FlyerOne
Aktiv medlem
Det finns ju gott om trådar på olika forum där användare av Canon 5D {Mark I} klagar på att dess AF inte alls är vad de hade förväntat sig (tolkar detta som att andra Canon-kameror har mycket bättre AF). Likaså många som har provat 5D Mark II och kommenterat - "AF:en är lika dålig som i den gamla modellen".tyvärr går mina misstankar nu åt det hållet {"ett AF-system med fasdetektion som inte är tillräckligt bra"}, eftersom två hus uppträder likadant med 50/1,4, dvs jag tar en bild, sätter handen framför objektivet så gluggen fokuserar om , tar bort handen och fokuserar åter mot samma motiv, tar en bild osv
Jag får då tre olika AF resultat enligt bilderna ovan.
FF och många megapixlar ökar naturligtvis avsevärt kraven på AF-noggrannhet, och Canon tycks inte ha uppgraderat 5D Mark II:s AF enligt dessa krav.
Jag skulle vara mycket intresserad att veta om det är lika illa med AF-noggrannheten i andra FF-kameror (får man ställa en fråga av denna karaktär här?) som Sony A900 (som ju har 5 sensorer i det AF-området och använder ett closed loop-system, dvs de verkar ha fattat att ökad noggrannhet krävs) eller Nikon D3x? Tycker mig inte ha sett liknande klagomål där (bara det vanliga problemet som ju gäller alla tillverkare - att AF:en ibland inte är tillräckligt noggrannhet injusterad, vilket är en helt annan sak - här talas ju om noggrannhet i repeterbarhet), och D3x har ju ännu så länge väldigt få haft möjlighet att checka upp.
Senast ändrad: