Leif Bengt visade med 40d .
Jag skall jag ta babianer, lejon, flodhästar etc nere i sydafrika i höst (min 4e resa på kort tid till detta spännande land) så är 50d med rätt skärpning 300x1.6=480mm ett alternativ. Tyvärr ses det dynamiska omfånget som krymt jämfört med 5dmk2 och ett jämförbart objektiv 500/4 tillsammans med 5dmk2 för att erhålla samma utsnitt. Vikt och pengar gör det alternativet som som mindre atraktivt för min del.
5dmk2 +300till vänster 50d + 300 till höger.

Jag har lekt lite med 5DII och 400mm tele i dåligt ljus om kvällarna för att försöka komma underfund med vid vilket iso det kan vara lämpligt att bruka 5DII före 40D med 400mm. 40D håller bra upp till iso1600 men sen får nog 5DII ta över trots sin "kortare" räckvidd är min tanke just nu även om jag inte gjort någon riktig utvärdering än.

Nu är väl kvällarna väldigt korta där i Sydafrika så du hinner väl knappt byta hus till objektivet innan de är kolsvart...
 
Jag har lekt lite med 5DII och 400mm tele i dåligt ljus om kvällarna för att försöka komma underfund med vid vilket iso det kan vara lämpligt att bruka 5DII före 40D med 400mm. 40D håller bra upp till iso1600 men sen får nog 5DII ta över trots sin "kortare" räckvidd är min tanke just nu även om jag inte gjort någon riktig utvärdering än.

Nu är väl kvällarna väldigt korta där i Sydafrika så du hinner väl knappt byta hus till objektivet innan de är kolsvart...

återkommer med vad som händer i jämförelse med 50d om jag sätter en 1,4 konverter mellan 300 och 5dmk2
 
50D vs 5DMkII: Jag har inte lyckats sätta fingret på begreppet, men Risedal lyckades hitta ordet jag var ute efter: "Orenhet" i 50D:s bildfiler faktiskt huvidet på spiken.

T o m nere på iso 200 kan man på skärmen se tendensen. Dock inte vid printning. Men jämfört med 5DMkII förlorar man snyggare övergångar i valörerna. Precis som om man jämför en transistorförstärkare för gitarr med rördito. Den sistnämnda ritar en harmonisk sinuskurva och den förstnämnda en mer kantig. Översatt till ljud blir då rörförstärkaren mer dynamisk och anslagskänslig. Och jag tycker ljud och bild är bra jämförelseobjekt i detta fall.

40D ger ett mer harmoniskt intryck än 50D genom hela isoskalan tycker jag.

Nu anser jag inte 50D som en dålig kamera. Faktiskt nästan tvärtom, undantaget den lilla orenheten som kan skönjas vid mer kritisk granskning. Jag retar mig dock lite på att filerna från den blir något bättre i DPP än ACR. Och ACR är min standardkonverterare.

Fast Mikael, vilken ljusstyrka räknar du med att behöva mest? 300/2.8 med en extender 1.4x blir väl c:a 3,9 (f/4.0). Har du testat en sådan kombination med 5DMkII?

Jag kan inse att risken för ökning av "minor variations" beroende på extendern kanse blir fallet.

Edit: såg att Mikael hann göra ett inlägg där extender 1.4 togs upp under tiden jag skrev o sände ovanstående.
 
Senast ändrad:
Inte för att jag vill vara petig men nu tror jag bestämt att du far lite ovarsamt fram med könsrollerna här. Visserligen brändes någon enstaka mas som "häxa" men någon "kullugn" har jag aldrig hört talas om. MASUGN står dessutom precis för den förkortning jag angav så här ska inte några kölhalade danskar komma och ta åt sej äran.

Förkortningen förklaras av att det är en fd klockgjutare, Mats "Ugnen" Klockare, från Mora som var chefskonstruktör på AutoFuck-avdelningen när det hela började. Det var för övrigt han som oxå tog fram den gamla hederliga "Moraklockan" med hjälp av några överblivna kugghjul av gjutgods när klocktillverkningen lades ner i Mora.

Har f.ö. en uppeldad häxa i släkten men de kanske vi ska tala tyst om så här kring Valborg...

Vet inte om jag är OT eller OT men Mikael Risedal verkar vara inne på spåret igen...

OT eller OT eller rentav OT? Du har ju faktiskt lyckats undvika fotografiska termer helt och hållet vilket måste betraktas som nästan mästerligt. OT eller AF verkar ju synomyma begrepp (Avvikelse från ämne är väl skit samma som avvikelse från fokus).

Jag har en del dalablod i ådrorna (som jag försökt rensa ut), bl a kusiner, faster och farbror i Mora. Den sistnämnde förresten lokförare och numera avliden. Han höll sig dock på spåret. Även en ingift präst ingår i stamtavlan fast mer på rumpmassidan.
Så jag måste göra en del korrigeringar: Det var INTE Mats "Ugnen" Klockare. Du måste menat Karl "Ugnen" Klockare som satt på Sollerön och täljde träklockor och som signerade sina alster med sina initialer.

Klockorna såg ut som bakfulla åsnor (det var hans fru Britta AF Hornäs som satt modell för att klockformen skulle framträda) då hans vilja med kniven var större än talangen. Sålunda målades åsnekrakarna med lite skitig canonrödfärg och fick lite dekorationsband för att dölja valhäntheten. De saluförs numera som Dalakusar till närsynta turister.

Masugnar och rumpmasar??????? Verkar vara ett landskap för grillare och fikusar. Fast håller man sig undan från de värsta avarterna så är det ju ett häftigt landskap. Närheten till Norge är ju dock ett orostecken. Sedan det här konstiga årligen återkommande skidloppet för hörselskadade.
- Jag ska ut och åka skidor!
- VASÀ?

Tillåt mig travestera Hans Alfredsson, Leif!

-Du ska inte snacka om OT!

Alltså kolla bara mitt inlägg ovan. DET ÄR OT DET!!!!!!

Sov gott, gamle narr/Lennart
 
OT eller OT eller rentav OT? Du har ju faktiskt lyckats undvika fotografiska termer helt och hållet vilket måste betraktas som nästan mästerligt. OT eller AF verkar ju synomyma begrepp (Avvikelse från ämne är väl skit samma som avvikelse från fokus).

Jag har en del dalablod i ådrorna (som jag försökt rensa ut), bl a kusiner, faster och farbror i Mora. Den sistnämnde förresten lokförare och numera avliden. Han höll sig dock på spåret. Även en ingift präst ingår i stamtavlan fast mer på rumpmassidan.
Så jag måste göra en del korrigeringar: Det var INTE Mats "Ugnen" Klockare. Du måste menat Karl "Ugnen" Klockare som satt på Sollerön och täljde träklockor och som signerade sina alster med sina initialer.

Klockorna såg ut som bakfulla åsnor (det var hans fru Britta AF Hornäs som satt modell för att klockformen skulle framträda) då hans vilja med kniven var större än talangen. Sålunda målades åsnekrakarna med lite skitig canonrödfärg och fick lite dekorationsband för att dölja valhäntheten. De saluförs numera som Dalakusar till närsynta turister.

Masugnar och rumpmasar??????? Verkar vara ett landskap för grillare och fikusar. Fast håller man sig undan från de värsta avarterna så är det ju ett häftigt landskap. Närheten till Norge är ju dock ett orostecken. Sedan det här konstiga årligen återkommande skidloppet för hörselskadade.
- Jag ska ut och åka skidor!
- VASÀ?

Tillåt mig travestera Hans Alfredsson, Leif!

-Du ska inte snacka om OT!

Alltså kolla bara mitt inlägg ovan. DET ÄR OT DET!!!!!!

Sov gott, gamle narr/Lennart

Kan jag få en kopp kaffe! ;-)
 
50D vs 5DMkII: Jag har inte lyckats sätta fingret på begreppet, men Risedal lyckades hitta ordet jag var ute efter: "Orenhet" i 50D:s bildfiler faktiskt huvidet på spiken.

T o m nere på iso 200 kan man på skärmen se tendensen. Dock inte vid printning. Men jämfört med 5DMkII förlorar man snyggare övergångar i valörerna. Precis som om man jämför en transistorförstärkare för gitarr med rördito. Den sistnämnda ritar en harmonisk sinuskurva och den förstnämnda en mer kantig. Översatt till ljud blir då rörförstärkaren mer dynamisk och anslagskänslig. Och jag tycker ljud och bild är bra jämförelseobjekt i detta fall.

40D ger ett mer harmoniskt intryck än 50D genom hela isoskalan tycker jag.

Nu anser jag inte 50D som en dålig kamera. Faktiskt nästan tvärtom, undantaget den lilla orenheten som kan skönjas vid mer kritisk granskning. Jag retar mig dock lite på att filerna från den blir något bättre i DPP än ACR. Och ACR är min standardkonverterare.

Fast Mikael, vilken ljusstyrka räknar du med att behöva mest? 300/2.8 med en extender 1.4x blir väl c:a 3,9 (f/4.0). Har du testat en sådan kombination med 5DMkII?

Jag kan inse att risken för ökning av "minor variations" beroende på extendern kanse blir fallet.

Edit: såg att Mikael hann göra ett inlägg där extender 1.4 togs upp under tiden jag skrev o sände ovanstående.

Utveckling kära Lennart - fler bitar - mer data - mer analoglika kurvor antar jag. Det har väl skett en fantastisk utveckling här de senaste åren med FF.

Ja det har garvats åt en del analogt som gamla rörförstärkare. Ibland fastnar skrattet i halsen som när de i den hijackade ryska MIG 29:an som landade i Japan för många år sedan, hittade just en rörradio. Finessen med den var väl att man skulle kunna upprätthålla samband trots EMP-chocker i samband med atomsmällar. Ibland är gammal teknik rätt använd i sina starkaste nischer oöverträffad.
 
När det skulle börja flygas i rymden lade NASA, som hade i praktiken obegränsad budget, ner femtisjutton miljoner dollar på att utveckla en kulspetspenna som fortfarande fungerade när man höll den upp och ner. Klarade den det, gick den att använda i tyngdlöshet också.

Ryssarna använde blyertspenna.

Konsekvensen av detta, i fotografiska sammanhang, blir förstås att vi varken ska fokusera automatiskt eller manuellt, utan snarare ge f-n i alltihop och återgå till att sitta och berätta om saker och ting vid lägereldarna, som på den gamla, ev. goda, tiden.

Om man kan klämma in en processor med tillräckligt höga prestanda och tillräckligt lågt effektbehov i kameran skulle man kunna kontrasfokusera, med återkoppling, även i servoläge med många bilder per sekund. Kanske dags att sätta fokus (häpp) på beräkningsprestanda istället?
 
När det skulle börja flygas i rymden lade NASA, som hade i praktiken obegränsad budget, ner femtisjutton miljoner dollar på att utveckla en kulspetspenna som fortfarande fungerade när man höll den upp och ner. Klarade den det, gick den att använda i tyngdlöshet också.

Ryssarna använde blyertspenna.

Konsekvensen av detta, i fotografiska sammanhang, blir förstås att vi varken ska fokusera automatiskt eller manuellt, utan snarare ge f-n i alltihop och återgå till att sitta och berätta om saker och ting vid lägereldarna, som på den gamla, ev. goda, tiden.

Om man kan klämma in en processor med tillräckligt höga prestanda och tillräckligt lågt effektbehov i kameran skulle man kunna kontrasfokusera, med återkoppling, även i servoläge med många bilder per sekund. Kanske dags att sätta fokus (häpp) på beräkningsprestanda istället?

Det finns ingen gammal god/ond tid, enl min åsikt. Varje era har haft sitt mått av vansinne/nostalgi/katastrofer/krig etc...etc.

Att jag sedan tycker vi befinner oss i en "mänsklighetens svacka" just nu är en annan sak. Det beror på på min orubbliga övertygelse att människan är fullständigt inkapabel att lära av historien.

Att via oral tradition sitta vid lägerelden och frammana bilder kan ju vara trevligt som omväxling (varför drar du ofta in brinnande objekt i dina inlägg? Ger mig den på att det måste varit någon anfader till dig som fjuttade på Eldkvarn och Sundsvall. Valborg måste te sig som en årlig högtisstund).

I sista delen av ditt inlägg framkommer saker som jag fullständigt håller med om. Vi har redan sett spegelfria systemkameror (Panasonic) och om en elektronisk sökare kan göras ännu bättre så kan vi åtminstone med gott resultat köra med LV och kontrastavkännande AF i sökaren även på en FF. Kanske utvecklingen i alla fall är på väg ditåt. Men det bästa vore ju, som du skriver, om mer krut lades på beräkningsprestanda.

Frid/Lennart
 
50d och 5dmk2 med min 300/2.8 is
Jag får fortfarande märkliga resultat med mina 2st 5dmk2 , det "känns" ibland som kamerahusen och gluggen bakfokuserar.Jag har gjort otaliga försök att microjustera men inte funnit ett resultat som jag kan använda mig av. (minor variationer spökar)
Testade idag 50d med uppgraderat firmware och jämförde mot 5dmk2, det finns en orenhet i 50d bildfiler i jämförelse med 5dmk2 men idag tänkte jag se efter vad vinner jag att använda 50d som telekamera med mitt nya 300/2.8. Första försöket går ut på att utvärdera/jämföra gluggen på de två husen och se efter hur skilnaden blir . Jag kan lugnt konstatera att 50d med 300/2.8 ger mig fördelar, dvs den cropade kameran ger högre upplösning än 5dmk2 ger och om jag räknar upp bildfilen hos 5dmk2 så att cropen blir densamma.
Ungefär samma resultat som Leif Bengt visade med 40d .
Jag skall jag ta babianer, lejon, flodhästar etc nere i sydafrika i höst (min 4e resa på kort tid till detta spännande land) så är 50d med rätt skärpning 300x1.6=480mm ett alternativ. Tyvärr ses det dynamiska omfånget som krymt jämfört med 5dmk2 och ett jämförbart objektiv 500/4 tillsammans med 5dmk2 för att erhålla samma utsnitt. Vikt och pengar gör det alternativet som som mindre atraktivt för min del.
5dmk2 +300till vänster 50d + 300 till höger.

En Lejonbild tagen med 50D 300/2,8*1,6 blir nog bra. Back on Track.
 
...

Konsekvensen av detta, i fotografiska sammanhang, blir förstås att vi varken ska fokusera automatiskt eller manuellt, utan snarare ge f-n i alltihop och återgå till att sitta och berätta om saker och ting vid lägereldarna, som på den gamla, ev. goda, tiden.

...

Jag tror nog dom satt och diskuterade runstenarnas och hällarnas fillfactor, signal to noise-ratio, dynamic range mm och svor som stenhuggare över huggverktygens bristfälliga precision för maximal skärpa i runorna.

För övrigt så befinner jag mej nu utrikes...bara några mil utanför 08-ornas revir och i morgon blir de en repa på kungsan tillsammans med fjällan. Gatufoto med 5DII kan kanske va nåt att prova på...

Ha de gott!
 
Jag tror nog dom satt och diskuterade runstenarnas och hällarnas fillfactor, signal to noise-ratio, dynamic range mm och svor som stenhuggare över huggverktygens bristfälliga precision för maximal skärpa i runorna.

För övrigt så befinner jag mej nu utrikes...bara några mil utanför 08-ornas revir och i morgon blir de en repa på kungsan tillsammans med fjällan. Gatufoto med 5DII kan kanske va nåt att prova på...

Ha de gott!

Feel like goin´home...Lämnar stengärdgårdarnas o Eulalias rike under torsdagen för att angöra såväl 08 som Nyköping.

Om nu Leif Bength är där och jag ansluter vet jag inte hur den slusken ser ut när jag kanske får en bild på honom under mitt planerade gatufoto. Man hittar väl honom i ett av stadens många A-lag och jag får väl be min maka att ta hand om hans quinna. Men 08-folket får i alla fall skäl att ta till den gamla sanningen att en olycka sällan kommer ensam. Märk väl att jag är så storsint att jag räknar in mig själv.

För övrigt noterade jag "minor variations" när jag skulle plåta bokskogen kring Sjöhagen. Den har nyss slagit ut i sin vackra men ack så snabbt försvinnande ljusa grönska.

Så, Leif vi kan väl ses på Fridhemsplan. Det är inte så långt till S:t Görans sjukhus. Vet inte hur deras slutna paviljong är, men Beckomberga är inte som förr.

Trevlig Helg och må ni alla gå fokuserade och skärpta ur Valborgfirandet/Lennart
 
Jag tror nog dom satt och diskuterade runstenarnas och hällarnas fillfactor, signal to noise-ratio, dynamic range mm och svor som stenhuggare över huggverktygens bristfälliga precision för maximal skärpa i runorna.

För övrigt så befinner jag mej nu utrikes...bara några mil utanför 08-ornas revir och i morgon blir de en repa på kungsan tillsammans med fjällan. Gatufoto med 5DII kan kanske va nåt att prova på...

Ha de gott!

Till skillnad från ute i den gröna mänskliga öknen på landet så är det massor med folk i Stockholm på gatorna så här års. Det kommer lösa dina fokusproblem, för om du siktar på en och träffar en annan så är det ju i alla fall säkert någon nuna som blir skarp i alla fall. Efteråt kommer du i alla fall inte ihåg vilken du egentligen fokuserade på. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar