Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
tyvärr går mina misstankar nu åt det hållet {"ett AF-system med fasdetektion som inte är tillräckligt bra"}, eftersom två hus uppträder likadant med 50/1,4, dvs jag tar en bild, sätter handen framför objektivet så gluggen fokuserar om , tar bort handen och fokuserar åter mot samma motiv, tar en bild osv
Jag får då tre olika AF resultat enligt bilderna ovan.
Det finns ju gott om trådar på olika forum där användare av Canon 5D {Mark I} klagar på att dess AF inte alls är vad de hade förväntat sig (tolkar detta som att andra Canon-kameror har mycket bättre AF). Likaså många som har provat 5D Mark II och kommenterat - "AF:en är lika dålig som i den gamla modellen".

FF och många megapixlar ökar naturligtvis avsevärt kraven på AF-noggrannhet, och Canon tycks inte ha uppgraderat 5D Mark II:s AF enligt dessa krav.

Jag skulle vara mycket intresserad att veta om det är lika illa med AF-noggrannheten i andra FF-kameror (får man ställa en fråga av denna karaktär här?) som Sony A900 (som ju har 5 sensorer i det AF-området och använder ett closed loop-system, dvs de verkar ha fattat att ökad noggrannhet krävs) eller Nikon D3x? Tycker mig inte ha sett liknande klagomål där (bara det vanliga problemet som ju gäller alla tillverkare - att AF:en ibland inte är tillräckligt noggrannhet injusterad, vilket är en helt annan sak - här talas ju om noggrannhet i repeterbarhet), och D3x har ju ännu så länge väldigt få haft möjlighet att checka upp.
 
Senast ändrad:
Här diskuterar vi AF oavsett kamera, har du sett att Thom Hogan har tagit upp AF och microjustering angående d3x.
 
A900 verkar fungera bra...

Minns inte vem som tog upp det, men Minoltas gamla system är helt fantastiskt... :) Framför allt från en konstruktionsmässig synpunkt, då systemet tar hänsyn till eventuella tillverkningsavvikelser mellan olika objektiv - inbyggt transparent i systemet (helt closed loop, men ändå ganska snabbt). Sony har till stora delar kvar fördelarna av detta system. I jakten på hastighet kan man tydligen få Sony's system att missköta sig också...
Det fungerar ungefär som en hybrid mellan AF-S och AF-C på en Nikon-kamera... Återigen... Canon! J'accuse! Varför!?

Mycket (faktiskt det mesta) av problemen användare har med "mikrojusteringar" är att huset är felställt. Utan att bli för tekniska kan vi konstatera att mikrojusteringen fungerar på ett annat plan än husjusteringen i grund.
Problemet med olika fokusfel på olika avstånd kan bara bero på huset om inte:

för Canon: pulsräknarsystemet i objektivet "missar"
- Ganska osannolikt

för Nikon och Canon: oändlighet och närfokus är felställda.
- inte helt lika osannolikt, men påverkar kanske lite mindre.

Mikrojusteringar fungerar lite olika i Canon och Nikon, de har olika arbetspunkter - eller kanske mer korrekt uttryckt olika balanserade ingreppspunkter på samma parametrar. Nikons mikrojusteringar påverkar AF-sensorns grundututläsningar i högre grad än Canons - man kan alltså "flytta" fokuspunkten betydligt mer i AF-C läget på en Nikon. Canon's mikrojustering verkar mest på "mängden" fokusjustering, inte baspunkterna i justeringen. Vilket som är lämpligast vet jag inte...

Canons system är iaf väldigt mycket känsligare för att huset är rätt ställt (objektivet kvittar).

[edit] - stavfel
 
Just nu handlar det bara om 5dmk2.

Jag har aldrig ägt nån sån fin kamera som 5D, men är det inte så att mittpunktsensorn är väldigt lik (dubbelt kors för 5.6/2.8) i kameror som 5D, 50D (/40D) och även 450D? Algoritmen är rimligtvis identisk så om man använder mittpunktsskärpa borde problemet gälla alla Canons?

Hur mätte du skärpan i dina tester? För utanför mittpunkten börjar dom skilja sig åt...
 
menar du mina tidigare jämförelser, i de fall jag talar om upplösning så har obejktiven varit nerbländade till 5.6 ibland 8 samt att jag har tittat efter att det inte ser skumt ut dvs var skärpeplanet ligger i bilden från de jämförda kamerorna samt avståndet har varit allt från ca 3m eller mer till det avbildade.
 
Nej, jag undrar bara om du använde mittpunkten när du låtit AF ställa in skärpa, eller om du lät kamerans AF välja punkter själv ("använde alla"). Det kanske alla fattar utom jag, eller skrev du det nånstans jag inte såg?
 
Nu har jag gjort motsvarande test och ser inte riktigt problemet.
En lite avvikelse när jag kör med 50 1,4 i one shot AF, ingen när jag kör den med tumfokusering i AI servo och låter den bli ordentligt klar.

Har provat 50 1,4 och 85 1,8 med öppna bländare och fotat en steckkod upplyst av en skrivbordslampa. Lägger ut den enda serien där jag ser en avvikelse och den är minimal i sammanhanget...

Hela bilden
 

Bilagor

  • helhet.jpg
    helhet.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,666
har du tagit dom i serie eller har du låtit objektivet fokusera någon annanstans och sedan tagit en bild på streckkoden , gjort om förfarandet igen låta kameran fokusera på något annat handen exv framför för att sedan ta en ny bild mot motivet??
 
har du tagit dom i serie eller har du låtit objektivet fokusera någon annanstans och sedan tagit en bild på streckkoden , gjort om förfarandet igen låta kameran fokusera på något annat handen exv framför för att sedan ta en ny bild mot motivet??

Jag har gjort det med mina Nikons och inte upplevt problemet. Skall dock för säkerhets skull kolla igen,,,
 
Jag har gjort precis som du sa och fokuserat om på handen mellan bilderna så streckkoden varit helt ut fokus. Har till och med provat flera serier, den jag lade upp hade störst avvikelse.
 
Jag har gjort precis som du sa och fokuserat om på handen mellan bilderna så streckkoden varit helt ut fokus. Har till och med provat flera serier, den jag lade upp hade störst avvikelse.

kan du ta en bild med live view och ställa skärpan med 10ggr förstoring manuellt, jag tycker din serie ser fin ut, saknar de skilnader jag får med min 50a men saknar också riktig skärpa.
 
Har nu testat med AF-D85mm f1,4 och AF-S17-55 f2,8 och tagit sex bilder med varje objektiv. En total omfokusering före varje omtagning med hjälp av en hand precis framför gluggens frontlins. I samtliga fall hittade kameran/gluggen rätt. Med 85:an är det dessutom tämligen enkelt att se att fokus ligger precis på millimetern rätt varje gång.

ps. om ni inte förstod det så är samtliga bilder tagna på max bländare och jag har fokuserat på kartongen som står precis vid 50 cm märket på tumstocken
 

Bilagor

  • _MG25033.jpg
    _MG25033.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,390
då fungerar det bra för dig mao

PS Björn, tänkte på avståndet till målet, variationerna jag får med 50mm är inom ca 1m från målet.
Skall testa ett par andra objektiv, bla en zoom som jag inte har upplevt att jag har problemen med.
 
Senast ändrad:
Kan vi ställa samman en checklista på hur man skall sätta upp testet så att alla gör likadant så kan vi jämföra resultatet ordentligt.

Tex. Avstånd från kameran, ISO, One shot eller servo, objektiv och bländare...osv.

Jag testade lite idag, men lät inte objektivet omfokusera totalt varje gång, nu måste jag göra om testet :)

/M
 
kan du ta en bild med live view och ställa skärpan med 10ggr förstoring manuellt, jag tycker din serie ser fin ut, saknar de skilnader jag får med min 50a men saknar också riktig skärpa.

Gjorde så men ser ingen skillnad, bilderna är på ISO 400 1/40 och avtryckta för hand.
Här kommer den...
 

Bilagor

  • lv.jpg
    lv.jpg
    16.6 KB · Visningar: 1,374
då fungerar det bra för dig mao

PS Björn, tänkte på avståndet till målet, variationerna jag får med 50mm är inom ca 1m från målet.
Skall testa ett par andra objektiv, bla en zoom som jag inte har upplevt att jag har problemen med.

Får samma resultat som Mankan med 5DMkII och 50/2.5 compact macro på full öppning. Får dessutom perfekta resultat med A900 och 50/1.4 vid 1.4.

Blir uppenbarligen mer spännande imorgon då mitt nya EF 50/1.4 kommer från Mattssons. Då kan vi dubbelkolla.

Tendensen på 5DMKII med lånat Sigma 50/1.4 är i skärpa på 1.4 (men väldigt soft). Vid 2.0 är resultatet helt okej.

Återkommer med resultat imorgon em eller kväll.

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.