elbe
Avslutat medlemskap
Om vi verkligen ska hålla oss till ämnet (AF) har jag upptäckt en brist hos 5DMkII med ljusstark glugg. Och den är lite besvärande. Även med linser ur Primeserien 2.8 eller bättre har kameran svårt att ställa AF i klart väder mot motiv i motljusskugga. Trodde inte mina ögon efter att idag plåtat mitt favoritmotiv för tester (den gula sjöboden i skugga med sjön som bakgrund. Den har brädor som löper horisontellt men givetvis en gavel som löper vertikalt).
Inte en bild blev rätt fokuserad på 70mm vid 2.8 (glugg 24-70/2.8L usm). Avstånd 30 meter. Hämtar A900 och Zeiss 85/1.4 ZA och jag kan vid full öppning se varenda ådring och spik i den gamla boden. Fotograferingsavstånd/position densamma. Vände kamerorna åt andra hållet och fick då mer uttalat medljus mot grannens röda Audi parkerad 20 meter från min position. Nu kunde båda kamerorna nagla perfekt skärpa så att man vid 100% på bildskärmen kunnde se lite av mönstret av insekterna som fastnat i grillen.
Gjorde om samma test med 70-200/2.8 L is usm på Canon ställd på 135mm och 2.8. Samma resultat. Och lika säkert som amen i kyrkan naglade A900 med Zeiss 135/1.8 ZA båda motiven, men 5DMkII missade motljusmotivet.
Okej, motivet kameran missade är lite extremt men visar att AF har sina brister även om kameran är kalibrerad o justerad. 50D klarar det bättre men inte 100%.
Letade fram en gammal Sigmazoom som fastnat i läge 80mm (kostade en gång när det var nytt 900 och utan filter eller MS satte den optiken skärpan perfekt på det svåra motivet med 5DMkII. Ljusstyrkan på den gamla plastoptiken är vid läge 80mm f/5.6 ska tilläggas. Valören dock sämre, men det var ju skärpa som var aktuell.
Slutligen en parantes: Du gav mig en idé: Öresundsbron.
Satt sent igår, kring solnedgången, vid en tjärn och svor över min 40D som med 100-400 IS på bländare 5,6 och 400 mm hade stora problem med AF i motljusblänk från vatten. Men så ska det vara enligt manualen tydligen. Har ännu inte provat 5DII i någon liknande situation eller i någon motljusskugga, med vad jag förstår ljusskimmer runt motivet, i någon större omfattning men jag tror dej såvida småländska sjöbodar är speciellt vrånga mot vissa...fabrikat
Hmm... utan Öresundsbron blir väl danskarna och kontinenten isolerade, ungefär som vid dimma över engelska kanalen... För mej få du gärna prova men se upp så du inte fyller igen sundet med Halandsåsen för då blir det väl bara etter värre. Men å andra sidan du kan ju gärna platta till åsen och hjälpa tunnelbyggarna där nere...