Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ställer mig helt bakom det du skrev lite längre upp i tråden Joakim:

citat:

"Det hade inte varit omöjligt, inte ens svårt(!), att ha två olika inställningar på en kamera:
1. maximal hastighet (minimal tid) från avtryck till slutarridå
2. högre nogrannhet, men en eventuell tidsförslust på 1/10s

Fotar man sport (F2.8-4), använd alt.1
Fotar man landskap/studio/F1.4 osv, använd alt.2"
(slut citat)

Det är ju som andemeningen i det du sagt att det spelar ju ingen roll hur många pixlar man torgför nominellt om systemet inte kan fokusera. Då tappar man ju ändå upplösningen i det allmänna blurret och kameran ges aldrig en möjlighet att leva upp till sin verkliga potential. MF är faktisk ingen fullgod ersättning för AF även om det fungerar med Live View och andra fokuseringshjälpmedel som normalt inte finns som standard (Exv. snittbildsmattskivor). Det är inte alltid så lätt med dagens kameror att få till det med MF, speciellt om man ser lite skumt.
 
Kör man med Servo AF på en 1D Mark III har man motsvarande möjligheter bland inställningarna. Så det är inget som är helt främmande för kameratillverkarna, här Canon.

Sen vill de kanske inte riktigt vidgå att det skulle vara bra att ha även vid One Shot AF, då det förstås blir ett indirekt erkännande av att det inte är bra som det är.
Problemet är förstås att om det är kamerahuset som är felinställt hjälper det inte om den håller på med att fokusera ens i en timme, det blir inte rätt ändå.
 
Nej, om det är kamerahuset som är mest av banan så hjälper ingen extratid i världen... Men iaf på en 1Ds3 så skiljer sig enpunkts- och servo-AF en del i exakthet (beroende på objektiv), och detta kunde man åtgärdat. Det är ju inte alla som vid alla tillfällen VILL köra på servo-AF. Att jag föredrar det passar ju mig, men vad som passar någon annan vill/kan jag inte uttala mig om... :)
 
Eftersom tråden ska handla om AF - i 5D2 i synnerhet och [lite] i allmänhet slängde jag ihop ett diagram över hur fokus innan/efter "bästa-fokus" planet ligger på olika brännvidder.

Jag har inte direkt ansträngt mig för läsbarheten, men här närvarande bör förstå vad det handlar om.

De röda linjerna följer förhållandet före/efter som [1:värdet på kurvan].
Kurvorna har en siffra vid sig som markerar vilken brännvidd det gäller.
Y-axeln är förhållandet. "2" betyder "2bakom:1framför" osv
X-axeln är fokusdistansen i meter.

Diagrammet gäller för F/2.8 - 36x24sensor och 0.03mm CoC! (standardvärden)

- En 28mm når förhållandet 2:1 vid ungefär 3.15m
- En 50mm når förhållandet 2:1 vid ungefär 10m
- En 100mm når förhållandet 2:1 vid ungefär 40m
- En 200mm når förhållandet 2:1 vid ungefär 160m

F/5.6 halverar distansen till när 2:1-förhållandet inträder
F/1.4 dubblar distansen till när 2:1-förhållandet inträder

Fram tills bara en liten bit innan 2:1-förhållandet inträder så ligger kurvan betydligt närmre 1:1.

Eftersom jag mycket sällan använder vidvinkel och ännu mer sällan går upp till F/5.6 så ignorerar jag 2:1 "doktrinen", 1:1 stämmer bättre för det mesta (nästan allt) jag gör. För en vidvinkelmänniska är det naturligtvis tvärtom!
 

Bilagor

  • Front_back_ratio.gif
    Front_back_ratio.gif
    9.9 KB · Visningar: 218
Är helt övertygad om att hela kameraindustrin vetat om under lång tid att det skulle bli mer komplicerat med AF i 24x36 format ju fler pixlar som trängdes in på sensorytan.

Jag tror inte annars att Zeiss skulle satsa på så många manuella gluggar och den satsningen började ju inte i år, precis. Tror alltså att nästa "grej" blir mattskivor med snittbild/microprisma. Ingen av dessa produkter tror jag beror på nostalgi eller flirt med med gamla Nikon F-ägare som kör analogt.

Sticker onsdag kväll upp till Nyköping nästan en vecka och gör även en avstickare till 08-eländet. En kortsemester till min födelsestad. Den gamla hålan Nyköping har bra och gamla byggnader som jag tidigare använt som referensmotiv. Ska bli intressant att se hur 5DMkII;s AF uppför sig på de motiven.

Tar laptop med så jag kan följa tråden.

Lennart
 
Är helt övertygad om att hela kameraindustrin vetat om under lång tid att det skulle bli mer komplicerat med AF i 24x36 format ju fler pixlar som trängdes in på sensorytan.

Jag tror inte annars att Zeiss skulle satsa på så många manuella gluggar och den satsningen började ju inte i år, precis. Tror alltså att nästa "grej" blir mattskivor med snittbild/microprisma. Ingen av dessa produkter tror jag beror på nostalgi eller flirt med med gamla Nikon F-ägare som kör analogt.

Sticker onsdag kväll upp till Nyköping nästan en vecka och gör även en avstickare till 08-eländet. En kortsemester till min födelsestad. Den gamla hålan Nyköping har bra och gamla byggnader som jag tidigare använt som referensmotiv. Ska bli intressant att se hur 5DMkII;s AF uppför sig på de motiven.

Tar laptop med så jag kan följa tråden.

Lennart


Varför gör Zeiss manuella objektiv till Nikon och objektiv för AF till Sony då? Det är väl bättre att göra objektiv för AF så folk själva kan välja mellan MF och AF. Är Sony bättre polare med Zeiss, så Nikon bara får billiga gamla grejor till extrapris med utgånget bäst före datum? :)

Vetat om och vetat om. Jag tror inte kameraindustrin skiljer sig från annan industriell verksamhet. Om inte konkurrenterna tar fram nya lösningar så kommer ingen att känna kniven på strupen och någon större motivation att fokusera på just AF. Om ingen bråkar så varför kasta friska utvecklingsmiljoner i det svarta hålet? Det finns säkert annan utveckling man haft mer bråttom med. Om Canon och andra upplever att Sony kanske är på rätt väg här och att köparna noterat detta, så kommer det hända saker hos konkurrenterna också, var så säkra. AF-framtiden kommer att bli så ljus grabbar att det är bäst att skaffa schyssta solbrillor!

Förrestän "08-eländet"? Mankan, du som är stockholmare, ska vi verkligen låta detta passera? Har vi hamnat i lantisarnas sammansvärjning eller? Naturaliserade lantisar och överlöpare som släpar Mälardrottningen i smutsen? Skärp dig Lennart annars kommer du bli rådbråkad, steglad och parterad samt hängd över ett gammalt vagnshjul utanför stadsportarna vid den gamla galgbacken i Hammarbyhöjden. Möjligen kommer vi att kosta på dig en, säger en sup på den Gröna Jägaren, stans kanske sunkigaste Söder-pang, inte långtifrån den numera rivna krog som ursprungligen brukades för detta syfte, innan vi med gemensamma krafter rullar dig sista biten över Skanstullsbron. Lite heder har man ju i behåll trots att man bor i Vaxholm!

Antyder vi att du håller på AIK, så kommer säkert Bajen-huliganerna att hjälpa till med stor entusiasm med att ge dig en extra bläcka och då menar jag inte nåt rinnande. :)
 
Canon har kommit ut med en AF fix till 1d3 och 1ds3, bla går det att läsa att AF skall ge bättre tillförlitlighet då fotografer har rapporterat "soft pictures"
http://www.dpreview.com/news/0903/09030310canon1Dfirmwareupdate.asp

Citat från länken:

"PMA 2009: Canon has announced a new AF fix for the EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III. This is in addition to the sub mirror fix issued earlier by Canon, and requires returning the camera to Canon for service. New firmware for the 1D Mark III and 1Ds Mark III has also been released to fix issues with live view, USB communication, and to update camera error codes. This brings the versions up to 1.2.5 and 1.1.4 respectively, and is available for download now."

Nu har det skitit sig i det blå skåpet. Det här svider ordentligt. Kostar både pengar och prestige. Det räcker inte bara med att användarna lägger in en ny firmware utan användarna måste skicka in sina kameror till verkstad. Proffsen kan nog hålla sig för skratt. Men det är ju bra att man uppmärksammar det hela. Det lär väl bli ännu värre om man tvingas ta in alla 5D Mk II också, för de är väl många gånger fler där ute trots att de funnits på marknaden betydligt kortare tid.
 
Förrestän "08-eländet"? Mankan, du som är stockholmare, ska vi verkligen låta detta passera?

Äh det är lungt. Lennart är ju infödd 08 :)

Å andra sidan så är min 08-historia inte så där särskilt lång. Jag råkar vara född i träsket och har bott i området i hela mitt liv men båda mina päron kommer utsocknes från. Värmland resp småland.. Till råga på allt så har min bror emigrerat till småland i vuxen ålder. Tänk att hans barn håller på HV71, "HV skjuter snett" var det visst de hette :)

Det är lite kul med alla "lantisars" påståenden om fiskmåsar och andra okvädningsord om oss storstadsbor från Sveriges framsida. Går man en promenad i stan eller det räcker faktiskt med att lyssna på alla dialekter på jobbet så inser man rätt snart att vi som är infödda är i minoritet. Vad är då en 08? Är det en inflyttad smålänning eller kanske en finne?
 
Ja, det är tungt, så är det.
Riktig stockholmare light är väl en som åtminstone är född i stan och bott där merparten eller hela sitt liv.

Riktig stockholmare per definition krävs det väl tre generationer för att betraktas som. Min fru är fjärdegenerationen men jag är andra generation och alla i min släkt härstammar som många i min generation från barnen till de som kom till Stockholm i slutet av 1800-talet och i början av 1900-hundratalet. Innan de fixade avloppen så var ju hälsostandarden så usel i stan, att Stockholm skulle dött ut som stad om inte invandringen fyllt på med friska äppelkindade lantisar. Dödstalen var länge högre än födelsetalen.
 
Senast ändrad:
Alltså, bara så ni tappar fokus Sten-Åke m fl som råkar bo i den lilla hålan Stockholm vill jag på förekommen anledning ( i akt och mening att slippa stegel och hjul) meddela att jag växte ett antal kilo efter födseln på Helenborgsgatan precis vid Södermälarstrand och spårvagn 10 gick precis utanför hyreskåken med de gamla knirkande hissen.

Att jag hamnade i Nyköping lite senare berodde på farsans jobb. Förresten regerades Sverige från Nyköping innan Nordens Venedig (eller var det Nordens Veneris?) stod klart att börja utveckla den form av förtryck över resten av Sverige, typ vischan börjar utanför tullarna.

Och nej, jag håller varken på AIK eller Djurgården. Inte ens Hammarby.
När det gäller hockey är det mer rock´n roll i Allsvenskan. men i elitserien gäller Skellefteå och Modo för mig.

Farsans jobb förde mig vidare till Småland där jag träffade min fru som är infödd stockholmska sedan generationer. Och här sitter jag nu och drabbas av alla idiotiska beslut som fattas i Stockholm av hjärnbefriade politiker som tror att Sverige slutar ungefär vid Hammarbyslussen resp Sumpan.

Även som gammal 08 inser jag nu klart att Mälardrottningen behandlar alla utanför tullarna som norrlänningar eller hottentotter. Historiskt sett har det bara varit dalkarlar och smålänningar som vågat säga ifrån.

men visst är det kul ibland att andas asfalt igen.

Slutkommentar: Ponera att Stockholm var en AF-processor och hela Sverige i övrigt bildmotiv. Holy shit vad mycket bakfokus det skulle bli.

Det värsta är att jag fortfarande betraktar Stockholm/Nyköping som mina hemtrakter. Ni vet den där känslan i hjärtat man får när man återvänder.
Å andra sidan blir man lika glad att E4:an finns som kan ta en därifrån.

Håll gamla galgbacken redo. Jag kommer!
 
Alltså, bara så ni tappar fokus Sten-Åke m fl som råkar bo i den lilla hålan Stockholm vill jag på förekommen anledning ( i akt och mening att slippa stegel och hjul) meddela att jag växte ett antal kilo efter födseln på Helenborgsgatan precis vid Södermälarstrand och spårvagn 10 gick precis utanför hyreskåken med de gamla knirkande hissen.

Heleneborgsgatan! Då får du inte missa Stockholms bästa indiska restaurang när du är där: Indian Garden. Blir hungrig bara jag tänker på deras Lamm Sizzla.
 
Korrektion: Stockholm är ingen stad. Det är den bara för lantisar. Den är istället en massa byar, ösamhällen och lantegendomar som vuxit ihop till en ganska obestämd röra (nästan varenda del av Stor Stockhom har sitt namn efter någon gammal gård). Dessutom är det väldigt lokalt var vischan börjar. När Bajen har bortamatch mot AIK är så börjar den vid Slussen för där gapar en del fortfarande passkontroll när tunnelbanan rullar in i Gamla Stan. För andra börjar den vid exv. Norrtull i norr eller Skanstull i Söder. Åter andra envisas med att just deras förort är en del av Stockholm och det kan de väl få tycka men det är inte svårt att hitta andra "stockholmare" som har en helt annan uppfattning.

Korrektion: Även jag har övergått från att vara sommarlantis till heltidslantis för några år sedan. Här i Vaxholm råder det knappt någon tvekan vare sig när det gäller att lite väl kaxigt kalla sig stad trots våra ynkliga 4.000:- invånare eller när det gäller att se var stan börjar och slutar, till skillnad från hur det är i Stockholm. Stockholm är ju faktiskt vischan det och det är väl därför alla lantisar känner sig hemma. Jämför med stenstäder som Paris! Det kan man kalla en stad!
 
Citat från länken:

Nu har det skitit sig i det blå skåpet. Det här svider ordentligt. Kostar både pengar och prestige. Det räcker inte bara med att användarna lägger in en ny firmware utan användarna måste skicka in sina kameror till verkstad. Proffsen kan nog hålla sig för skratt. Men det är ju bra att man uppmärksammar det hela. Det lär väl bli ännu värre om man tvingas ta in alla 5D Mk II också, för de är väl många gånger fler där ute trots att de funnits på marknaden betydligt kortare tid.

FAQ: Announcement regarding AF accuracy in EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III cameras

We have learned that some EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III digital SLR cameras have a problem in the accuracy of the AF (autofocusing) feature.

En åtgärd som kommer nu efter att Nikon har tagit ett stort antal kunder från Canon, inte minst sportfotografer som har sett sina egna resultat och i jämförelse med kollegor som använder D3.
 
Trevligt (förutom de här lokaliserade/lokaliserande trätomålen) är ju att de halvreligösa Canonisterna nu fått svar på tal om att problemet faktiskt är verkligt. Bara på mitt jobb har jag två (icke fotografer) som benhårt hävdar att tekniken nu på alla plan slår människan vad det gäller fokusering av en kamera (samt mycket annat naturligtvis), och att 99% av alla fokusfel är användarens fel.

Religion, utnyttjad på fel sätt (att tro för hårt på ett VaruMärke är alltid skadligt, vilket det än är) kan nyttjas som ett maktmedel menat att få folk att göra som man säger eller betala mer pengar... :)

För de professionella Canonanvändare som inte haft några problem - grattis! Ärligt! För er professionella Canonanvändare som HAFT problem, grattis till er också! Alla (utom Canon rent kortsiktigt ekonomiskt) tjänar på detta. De produkter vi väljer mellan nästa år kommer antagligen vara bättre pga detta. Nu har problemet kostat Canon så mycket pengar att de inte KAN ignorera det längre. Eller, ja, kan och kan... Men det hade varit ganska korkat.


Heja AIK föresten. Och IFK Göteborg.
 
Och hur pass stor är acceptansen?

Som Mankan skrev: "Och det är oändligt litet. Det är först när vi börjar räkna med hur mycket oskärpa vi kan acceptera som skärpeplanet blir reellt"

Tror att det är vid just denna punkt vi hamnar i en form av cirkelgång.
Denna tråd har väl visat ganska tydligt att vi som användare (kunder) har betydligt mindre acceptans jämfört med kamera/optiktillverkarnas i mitt tycke åt h-e för stora toleranser.

Hoppas innerligt att denna tråd, tillsammans med en del utländska, skickar en signal till kameraindustrin.

En tekniker vid norska RCC angav i mail till mig att toleransen var 5%.
Om nu detta stämmer hamnar man i träsket ändå (även med välfungerande AF).

Antag att du köper 2 nya kamerahus där det ena bakfokuserar 5% och det andra framfokuserar 5%. Du har behållit ett äldre kamerahus som framfokuserar 2%. Därtill har du behållit 3 äldre optiker och skaffat 5 nya där varitioneran plus eller minus 5% grasserar vilt.
Samma zoomoptik kan ligga på minus i ett läge och plus i ett annat läge samt även korrekt i ett tredje läge.

Tar man då ett -5 kamerahus och kombinerar med ett +5 objektiv blir det ju noll. Sedan tar man samma glugg och sätter på +5 kamerahuset och vips har man överskridit den redan ganska stora toleransen med det dubbla. Kombineras detta med en osäker AF är det inte alls kul.

Okej, in med hela skiten till verkstad och ställ allt lika. Vilket kan ta en jäkla tid om man inte bor alldeles intill en verkstad (med postgång och förklringar, bildexempel mm). Detta kostar tid, pengar och frustration.

När hela rasket kommer tillbaks kalibrerat förhoppningsvis till +-0 så börjar kampen med osäker AF ändå.

Återgår till min egen kravspec: Singel AF med mittsensor SKA lägga skärpa rätt på ett stillastående motiv som är hyfsat belyst och har hyfsad kontrast. Absolut minimikrav. Om det medför 1/10 sek fördröjning för AF struntar jag i.

Men summan av det hela: Bak/framfokus i hus och objektiv skulle ha betydligt mindre tolerans (vad kan detta kosta fabriken att göra riktigt innan leverans?). Personligen skulle jag gärna betala extra för det. Och sedan min egen personliga kravspec på AF ovanpå det. Så långt sträcker sig min acceptans vad gäller hur mycket oskärpa jag kan tolerera. 100% skärpa kan vi nog aldrig räkna med men tillverkningstolranserna är för stora tycker jag (Om nu teknikern uppgav rätt siffra för mig, hade nämligen för mig att det var 3 istället för 5%)

Lennart
 
FAQ: Announcement regarding AF accuracy in EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III cameras

We have learned that some EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III digital SLR cameras have a problem in the accuracy of the AF (autofocusing) feature.

En åtgärd som kommer nu efter att Nikon har tagit ett stort antal kunder från Canon, inte minst sportfotografer som har sett sina egna resultat och i jämförelse med kollegor som använder D3.

Visst borde det väl komma en liknande fix för 5D Mk II eller hur?
Då ser vi fram mot en ny obönhörligen avslöjande testserie från Risedal. :)

Tråden lever!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.