Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har han säkert sagt, men jag tror miljoner sagt samma sak innan och efter honom. Sedan han slutade upp med att skutta över ribban är det nog mest microjusterare som använder det uttrycket:)

Jo det gick lite fort där. Skäms faktiskt. på tal om microskakningar, som jag alldrig har hört talas om förut. orsak högt pixeltal. När MK3:an kommer med 28Mp, Hur fa..n fotar man med den. / Bengt.

Fler pixlar är [ofta] bra, men på de flesta kameror saknar jag "shutter-delay", dvs att kamera pausar 1-2 tiondelar mellan spegeluppfällning och slutargång. När man vibrationsmäter kamerahus kan man se att vibrationen (förflyttningen) är nere på 1-2% efter bara en tiondel - i stort sett all kinetisk energi går åt under denna första tiondel. Mycket lättare än att hålla på och fippla med spegeluppfällning.

Tror faktiskt det var din gode vän Aspman som första gången myntade ordet Microskakningar, kan varit Risedal också. Som jag har uppfattat tråden. Proffs 1dsMk3 21mp, minns jag inte att någon nämde just microskak. Men MK2:an fick ju utstå en mycket lång testperiod, av Aspman-Risedal även en del andra. Skanåker tog väl en öl för att bli stadig på hand. /Bengt

Apropå var gode hårdrockare Aspman...

Berget står kvar! Har du inte laddat och riktat in sonyn...förlåt sonaren...än???

Äh! Du lär väl ha gett upp redan...eller väntar du på att Hälsingehambon ska börja så du kan spela Horgalåten för dem på samma gång?

Bilagor

• elobe_10074.jpg
    elobe_10074.jpg
    90.6 KB · Visningar: 366
Tror faktiskt det var din gode vän Aspman som första gången myntade ordet Microskakningar, kan varit Risedal också. Som jag har uppfattat tråden. Proffs 1dsMk3 21mp, minns jag inte att någon nämde just microskak. Men MK2:an fick ju utstå en mycket lång testperiod, av Aspman-Risedal även en del andra. Skanåker tog väl en öl för att bli stadig på hand. /Bengt

microskakningar kommer från min vän Lars Kjellberg och är ett gammalt begrepp från den tiden han hade Photodo och MTF testade objektiv .
Dvs små skakningar som inte ses i vanlig sökare men försämrar resultatet, alla som numera har live view kan roa sig med att titta vad som händer även när man har kameran på stativ och 10 ggr förstoring.
Jag blir fortfarande förvånad över de skakningar som uppkommer så fort man lägger fingret på avtryckaren även om kameran/objektivet är monterad på ett stadigt stativ, exv mitt 300/2.8
Då kan man även se vilket effekt IS , VR har om stabiliseringen fungerar.
Jag använder alltid IS påslaget med exv mitt 300 även om kamera / objektiv är monterat på stativ då IS tar bort även de små skakningar som uppstår vid handpåläggning, dvs när mitt ålderstigna finger trycker av för att en bild skall uppstå.

'

Kolibrier

Hej,

tredje dagen med kolibrier i Costa Rica tog jag fram 5 D Mark II, för jag ville avända riktigt höga ISO-tal. Kolibrier är hopplöst svåra. Autofokusen hinner inte med innan de redan flyttat på sig, snabbt går det. Men gissa om jag blev förvånad. Till och med med fasdt fokusering, alltså inte med kontinuerlig, hann AF fånga in kolibrin som surrade i luften, backade från blomma. Och jag hann få bilden innan den rört sig ur fokus.

Jag lägger in några bilder i min blogg, jag trodde inte den skulle klara det. lika snabbt som proffskamerorna satt fokus där med 300/2,8 och plus konverter.

Jag tyckte nästan den satt rätt oftare, å andra sidan hade jag ju tränat upp min egen teknik i två heldagar innan.

se min blogg om några dagar - har inte bilderna tillgängliga är på resa:
http://brutusbloggar.blogg.se/

Jag kan inte säga om kameras AF är snabb, snabbare eller långsammare. Men en sak kan jag säga: övning ger färdighet. Ofta är det min egen teknik som kan förbättra resultatet.
Bästa hälsningar
Brutus

Det är väl utmärkt att du som en av världens bästa naturfotografer anser att 5dmk2 ger dig skarpa bilder, vad vill du ge för råd till alla Canonfotografer som går över till Nikon just nu och finner att deras keepers vad det gäller sportfoto, fotboll, ishockey har ökat från ca 50% till 85% när de istället använder D3 ?
Och då talar jag inte om 5dmk2 utan om 1dmk2, 1dmk3 ?
Vilka råd skall vi ge till dom som kör långa telen och använder extender och där korssensorena inte fungerar över hela ytan och över bl 5.6 vilket de tydligtvis gör med Nikon?
Har du som naturfotograf aldrig funderat över detta fenomen?
(Nu är inte jag de långa teleobjektivens man och har ringa erfarenhet av dessa objektiv/kameror men jag har hört med kollegor som fotar mycket sport vad de har för erfarenheter.)

Senast ändrad:
Vad jag menar med ovan är att även jag får en del skarpa bilder med 5dmk2 och mitt 300/2.8 men inte är följande AF särskilt bra i jämförelse med exv Nikon D3 eller d2x som jag själv har relativt stor erfarenhet av.

Tittade på dina bilder Brutus (länken), och som vanligt outstanding.
eller som jag brukar säga, så sanslöst jävla bra.

Senast ändrad:
Jag har läst igenom din blogg Brutus,
Du tycker det är märkligt med människor som lägger ner mycket tid på teknik, brus, pixlar etc,
Samtidigt skriver du, citat , För att nu i alla fall tala om teknik. Jag har nu fått autofokusen på mina hus Canon EOS 1 D Mark III-or åtgärdade. Jag vill gärna uppmana alla andra med Mark III-hus att göra detsamma. Det tog Canon två år att verkligen fixa till allt, alldeles för lång tid, men nu är jag glad. För även om jag tycker att jag klarat mig bra innan är detta en förbättring av autofokusen. Nu är den där man som bäst hoppats att en autofokus skulle varit från början.

Denna tråd handlar om AF, AF i 5dmk2. AF som har i mitt fall givit mig märkliga resultat i jämförelse med andra kameror.Ett resultat som bla jag och Lennart har delgivit. MEN jag får fortfarande bra, skarpa bilder från min 5dmk2 allt som oftast, men möjligen inte lika ofta som med d2x. (1dsmk2 eller 1dmk3 kan jag inte uttala mig om )

Senast ändrad:
Apropå var gode hårdrockare Aspman...

Berget står kvar! Har du inte laddat och riktat in sonyn...förlåt sonaren...än???

Äh! Du lär väl ha gett upp redan...eller väntar du på att Hälsingehambon ska börja så du kan spela Horgalåten för dem på samma gång?

Ligger still en tid till. Första försöket lyckades alldeles för bra när jag skulle kalibrera in mojängerna på närmre avstånd. Numera har bonden i Bolmstad ingen gödselstack kvar. Den förflyttade sig väldigt snabbt till marinan där många nyss sjösatt sina stora båtar.

Årets modefärg på båtar verkar gå i brunt. Och jag är rädd för att få skit för det. Just nu arbetas det flitigt för att tvätta fram originalfärgen. Och eftersom båtarna redan är sjösatta är de lätta att skölja i skåningarnas dricksvatten.

Fast jag laddar om. Incidenten med marinan var ju bara en microskakning mot som komma ska.

Men på fredag ska jag syssla med allvarlig OT:) Ska microjustera 2 av mina gluggar till perfektion. Jag är sååååå nära. Har fått min 70-200 att bli nästan perfekt över hela zoomområdet. 1-2 "streck" minus kan göra susen.

....

Men på fredag ska jag syssla med allvarlig OT:) Ska microjustera 2 av mina gluggar till perfektion. Jag är sååååå nära. Har fått min 70-200 att bli nästan perfekt över hela zoomområdet. 1-2 "streck" minus kan göra susen.

Nära skjuter ingen hare...

Hmm... Fredag idag och allt lugnt och stilla. Inga utslag på richtermätarn och bönderna på sydsvenska höglandet verkar sprida sin dynga utan knot, utom han i Bolmstad då för han har ju du redan "hjälpt". Inte ett knyst i något media om att något gått käpprätt ner i skåningarnas dricksvatten.

De är lugnt, oroväckande lugnt... Men du kanske håller på och laddar upp till någon effektfull demonstration till nästa fredag, fredag 1 maj? Internationalen a la Apsman med rörförstärkaren skulle nog va en riktig höjdare att få uppleva...på behörigt avstånd norr om Dalälva...

Har´e

Nära skjuter ingen hare...

Hmm... Fredag idag och allt lugnt och stilla. Inga utslag på richtermätarn och bönderna på sydsvenska höglandet verkar sprida sin dynga utan knot, utom han i Bolmstad då för han har ju du redan "hjälpt". Inte ett knyst i något media om att något gått käpprätt ner i skåningarnas dricksvatten.

De är lugnt, oroväckande lugnt... Men du kanske håller på och laddar upp till någon effektfull demonstration till nästa fredag, fredag 1 maj? Internationalen a la Apsman med rörförstärkaren skulle nog va en riktig höjdare att få uppleva...på behörigt avstånd norr om Dalälva...

Har´e

Har roat mig med en Carl Zeiss Planar 85/1.4 ZA på A900:an idag. Träffar rätt med AF på en gång på full öppning. Så långt ifrån Moraklockan man kan komma. Känns nästan löjligt enkelt och på något vis osportsligt efter alla AF-tester i övrigt.

Magsjukan i Skåne behöver nog ett par timmar till på sig. Å andra sidan är väl alla infödingar där immuna efter ett liv i leråkrarna.

Jag är lugn, dottern är riktigt sjuk så jag får inrikta mig på 1:a maj innan nästa experiment. Fast räckte det inte med händelsen i Italien för en tid sedan?

Har roat mig med en Carl Zeiss Planar 85/1.4 ZA på A900:an idag. Träffar rätt med AF på en gång på full öppning. Så långt ifrån Moraklockan man kan komma. Känns nästan löjligt enkelt och på något vis osportsligt efter alla AF-tester i övrigt.

Magsjukan i Skåne behöver nog ett par timmar till på sig. Å andra sidan är väl alla infödingar där immuna efter ett liv i leråkrarna.

Jag är lugn, dottern är riktigt sjuk så jag får inrikta mig på 1:a maj innan nästa experiment. Fast räckte det inte med händelsen i Italien för en tid sedan?

Aha! De va ditt "experiment"!

Här är oxå lungt. Tråkigt med din dotter. Hoppas hon kryar på sej.

Moraklockan är ingen höjdare men åt mej fungerar den bättre på 5DII än på 40D men skapligt konsekvent på båda. Alltid lite framfokus på 40D och ibland helbom, men de beror kanske på AF Servo som jag alltid använder på 40D. Med hjälp av af-justering på 5DII så flyttar jag fokus bakåt, lite mer inomhus i glödlampljus än utomhus i dagsljus, dessutom brukar jag den med bara One Shot på 5D.

För min typ av fotografering (mycke tele) har jag inte fått någon wow-upplevelse av 5DII så jag använder hellre 40D i bra ljussituationer. Behöver inte beskära så mycket med 40D så upplösningen blir lite bättre än motsvarande kraftigare beskärning i 5DII, som i alla andra situationer är en jättebra kamera. Toppen med "äkta" brännvidder från vidvinkel upp mot 100 mm. En croppad högisobild blir utan tvekan bättre än en motsvarande högiso från 40D. 5DII är en härlig kamera med bra upplösning, fina färger och som ocroppad ger, helt naturligt, underbara utskrifter jämfört med vilken kamera so helst skulle jag tro...

Ser fram mot lite fyrverkeri från min södra horisont, kanske redan på valborgmässoafton...

Aha! De va ditt "experiment"!

Här är oxå lungt. Tråkigt med din dotter. Hoppas hon kryar på sej.

Moraklockan är ingen höjdare men åt mej fungerar den bättre på 5DII än på 40D men skapligt konsekvent på båda. Alltid lite framfokus på 40D och ibland helbom, men de beror kanske på AF Servo som jag alltid använder på 40D. Med hjälp av af-justering på 5DII så flyttar jag fokus bakåt, lite mer inomhus i glödlampljus än utomhus i dagsljus, dessutom brukar jag den med bara One Shot på 5D.

För min typ av fotografering (mycke tele) har jag inte fått någon wow-upplevelse av 5DII så jag använder hellre 40D i bra ljussituationer. Behöver inte beskära så mycket med 40D så upplösningen blir lite bättre än motsvarande kraftigare beskärning i 5DII, som i alla andra situationer är en jättebra kamera. Toppen med "äkta" brännvidder från vidvinkel upp mot 100 mm. En croppad högisobild blir utan tvekan bättre än en motsvarande högiso från 40D. 5DII är en härlig kamera med bra upplösning, fina färger och som ocroppad ger, helt naturligt, underbara utskrifter jämfört med vilken kamera so helst skulle jag tro...

Ser fram mot lite fyrverkeri från min södra horisont, kanske redan på valborgmässoafton...

I mitt privata fotande är jag en typisk användare i brännviddsområdet typ 50 o 100/135mm samt mycket vidvinkel. Under aps-c användandet ställdes ju det där på huvudet så en 85:a på en FF känns väldigt "i ryggmärgen" för mig. Precis som 50mm.

Personligen tycker jag 5DMkII har allt jag kan begära utom en inte helt perfekt AF. Men man har ju lärt sig lite om när den kommer att bomma och när den prickar bra. Annars har jag ju snittbilden.

Men jag förstår att det känns bra att köra aps-c på längre gluggar. Själv gör det på en 50D ibland, men den kamerans pixlar känns gyttrigare än 40D och bruset vid högre iso är i mitt tycke orenare.

Håll utkik på Valborg. Går proppen ur Siljan så det blir ett träsk vet du orsaken.

Lev väl/Lennart

I mitt privata fotande är jag en typisk användare i brännviddsområdet typ 50 o 100/135mm samt mycket vidvinkel. Under aps-c användandet ställdes ju det där på huvudet så en 85:a på en FF känns väldigt "i ryggmärgen" för mig. Precis som 50mm.

Personligen tycker jag 5DMkII har allt jag kan begära utom en inte helt perfekt AF. Men man har ju lärt sig lite om när den kommer att bomma och när den prickar bra. Annars har jag ju snittbilden.

Men jag förstår att det känns bra att köra aps-c på längre gluggar. Själv gör det på en 50D ibland, men den kamerans pixlar känns gyttrigare än 40D och bruset vid högre iso är i mitt tycke orenare.

Håll utkik på Valborg. Går proppen ur Siljan så det blir ett träsk vet du orsaken.

Lev väl/Lennart

Jo, jag är oxå mycket nöjd med 5DII! Var ute med 100 makro idag och jag är verkligen nöjd med resultatet. Färgerna känns djupare och renare än med crop-kameran. En av orsakerna till mitt köp av 5DII var avsaknaden av vidvinkel i de trånga crop-kamerorna. Något som jag blev knäppare än vanligt på så nu ser jag fram mot en ny vår i mitt knäppande. De våras för knäppisen...typ :)

Nån har nog redan dragit ur proppen ur Siljan för nu är det verkligen lågvatten, även om vårfloden håller på och fyller upp för fullt. Förresten så är det prima driksvatten för hugade skåningar om dom skulle råka tröttna på dyngan i Bolmen...men de blir dyrt! Men å andra sidan borde man förse dom med lite masvatten...så dom kan börja prata som folk och vända ryggen åt dansken ;-)

Senast ändrad:
Jo, jag är oxå mycket nöjd med 5DII! Var ute med 100 makro idag och jag är verkligen nöjd med resultatet. Färgerna känns djupare och renare än med crop-kameran. En av orsakerna till mitt köp av 5DII var avsaknaden av vidvinkel i de trånga crop-kamerorna. Något som jag blev knäppare än vanligt på så nu ser jag fram mot en ny vår i mitt knäppande. De våras för knäppisen...typ :)

Nån har nog redan dragit ur proppen ur Siljan för nu är det verkligen lågvatten, även om vårfloden håller på och fyller upp för fullt. Förresten så är det prima driksvatten för hugade skåningar om dom skulle råka tröttna på dyngan i Bolmen...men de blir dyrt! Men å andra sidan borde man förse dom med lite masvatten...så dom kan börja prata som folk och vända ryggen åt dansken ;-)

Om vi verkligen ska hålla oss till ämnet (AF) har jag upptäckt en brist hos 5DMkII med ljusstark glugg. Och den är lite besvärande. Även med linser ur Primeserien 2.8 eller bättre har kameran svårt att ställa AF i klart väder mot motiv i motljusskugga. Trodde inte mina ögon efter att idag plåtat mitt favoritmotiv för tester (den gula sjöboden i skugga med sjön som bakgrund. Den har brädor som löper horisontellt men givetvis en gavel som löper vertikalt).

Inte en bild blev rätt fokuserad på 70mm vid 2.8 (glugg 24-70/2.8L usm). Avstånd 30 meter. Hämtar A900 och Zeiss 85/1.4 ZA och jag kan vid full öppning se varenda ådring och spik i den gamla boden. Fotograferingsavstånd/position densamma. Vände kamerorna åt andra hållet och fick då mer uttalat medljus mot grannens röda Audi parkerad 20 meter från min position. Nu kunde båda kamerorna nagla perfekt skärpa så att man vid 100% på bildskärmen kunnde se lite av mönstret av insekterna som fastnat i grillen.

Gjorde om samma test med 70-200/2.8 L is usm på Canon ställd på 135mm och 2.8. Samma resultat. Och lika säkert som amen i kyrkan naglade A900 med Zeiss 135/1.8 ZA båda motiven, men 5DMkII missade motljusmotivet.

Okej, motivet kameran missade är lite extremt men visar att AF har sina brister även om kameran är kalibrerad o justerad. 50D klarar det bättre men inte 100%.

Letade fram en gammal Sigmazoom som fastnat i läge 80mm (kostade en gång när det var nytt 900:) och utan filter eller MS satte den optiken skärpan perfekt på det svåra motivet med 5DMkII. Ljusstyrkan på den gamla plastoptiken är vid läge 80mm f/5.6 ska tilläggas. Valören dock sämre, men det var ju skärpa som var aktuell.

Slutligen en parantes: Du gav mig en idé: Öresundsbron.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar