Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
då fungerar det bra för dig mao

PS Björn, tänkte på avståndet till målet, variationerna jag får med 50mm är inom ca 1m från målet.
Skall testa ett par andra objektiv, bla en zoom som jag inte har upplevt att jag har problemen med.

Kameran stod på stativ ungefär på det avstånd du beskriver, kanske 110-120 cm ungefär, fokusering med mittpunkten på streckkoden.
Ja, jag tycker AF funkar över förväntan med nya huset och alla mina gluggar. Varför jag säger över förväntan är för att jag aldrig varit impad över AF på 5D. Jag har inte dom problem du beskrivit med 50 1,4 och inte heller dom du haft med 100 2,8 macro.
Jag har mikrojusteringen nollad för 50 1,4 och 85 1,8 som jag testade med.

Sammanfattar mina gluggupplevelser så här långt av det jag kört på nya kameran.

50 1,4 - Bra och funkar med AF
85 1,8 - Perfekt som vanligt
135L - Den enda glugg jag har lite mikrojustering ställd för, rakbladsskarp nu.
24-70L - Min arbetshäst som funkar lika bra som på mina andra hus, svårt att skilja bilderna från mina primes.
70-200 2,8L - Denna blir aldrig lika skarp som tex 135L men fokuserar rätt. Förstorar man till 100% ser man att bilden inte har samma skärpa som med mina andra gluggar inom brännviddsområdet. Skillnaden är lite och saknar för det mesta praktisk betydelse.
100 2,8 macro - Funkar perfekt både som macro och på avstånd.

På lördag är det skarpt läge med nya kameran för första gången, bröllopsjobb i kyrka efter solnedgång. Då ska den få bekänna färg för det jag egentligen köpt den för.
 
Här kommer mitt test från igår kväll. Kom inte åt min dator så jag var tvungen att klippa ut i Lightroom.
50/1.4 bländare 1.4 avstånd något under 1 m, stativ 100 ASA.
De två översta är med AF, som Mikael sagt, satta handen för och focuserade, tog sedan ny focus på streckkoden. Den undre är manuell fokus från LW-läget.
Vet inte om detta är bra kvalite eller inte, känns inte helt skarpt tycker jag. Är det något man ska åtgärda?

/ Choke
 

Bilagor

  • Slutresultat.jpg
    Slutresultat.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,334
Nu har jag även testat med ytterligare en D300 och även lagt till mitt 70-200. Varje gång hamnar fokus på samma avstånd. Ingen variation alltså över huvudtaget. Däremot fokuserade den "nya" D300 fel med mitt 70-200 men efter en liten korrigering i menyn så blev det bra. Inga av problemen jag hade med min egen D300 och 70-200 som fokuserade bak resp framför beroende på avstånd och brännvidd. Denna kombination gav likvärdiga fel hela tiden och var således lättkorrigerad.

Frågan dök upp om hur bilden var riggad: Med 17-55 och 85.an stod motivet på drygt 1 meter. Med 70-200 var avståndet ca 4 meter och drygt 15 meter. Jag tog alltså bilder på fler avstånd med denna.
 
Min 70-200 zoom som var inne för justering efter min resa till SA fungerar perfekt med 3 bilder efter varandra.Den mäter målet och står inte och korrigerar sig gång på gång som 50/1,4. Jag fick återigen olika värden med 50/1.4 och med 2 hus.
Märkligt hur olika vi kan få det med främst 50/1.4
 
Testade med 50 1.4 och 50 1.2 på respeltive största bländare. 50cm från motivet på stativ ISO 200 och med fjärrutlösare. Kameran är nollad på microjustering. Jag lät objektivet fokusera om mellan varje bild och sista testade jag manuellskärpa och 10ggr förstoring. Tyvärr så var AFen bätte än mig....

Första bilden 50 1.4 andra bilden 50 1.2
 

Bilagor

  • 501_4_test.jpg
    501_4_test.jpg
    67.2 KB · Visningar: 1,301
  • 501_2_test.jpg
    501_2_test.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,309
50 1.2 på bländare 1.4.

Resultaten är ju iallafall konsekventa på min kamera.
 

Bilagor

  • 501_2_2_test.jpg
    501_2_2_test.jpg
    65.6 KB · Visningar: 1,185
Testade 24-70 på samma sätt vid både 70mm och 24mm.
Som jag skrev tidigare så är resultaten konsekventa, utom kanske på 24mm, men det kan väl bero på att AF punkten får en större area att fokusera mot.

70mm först, sedan 24mm
 

Bilagor

  • 24_70_70_test.jpg
    24_70_70_test.jpg
    71.5 KB · Visningar: 1,173
  • 24_70_24_test.jpg
    24_70_24_test.jpg
    63.4 KB · Visningar: 1,173
Jämförde 50 1.4 på 1D mk3 mot samma objektiv på 5Dmk2. Fick konstigt nog sämre resultat på 1Dmk3...

1D först 5D sedan.
 

Bilagor

  • 50-1_4_1dmk3.jpg
    50-1_4_1dmk3.jpg
    79.6 KB · Visningar: 1,159
  • 501_4_test.jpg
    501_4_test.jpg
    67.2 KB · Visningar: 1,165
Det verkar lite av ett lotteri.
Jag har nu testat några av mina gluggar.
Kamerahus A med sernr 02 Kamerahus med serie nr 04 i början.

100mm macro Kamerahus A= 2 av 3 ok , med OK menar jag godtagbart skärpeplan
100mm macro med hus B 1 av 3 OK

50mm/1,4 Hus A 1 av 3 OK . Hus B 2 av 3 OK

24-70. objektivet behöver microjusteras vilket ses på 70mm . Hus A 3 olika skärpeplnan, hus B lika lagd i alla 3 men behöver microjusteras, inte riktigt skarpt .

70-200 perfekt på båda kamerorna , objektivet inne på service för någon månad sedan.200mm testat

Nervös AF/objektiv dvs provar man att trycka flera gånger så justerar objektivet om sig varje gång (verkar aldrig bli nöjt) min 50 och 24-70 zoom på 70mm.
Min 70-200 behöver i princip en gång på sig att ställa in sig.

Återkommer med andra objektiv men först måste jag ut och jobba.
 
Senast ändrad:
Efter att ha fotat färdigt åkte jag till Mattssons Foto och lånade ett av deras 50/1.4 .
Inga problem med detta objektiv och någon av mina 5dmk2 att lägga skärpeplanet lika mot samma objekt.
Mao verkar det vara min 50/1.4 som på ett eller annat sätt inte är tillförlitlig och lika konsekvent som det jag nu provade. Mina två kamerahus uppträder lika med mitt 50/1.4, dvs ger 3 olika resultat, ibland ett perfekt och 2 mindre bra osv.
Bild tagen med Mattssons Foto exemplar, dvs lika resultat från 3 exponeringar
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,118
Senast ändrad:
Nya 50/1.4 verkar fungera bra

Fick mitt 50/1.4 från Mattssons idag. Slängt ihop 4 exponeringar enl metoden 3 exponeringar med handen för och omfokusering samt manuell via liveview. Gluggen verkar fungera bra på långa avstånd också.

Så visst verkar det vara lite lotteri.

Lennart
 

Bilagor

  • fokustest 50mm.jpg
    fokustest 50mm.jpg
    64 KB · Visningar: 1,025
Det var ju skönt att det var gluggen och inte båda dina hus som strulade, känns som det blir lättare att åtgärda.
 
Jag har aldrig ägt nån sån fin kamera som 5D, men är det inte så att mittpunktsensorn är väldigt lik (dubbelt kors för 5.6/2.8) i kameror som 5D, 50D (/40D) och även 450D? Algoritmen är rimligtvis identisk så om man använder mittpunktsskärpa borde problemet gälla alla Canons?
Nej, inte alls.
Canon avslöjar en del detaljer kring detta i diverse White Papers.

För 40D/50D gäller att mittpunktssensorn är två separata, korsformiga sensorer. Den ena (normal precision) används när man har objektiv som inte är så ljusstarka som f/2,8, men åtminstone är f/5,6. I detta kryss ingår även en linje (inte hela krysset) som lättare ska kunna klara av att detektera extrem felfokusering (långt tele ställt nära närgränsen men siktar på oändligt).
Den andra (hög precision) korspunkten används med optik som är f/2,8 eller bättre.
Notera att 40D/50D alltså fokuserar med korsformig mittpunkt, oavsett optikens ljusstyrka.

För 400D/450D gäller att det finns en korsformad punkt i mitten, som används för optik som inte är f/2,8, men åtminstone f/5,6. Om du däremot sätter på något som har f/2,8 eller bättre, aktiveras mittpunkten för hög precision. Denna är dock inte korsformad, så här vill det till att kameran hittar något att fokusera på, alltså något som uppvisar en kontrast på rätt håll.

För 5D/5D Mark II är det precis som för 400D/450D. Korsformat för optik med minst f/5,6 och enbart linjärt för optik med minst f/2,8. Dock har Canon lagt till funktionen att den först fokuserar med den korsformade punkten, oavsett vad det är för ljusstyrka på optiken. Därefter gör den ytterligare en fokuseringsoperation, om optiken har minst f/2,8. Den andra övningen sker då alltså med en linjeformad sensor, fast med högre noggrannhet. Anledningen till denna tvåstegsoperation ska tydligen vara att det är lättare att hitta fokus med den mindre noggranna sensorn, speciellt som den dessutom är korsformad. Men när man väl är praktiskt taget rätt ökar förutsättnignen för att den linjeformade, med högre precision, också ska hitta något att fokusera på.

Sammantaget är alltså mittpunkten likvärdig på 400D/450D/5D och 5D Mark II, men algoritmen slugare i 5D/5D Mark II.
Sen har ju 5D/5D Mark II sex extra punkter, som dock bara används till Servo AF. Dessa punkter finns inte i vare sig 400D, 450D, 40D eller 50D.
Däremot är själva mittpunkten överlägsen i 40D/50D. Dock fick den sensorn inte plats i 5D Mark II, enligt Canon. Jag förmodar att detta beror på att spegelhuset i sig tar större plats inne i kameran, när det är fullformat, för annars skiljer det ju inte mycket på storlken på själva husen om man jämför 50D med 5D Mark II. I en kamera som 1D Mark III finns det ju mer plats neråt, när man alltid har något som motsvarar batterigreppet på den.

Hur de fick dit 45-punktssensorn i kameror som EOS 3 kan man ju undra?
Men det är kanske inte lika mycket skröfs i bottnen på en kamera för film som i en digital version.

Ska kanske återigen poängtera att detta är inte mina fria fantasier, utan en sammanställning av vad Canon skriver i sina White Papers och vad de sagt till media, i samband med presentationen av 5D Mark II. Ljuger de så ljuger jag.
 
Ok, hatten av för research. För i denna tråd får man inte ens veta om testarna änvänder mittpunkt eller inte. Men det kanske är ett inbördes samtal, fast på ett öppet forum konstigt nog. Eller så ställer jag för dumma frågor.

Intressant f.ö. Men varför tror du att algoritmen är slugare i 5D (Mk whatever) än i XXXD i så fall? Om det är lättare börja med det kors som arbetar på lägre ljustyrka förstår jag inte alls varför Canon skulle slänga in en sämre algoritm i en nyare kamera som ska kämpa mot Nikon D60, D80 och numer även D90. Låter helt osannolikt. Speciellt som det handlar om Canons volymkameror som förväntas stå för en stor del av marginalen. Visa mig ett whitepaper (eller fler) som styrker den skillnaden, så ska jag skicka dig en sockerkaka.

Och en observation i övrigt: Om du, liksom dom flesta andra, oftast använder objektiv med F/3.5+ så är mittpunkten alltså identisk i 450D (och 5D MkX) med tex 40D. Möjligen dock snabbare i 450D enligt tex mätningar i t.ex PopPhoto.com & magasin. Men sätter du på ett 50/1.4 (eller något annat minoritetsobjektiv) på din 40D så får du en fjärde linjesensor jämfört med de 3 som redan använts i XXXD/5DMkX. Har du tur kan det tillföra något jämfört med de tre som redan använts. Imponerar inte väldans. Andra saker borde fälla avgörandet.

Om jag bara får reda på från herr trådskapare att han använt mittpunkt, skulle jag gärna testa min lekmanna-450D på motsvarande sätt. För min fråga handlade mest om det faktiskt, att har 5D ett problem så borde det synas i andra kameror. Även om dom kostar under 10.000 spänn.
 
Mittpunkten använde jag i mina tester av D300 men egentliven anser jag att det inte skall spela någon roll. Oavsett typ anser jag att kameran skall kunna fokusera korrekt på ett statiskt välbelyst och kontrastrikt motiv.

Nu håller jag ändå med Lennart Aspman om att minimikravet är att kunna fokusera korrekt med den centrala punkten på ett statiskt välbelyst och kontrastrikt motiv.
 
Det var ju skönt att det var gluggen och inte båda dina hus som strulade, känns som det blir lättare att åtgärda.
det förefaller lite osannolikt att båda husen skulle strula eftersom vissa av mina objektiv fungerar bra, nu avslöjas ett ljusstarkt 1.4 objektiv tidigare än ett med exv med bl 2.8 vad det gäller att lägga absolut skärpeplan.

Mina problem kvarstår dock med bla 100mm macro + 2 andra objektiv men detta kommer Intervision att kolla nästa vecka.
 
Om jag bara får reda på från herr trådskapare att han använt mittpunkt, skulle jag gärna testa min lekmanna-450D på motsvarande sätt. För min fråga handlade mest om det faktiskt, att har 5D ett problem så borde det synas i andra kameror. Även om dom kostar under 10.000 spänn.

Jag använde mittpunkt på mina tester och om du kollar på de utsnitt som Mikael visar i sina bilder så kan man nog gissa sig till att han använt sig av mittpunkt också. Det verkar ju dumt att ta ett utsnitt från kant om man använt mittpunkt och vice versa.

/M
 
Ledsen att jag inte har förklarat att det givetvis är mittpunkten, det är beskrivet i den andra tråden angående 5d 5dmk2, men eftersom Lennart ,jag mfl har haft problem med ett antal objektiv var skärpan läggs samt microjusterar vi våra objektiv så dyker samtidigt andra problem upp så därför beslutade jag att starta en ny tråd. Ett problem var bla med mitt nyinköpta 50/1.4 som nu är löst.
Angående din kamera så även om din kamera har "samma" AF så kommer inte felaktigheter ses lika tydligt som med en 21Mpixel

Om 5d eller 5dmk2 har problem med AF? Jag kan väl snällt säga att varken 5d eller 5dmk2 har den vassaste AF av de kameror jag har
 
Senast ändrad:
Jag har samma tendenser på min 40d med Sigma 18-50 2.8.Med bländare 2.8 så fokuserar den olika och från början trodde jag att objektivet frontfokuserade men efter åtskilliga tester av olika slag tx batterier,linjal så är jag inte så säker på att det är objektivets fel.När jag belyser fokuseringsobjektet rikligt så träffar den rätt i större utsträckning annars så är det slumpvis bakom och framför och nästan alldrig rätt.
 
Det här är väl lite OT, men eftersom det redan har varit uppe..: Jag har både 5D och 450D och kan säga att 5Ds autofokus är helt överlägsen. Då pratar jag enbart om centrumpunkten. Övriga fokuspunkter använder jag sällan och kan inte uttala mig om.

Med 5D behöver jag aldrig vara rädd för felfokus t.ex. när jag fotar (med stor bländare) ett barn som springer rätt långt borta. Även flygande fåglar går ganska bra. Mycket imponerande.

450D däremot missar rätt ofta på såna motiv; dvs. ett motiv som inte fyller upp så stor del av bilden. Detta gäller även när motivet står stilla. I övrigt är dock 450D en grymt bra kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.