Då får man väl anta då att gluggen var rätt och huset fel - hus går att fixa med microjustering men man får väl hålla med om att det bortom tvivel är visat att är det olinjära fel i objektiv är en justeringspunkt otillräcklig. Jag tycker det tom. verkar helt logiskt för att inte säga elementärt. Men jag förstår att du är stolt över din D300 - du har nämnt den flera gånger nu i denna Canon tråd - vi hör dig
/
Äh! Lägg av. Är det en klubb enbart för Canonister eller? Ha, jag har en Canon G9 så jag får delta!! Jag har dessutom blivit ombedd att delta med mina erfarenheter av AF problem i denna tråd. Se, även jag har haft ett litet helvete med att få min utrustning att fungera så den gör nu. Många resor till verkstad har det blivit. En ny resa varje gång en nytt hus eller objektiv är inköpt.
Ämnet är intressant och jag kommer att fortsätta läsa och aktivt delta i denna tråd oavsett vad du tycker. Och jag är inte ett dugg stolt över min D300, Bara glad att dess AF äntligen fungerar som den ska.
Om du hade deltagit i andra forum än detta så skulle det inte ha varit någon överraskning att AF är ett problem och microjustering inte är någon generell lösning.
I mitt fall var det gluggen som fokuserade fel. Både hus och objektiv har varit inne på verkstad ett flertal gånger. Tex så var nämnda 70-200 perfekt justerad tillsammans med min tidigare kamera, en D2X. Absolut ingen garanti att den fungerar på nästa hus vilken den alltså inte gjorde heller.
Hus och objektiv som är justerade till "perfektion" av verkstäder men separat justerade lirar inte med varandra fullt ut. Toleranserna är för stora. Hus och objektiv måste in tillsammans.
Med Nikon är det rätt lätt att se om huset lirar fullt ut. Det är bara att sätta på ett mekaniskt objektiv, Dvs ett AF objektiv utan inbyggd motor. För se, dessa går inte att justera så om ett av dessa fokuserar korrekt så kommer övriga av samma typ göra samma sak. (under förutsättning att det är mekaniskt friskt). Fokuserar ett av dessa objektiv fel så är det "alltid" huset som är feljusterat. Och ja, olinjäriteten i mitt 70-200 var som jag skrev redan bortjusterat av verkstaden. Det som var kvar var finliret med kamera nummer två. Vad som händer med ett mekaniskt zoomobjektiv vet jag inte. Dvs om även dessa kan vara olinjära. Inget av mina fasta skruv AF objektiv har någonsin uppvisat en olinjäritet utan de har alltid varit helt linjära i sitt uppträdande så förmodligen beter sig zoomgluggarna på samma sätt men det kanske någon annan kan svara på.
ps. Jag anser hela denna soppa av, låt säga mindre bra AF, vara en katastrof för branschen. Det är tyvärr inte isolerat till Canon eller Nikon utan alla lider av det.