Jag har aldrig ägt nån sån fin kamera som 5D, men är det inte så att mittpunktsensorn är väldigt lik (dubbelt kors för 5.6/2.8) i kameror som 5D, 50D (/40D) och även 450D? Algoritmen är rimligtvis identisk så om man använder mittpunktsskärpa borde problemet gälla alla Canons?
Nej, inte alls.
Canon avslöjar en del detaljer kring detta i diverse
White Papers.
För 40D/50D gäller att mittpunktssensorn är två separata, korsformiga sensorer. Den ena (normal precision) används när man har objektiv som inte är så ljusstarka som f/2,8, men åtminstone är f/5,6. I detta kryss ingår även en linje (inte hela krysset) som lättare ska kunna klara av att detektera extrem felfokusering (långt tele ställt nära närgränsen men siktar på oändligt).
Den andra (hög precision) korspunkten används med optik som är f/2,8 eller bättre.
Notera att 40D/50D alltså fokuserar med korsformig mittpunkt, oavsett optikens ljusstyrka.
För 400D/450D gäller att det finns en korsformad punkt i mitten, som används för optik som inte är f/2,8, men åtminstone f/5,6. Om du däremot sätter på något som har f/2,8 eller bättre, aktiveras mittpunkten för hög precision. Denna är dock inte korsformad, så här vill det till att kameran hittar något att fokusera på, alltså något som uppvisar en kontrast på rätt håll.
För 5D/5D Mark II är det precis som för 400D/450D. Korsformat för optik med minst f/5,6 och enbart linjärt för optik med minst f/2,8. Dock har Canon lagt till funktionen att den först fokuserar med den korsformade punkten, oavsett vad det är för ljusstyrka på optiken. Därefter gör den ytterligare en fokuseringsoperation, om optiken har minst f/2,8. Den andra övningen sker då alltså med en linjeformad sensor, fast med högre noggrannhet. Anledningen till denna tvåstegsoperation ska tydligen vara att det är lättare att hitta fokus med den mindre noggranna sensorn, speciellt som den dessutom är korsformad. Men när man väl är praktiskt taget rätt ökar förutsättnignen för att den linjeformade, med högre precision, också ska hitta något att fokusera på.
Sammantaget är alltså mittpunkten likvärdig på 400D/450D/5D och 5D Mark II, men algoritmen slugare i 5D/5D Mark II.
Sen har ju 5D/5D Mark II sex extra punkter, som dock bara används till Servo AF. Dessa punkter finns inte i vare sig 400D, 450D, 40D eller 50D.
Däremot är själva mittpunkten överlägsen i 40D/50D. Dock fick den sensorn inte plats i 5D Mark II, enligt Canon. Jag förmodar att detta beror på att spegelhuset i sig tar större plats inne i kameran, när det är fullformat, för annars skiljer det ju inte mycket på storlken på själva husen om man jämför 50D med 5D Mark II. I en kamera som 1D Mark III finns det ju mer plats neråt, när man alltid har något som motsvarar batterigreppet på den.
Hur de fick dit 45-punktssensorn i kameror som EOS 3 kan man ju undra?
Men det är kanske inte lika mycket skröfs i bottnen på en kamera för film som i en digital version.
Ska kanske återigen poängtera att detta är inte mina fria fantasier, utan en sammanställning av vad Canon skriver i sina
White Papers och vad de sagt till media, i samband med presentationen av 5D Mark II. Ljuger de så ljuger jag.