Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm inte i dessa kristider att AF i Sverige är den vedertagna förkortningen för Arbetförmedlingen. Vissa benämner institutionen Arbetsförnedringen eller Arbetsförmodligen:)

Skit samma. Enl tillverkaren av snittbildsmattskivor skall snart en sådan landa hos mig och förhoppningsvis passa i en 5DMKII. Blir det ändå felfokus manuellt kommer jag nog att frestas uppta en gammal japansk sed: harakiri!

Men då jag inte önskar vara för självdestruktiv undrar jag om det är någon som ska åka till Japan. Isåfall skulle det fägna mig synnerligen mycket om denne någon kunde utföra en ställföreträdande rektoskopi med den tjocka änden först med ett EF 300/2.8 L usm på någon Canonesisk AF-designer.

För de som kommer ihåg: Förr fanns ju AMS också eller Arbetsmarknads Styrelsen (nedlagd 2007), vilken folkhumorn i Norrland lite elekt döpte döpte till "Alla Måste Söderut". Motrörelsen eller snarare bristen på rörelse hette "Vi flytt int" på 70-talet. Alla snackar om flyktingar som vandrar in idag utifrån, men många har glömt att det numera finns flera generationer av svenska flyktingar som framförallt kommer från skogslänen i Norrlands inland. Dom generationernas interna flyktingar har märkligt nog nästan alltid varit "out of focus" som du sa vid nåt tillfälle. De flesta har väl glömt "Hem till byn" av Lars Molin som kanske var det stora eposet om detta och de flesta är väl så pass unga att de aldrig sett serien om de nu överhuvudtaget varit intresserade. Är man stockholmare, så förstår man ju omfattningen av detta, eftersom det faktiskt knappt finns några genuina stockholmare om man skrapar lite på ytan, bara en väldig massa inflyttade lantisar som bryter på någon norrländsk dialekt eller något från någon annan glesbyggd. Stockholmarna blir ju heller inte fler eftersom alltfler gör som du och jag och i sin tur flyttar åt andra hållet och blir lantisar. En schacklirare skulle förmodligen kalla det för en lång eller kort rockad.
 
Tyvärr har ju länge tidningar med proffsinriktning, av förklarliga skäl, varit rätt bortkastade gällande tekniska rön för de som inte kör Canon, Nikon, eller mellanformat. Märks dock att det börjar ändras med engelska Professional Photographer, och någon dag kanske man även kan hitta intressanta teknikartiklar i svenska, mer proffsinriktade, tidningar

Nej, hittills har jag inte haft någon deltagare som har haft en Sony a900. Andra Sony-modeller har det funnits, men inte många. Likaså finns det ett fåtal Olympus-kameror. Nikon och Canon dominerar kraftigt bland de deltagare som jag har haft.

Stefan
 
För de som kommer ihåg: Förr fanns ju AMS också eller Arbetsmarknads Styrelsen (nedlagd 2007), vilken folkhumorn i Norrland lite elekt döpte döpte till "Alla Måste Söderut". Motrörelsen eller snarare bristen på rörelse hette "Vi flytt int" på 70-talet. Alla snackar om flyktingar som vandrar in idag utifrån, men många har glömt att det numera finns flera generationer av svenska flyktingar som framförallt kommer från skogslänen i Norrlands inland. Dom generationernas interna flyktingar har märkligt nog nästan alltid varit "out of focus" som du sa vid nåt tillfälle. De flesta har väl glömt "Hem till byn" av Lars Molin som kanske var det stora eposet om detta och de flesta är väl så pass unga att de aldrig sett serien om de nu överhuvudtaget varit intresserade. Är man stockholmare, så förstår man ju omfattningen av detta, eftersom det faktiskt knappt finns några genuina stockholmare om man skrapar lite på ytan, bara en väldig massa inflyttade lantisar som bryter på någon norrländsk dialekt eller något från någon annan glesbyggd. Stockholmarna blir ju heller inte fler eftersom alltfler gör som du och jag och i sin tur flyttar åt andra hållet och blir lantisar. En schacklirare skulle förmodligen kalla det för en lång eller kort rockad.

Med risk för att hamna out of focus ordentligt måste jag erkänna att jag faktiskt jobbat några år som yrkesvägledare på arbetsförmedlingen. Många veckokurser hamnade man på Aske kursgård i Bro utanför Stockholm. Kurserna hade man lika gärna kunnat läst in på några timmar hemma, men systemleveransen var god, otroheten extremt hög. Psykologer kom och föreläste (typisk rödvinsvänster) och det var fint värre ända tills kvällen kom. Därefter var det ett jäkla raglanda, pimplande samt "umgänge medelst könsorganen". De som överlevde bakfyllan sågs vid frukosten med gröna ansikten. Sedan bar det av hem när veckan var slut. Tror jag fick en släng dilerium tremens på tåget.

Väl hemma och något så när nykter skulle man praktisera sina nya kunskaper på stackars arbetssökande. Tro mig, läroplanen var så enkel att IQ 70 direkt hade kvalificerat en till överkurs.

Nåväl, jag var en bra yrkesvägledare. Tog inte alls lång tid förrän jag väglett mig själv bort från denna institution som fick slutna paviljongen på Säter att framstå som normalitetens högborg.

Så jag hamnade i journalistsvängen och fastnade där. Vad gäller normalitet var väl det ut askan in i elden.

Men för att anknyta till förkortningen AF så hade jag alltså AF-problem redan på 70-talet när AF stod för Arbetsförmedlingen.

Vad detta har att göra med autofokusproblem undrar vän av ordning säkert! Inte ett skit. Bara en liten överkurs i OT.

För att inte bli refuserad skall jag på slutet hålla mig till trådens ämne:

Jag lyckades för en stund sedan få "minor variation" även på A900. Orsaken var att fokusväljaren stod på manuell av misstag.

Lovar att jag inte ska sabba tråden mer. Återkommer när jag har något ämnesanknutet att komma med.
 
....

För att inte bli refuserad skall jag på slutet hålla mig till trådens ämne:

Jag lyckades för en stund sedan få "minor variation" även på A900. Orsaken var att fokusväljaren stod på manuell av misstag.

En liten hjälp tillbaka in på tråden kanske...
Frågan kanske har varit uppe tidigare,
men beror inte A900, Sonys, säkrare och slöare fokus på att deras AF-system har någon form av återkoppling så att först föreslagna af-inställning kollas och justeras? Tror nog isf att det är bara Inga och Mållgan som har af-problem med den...samt de som kör MF naturligtvis ;-)
 
En liten hjälp tillbaka in på tråden kanske...
Frågan kanske har varit uppe tidigare,
men beror inte A900, Sonys, säkrare och slöare fokus på att deras AF-system har någon form av återkoppling så att först föreslagna af-inställning kollas och justeras? Tror nog isf att det är bara Inga och Mållgan som har af-problem med den...samt de som kör MF naturligtvis ;-)

Jo, frågan har varit uppe tidigare. Sonyn har förvisso TVÅ AF-processorer samt preferenser i menyn för AF-prioritet alternativt prioritet för snabbhet.

Alternativ 1 ger ju aningen långsammare kommunikation mellan hus och glugg, men på motiv som våra kära streckkoder och vinkartonger naglar den skärpan på standardinställning (och om man så vill 5bps i bästa rawkvalitet som ger 31Mb-filer innan de räknas upp i exv ACR och då ger c:a 70Mb) utan märkbara minor variations.

Med tanke på att kameran ligger "bara" några tusingar högre än 5DMkII, har mer tätningar, mer metall,bättre sökare, möjlighet att köra APS-C gluggar, har fler AF-punkter än 5DMkII, har samma upplösning som D3x finner jag det något märkligt att Canon inte verkar kunna fixa det lika bra på AF-sidan. En A900 kostar 46000SEK mindre än en D3X.

En kommande firmware på 5DMkII borde väl åtminstone kunna ge AF-prioritet på bekostnad av snabbhet och därmed säkrare AF. Men jag sitter nöjd med 5DMKII efter justeringen bara den gav f-n i dessa löjliga "minor variations".

Så jag undrar ff om någon har erdarenhet av hur D3X uppträder 6 bilder i rad från stativ med fokus på samma motiv och omfokusering mellan varje bild. Uppträder där s k minor variations eller är den lika säker som A900 i det avseendet?
 
Kan inte svara personligen (inte förän i sommar), men jag har sett "fem-i-rad" med omfokusering mellan varje med 135F2 monterat sätta alla fem utan synbar variation. Målavstånd ca 2m, bra kontrast i målet. Inte mycket till indikation, jag vet, det kan ju faktiskt vara ren slump med så lite att jämföra med... Men iaf.

Dessutom fanns det ju ingen variation i målet (vridning, förflyttning osv) utan bara omfokuseringen i sig självt. Målet hade god kontrast i alla laterala riktningar.
 
Så jag undrar ff om någon har erdarenhet av hur D3X uppträder 6 bilder i rad från stativ med fokus på samma motiv och omfokusering mellan varje bild. Uppträder där s k minor variations eller är den lika säker som A900 i det avseendet?

En säkert felställd fråga: borde inte detta kunna testas med D3 eftersom det är exakt samma AF-mekanik som D3x, eller påverkar skillnaderna mellan modellerna också AF:ens arbetsförmåga? Eller är upplösningsskillnaden verkligen så stor att inte skärpeskillnaderna syns?

Säkert korkad fråga, men någon måste ju ställa dem oxå.. ;-)
 
Den är inte alls korkad, men jag tror pågrund av vissa indikationer att funktionen på AF-modulens mjukvara är lite annorlunda mellan D300/D3 och D3x. T.ex med ett HSM eller SWM-objektiv borde 3 och 300 vara exakt lika i allt annars, och det verkar de inte vara.

[hörsägen, jag har ingen erfarenhet av D300/D3x!]

Annars gör väl helt enkelt den högre upplösningen och det svagare AA-filtret felet lättare att se med D3x, helt enkelt. Det absoluta skärpeplanet är faktiskt tunnare på en D3x, om objektivets skärpa är tillräcklig.
 
Dessutom fanns det ju ingen variation i målet (vridning, förflyttning osv) utan bara omfokuseringen i sig självt. Målet hade god kontrast i alla laterala riktningar.

5 i rad utan synbar variation är ju avsevärt bättre än 3 i rad med synbar variation.

Och det var just ett sådant motiv du beskriver jag åsyftade eftersom mitt minimikrav är att en stativmonterad kameras mittersta korssensor ska fixa ett kontrastrikt statiskt motiv i god belysning utan att skärpeplanet flyttas efter omfokusering och omtagning.

Och till Leo vill jag säga att jag ägt en D3 som tillsammans med en 50/1.4 var i princip idiotsäker vad gällde att hålla skärpeplanet "på plats". Visserligen har jag bara trebildsserier kvar från den som jag tog för att kolla hur dess AWB uppträdde i glödlamsbelysning, men precis som Joakim skriver är jag övertygad om att att fler pixlar och svagare AA-filter avslöjar skärpeplansförflyttningar lättare.
 
5 st av 211...

...5DMkII-ägare har klagat på AF och skärpelansvariationen. Förutom mig och Mikael, finns de övriga på denna tråd vill jag minnas.

På FS finns nu 211 ägare registrerade, varav 9 skrivit recensioner. Inget har berört problemet med "minor variations", den oexakta AF med ljusstarka optiker etc. Kameran kammar i stort sett hem helhetbetyget närmare 5 än 4 hos de sm recenserat.

Jag är förvånad, faktiskt. Isynnerhet eftersom ett par av de recensearde kamerorna har äldre inköpsdatum än Mikaels andra hus och mitt första och enda.

Björn Sorkin har gett bra omdöme. Inget att invända mot det då han på denna tråd upprepade gånger poängterat att hans exemplar fungerar bra vad gäller AF, även för action.

Behöver jag och Mikael gå till optikern och har Sorkin haft tur med sitt ex? Eller behövs ett optikerbesök för de drygt 200 andra ägarna?

Är jag och Mikael för petiga?
 
...5DMkII-ägare har klagat på AF och skärpelansvariationen. Förutom mig och Mikael, finns de övriga på denna tråd vill jag minnas.
Frågan är väl hur många som köpt kameran som plåtar:
1) På stora bländare.
2) Med optik som kan förväntas vara skarp på stora bländare (kan tänka mig att en 135mm f2 på f2.8 kan uppvisa skärpefel som inte syns med t.ex. 70 - 200mm f2.8 på samma bländare).
3) Under så kontrollerade förhållanden att man kan anta att det är kameran och inte fotografen som sjabblar (vet själv att jag ibland väntat för länge med att trycka av efter att jag fokuserat med 85mm f1.4 att jag själv eller motivet rört sig några centimeter).
 
Anders fick tillbaka sin 5dmk2 från Intervision idag, AF framfocuserade i kameran och justerades mot referensoptik, hans 300/4 is justerades samt hans nya 50mm som slog alldeles galet, se bilder tidigare justerades,nu sitter allt som det skall.
Kamerans korssensor i miten slog inte lika fel som på mina 2 ex, Lennarts samt 5 andras exemplar som jag känner till och där det har varit skilnad mellan vertikal och horisontell avläsning.
 
Senast ändrad:
Frågan är väl hur många som köpt kameran som plåtar:
1) På stora bländare.
2) Med optik som kan förväntas vara skarp på stora bländare (kan tänka mig att en 135mm f2 på f2.8 kan uppvisa skärpefel som inte syns med t.ex. 70 - 200mm f2.8 på samma bländare).
3) Under så kontrollerade förhållanden att man kan anta att det är kameran och inte fotografen som sjabblar (vet själv att jag ibland väntat för länge med att trycka av efter att jag fokuserat med 85mm f1.4 att jag själv eller motivet rört sig några centimeter).
Jag uppfyller 1 och 2 men inte nummer 3. Visst händer det att jag får fokusfel, men då har det uteslutande varit i röriga situationer (rörliga motiv, festmiljö, focus recompose etc) och än har det inte hänt med stillastående motiv eller vid uppställda porträtt. Jag har inte känt mig motiverad nog att göra ordentlig fokuskontroll med streckkoder etc, men det kanske kommer framöver.

Däremot märkte jag det stora spelet i fokusringen på 50/1.4 när jag skickade ett exempel på mjukheten vid 1.4 med mitt exemplar till Risedal (som du inte har kommenterat, Micke). Jag fokuserade manuellt i LV x10 för att få maximal skärpa, men det visade sig vara enklare att putta in kameran i skärpa än att finjustera med ringen.
 
Anders fick tillbaka sin 5dmk2 från Intervision idag, AF framfocuserade i kameran och justerades mot referensoptik, hans 300/4 is justerades samt hans nya 50mm som slog alldeles galet, se bilder tidigare justerades,nu sitter allt som det skall.
Kamerans korssensor i miten slog inte lika fel som på mina 2 ex, Lennarts samt 5 andras exemplar som jag känner till och där det har varit skilnad mellan vertikal och horisontell avläsning.

Nej, men den slog trots allt fel i huset, som jag köpte så sent som för två veckor sedan. Illa tycker jag att de inte kan leverera korrekt direkt från fabrik. 300:an har jag alltid misstänkt låg lite fel, med 5D MII blev det uppenbart, för att inte tala om 50-gluggen. Tack vare den här tråden var jag dock inställd på att åka in med kameran till Intervision. Och just nu känner jag mig supernöjd med både kamera och samtliga objektiv.
 
...5DMkII-ägare har klagat på AF och skärpelansvariationen. Förutom mig och Mikael, finns de övriga på denna tråd vill jag minnas.

På FS finns nu 211 ägare registrerade, varav 9 skrivit recensioner. Inget har berört problemet med "minor variations", den oexakta AF med ljusstarka optiker etc. Kameran kammar i stort sett hem helhetbetyget närmare 5 än 4 hos de sm recenserat.

Jag är förvånad, faktiskt. Isynnerhet eftersom ett par av de recensearde kamerorna har äldre inköpsdatum än Mikaels andra hus och mitt första och enda.

Björn Sorkin har gett bra omdöme. Inget att invända mot det då han på denna tråd upprepade gånger poängterat att hans exemplar fungerar bra vad gäller AF, även för action.

Behöver jag och Mikael gå till optikern och har Sorkin haft tur med sitt ex? Eller behövs ett optikerbesök för de drygt 200 andra ägarna?

Är jag och Mikael för petiga?

Med flera av mina objektiv märkte inte jag heller några problem med autofokus, exempelvis 100 mm makro 2,8. Ändå påtalade Intervision att mittpunktens båda fokussensorer låg fel. Så min rekommendation är att lämna in huset även om du inte själv märker något galet med autofokusen.
 
Med nya 300/2.8is får jag fortfarande tre olika skarpa bilder och ett testmotiv 15m bort.
Om det nu istället för två burkar skulle suttit en bengalisk albinonötskrika med oranga ringar sovandes och jag skulle vilja ha den superskärpa jag vet att jag kan få med liveview och en bild av tre var med AF godkänd så skulle i alla fall jag tycka det var hemst tråkigt, men då kan man plocka fram fingret och korrigera objektivet manuellt, dvs om man har bra syn och anser att mattskivan är tillräckligt tillförlitlig för denna manöver och fågeln fortfande är sovandes.
Nu är det också så att dessa minor variationer fortfarande slår igenom med min 70-200 på bl 2.8.och med båda husen.
Jag blir mer misstänksam mot personer som inte kan se dessa minor variationer eftersom enligt Canon är det ju normalt att just dessa minor variationer skall uppstå om man tar mer än en bild i följd.
Det bästa är att major variationer har för min del bytts ut mot minor efter besöket hos Intervision, så också för ett antal andra.
Alltså hellre minor än major.
 
...men då kan man plocka fram fingret och korrigera objektivet manuellt, dvs om man har bra syn och anser att mattskivan är tillräckligt tillförlitlig
-------------------------------------------
Jag blir mer misstänksam mot personer som inte kan se dessa minor variationer eftersom enligt Canon är det ju normalt.
------------------------------------------
Det bästa är att major variationer har för min del bytts ut mot minor efter besöket hos Intervision, så också för ett antal andra.
Alltså hellre minor än major.

Svårt att manuellt korrigera objektivet manuellt vid vissa motiv utan microprismor eller snittbild. Min beställda mattskiva med snittbild ligger enl kolli-id i Stockholm f v b just nu. Ska bli intressant att se om den kan få mig att slippa LV i vissa situationer. Den är ju iaf gjord av en standardmattskiva till 5DMkII.

Jag är, om inte misstänksam, så i alla fall undrande till 5DMkII-ägare som inte noterar dessa variationer. Hittills har 2 varit hos mig och de har sagt att deras AF varit okej, men det har den inte. Variationer förekom. På den ena värre än mitt ex och den andra något mindre. Det visade sig, trots att de följt denna tråd bara skummat den och inte insett att det behövs bilder i en serie för att riktigt bli varse problemet. Kan dock förstå dem till viss mån då de tagit hoppet direkt från 8,2 mp aps-c till FF och använt "kitgluggen" 24-105/4L is usm.

Även min kamera blev bra efter Intervisionbesöket, men jag retar mig iaf på de minor varations jag får när jag vet hur extremt bra kameran fungerar när fokusplanet hamnar där det ska.
 
ASPMAN skrev: Hittills har 2 varit hos mig och de har sagt att deras AF varit okej, men det har den inte. Variationer förekom. På den ena värre än mitt ex och den andra något mindre.//
Vi kan väl bara dra slutsatsen att vi har lite olika erfarenheter och uppfattningart om vad som är bra.
En sak jag har upptäckt är att jag har fått ganska mycket skit på sensorn som måste tas bort manuellt, precis som med gamla 5d.
Lite tråkigt i jämförelse med 50d där jag aldrig såg något skräp.
Alltså behöver städverktygen åter komma fram, det räcker inte med att blåsa.
En anledning kan vara att jag har filmat ganska mycket med ena huset.
Försökte plåta handboll häromdagen, att säga att AF hänger med bra är en kraftig överdrift, min nya vän 300/2.8is förgyller tillvaron, vilken glugg tillsammans med 5dmk2, dvs när skärpan sitter som det är tänkt.

Ps glöm inte att canon kalibrerar/justerar alla 1dmk3, 1dsm3 och 5dmk2 AF gratis och kalibrerar/justerar all optik som inte är äldre än 7år tillsammans med kamerahusen.Utföres av Intervision i Malmö och Stockholm samt av RCC i Göteborg

Minor variationer önskar jag er alla.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.