Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket bedårande lugn som Lennart sprider i sitt inlägg ovan, trots allt...

Du tar bevisligen din medicin enligt föreskrifterna... :)

Nej, ingen medicin. Låtsas ta den och sparar den. När jag far hem ska jag smuggla med alla nedåt/uppåtpiller och lägga dem i ett par spannar och gå en vända ner till sjön med spannarna. Förutom att vissa firrar kommer att nappa som galningar och andra flyta upp alldeles lulliga går det ju inte att glömma att Bolmen utgör drickvattentäkt för hela Skåne.

Fast vid närmare eftertanke ska jag låta bli. Fiskarna kan ju bli tillvanda och skåningarna är ju redan förslöade:)

Det är underbart i Säters sköna dal på våren! Om vi kan få någon i personalen att valla oss dit, så kanske Lennart kan få dispens att kompa koltrastarna med några riff från scenen där nere. Då kanske vi till slut kan få lite sinnesfrid en stund allihop. Man får hoppas att de inte är för underbemannade så de måste spänna fast oss i dårtröjor allihop bara.

Tror nog de blir bäst om den hårdrockande smålänningen lämnar rörförstärkaren hemma och kvittrar ikapp med koltrastarna, akustiskt eller va de kallas, opluggad eller urpluggad kanske. Hur som helst så verkar han va inpluggad i manualerna :)

Tror nog de blir bäst om den hårdrockande smålänningen lämnar rörförstärkaren hemma och kvittrar ikapp med koltrastarna, akustiskt eller va de kallas, opluggad eller urpluggad kanske. Hur som helst så verkar han va inpluggad i manualerna :)

Neeeeej! En Mesa Boogie Triple Rectifier ska med! Ingår i ett AF-experiment. Alla vet väl hur en sonnar (ekolod) funkar för att mäta avstånd (djup) genom att ljudvågor som sänds via en tranducer reflekteras och sänds tillbaks och då anger avståndet.

Kör man Horgalåtan med flanger/chorus/delay/wahwah/phaser, full distorsion på preampen och bottnar slutsteget kan man nog från paviljongen få en exakt avtåndsangivelse till Gesundaberget (såvida inte den lilla bergknallen rasar ihop).

Med en Pearly Gates humbuckerpickup med värdet 12 Kohm på guran lär ljudet i alla fall nå fram.

När jag väl får skiten att funka kommer AF att revolutioneras och det nya systemet kommer att heta Thin Itus och prototypen kommer att presenteras på nästa fotomässa av ljudtekniker Sten Dööv från Billesholm.

PS. Det heter förresten inte opluggad. I det här sammanhanget används förkortningen FUBAR (fucked up beyond all reason) DS

....

Kör man Horgalåtan med flanger/chorus/delay/wahwah/phaser, full distorsion på preampen och bottnar slutsteget kan man nog från paviljongen få en exakt avtåndsangivelse till Gesundaberget (såvida inte den lilla bergknallen rasar ihop).

.....

Jaha! Det är du och rockgänget som plattat till allt söder om Dalälven så till den milda grad att knappt nåt tar sej över 100 m.ö.h. The Platters skulle kanske vara ett passande namn på ert band om det nu inte råkat vara upptaget av en skönsjungande vokalistgrupp... Men välkommen upp! Gesundaberget och graniten här uppe står pall och är lika ogörlig som AF i en gammal "Moraklocka". Dessutom finns det säkert plats på hispan även för några "bergsprängare" som gått bet ;-)

Nu ska jag ut med min "Moraklocka" och skjuta tumstockar på sendställda måltavlor på skjutbanan...streckkoder är inget för en mas ;-)

Nu ska jag ut med min "Moraklocka" och skjuta tumstockar på sendställda måltavlor på skjutbanan...streckkoder är inget för en mas ;-)

Lycka till! Åker själv till Malmö idag för att hämta dottern som kommer hem från Danmark. Blir inget AF-test idag. När jag passerat Göingebygden blir allt bara platt i hela Skåne. Tror ljudvågen gått mest åt det hållet eftersom småländska höglandet är intakt.

Lycka till! Åker själv till Malmö idag för att hämta dottern som kommer hem från Danmark. Blir inget AF-test idag. När jag passerat Göingebygden blir allt bara platt i hela Skåne. Tror ljudvågen gått mest åt det hållet eftersom småländska höglandet är intakt.

Intakt men platt skulle jag vilja säga för de finns väl inget där som höjer sej över mängden...ja, de skull va du då!

Nu har jag iaf gått igenom objektivparken med kameran inställd på +5 för samtliga objektiv. Tycker alla uppför sej konsekvent med 10-25% skärpa framför fokuspunkten och resten bakom genom bländarstegen, från full öppning mot 5,6 för dom ljusstarkare och mot bl 8 för dom kring 3,5-5,6 som max.

Har valt att låta AF One Shot jobba från oändligt in mot fokus, gäller för samtliga prov och objektiv.

Men nu ska jag ut och prova lite in real life med ett par ljusstarka gluggar och se hur de funkar. Funderar på att ställa ner justeringen till +3 generellt för att få lite mer framför även om skillnaden troligtvis blir marginell.

Nedan min setup på balkongen, en gammal sängsida med lite frihandskludd. Inget precisionsinstrument precis men den ger en skaplig fingervisning åt vilket håll de lutar. Fotoavstånden varierade mellan 1,5 till 10 m på ett ungefär med brännvidder från 17 till 400 mm.

Bilagor

• elobe_09762.jpg
    elobe_09762.jpg
    92.2 KB · Visningar: 261
Helt lysande ju... :)

Rimliga avstånd och dagsljus-WB, konsistenta resultat mellan gluggarna - det är så det ska se ut. Lycka till idag.

Får se om det blir lite gatufotografering med malmögruppen idag.

MVH Joakim

Du Lennart förrestän när jag tänker på det, Skåne blir ju inget problem framöver. Landhöjningen är ju något man bara pratar om norr om Skåne. Där nere sjunker ju landet istället och om vi dessutom hjälps åt med lite växthusgasutslapp allihop, så kommer ju dessutom vattenytan att stiga. Två flugor i en smäll! Vilka skåningar hämtar sig efter det. Fast å andra sidan kommer väl de som är kvar att slå sig ner kring Bolmens strand om de inte bara nöjer sig med att bada i havet och dricka dansk öl.

Ha det kan ni ju bara hoppas på! Men jag gick ut med en gång och drog proppen så bara glöm det.

Bilagor

• proppen ur.jpg
    proppen ur.jpg
    13.9 KB · Visningar: 215
Talade med en gammal pressenbild/scanpixfotograf idag som jag träffade första gången nere i Grekland, gick över till Nikon för några veckor sedan, vad har du nu för erfarenhet av Nikon du som plåtar bla mycket sport, fotboll mm och reser jorden runt på olika idrottsevenemang frågade jag .
Precis som en annan kollegas svar (som också jobbar för scanpix) blev svaret även denna gång, AF i D3 är så fantastiskt mycket bättre än den som sitter i Canonkamerorna 1dmk2 1dmk3.
En annan sak är att Nikons AF inte är så nervös som Canon, tar jag exv ett porträtt med ljusstarkt objektiv, sätter AF punkten på ögat så sitter den där, jag kan räkna ögonfransarna, jag upplever också att skärpan är högre default från Nikon dvs ut från kameran utan mer efterarbete.
Tar jag även serier av bilder så är det betydligt färre som inte kan användas. dvs jag har betydligt fler skarpa bilder numera än tidigare.
Jag känner igen det blev mitt svar.

En annan sak som min kollega påtalade,jag gick också över till Nikon för att de hade ny utrustning att leverera, Canon har ingenting just nu.

Själv väntar jag på nya 24mm/1,4 leveransen är uppskuten för 11 gången.
Bygger inte canon grejer längre??

Senast ändrad:
Helt lysande ju... :)

Rimliga avstånd och dagsljus-WB, konsistenta resultat mellan gluggarna - det är så det ska se ut. Lycka till idag.

Får se om det blir lite gatufotografering med malmögruppen idag.

MVH Joakim

Tack! Jag är nöjd med hur "skrotet" fungerar. Ljuskänsliga objektiv och AF verkar vara svårare inomhus än utomhus, har för mej att du skrivit något om detta.... För ljussvagare objektiv, 4.0 och sämre, verkar de kvitta även om jag inte provat så noga. Min "Moraklocka" 50/1,4 och 100/2,8 Makro, som båda har lite framfokus, verkar behöva mer bakåtjustering inomhus än utomhus, +3 utomhus vid One Shot AF, +5 till +6 inomhus och One Shot.

Vid AF Servo utomhus kan jag lika gärna köra alla objektiv på 0.

Nu är jag mest utomhus och fotograferar djur med AF Servo med objektiv från 4.0 som bäst. Vid makrofotografering är det ändå manuell fokus som gäller genom att "gunga in" fokus.

Jag tycker att jag fått bra kläm på hur kameran fungerar och jag är nöjd och lägger nog inte ner någon mer tid på testande utan resten får ev justeras efter praktiska erfarenheter.

En trana från idag fotad på ca 100 m med 400 mm och AF Servo. En 100% crop på 400x400x pix framkallad i Capture One.

Bilagor

• elobe_09982_1.jpg
    elobe_09982_1.jpg
    94.5 KB · Visningar: 305
Balkongljus är bra, man får ofta diffuserat reflektionsljus från skitiga fönster osv - vilket gör att man hamnar bra på det i ljustemperatur.

Jag ställer själv efter halogen 4900K, vilket fungerar som "mellanting" mellan fullt dagsljus och inomhusbelysning. Man lär sig vilka objektiv som "ändrar" sig (om det är tillräckligt för att vara märkbart) i glödlampsbelysning, och man får helt enkelt leva med det.

.........Citat:En annan sak som min kollega påtalade,jag gick också över till Nikon för att de hade ny utrustning att leverera, Canon har ingenting just nu.

Själv väntar jag på nya 24mm/1,4 leveransen är uppskuten för 11 gången.
Bygger inte canon grejer längre??

Kan väl vara något så tråkigt som "krisen". Man kan ju anta att de gör olika "batchar" av olika objektiv (allt görs säkert inte hela tiden parallellt) och om efterfrågan är så låg som nu, så aktar man sig säkert för att binda alltför mycket kapital i "hyllvärmare" man inte kan omsätta tillräckligt snabbt. Nu handlar det väl mer än någonsin om att göra "rätt saker" i rätt kvantiteter. De fokuserar säkert på produkter de har hyfsad snurr på. Jag gissar att det är en ganska exklusiv skara som köper 24mm/1,4 (= korta batchar som görs förhållandevis sällan förmodligen). Kollar man i min värld (Minolta), så är ju just äldre 24mm/2,8 objektiv (har faktiskt ett själv) några av de mest ovanliga och därmed svåra att få tag på. De är också klart dyrare än mycket annat. Det är nog inte bara Canon som nu har örnkoll på vad de tillverkar.

Nu gäller det bara att överleva för tillverkarna och att köpa nya objektiv och kameror är nog något av det första de flesta prioriterar ner när de de börjar hålla hårdare i pengarna. Så kameratillverkarna bör vara några av de företag som är mest kriskänsliga. I Sverige drabbas vi ju dessutom ännu hårdare än Euroland eller US$-världen eftersom många "flyr" från SEK till större valutor nu. Den nya prisnivån har nu börjat slå igenom på allvar i fotobranschen men det har varit en viss fördröjning. Märkte det senast på att skrivarbläcket blivit hysteriskt dyrt i ett slag. De som rest ur landet har märkt det nya läget direkt genom de taskiga växelkurserna man fått (var i Marrakesh för några veckor sen). Så man undrar ju hur det skulle gått i en ny "Euro"-omröstning om den hålits idag.

Det är inte bara 24an det handlar om, det verkar svårt att få tag i nya objektiv överhuvudtaget.

Om det handlat om Sony, Pentax eller Olympus så hade väl ingen höjt på något ögonbryn, men Canon om någon borde väl ha volymer. Det är verklig badwill att inte kunna leverera ens till proffsen.

Om Nikon kan leverera, så kommer de att ta ännu mer marknadsandlar från Canon. Inte nog med att många tydligen upplever att Nikon har bäst grejor, om de dessutom är de enda som har grejor att sälja så är det väl lite av "öppet mål". Låter ju inte så bra för Canon om det verkligen är så här det ser ut. Låter som om att "det är mycket nu", för Canon.

Måste du ha ett nytt då?

Förhoppningsvis har Canon koncentererat 110% av sin produktionskapacitet på att jobba med kvalitetsavvikelser, så nu får vi väl se på andra bullar (exakt lika stora, lika mycket kanel&pärlsocker och samma antalv varv snurror på snäckan! På ALLA bullarna...)

:)

Nåja, man kan väl få hoppas iaf...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar