Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders, jag tänker inte beslå dig med lögn, dvs "skjut inte budbäraren", men jag tror att Canon i sina intentioner att förklara hur AF fungerar (eller kanske inte fungerar:) åtminstone har förskönat hur AF verkligen fungerar i praktiken.

Men onekligen intressant läsning. Innebär ju i så fall att med en ljusstark glugg så görs alltså en andra kontroll av fokus vid stor bländaröppning.

Det skulle isåfall förklara varför jag idag fick motivet knallskarpt på bländare 2 och mindre skarpt på bländare 3,5 med samma glugg (inte skakninsoskärpa utan fokusplanet hamnade fel)

Okej, inget bra ljus ute. Men när jag körde Nikon D2Xs upplevde jag att jag kunde ta och bara slänga upp kameran till ögat och trycka när ett motiv snabbt kom upp. Skärpan satt då oftast som den skulle. Upplevde den dessutom som avsevärt säkrare än 1DsMkII vid sådana tillfällen.
Och jag pratar här om enbart centrumfokuspunkten.

Däremot vid servo AF och rörliga motiv har jag inte upplevt några direkta problem med Canon. Kanske beror på att man har större acceptans för sämre skärpa på någon av bilderna i en 4 bilders sekvens när man försöker plåta irrationella och snabbt rörliga situationer.

Lennart
 
Snabb fråga Mikael: "huntar" ditt 50 om du väljer någon av sidopunkterna? Du sade att även om fokus tidigare stämde så jobbar fokusmotorn en bit fram och tillbaka varje gång du halvtrycker en gång till. Detta ska inte hända, om man har något som systemet kan fokusera på inom fokuspunkternas "synvinkel", och KAN inte vara objektivets fel. Går ju snabbt att kolla, om du känner för det - men jag tycker det hade varit intressant iaf...

Lennart, Canon ökar sin felmarginal, dvs hur mycket "off" AF-sensorn får (eller ska) vara beroende på vilken bländare man valt... Kameran försöker hålla fokuspunkten i framkant av skärpedjupet (enl. mr Westfall iaf). Kameran siktar alltså BAKOM fokuspunkten när man väljer mindre bländare. Men båda sensorertyperna används även om du bländar ner ett F/1.4-objektiv till F/11 - nerbländningen sker ju inte förän efter fokuseringen redan har skett...

Jag tycker fortfarande att det låter som ett husproblem snarare än ett objektivproblem... Men jag har hört att det finns en del kommunikationsproblem i vissa kombinationer. M. Reichman hävdar att han på ett av sina hus fick sänka kommunikationshastigheten mellan hus/objektiv för att det skulle fungera (på inrådan av hans servicetekniker) - ingen aning om sanningshalten där. Det är ju iofs en seriell kommunikation, så... Men?
 
Varför vaknar du så sent?
Mitt objektiv uppträder precis på samma sätt med de olika fokuspunkterna.Kollade precis innan detta svaret
Objektivet ändrar sig/korrigerar oavbrutet (nervöst) om jag trycker på avtrycket och jag får fortfarande 3 olika resultat jämfört med Mattssons Foto ex som gav 3 likvärdiga resultat vid två serier av tre bilder.

PS skall upp tidigt så denna natt blir inte lång för min del
 
Senast ändrad:
A900 verkar fungera bra...

Minns inte vem som tog upp det, men Minoltas gamla system är helt fantastiskt... :) Framför allt från en konstruktionsmässig synpunkt, då systemet tar hänsyn till eventuella tillverkningsavvikelser mellan olika objektiv - inbyggt transparent i systemet (helt closed loop, men ändå ganska snabbt). Sony har till stora delar kvar fördelarna av detta system. I jakten på hastighet kan man tydligen få Sony's system att missköta sig också...
Det fungerar ungefär som en hybrid mellan AF-S och AF-C på en Nikon-kamera... Återigen... Canon! J'accuse! Varför!?

Mycket (faktiskt det mesta) av problemen användare har med "mikrojusteringar" är att huset är felställt. Utan att bli för tekniska kan vi konstatera att mikrojusteringen fungerar på ett annat plan än husjusteringen i grund.
Problemet med olika fokusfel på olika avstånd kan bara bero på huset om inte:

för Canon: pulsräknarsystemet i objektivet "missar"
- Ganska osannolikt

för Nikon och Canon: oändlighet och närfokus är felställda.
- inte helt lika osannolikt, men påverkar kanske lite mindre.

Mikrojusteringar fungerar lite olika i Canon och Nikon, de har olika arbetspunkter - eller kanske mer korrekt uttryckt olika balanserade ingreppspunkter på samma parametrar. Nikons mikrojusteringar påverkar AF-sensorns grundututläsningar i högre grad än Canons - man kan alltså "flytta" fokuspunkten betydligt mer i AF-C läget på en Nikon. Canon's mikrojustering verkar mest på "mängden" fokusjustering, inte baspunkterna i justeringen. Vilket som är lämpligast vet jag inte...

Canons system är iaf väldigt mycket känsligare för att huset är rätt ställt (objektivet kvittar).

[edit] - stavfel

Jag följer denna tråd med stort intresse och vill speciellt tacka för alla jätteintressanta exempelbilder och synpunkter. AF-problemen är kanske det största enkilda irritationsmomentet vid DSLR-fotografering för många och ett jätteviktigt problem att lösa för leverantörerna. Missnöjet är stort hos de som är drabbade.

Vet dock inte om jag kan hålla med dig om Minoltas förträfflighet när det gäller AF. Jag har fortfarande min gamla KM 7D som andra kamera och jag har haft stora problem med denna. Tror inte på detta med slutet reglersystem när det gäller den kameran.

Om vi antar att vi skulle leva i den perfektaste av alla AF-världar och vår fase detection skulle vara hypersensitiv med alla typer av objektiv, ljusstarka/ljussvaga, de med inbyggd motor/de med mekanisk AF, så skulle ett slutet reglersystem alltid svänga in mot ett jämviktsläge genom s.k. transienta svar på eventuell ojämvikt om det ex.vis skulle köra för långt på första försöket - men det sker denfinitivt inte med min gamla 7D om man exv. kör den med AF i statiskt läge. Då borde den ju hamna rätt till slut om vi har ett slutet reglersystem. Skulle den emellertid gjort det skulle vi inte överhuvudtaget behöva vare sig justering av objektiven (bara grundinställning inom vissa fungerande toleranser) eller någon mikrojustering.

Sony A700 var den första Sony-kameran som fick ett slutet reglersystem för AF. De enklare Sony-kameror A200,A3xx som kom efter A700 ärvde detta. Jag har en A350 och inte fan hittar den rätt med alla objektiv heller trots allt snack om slutet reglersystem för AF-styrning. A900 har förmodligen förbättrats ytterligare - frågan är bara hur.

Så jag har några frågor till till de som känner sig manade:

1. Jag har själv upptäckt att det är omöjligt att justera ett kamerahus utan mikrojustering så att det funkar med alla mina objektiv. Jag har precis som Lennart upptäckt att en zoom som justerats OK mitt på zoom-området mycket väl kan fokusera fel i en eller flera ändar. Logiskt kommer det då upp behovet att kunna ha fler justeringspunkter än en för speciellt zoomar. Lennart tror jag skrev att Canon-folket sagt att det fanns 8 som teknikerna kunde kolla mot en i kameran.

Så min fråga är: detta med 8 justeringspunkter, gäller det bara de objektiv som har USM i Canons fall? Hur gör man i så fall med de andra. För Minolta/Sony finns det ju många objektiv som drivs mekaniskt av AF-motorn i kamerahuset (ja säkert en överväldigande del av våra objektiv är mekaniska Minolta-objektiv idag) och det finns ju mekaniska objektiv till andra märken också.

2. Om nu A900 är så bra så frågar man sig ju då varför man behöver mikrojustering. För det borde vara onödigt med ett fungerande slutet reglersystem för AF.

3. Är det fler än jag som undrar om denna nödlösning med mikrojustering, (som ju inte är något annat än ett lysande bevis på leverantörernas oförmåga att gå till botten med de grundläggnade AF-problemen och lösa dessa en gång för alla) bara kommer att vara en tafflig tillfällig parentes som kom till för att vinna lite tid innan man löst problemet på ett mer tillfredställande sätt.
 
Jag är vaken sent eftersom jag har sömnproblem (klinisk insomnia - har provat allt inkl. hypnosterapi - vägrar leva på sömntabletter), och kvällen spenderas oftast med annat än datorn... Ungefär en kväll per vecka så somnar jag som död direkt när jag kommer hem, och sover till nästa morgon. Naturligtvis förväntar jag inte mig att folk ska svara på nåt jag lägger in kl 2 på natten.

Tack för att du kollade objektivet iaf.
Då hade jag skickat objektivet. Åt h-e.... Men det är bra att ditt 70-200 stannar perfekt varje gång och inte behöver arbeta mer vid efterföljande "halvtryck" - bra för kamerahuset iaf! :) Det indikerar att huset är friskt - men inte nödvändigtvis att det är perfekt justerat.

Naturligtvis får jag ta tillbaka mitt "kan inte vara objektivets fel"... Jag har ganska hyfsad koll på både Canons och Nikons AF-system rent tekniskt, men detta faller utanför de ramar jag känner till. Jag hade fel. Något i objektivet måste vara så pass av banan så att kamerahuset och AF-algoritmerna blir ordentligt förvirrade... En alldeles för stark "stop-rate" i styrningen kan ge detta problem, men nu hade jag gett upp och sagt att service får fixa det eller behålla objektivet.

En korrekt ställd fokuspunkt ("tillräckligt bra" enligt kameran) ska inte rendera i en korrigeringsorder till objektivet. Det är detta jag är lite skeptisk till hur det fungerar i din kamera/objektivkombination. Den har ju en gång godkännt fokuseringen - varför skulle den då INTE göra det nästa gång man halvtrycker? Hmmm...
 
Att objektivet jagar kan bero på lite olika saker, om vi tittar lite närmare på hur autofokusen fungerar i Canonkamerorna.

1.) När du trycker ned avtryckaren mäter autofokusen hur mycket objektivet behöver ändras för att få motivet i fokus, detta sker varje gång vi trycker på avtryckare om vi inte har ändrat beteendet med customfunktionerna.

2.) Objektivet rör sedan fokusmekaniken enligt instruktionerna från autofokusen, när objektivet är klart görs en efterkontroll mot objektivet att kontrollera så att förflyttningen blev korrekt (det görs ingen kontroll om fokus i sig ligger rätt). Om objektivet inte ligger rätt görs en ny förflyttning för att korrigera felet mellan uppmätt förflyttning och verklig förflyttning sedan är kameran nöjd även om ett fel skulle kvarstå

3) För 5D (Mk 1 och Mk 2) sker sedan fokuseringen (med mittpunkt och bländare 2.8 eller större) i två steg, först görs en grovjustering efter uppmätt värde från fokuspunktens bländare 5.6 kännsliga del. Därefter sker en finjustering med hjälp av den bländare 2.8 kännsliga delen.

Konsekvensen av allt detta är att om motivet är det samma och du inte har flyttat kameran skall objektivet normalt inte behöva justera fokus mellan gångerna. Kan tillägga att min 50/1.4 är helt stilla i denna situation även på frihand.

Så om objektivet rör sig varje gång du trycker på avtryckaren betyder det att autofokusen känner att fokus ligger fel och därför gör en ny korrigering, vilket tyder på att fokus aldrig hamnade rätt förra gången (inte ens efterkorrigeringen av objektivet under punkt 2 hjälpte).

Den mest sannolika orsaken till ett sådant beteende torde vara glapp i objektivets fokusmekanism, objektivet försöker följa instruktionerna från autofokusen men hamnar ändå inte riktigt rätt. Vid autofokusens efterkontroll upptäcks felet och autofokusen ger nya instruktioner för att korrigera felet. Här efter är autofokussystemet nöjt även om fokus fortfarnde ligger fel.

Trycker vi ned atrykaren på nytt upprepas förfarandet och vi upplever autofokusen som jagande eller ryckigt. Lösningen torde vara servic för objektivet för att se om precitionen i fokusmotorn kan förbättras. Eller i värsta fall ett utbyte av hela objektivet.

Jämfört med de flesta "proffs" objektiv har 50/1.4 en riktigt känslig konstruktion, med drev, överföringsstänger med justerbar längd, slirkoppling för FTM och en återkopplingsmatris som är elektromekaniskt och känner vart fokus är inställt. Så det finns mycket som kan gå fel jämfört med de mekaniskt sett mycket enklare och säkrare ringformade USM.

Nu är det läggdags, får återkomma med en ny del om Canons autofokus typer och beteenden.

/Sara
 
Den "formella" förklaringen till mikrojusteringens vara/icke vara är den väldigt varierande IR-LoCA som finns i olika objektiv. AF-sensorn är inte filtrerad som själva bildsensorn är, och CCD är väldigt mycket känsligare för IR än för det synliga spektrat av ljus. Man kan välja att filtrera AF-sensorn till samma spec som bildsensorn, men man skulle då förlora säkert två-tre Ev i känslighet på AF-sensorn, och då finns det ju också en del som skulle bli lite missnöjda...

Ett normalt objektiv fokuserar mellan 30 och 40% längre bak på IR-dominerat ljus jmf med dagsljus-färgtemperatur med IR-filter monterat på objektivet. Alltså en variation på 10%, och detta måste kompenseras. Ett korrekt system tom kan behöva korrigeras lite mellan glödlampsljus och väldigt blått dagsljus (beroende på IR-mängdandelen i ljuset).

CA påverkar alltså autofokusen på ett ett väldigt påtagligt sätt - som många ägare av Canons 50/1.2L har fått erfara.

S-Å, du verkar kunna en del om styr-regler, så om jag säger att inte alla Minolta hade samma toleranser för "overshoot" så vet du vad jag menar. De släpper kontrollen när AF-sensorn säger "ok", (eller rättare sagt en liten stund innan) och räknar med att det tar x vinkelsekunder för fokuseringsmekanismen att stanna. Det viktiga är att de utgår från analog reglering - de följer AF-senorns värden under tiden som justeringen pågår - ungefär som Nikons AF-C.

Jag har 0 (noll) problem med min D700 och diverse egna och lånade objektiv efter husjustering. Jag missade en hel teaterföreställning (med 1Ds3+70-200/2.8) jag lovat ta lite informella bilder på (privat, som tur var). Sedan läste jag på lite mer om tekniken bakom AF!

Jag använder ALDRIG enpunkts enkelfokusering nu. På någon kamera. Någonsin.
 
Ja, jag har hört att EF50/1.4 ska vara enormt känsligt för våld framifrån? stämmer det?

Jag har också hört och läst här på fotosidan att så är fallet, orsaken är att objektivrörelsen gör så att den rörliga delen går utanför den fasta och på så sätt exponeras fokuseringsmekanismen för en smäll. Om det i detta läge kommer en smäll så kan den säkert få diverse fästen och kopplingsstången att ge upp. Jag saknar egen erfarenhet så jag vet inte i detalj vad som tar mest stryk, har själv alltid motljusskyddet på.

/Sara
 
Ja, jag har hört att EF50/1.4 ska vara enormt känsligt för våld framifrån? stämmer det?

Ja, jag tappade en i golvet från 50 cm och den landade på fronten med objektivlocket på.

Bakersta linsen flög ur och fokusmekanismen blev förstörd. Den lönade sig inte att laga utan jag fick köpa en ny.

Om den inte vore så ljusstark och skarp för sin måttliga prislapp så skulle jag hållit mig borta. Bäst är kanske att köpa till originalmotljusskyddet och låta det sitta på för jämnan för att skydda fronten.
 
Anledningen till att jag inte tror att Canon har samma tvåstegs fokusering i 450D som i 5D Mark II är helt enkelt att de inte påstår att de har det.
De brukar sannerligen inte vara snåla med att belysa finesser som finns i kamerorna, när de finns. Min tro (detta är alltså bara gissningar) är att Canon har valt att implementera en slugare algoritm i den flera gånger dyrare 5D Mark II än vad man har i 450D (jämförelsen gäller även 5D och 400D, exempelvis), inte för att det inte gick att göra i 450D, utan för att de är förbannat medvetna om hur man ska planera produktstrategin. Se bara på den självklart helt onödigt långsamma serietagningen i råformat i 1000D. Jag vågar ta gift på att den inte behövs, men de var tvungna att hitta på något, för att förklara varför 1000D är en enklare kamera än 450D. Vad skulle man med en 450D till, om det inte skiljer något? Ja, jag vet att det finns fler skillnader, men principiellt resonerat.

Jag har använt 400D och 40D mycket. Det är stor skillnad på hur snabbt de fokuserar, speciellt vid svårare förhållanden.
450D har jag bara testat lite grand. Min uppfattning är att den är underlägsen 40D i AF, men jag har för lite erfarenhet för att kunna säga om den är bättre än 400D ändå. 40D har ju speciellt fördelen att vara effektivare så snart man lämnar mittpunkten, tack vare att det är kors överallt.

5D har jag ingen egen erfarenhet av, så där är mitt inlägg bara baserat på vad Canon själva skriver.
 
Det här är väl lite OT, men eftersom det redan har varit uppe..: Jag har både 5D och 450D och kan säga att 5Ds autofokus är helt överlägsen. Då pratar jag enbart om centrumpunkten. Övriga fokuspunkter använder jag sällan och kan inte uttala mig om.

Med 5D behöver jag aldrig vara rädd för felfokus t.ex. när jag fotar (med stor bländare) ett barn som springer rätt långt borta. Även flygande fåglar går ganska bra. Mycket imponerande.

450D däremot missar rätt ofta på såna motiv; dvs. ett motiv som inte fyller upp så stor del av bilden. Detta gäller även när motivet står stilla. I övrigt är dock 450D en grymt bra kamera.

Du har säkert rätt Helena, men trådskaparen pratar ju om ett problem med 5D. Och tydligen finns det något slags missnöje med AF på den serien. Har inte upplevt samma som du med 450D, men jag kanske har varit ouppmärksam.
 
Den "formella" förklaringen till mikrojusteringens vara/icke vara är den väldigt varierande IR-LoCA som finns i olika objektiv. AF-sensorn är inte filtrerad som själva bildsensorn är, och CCD är väldigt mycket känsligare för IR än för det synliga spektrat av ljus. Man kan välja att filtrera AF-sensorn till samma spec som bildsensorn, men man skulle då förlora säkert två-tre Ev i känslighet på AF-sensorn, och då finns det ju också en del som skulle bli lite missnöjda...

Ett normalt objektiv fokuserar mellan 30 och 40% längre bak på IR-dominerat ljus jmf med dagsljus-färgtemperatur med IR-filter monterat på objektivet. Alltså en variation på 10%, och detta måste kompenseras. Ett korrekt system tom kan behöva korrigeras lite mellan glödlampsljus och väldigt blått dagsljus (beroende på IR-mängdandelen i ljuset).

CA påverkar alltså autofokusen på ett ett väldigt påtagligt sätt - som många ägare av Canons 50/1.2L har fått erfara.

S-Å, du verkar kunna en del om styr-regler, så om jag säger att inte alla Minolta hade samma toleranser för "overshoot" så vet du vad jag menar. De släpper kontrollen när AF-sensorn säger "ok", (eller rättare sagt en liten stund innan) och räknar med att det tar x vinkelsekunder för fokuseringsmekanismen att stanna. Det viktiga är att de utgår från analog reglering - de följer AF-senorns värden under tiden som justeringen pågår - ungefär som Nikons AF-C.

Jag har 0 (noll) problem med min D700 och diverse egna och lånade objektiv efter husjustering. Jag missade en hel teaterföreställning (med 1Ds3+70-200/2.8) jag lovat ta lite informella bilder på (privat, som tur var). Sedan läste jag på lite mer om tekniken bakom AF!

Jag använder ALDRIG enpunkts enkelfokusering nu. På någon kamera. Någonsin.

Ja jag har läst reglerteknik och jag är utbildad av militärer men är ingen krigare, jag är humanist. Jag är utbildad flygtekniker och det var min första karriär, så jag har läst reglerteknik när jag gick på flygteknikerskola som var militar och jag är utbildad på reglersystemen i främst J29 Tunnan, J35 Draken och jag har väl skruvat lite på A32 Lansen också, men har aldrig jobbat i försvaret utan bara civilt med ett antal olika civila flygplantyper

Underbart statement: "Kass på att fotografera men tekniskt kunnig". Det är tungt att säga det på FS. Respekt! Intressanta uppgifter du kommer med. Jag har länge efterlyst djupare kunskaper kring detta för jag har länge undrat hur detta verkligen fungerat, eller snarare varför det inte fungerat.

Citat från ovan i tråden som jag missat:
" "8-punkter" - är inte åtta avstånd man kan justera för, det är åtta olika parametrar man kan ställa som påverkar olika saker i systemet.
Är man inte ganska van vid att justera i PID-system eller feedback-system så blir det VÄLDIGT snabbt VÄLDIGT snårigt... :)"(slut citat)

Kommentar:
Så fel det kan bli om det är som du säger. Allvarligt dock att Canons folk sprider det de sprider. 8 justeringspunkter är definitivt någonting annat än 8 parametrar.

Citat:
"Risken att en outbildad privatperson klöddar till det, även med god påläsning och mycket ansträngning lagd är nog typ 90%. Canon släpper alltså inte dessa parametrar till användaren."(slut citat)

Kommentar: Jag börjar så sakta förstå att det är fler kranar på detta spett än en och då är det kanske som användare svårt att själv få det att rocka alla gånger.

Citat:
"Kontrast-AF och Fas-AF är två helt olika system, det enda de delar är de sista delarna av kontroll-loopen. Även om kontrast-AF i live-view funkar 100% så kan den vanliga AF-sensorn vara "off" med en kilometer eller sju.(slut citat)

Kommentar: Det oroande är ju inte att det bara är detta att hålla reda på. Sen har vi system för manuell fokus som lutar sig på AF-systemet och så tror folk att de gör något manuellt när det är samma AF-system i värsta fall som styr någon indikator för MF. Dessutom har vi ju i en del fall MF som har en annan strålgång än den som AF lutar sig på. För att göra träsket ännu djupare så har Sony för Live View en alldeles egen fristående fokussensor. Inte undra på att allt inte är i synk alla gånger. Det är ju faktiskt 3-4 olika strålgångar eller/eller system som ska lira ihop. Inser man det så inser man att det finns en hel del som kan skita sig.

Jag har tidigare desutom kommenterat den taskiga lösningen som alla tillverkare anammat i mikrojusteringssystemen. Grejen är ju att det aldrig går att lita på eftersom inget objektiv kan identifieras som individ. Det är lika bright som att säga nej till användning av unika index i databaser. Det finns redan idag en hel del människor som upplever konflikter mellan olika objektiv i mikrojusteringen. Antingen sker dessa mellan orginal och tredjepartsobjektiv (vilket verkar vara vanligast) eller så sker det mellan olika individer av samma typ av objektiv. Systemet är nämligen så korkat byggt att det lutar sig på icke unika objektivtyps-ID och inte en kombination av typ-ID och individ-ID (detta gäller alla tillverkare). En sån taskig lösning inbjuder till problem. Det ohederliga i detta är att detta är inget tillverkarna skriver användarna på näsan om. Därför har många inte garden uppe och fattar inte hur det funkar. Som Vaxholmsbo så skulle jag vilja säga att hela detta AF-moras luktar rutten strömming.

Som slutklämm kan man nog sammanfatta att användarna givit folk vad folk vill ha. Testarna har hejat på med att testat hur snabbt AF låser. Det är lite som Stig Rybes gamla bondkomik i "Ante på mobacken" (populärt på stenåldern men kul ändå ibland): "Hilmer bror min, han räknar fort, men fel.". När jag är som mest cynisk brukar jag travestera säljarnas floskeltopp: "Kunden har alltid rätt". Kunden har inte alltid rätt men han har alltid rätt till sista ordet. Kunden har alltid sin frihet att skita i goda råd. Resultatet är at vi fått väldigt snabba kameror, som skiter i om de hittat fokus eller ej, men snabba är de definitivt. Vad är viktigast? En ackurat fokusering eller en snabb? För mig är en snabb men felfokuserande kamera som en vacker tavla målad med skit i olika färger och konsistenser. En begåvad konstnär skulle säkert kunna göra något vackert av det med, men det skulle likväl vara svårt att dölja odören.

Jag är som tekniker verkligen inte imponerad av AF och jag kan ännu inte fatta att det kunnat bli så jäkla fel trots att man haft 20 år på sig att fila på detta.

P.S. Jag läste här på FS om en kille som var glad över sitt nya objektiv och åkte till Grekland på semester. Väl hemma upptäckte han att knappt et enda kort var skarpt. Visst kan man tycka som informerad medlem på FS att det var lite väl naivt, men varför ska man inte kunna lita på att ett objektiv man köpt för många tusenlappar ska fungera som det ska. Varför ska dessa konsumenter vara hänvisade till "trial and error" när inga andra accepterar samma taskiga kvalitet i snart sagt varje annat sammanhang? Varför accepterar vi detta? För att vi försvarar vårt märkesval, istället för att gå ihop med alla andra drabbade och inse att vi här har något verkligt gemensamt att bråka om? D.S.

Det är dags att lägga ner märkeskrigen och kräva av leverantörerna att de gör något åt detta. Jag tycker måttet är mer än rågat när inte ens en del high end modeller av kamerahus och mycket dyra prestige objektiv fungerar som de ska i detta avseende. Hur många trådar finns det inte på FS om detta och hela Internet är nedlusat av samma frågor. Det beklämmande är att inga vet utan i princip alla bara gissar och så kör vi ett varv till. Men speciellt tack till Mikael och Lennart som borrat mycket i detta. Till slut verkar det som om vi börjar komma någonstans med era goda praktiska exempel. Nu gäller det att presentera detta för tillverkarna. Mig veterligen verkar ingen på allvar ha gjort det tidigare. Jag tycker ni ska köra era exempel i halsen på alla tillverkare. Alla är nämligen skyldiga om än kanske i varierande grad.

God middag!
 
Senast ändrad:
Beror nog på språkfel, Sten-Åke!

Hej igen!

Tänkte på en sak (till skillnad från uppfinnaren från Sumpan). Eftersom vårt språk blir alltmer anglifierat har vi nog missuppfattat begreppt "autofocus".

Uttala begreppet "out of focus". Blir detsamma som "autofocus".

Hälsningar/Lennart
 
Den "formella" förklaringen till mikrojusteringens vara/icke vara är den väldigt varierande IR-LoCA som finns i olika objektiv. AF-sensorn är inte filtrerad som själva bildsensorn är, och CCD är väldigt mycket känsligare för IR än för det synliga spektrat av ljus. Man kan välja att filtrera AF-sensorn till samma spec som bildsensorn, men man skulle då förlora säkert två-tre Ev i känslighet på AF-sensorn, och då finns det ju också en del som skulle bli lite missnöjda...

Ett normalt objektiv fokuserar mellan 30 och 40% längre bak på IR-dominerat ljus jmf med dagsljus-färgtemperatur med IR-filter monterat på objektivet. Alltså en variation på 10%, och detta måste kompenseras. Ett korrekt system tom kan behöva korrigeras lite mellan glödlampsljus och väldigt blått dagsljus (beroende på IR-mängdandelen i ljuset).

CA påverkar alltså autofokusen på ett ett väldigt påtagligt sätt - som många ägare av Canons 50/1.2L har fått erfara.

S-Å, du verkar kunna en del om styr-regler, så om jag säger att inte alla Minolta hade samma toleranser för "overshoot" så vet du vad jag menar. De släpper kontrollen när AF-sensorn säger "ok", (eller rättare sagt en liten stund innan) och räknar med att det tar x vinkelsekunder för fokuseringsmekanismen att stanna. Det viktiga är att de utgår från analog reglering - de följer AF-senorns värden under tiden som justeringen pågår - ungefär som Nikons AF-C.

Jag har 0 (noll) problem med min D700 och diverse egna och lånade objektiv efter husjustering. Jag missade en hel teaterföreställning (med 1Ds3+70-200/2.8) jag lovat ta lite informella bilder på (privat, som tur var). Sedan läste jag på lite mer om tekniken bakom AF!

Jag använder ALDRIG enpunkts enkelfokusering nu. På någon kamera. Någonsin.


Hej.

Är lite nyfiken på hur du kan vara så insatt ?


//Peter
 
Du har säkert rätt Helena, men trådskaparen pratar ju om ett problem med 5D.
Som visade sig vara ett problem med ett exemplar av ett objektiv i stället.

AF i 5D mkII är bra, det märker man bättre när man använder kameran än när man läser specar och diagram. Minst lika bra som på 40D och den är också bra, bättre än gamla 5D.
Mycket bättre än 20D som är bättre än 350D som är lite bättre än 300D som är bättre än digital IXUS.

Nu har jag rabblat alla jag har erfarenhet av och kan jämföra.
 
Hej igen!

Tänkte på en sak (till skillnad från uppfinnaren från Sumpan). Eftersom vårt språk blir alltmer anglifierat har vi nog missuppfattat begreppt "autofocus".

Uttala begreppet "out of focus". Blir detsamma som "autofocus".

Hälsningar/Lennart

Lennart, du har absolut inget problem med språket!
Jag tror att jag upptäckt samma sak som du.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.