Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Ja du, ibland blir man lite överglad att det faktiskt finns folk som bidrar med lite kunskap utöver det vanliga. Vore bra om lite fler med större kunskap kring detta än som är brukligt här på FS kunde bena ut detta med fokusproblemen en gång för alla, så vi kommer någonstans. Detta med AF har tröskats till leda och och ingen jäkel verkar begripa var det går fel någonstans. Så det är nog inte helt fel med lite kunskap i styr och reglerteknik. Tyckandet leder inte så långt och testandet kan exemplifiera med sällan förklara även om testandet i detta fall är väldigt viktigt för att verifiera.
 
--- men trådskaparen pratar ju om ett problem med 5D.
Som visade sig vara ett problem med ett exemplar av ett objektiv i stället.

AF i 5D mkII är bra, det märker man bättre när man använder kameran än när man läser specar och diagram. Minst lika bra som på 40D och den är också bra, bättre än gamla 5D.
Mycket bättre än 20D som är bättre än 350D som är lite bättre än 300D som är bättre än digital IXUS.

Nu har jag rabblat alla jag har erfarenhet av och kan jämföra.

Anser nog att du har rätt i det mesta, men den isolerade företeelsen med ett EF 50/1.4 som visade sig instabilt löser tyvärr inte AF-problemen som kan uppstå när man använt AF micro adjust.

Så jag ställer mig fortfarande frågan när micro adjust ska användas. Att flytta felfokus från ett avstånd till ett annat tycker jag är en ickelösning.

Lennart
 
--- men trådskaparen pratar ju om ett problem med 5D.

Anser nog att du har rätt i det mesta, men den isolerade företeelsen med ett EF 50/1.4 som visade sig instabilt löser tyvärr inte AF-problemen som kan uppstå när man använt AF micro adjust.

Så jag ställer mig fortfarande frågan när micro adjust ska användas. Att flytta felfokus från ett avstånd till ett annat tycker jag är en ickelösning.

Lennart

detta är väl kärnan i problematiken.
 
Som jag sagt i andra trådar - microadjust löser INTE front/backfocusproblemen - Det går inte då det är tekniskt omöjligt - minst ett andrordningens polynom krävs och att kompensera detta med en offset(som microafadjust är) är bara löjligt - det fungerar inte och kan inte fungera. Sorry, men så är det....
 
Som jag sagt i andra trådar - microadjust löser INTE front/backfocusproblemen - Det går inte då det är tekniskt omöjligt - minst ett andrordningens polynom krävs och att kompensera detta med en offset(som microafadjust är) är bara löjligt - det fungerar inte och kan inte fungera. Sorry, men så är det....


vad menar du?
menar du som bla som Lennart och jag genom praktiska utvärderingar att det är väldigt svårt att korrigera ett objektiv för närområdet-oändlighet om felaktigheter kan ses från början vad det gäller missfokus i närområdet?

Därför har jag beställt tid hos Intervision för genomgång av mina gluggar nästa vecka, dvs att de skall justeras och därefter förhoppningsvis uppträda så bra som möjligt dvs med deras möjlighet till justeringar som ligger utanför microjustering från min sida. Att detta inte alltid går hand i hand har bla Lennart delgivit oss genom att lämna in ett antal gluggar för korrigering och de har fortfarande missfokus.
 
Senast ändrad:
positivt?

I senaste numret av den tyska fototidningen "ColorFoto" (2/2009) utnämner de 5D II till "testsieger", (i jämförelse med 1DsM3, D700, D3 och Alpha 900). Vad säger ni experter, stämmer det verkligen?
 
I senaste numret av den tyska fototidningen "ColorFoto" (2/2009) utnämner de 5D II till "testsieger", (i jämförelse med 1DsM3, D700, D3 och Alpha 900). Vad säger ni experter, stämmer det verkligen?


Testsieger I autofokus???? allt annat kan du ta i en annan tråd. Här handlar det om autofokus och ev problem som kan ses med detta.Inget annat.
 
Som jag sagt i andra trådar - microadjust löser INTE front/backfocusproblemen - Det går inte då det är tekniskt omöjligt - minst ett andrordningens polynom krävs och att kompensera detta med en offset(som microafadjust är) är bara löjligt - det fungerar inte och kan inte fungera. Sorry, men så är det....

Det har i alla fall fungerat ypperligt med min D300 och de flesta objektiv. Ett av de få undantagen var mitt 70-200 som fokuserade olika på olika brännvidder och avstånd. När väl verkstaden fixat till detta så var det inga som helt problem med att "microjustera" denna glugg på ett nytt hus....

Fungerade finfint alltså.
 
Det har i alla fall fungerat ypperligt med min D300 och de flesta objektiv. Ett av de få undantagen var mitt 70-200 som fokuserade olika på olika brännvidder och avstånd. När väl verkstaden fixat till detta så var det inga som helt problem med att "microjustera" denna glugg på ett nytt hus....

Fungerade finfint alltså.

Då får man väl anta då att gluggen var rätt och huset fel - hus går att fixa med microjustering men man får väl hålla med om att det bortom tvivel är visat att är det olinjära fel i objektiv är en justeringspunkt otillräcklig. Jag tycker det tom. verkar helt logiskt för att inte säga elementärt. Men jag förstår att du är stolt över din D300 - du har nämnt den flera gånger nu i denna Canon tråd - vi hör dig :)

/
 
Då får man väl anta då att gluggen var rätt och huset fel - hus går att fixa med microjustering men man får väl hålla med om att det bortom tvivel är visat att är det olinjära fel i objektiv är en justeringspunkt otillräcklig. Jag tycker det tom. verkar helt logiskt för att inte säga elementärt. Men jag förstår att du är stolt över din D300 - du har nämnt den flera gånger nu i denna Canon tråd - vi hör dig :)

/

Äh! Lägg av. Är det en klubb enbart för Canonister eller? Ha, jag har en Canon G9 så jag får delta!! Jag har dessutom blivit ombedd att delta med mina erfarenheter av AF problem i denna tråd. Se, även jag har haft ett litet helvete med att få min utrustning att fungera så den gör nu. Många resor till verkstad har det blivit. En ny resa varje gång en nytt hus eller objektiv är inköpt.

Ämnet är intressant och jag kommer att fortsätta läsa och aktivt delta i denna tråd oavsett vad du tycker. Och jag är inte ett dugg stolt över min D300, Bara glad att dess AF äntligen fungerar som den ska.

Om du hade deltagit i andra forum än detta så skulle det inte ha varit någon överraskning att AF är ett problem och microjustering inte är någon generell lösning.

I mitt fall var det gluggen som fokuserade fel. Både hus och objektiv har varit inne på verkstad ett flertal gånger. Tex så var nämnda 70-200 perfekt justerad tillsammans med min tidigare kamera, en D2X. Absolut ingen garanti att den fungerar på nästa hus vilken den alltså inte gjorde heller.

Hus och objektiv som är justerade till "perfektion" av verkstäder men separat justerade lirar inte med varandra fullt ut. Toleranserna är för stora. Hus och objektiv måste in tillsammans.

Med Nikon är det rätt lätt att se om huset lirar fullt ut. Det är bara att sätta på ett mekaniskt objektiv, Dvs ett AF objektiv utan inbyggd motor. För se, dessa går inte att justera så om ett av dessa fokuserar korrekt så kommer övriga av samma typ göra samma sak. (under förutsättning att det är mekaniskt friskt). Fokuserar ett av dessa objektiv fel så är det "alltid" huset som är feljusterat. Och ja, olinjäriteten i mitt 70-200 var som jag skrev redan bortjusterat av verkstaden. Det som var kvar var finliret med kamera nummer två. Vad som händer med ett mekaniskt zoomobjektiv vet jag inte. Dvs om även dessa kan vara olinjära. Inget av mina fasta skruv AF objektiv har någonsin uppvisat en olinjäritet utan de har alltid varit helt linjära i sitt uppträdande så förmodligen beter sig zoomgluggarna på samma sätt men det kanske någon annan kan svara på.

ps. Jag anser hela denna soppa av, låt säga mindre bra AF, vara en katastrof för branschen. Det är tyvärr inte isolerat till Canon eller Nikon utan alla lider av det.
 
Senast ändrad:
Mankan! Du är så välkommen med dina inlägg här. Tråden handlar om AF-problem och är inte märkesanknutet.

Det vore förödande om vi bara höll oss till Canon. Då skulle vi ju inte kunna ta del av hur andra märkens AF och justering fungerar.

Själv har jag blandat in både Nikon och Sony i den här tråden. Det har relevans. Så delge oss gärna dina erfarenheter.

Kan bidra med att jag lyckades microjustera en zoom (Sigma) till Sony A900 så den nu fungerar skarpare över hela området än min EF 24-70/2.8L usm (som är lite blurrig i 24-35 området, med superskarp i resten).

Hälsningar/Lennart
 
Det har i alla fall fungerat ypperligt med min D300 och de flesta objektiv. Ett av de få undantagen var mitt 70-200 som fokuserade olika på olika brännvidder och avstånd. När väl verkstaden fixat till detta så var det inga som helt problem med att "microjustera" denna glugg på ett nytt hus....

Fungerade finfint alltså.


Nej, det fungerar inte för alla bländare, avstånd och zoomlägen - sorry, glömm den idén.
 
Nej, det fungerar inte för alla bländare, avstånd och zoomlägen - sorry, glömm den idén.

Ledsen men det är inte någon idé. Det är en reell verklighet för mig numera. Den fokuserar korrekt. Jag har har haft stora umbäranden med att få min utrustning att leverera på det sätt som jag kräver. Det krävde tidigare många resor till verkstad före microjusteringens ankomst. I och med microjusteringen så har jag "endast" behövt åka till verkstad med de objektiv där skalan är för kort i microjusteringen eller där objektivet fokuserar olika fel beroende på brännvidd eller avstånd. Tex mitt 70-200 och 18-200. Med 17-55 räckte det med ett justera i kameran. När jag provade med mitt 85 f1,4 visade det sig att även huset var feljusterat. Jag åkte faktiskt in med huset också trots att det egentligen räckte med microjusteringen. Jag ville ha allt grundjusterat till max. Numera är microjusteringen nollad med samtliga mina skruv-AF objektiv. Huset är alltså korrekt injusterat.

Vad beror det på? inte vet jag. Kanske bara har tur eller så har du fel. Med 85 f1,4 är det oerhört enkelt att kolla att det blir rätt. Skärpedjupet är så pass kort att det är enkelt att kontrollera. Just 85:an kollade jag tidigare i denna tråd tillsammans med 70-200 och avikelsen från bild till bild var så vitt jag kan se absolut noll. På två olika avstånd dessutom. Jag har kontrollerat denna 70-200 på en massa andra avstånd och brännvidder tidigare och denna sista kontroll bara bekräftade mina tidigare slutsatser

På övriga objektiv då? Jag har ca 10 AF gluggar att leka med och samtliga fokuserar tillräckligt korrekt för att fokus skall hamna inom skärpedjupet. Kanske att fokus fortfarande varierar men i så fall varierar fokus på ett sådant sätt att det hela tiden hamnar inom skärpedjupet. Jag har tagit hundratals bilder under de senaste två åren för att testa detta. Både före och efter justering av verkstad eller av mig själv. Egentligen så bryr jag mig inte om det blir 100% rätt hela tiden. Det viktiga är att skärpan hamnar tillräckligt rätt för att bilderna skall bli skarpa.
 
Senast ändrad:
Hej!

Vet inte om ni sitter inne och testar och mikrojusterar era objektiv i 25 gradig inohusvärme.. I så fall får ni nog problem med fokus när ni kommer ut i den kalla vinternatten.

Optik är mkt temperaturkänslig och fokus ändras med temperatur så på önskelistan till mikrojustering på många brännvidder bör nog automatisk temperaturkompensering läggas.

/Oscar
 
Då får man väl anta då att gluggen var rätt och huset fel - hus går att fixa med microjustering men man får väl hålla med om att det bortom tvivel är visat att är det olinjära fel i objektiv är en justeringspunkt otillräcklig. Jag tycker det tom. verkar helt logiskt för att inte säga elementärt. Men jag förstår att du är stolt över din D300 - du har nämnt den flera gånger nu i denna Canon tråd - vi hör dig :)

/

vad är det för kommentar, jag som trådskapare har både nikon och canon, låt oss därför diskutera AF, AF med ökad upplösning i kamerorna och vad det medför med exv ljusstarka objektiv med ultrakort skärpedjup. Dvs vad skall vi kunna förvänta oss?
 
vad är det för kommentar, jag som trådskapare har både nikon och canon, låt oss därför diskutera AF, AF med ökad upplösning i kamerorna och vad det medför med exv ljusstarka objektiv med ultrakort skärpedjup. Dvs vad skall vi kunna förvänta oss?

Jag hoppas att en del av svaret kommer när du haft dina gluggar hos Intervison.

Men om man nu där anser att din kamera ligger rätt och exv din 100 macro ligger inom toleransen så kommer vi återigen till stora knutpunkten:
"Va f-n ska man ha AF micro adjustment till ?"

Fick en hemsk tanke. Tänk om det givna svaret blir: " Då kan exv alltid ha kanonskärpa vid 3,67 meter avstånd, men ska du plåta på 1 meter eller 20 meter får du ställa om vid varje fototillfälle".

Kanske lite svart tänkande, men kan inte riktigt släppa den. Ska göra ett sent jobb lördag kväll/natt i mörk miljö där bara full glugg räcker och jag kommer att ta med min gamla 20D för säkerhets skull, även om de flesta av mina gluggar nu jobbar bra med 5DMkII.

Gonatt/Lennart
 
AF-micro adjust gör EXAKT vad den ska göra!!!

Den ska justera för avvikelser mellan olika objektivs IR-egenskaper. Att man sen använder den för att korrigera ANDRA fel är inte funktionen i sig självt att skylla för. Canon har gjort misstaget att hamna i någon slags mellanting mellan grundfunktionen och att justera för tillverkningstoleranser, Nikon har inte gjort samma misstag - men kan alltså inte korrigera för felställda objektiv i samma utsträckning.

ALLA problem (olika fokusfel på olika avstånd osv) i övrigt beror på felaktigt justerade hus och objektiv. Punkt... Som någon tidigare nämnde är ett AF-system inte linjärt i beräkningarna, två av de viktigaste system-"input" parametrarna (fokusposition och fokusfelmängd) är av 1/x-karaktär (inte x^2-karaktär), om ändstoppen (nollan) på dessa parametrar inte stämmer är man LÅNGT ute och seglar. Ingen efterkorrigering i världen kan rätta till detta problem.

Jag håller fullständigt med om att ett NYTT, annat system borde tas fram där användaren fokuserar på oändlighet (ex.vis med live-view x10) - trycker "ok", rackar fokus till "CFD", trycker "ok" (på ett zoom bör detta ske i varje "ändstopp" av zoomlägen). Detta är tillräckligt med indata för att göra systemet stabilt (om kommunikationen hus/objektiv fungerar - återigen ett Canon-problembarn).

Och allt detta för att vi offrat nogrannheten på hastighetens altare...

Hoppas dina problem löser sig, Mikael.
 
AF-micro adjust gör EXAKT vad den ska göra!!!

Den ska justera för avvikelser mellan olika objektivs IR-egenskaper. Att man sen använder den för att korrigera ANDRA fel är inte funktionen i sig självt att skylla för. Canon har gjort misstaget att hamna i någon slags mellanting mellan grundfunktionen och att justera för tillverkningstoleranser, Nikon har inte gjort samma misstag - men kan alltså inte korrigera för felställda objektiv i samma utsträckning.

ALLA problem (olika fokusfel på olika avstånd osv) i övrigt beror på felaktigt justerade hus och objektiv. Punkt... Som någon tidigare nämnde är ett AF-system inte linjärt i beräkningarna, två av de viktigaste system-"input" parametrarna (fokusposition och fokusfelmängd) är av 1/x-karaktär (inte x^2-karaktär), om ändstoppen (nollan) på dessa parametrar inte stämmer är man LÅNGT ute och seglar. Ingen efterkorrigering i världen kan rätta till detta problem.

Jag håller fullständigt med om att ett NYTT, annat system borde tas fram där användaren fokuserar på oändlighet (ex.vis med live-view x10) - trycker "ok", rackar fokus till "CFD", trycker "ok" (på ett zoom bör detta ske i varje "ändstopp" av zoomlägen). Detta är tillräckligt med indata för att göra systemet stabilt (om kommunikationen hus/objektiv fungerar - återigen ett Canon-problembarn).

Och allt detta för att vi offrat nogrannheten på hastighetens altare...

Hoppas dina problem löser sig, Mikael.

Vet inte riktigt vad du menar; 1/x är väl en linjär funktion, det är dock inte x^2. Jag tolkar ovan som att microadjust är för hus fel, inte objektiv fel - om nu inte objektivfelet råkar vara linjärt. Hus fel torde alltid vara linjära. Eller som bengt-re så elegant uttrycker det: "Som jag sagt i andra trådar - microadjust löser INTE front/backfocusproblemen - Det går inte då det är tekniskt omöjligt - minst ett andrordningens polynom krävs och att kompensera detta med en offset(som microafadjust är) är bara löjligt - det fungerar inte och kan inte fungera. Sorry, men så är det..." ... om det nu inte är möjligt att ha ett konstant backfocus fel vid all öppningar och focallängder för då funkar det ju.

Så det är väl inte så mycket mer att diskutera om, eller? Canon, giv oss den auto-kalibreringsfunktion som The_SuedeII beskriver!!

Ett skak eller afadjust fel blir inte värre bara för att upplösningen ökar bortom ett redan upplöst skak eller adjust fel ...
 

Bilagor

  • 026.gif
    026.gif
    3 KB · Visningar: 636
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.